Stroopwafell schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:15:
Graag jullie gedachten over het volgende, ik wil mijn woning gaan verwarmen en koelen met een airco. En wil dus 3 units in de slaapkamers boven en 1 in de woonkamer. En ik heb een offerte ontvangen voor het volgende.
1x single split voor de bg
1x Multi split met 3x binnendelen voor de 1e
zelf dacht ik aan een multisplit 8kw met hier aan 4 binnen delen zoiets als hier onder.
1x 7kw binnen unit
3x 2.5 kw binnen unit
Is dit aan te raden of is een single split voor de bg beter.
Je moet sowieso goed nadenken over hoe je de airco precies gaat gebruiken.
Bij ons thuis zijn de kamers op de bovenverdieping bijvoorbeeld relatief klein en de kleinste van de drie ervan is mijn kantoortje (daar wordt de airco dus regelmatig gebruikt en dan met name voor verwarmen). Die kamer is veel te klein om aan het minimumvermogen van een single split buitenunit te laten voldoen, laat staan het minimumvermogen van een multi (waarmee die dus enorm zou gaan pendelen). Wij verwarmen standaard onze woonkamer en voldoen daarmee - gezien het formaat - zo goed als altijd aan het minimumvermogen van onze multi, en op die manier kan ik mijn kantoortje zonder pendelen mee laten verwarmen. Ik wil dus graag mijn kantoortje op dezelfde buitenunit hebben zitten als mijn woonkamer om de boel constanter te kunnen laten draaien. Als je nooit verwarmt op de bovenverdieping kan dit verhaal echter weer anders zijn want voor koelen heb je aanzienlijk minder vermogen nodig, dan kan het zelfs het overwegen waard zijn om slechts één unit op de overloop te laten plaatsen en de deuren open te zetten om zo alles in één keer te koelen. Anderzijds, als je bijvoorbeeld altijd drie kamers tegelijk verwarmt kun je ze waarschijnlijk best op een 3-weg multi gooien, want dan zal je (afhankelijk van het merk / type) vermoedelijk aan dat minimumvermogen voldoen
Zoveel mensen zoveel wensen, iedereen gebruikt zijn/haar units op een andere manier en er is helaas geen one size fits all. Het is voor ons dus onmogelijk om te zeggen optie 1 of optie 2 in jouw geval beter is, zo reageert @
renzo4000 bijvoorbeeld dat optie 1 beter is, terwijl ik voor mijn manier van gebruiken eerder voor optie 2 zou kiezen (al moet je wel een enorme en slecht geïsoleerde woonkamer hebben wil je daar een 7kW binnenunit nodig hebben, dus ik zou vooral even goed kijken of je daar niet met een unit van maximaal 5kW toe zou kunnen).
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)