Hallo Tweakers,
Ik lees al een tijdje mee op het forum en zou graag jullie commentaar willen op mijn beoogde PV project.
De afgelopen tijd enkele offertes ontvangen maar ik heb hier over het algemeen niet echt een goed gevoel bij. Totaalprijzen niet uitgesplitst en verdeling panelen redelijk willekeurig
Zelf (meer) doen lijkt mij interessant en met micro omvormers goed te doen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/B8ScVMA5yK3oUjiVcox8zkDP.png?f=user_large)
Beoogde posities.
:strip_exif()/f/image/RLkhbPBIIWaLSO3PiG9W8U2X.jpg?f=fotoalbum_large)
In Sunny design de volgende opstelling voor ogen:
/f/image/An6XOnPuQH3TYToo503j66Em.png?f=fotoalbum_large)
1. Dakvlak noordoost Azimuth -109°, hoek 56°
2. Dakvlak zuid Azimuth -19°, hoek 31°
De dakkapel is qua oriëntatie ideaal maar dit durf ik alleen aan met een ballastloos systeem, zie ik daarom als mogelijkheid voor de toekomst.
Onze elektricien zal binnenkort de meterkast vergroten omdat na installatie van een laadpaal geen ruimte meer over is. Extra groep en aardlek kan meteen worden meegenomen + YMVK kabel naar het dak.
- 9x Longi 405 WP, Enphase IQ7A, overige benodigdheden en montage € 5.800,-- excl. BTW
- 8x Sunpower MAX3 405WP, Enphase IQ7A, overige benodigdheden en montage € 8.190,-- excl. BTW
Vragen:
• Ik twijfel tussen Hyundai 435WP of REC 410 Wp Alpha AA Pure Black panelen. Opbrengst volgens Sunny design rond de 1700 kWh/j (dak 2.) + 1100 kWh/j (dak 1.) REC wat prijziger maar wel een compacter paneel. Zijn er andere voor/ nadelen in deze situatie die relevant kunnen zijn?
• Is de IQ7A of IQ8M de juiste keuze i.c.m. deze panelen? Qua kosten maakt het vrij weinig uit en off-grid mogelijkheid IQ8 vind ik niet zo belangrijk.
• Montage met Clickfit EVO in landscape één horizontale rij met horizontale rails (dak 1.). Heeft iemand hier ervaring mee? Deze montagewijze komt niet voor in de handleiding van de fabrikant maar op bijv. Solar-bouwmarkt wel als optie beschikbaar.
Alvast bedankt voor de hulp!
Matthijs
Ik lees al een tijdje mee op het forum en zou graag jullie commentaar willen op mijn beoogde PV project.
De afgelopen tijd enkele offertes ontvangen maar ik heb hier over het algemeen niet echt een goed gevoel bij. Totaalprijzen niet uitgesplitst en verdeling panelen redelijk willekeurig
Zelf (meer) doen lijkt mij interessant en met micro omvormers goed te doen.
Foto's
Dakaanzicht 2 onder 1 kap.:fill(white):strip_exif()/f/image/B8ScVMA5yK3oUjiVcox8zkDP.png?f=user_large)
Beoogde posities.
:strip_exif()/f/image/RLkhbPBIIWaLSO3PiG9W8U2X.jpg?f=fotoalbum_large)
In Sunny design de volgende opstelling voor ogen:
/f/image/An6XOnPuQH3TYToo503j66Em.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte op zuid is wat beperkt. Er zijn twee daken die ik zou willen gebruiken:1. Dakvlak noordoost Azimuth -109°, hoek 56°
2. Dakvlak zuid Azimuth -19°, hoek 31°
De dakkapel is qua oriëntatie ideaal maar dit durf ik alleen aan met een ballastloos systeem, zie ik daarom als mogelijkheid voor de toekomst.
Schaduw
Wat schaduw van schoorstenen en ander dak.Jaarverbruik
Ca. 2800 kWh maar vanaf dit jaar komt daar de elektrische auto nog bij.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
Doel is om een deel van het stroomverbruik zelf op te wekken. Esthetisch fraaie layout vind ik belangrijker dan zo veel mogelijk WP. Qua budget: wat nodig is, ga liever voor kwalitatief goed materiaal met iets langere TVT.Wie gaat het project uitvoeren
Ik twijfel nog tussen zelf doen of zelf inkopen en installatie op het dak laten doen.Onze elektricien zal binnenkort de meterkast vergroten omdat na installatie van een laadpaal geen ruimte meer over is. Extra groep en aardlek kan meteen worden meegenomen + YMVK kabel naar het dak.
Bijhouden van data
Via Home Assistant is een pre.Reeds verkregen offertes
Twee offertes ontvangen:- 9x Longi 405 WP, Enphase IQ7A, overige benodigdheden en montage € 5.800,-- excl. BTW
- 8x Sunpower MAX3 405WP, Enphase IQ7A, overige benodigdheden en montage € 8.190,-- excl. BTW
Regio
Midden-BrabantVragen:
• Ik twijfel tussen Hyundai 435WP of REC 410 Wp Alpha AA Pure Black panelen. Opbrengst volgens Sunny design rond de 1700 kWh/j (dak 2.) + 1100 kWh/j (dak 1.) REC wat prijziger maar wel een compacter paneel. Zijn er andere voor/ nadelen in deze situatie die relevant kunnen zijn?
• Is de IQ7A of IQ8M de juiste keuze i.c.m. deze panelen? Qua kosten maakt het vrij weinig uit en off-grid mogelijkheid IQ8 vind ik niet zo belangrijk.
• Montage met Clickfit EVO in landscape één horizontale rij met horizontale rails (dak 1.). Heeft iemand hier ervaring mee? Deze montagewijze komt niet voor in de handleiding van de fabrikant maar op bijv. Solar-bouwmarkt wel als optie beschikbaar.
Alvast bedankt voor de hulp!
Matthijs