Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Stroopwafell
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-06-2023
Graag jullie gedachten over het volgende, ik wil mijn woning gaan verwarmen en koelen met een airco. En wil dus 3 units in de slaapkamers boven en 1 in de woonkamer. En ik heb een offerte ontvangen voor het volgende.
1x single split voor de bg
1x Multi split met 3x binnendelen voor de 1e

zelf dacht ik aan een multisplit 8kw met hier aan 4 binnen delen zoiets als hier onder.
1x 7kw binnen unit
3x 2.5 kw binnen unit

Is dit aan te raden of is een single split voor de bg beter.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19
Stroopwafell schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:15:
Graag jullie gedachten over het volgende, ik wil mijn woning gaan verwarmen en koelen met een airco. En wil dus 3 units in de slaapkamers boven en 1 in de woonkamer. En ik heb een offerte ontvangen voor het volgende.

zelf dacht ik aan een multisplit 8kw met hier aan 4 binnen delen zoiets als hier onder.
1x 7kw binnen unit
3x 2.5 kw binnen unit

Check even de topic warning onder je eigen post ;)

Er mist überhaupt heel veel informatie over jouw situatie om iets zinnigs te kunnen zeggen. Korte antwoord is, optie 1 is beter dan optie 2. En een 7kw unit voor alleen beneden? Je woont in een kasteel? Kortom heel veel vragen en te weinig info. Kijk even goed in dit topic en de vorige en maak zelf een nieuw topic aan.

Houdt rekening met
- oppervlakte / inhoud per ruimte / plattegronden
- gebruik (hoofdverwarming of bijverwarming)
- isolatiewaarde van je huis (warmteverliesberekening)
- plaatsingmogelijkheden
- budget
- etc

Kortom wees volledig en de kans groter dat je goed op weg geholpen wordt. Succes!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

1x 7kw binnen unit
3x 2.5 kw binnen unit

Je moet sowieso goed nadenken over hoe je de airco precies gaat gebruiken.

Bij ons thuis zijn de kamers op de bovenverdieping bijvoorbeeld relatief klein en de kleinste van de drie ervan is mijn kantoortje (daar wordt de airco dus regelmatig gebruikt en dan met name voor verwarmen). Die kamer is veel te klein om aan het minimumvermogen van een single split buitenunit te laten voldoen, laat staan het minimumvermogen van een multi (waarmee die dus enorm zou gaan pendelen). Wij verwarmen standaard onze woonkamer en voldoen daarmee - gezien het formaat - zo goed als altijd aan het minimumvermogen van onze multi, en op die manier kan ik mijn kantoortje zonder pendelen mee laten verwarmen. Ik wil dus graag mijn kantoortje op dezelfde buitenunit hebben zitten als mijn woonkamer om de boel constanter te kunnen laten draaien. Als je nooit verwarmt op de bovenverdieping kan dit verhaal echter weer anders zijn want voor koelen heb je aanzienlijk minder vermogen nodig, dan kan het zelfs het overwegen waard zijn om slechts één unit op de overloop te laten plaatsen en de deuren open te zetten om zo alles in één keer te koelen. Anderzijds, als je bijvoorbeeld altijd drie kamers tegelijk verwarmt kun je ze waarschijnlijk best op een 3-weg multi gooien, want dan zal je (afhankelijk van het merk / type) vermoedelijk aan dat minimumvermogen voldoen

Zoveel mensen zoveel wensen, iedereen gebruikt zijn/haar units op een andere manier en er is helaas geen one size fits all. Het is voor ons dus onmogelijk om te zeggen optie 1 of optie 2 in jouw geval beter is, zo reageert @renzo4000 bijvoorbeeld dat optie 1 beter is, terwijl ik voor mijn manier van gebruiken eerder voor optie 2 zou kiezen (al moet je wel een enorme en slecht geïsoleerde woonkamer hebben wil je daar een 7kW binnenunit nodig hebben, dus ik zou vooral even goed kijken of je daar niet met een unit van maximaal 5kW toe zou kunnen).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Stroopwafell

1x 7kw binnen unit
3x 2.5 kw binnen unit

wat meer info :)

vrijstaande woning
idee binnen unit
Woonkamer 42m2 7 kw
slaapkamer 1 9 2.5 kw
slaapkamer 2 10 2.5 kw
slaapkamer 3 13 2.5 kw

dit op een 8kw multi split

Verbruik gas afgelopen jaren
- 2020 – 1400m3
- 2021 – 1600m3
- 2022 – 1300 m3

overschot zonnepanelen
- 5800 KW

koevlaas : 1400 X 8 / 1650 = 6,78 = 7kw

overdag zal voornamelijk alleen de woonkamer verwarmt worden, en de slaapkamers alleen als het heel koud wordt. met koelen eigenlijk het zelfde overdag de woonkamer en savonds voor het slapen de 3 slaapkamers.

zou een 8kw multi split met een 7kw binnen unit goed werken, als de andere binnen delen uit staan. heb zelf eigenlijk liever geen 2 buiten units aan mijn muur.

• Stroopwafell
Niemand ?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:23
Wat wil je weten precies? Kan je al wel vertellen dat die 7 voor de woonkamer 8)7 is. Je hebt 7 voor de hele woning nodig volgens Koevlaas. Bereken volgens TS L/L middels warmteverlies wat je nodig hebt. Ik schat een 3.

Alle slaapkamers een 2. Ruim voldoende.

1 grote Multi gaat pendelen in deze tijd van het jaar ivm veel te hoog minimum vermogen. Woonkamer op single en slaapkamers op een multi.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 23-04-2023 20:41 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat motorbeast zegt. en koevlaas werkt niet hierop want daar zit ook je warm water bij in dus je warmtevraag zit daar nog eens stuk onder.

als je hele huis wilt doen zou ik eerder overwegen om een warmtepomp te nemen en overal fancoils plaatsen. heb je ook geen lelijke puisten aan de muur en een stuk mmer comfort en hogere efficientie/minder stookkosten.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 23-04-2023 21:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-10 22:26
flippy schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:46:
wat motorbeast zegt. en koevlaas werkt niet hierop want daar zit ook je warm water bij in dus je warmtevraag zit daar nog eens stuk onder.
Per persoon in het huishouden kan hier dus ongeveer 100m3 van het gasverbruik af gehaald worden.
Ik vermoed zo dat het uit gaat komen op een ~5+kW systeem.
Pagina: 1