Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:25
Hallo Tweakers,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en zou graag jullie commentaar willen op mijn beoogde PV project.

De afgelopen tijd enkele offertes ontvangen maar ik heb hier over het algemeen niet echt een goed gevoel bij. Totaalprijzen niet uitgesplitst en verdeling panelen redelijk willekeurig

Zelf (meer) doen lijkt mij interessant en met micro omvormers goed te doen.
Foto's
Dakaanzicht 2 onder 1 kap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPxHtKLWCbM28gFWq3cdUuKlv_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B8ScVMA5yK3oUjiVcox8zkDP.png?f=user_large

Beoogde posities.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWdQyognwx6bxUaja61yDm0jqTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLkhbPBIIWaLSO3PiG9W8U2X.jpg?f=fotoalbum_large

In Sunny design de volgende opstelling voor ogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9hC2bTIE8t5vjH3IodipiXLxR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/An6XOnPuQH3TYToo503j66Em.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte op zuid is wat beperkt. Er zijn twee daken die ik zou willen gebruiken:
1. Dakvlak noordoost Azimuth -109°, hoek 56°
2. Dakvlak zuid Azimuth -19°, hoek 31°

De dakkapel is qua oriëntatie ideaal maar dit durf ik alleen aan met een ballastloos systeem, zie ik daarom als mogelijkheid voor de toekomst.
Schaduw
Wat schaduw van schoorstenen en ander dak.
Jaarverbruik
Ca. 2800 kWh maar vanaf dit jaar komt daar de elektrische auto nog bij.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Doel is om een deel van het stroomverbruik zelf op te wekken. Esthetisch fraaie layout vind ik belangrijker dan zo veel mogelijk WP. Qua budget: wat nodig is, ga liever voor kwalitatief goed materiaal met iets langere TVT.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik twijfel nog tussen zelf doen of zelf inkopen en installatie op het dak laten doen.

Onze elektricien zal binnenkort de meterkast vergroten omdat na installatie van een laadpaal geen ruimte meer over is. Extra groep en aardlek kan meteen worden meegenomen + YMVK kabel naar het dak.
Bijhouden van data
Via Home Assistant is een pre.
Reeds verkregen offertes
Twee offertes ontvangen:
- 9x Longi 405 WP, Enphase IQ7A, overige benodigdheden en montage € 5.800,-- excl. BTW
- 8x Sunpower MAX3 405WP, Enphase IQ7A, overige benodigdheden en montage € 8.190,-- excl. BTW
Regio
Midden-Brabant

Vragen:
• Ik twijfel tussen Hyundai 435WP of REC 410 Wp Alpha AA Pure Black panelen. Opbrengst volgens Sunny design rond de 1700 kWh/j (dak 2.) + 1100 kWh/j (dak 1.) REC wat prijziger maar wel een compacter paneel. Zijn er andere voor/ nadelen in deze situatie die relevant kunnen zijn?
• Is de IQ7A of IQ8M de juiste keuze i.c.m. deze panelen? Qua kosten maakt het vrij weinig uit en off-grid mogelijkheid IQ8 vind ik niet zo belangrijk.
• Montage met Clickfit EVO in landscape één horizontale rij met horizontale rails (dak 1.). Heeft iemand hier ervaring mee? Deze montagewijze komt niet voor in de handleiding van de fabrikant maar op bijv. Solar-bouwmarkt wel als optie beschikbaar.

Alvast bedankt voor de hulp!
Matthijs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
De SunPower offerte is zelfs voor deze luxe panelen echt onbeschoft hoog… installateur mag best verdienen, maar na elke installatie een cruise vakantie is wat veel.

Verder is het van belang om eerst te besluiten of je het zelf wil doen of uitbesteden.

Zelf kopen en laten installeren gaat je alleen lukken via de bemiddeling aangeboden door solar outlet of solar bouwmarkt
Alleen dan heb je echt keuze.

Zelf doen met micro’s is niet eenvoudiger dan een string of solaredge systeem. Bekabeling naar meterkast of bekabeling via omvormer naar meterkast is vergelijkbaar werk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
@Ronald Volledig uitbesteden is niet (meer) mijn bedoeling. Keuze tussen zelf doen of via installatie bemiddeling ga ik afwegen. Aanlijnbeveiliging heb ik liggen na andere werkzaamheden op het dak afgelopen zomer. Zal wel wat hulp nodig hebben maar dat moet lukken.

Twijfel zit met name in type micro's (IQ7A/ IQ8M) en of horizontale montagerails met panelen in landscape een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je vraagt of die micro inverters in combinatie met die panelen goed zijn. Maar die vraag is alleen te beantwoorden als je ook de ligging van de panelen weet. Ik vind zelf 300watt inverters met 430wp panelen stom. Op jaaropbrengst maakt het maar een procent of 2-3 uit, maar ik houd er niet van.

Waarom wil je die micro inverters?

Voor wat betreft je panelen. Kies altijd degene die je er acceptabel uit vindt zien en die een maat hebben waarmee je het optimaal kan inrichten/indelen qua opbrengst uit je dak halen / acceptabele layout. Daarna gewoon de goedkoopste / Wp. De rest is geneuzel. Alle panelen zijn hebben een rendement van 19-21% dus qua opperclak / wp verschilt het alleen in de folder..

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 24-04-2023 20:08 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
@JvS Bedankt voor het advies m.b.t de paneelkeuze. Voor de oriëntatie zie 'Beschikbare (dak)ruimte' en afbeelding, dit is:

1. noordoost Azimuth -109°, hoek 56°
2. zuid Azimuth -19°, hoek 31°

Bedoel je waarom Enphase of waarom micro's in het algemeen? Lees veel positieve ervaringen over Enphase maar aftoppen, al dan niet beperkt, is wel een nadeel. Zou APsystems een betere keus zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom micro's in het algemeen. Ik zie mensen veel te vaak voor micro's kiezen terwijl het er onnodig duur en complex van wordt.

APS heb ik zelf, op zich prima spul voor panelen met hoog vermogen maar integreert niet zo makkelijk in HA zonder een beetje gegoochel (is mij wel gelukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
Met name vanwege de verschillende oriëntaties, kans op wat schaduw en mogelijkheid tot uitbreiding (op de dakkapel na aanpassingen) op een later moment.

Een oplossing met string-omvormer zou ik me wel in willen verdiepen, al zal het niet veel goedkoper worden met bijv. SolarEdge en optimizers bij maar 8 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
Er zijn prima lichte 1 fase stringomvormers met 2MPPT en een heel lage opstartspanning. Goodwe GW3000 DNS G3 en Solis S6-GR1P2,5K bijvoorbeeld. Goedkoper dan micro's en SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mhriet schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:06:
Met name vanwege de verschillende oriëntaties, kans op wat schaduw en mogelijkheid tot uitbreiding (op de dakkapel na aanpassingen) op een later moment.

Een oplossing met string-omvormer zou ik me wel in willen verdiepen, al zal het niet veel goedkoper worden met bijv. SolarEdge en optimizers bij maar 8 panelen.
Met twee orientaties heb je geen optimizers of SE nodig. Als je strings maar lang genoeg zijn, regelen de panelen / serieomvormer bij harde schaduw wel dat de rest blijft werken

Ik vind je foto's erg lastig beoordelen verder maar je zou toch wel 14 panelen kwijt moeten kunnen? 6 op dat kleine stukje (kwartslag gedraaid, twee erboven) en 8 op het langere dak en dan een stringinverter met twee mpp's

Verdiep je eens in bypass diodes. Dit werkt prima met strings (een paneel in de schaduw bypasst zichzelf deels, ipv dat de hele string meegaat in de matige prestaties van 1 of 2 pane(e)l(en) door schaduw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Welke schaduw?

Die van de schoorsteen?

Daar kan een micro of optimizer ook weinig soep van maken: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Zolang je vrije dak ruimte hebt los je opbrengst vermindering door schaduw het meest efficiënt op met meer panelen

Pas als je dak vol ligt en je nog relatief veel geld over hebt ga je naar een slim systeem als solaredge of micro’s, maar daar moet je geen wonderen van verwachten. Bij heel zware boom schaduw kom je op misschien 10% - dus zelfs dan blijft een paneel of 2 extra de voordeligere oplossing als er nog dakpannen zichtbaar zijn

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 24-04-2023 21:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
Interessant, dank allen voor deze andere kijk :) Hier ga ik eens verder induiken.
Ronald schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:29:
Welke schaduw?

Die van de schoorsteen?

Daar kan een micro of optimizer ook weinig soep van maken: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Zolang je vrije dak ruimte hebt los je opbrengst vermindering door schaduw het meest efficiënt op met meer panelen

Pas als je dak vol ligt en je nog relatief veel geld over hebt ga je naar een slim systeem als solaredge of micro’s, maar daar moet je geen wonderen van verwachten. Bij heel zware boom schaduw kom je op misschien 10% - dus zelfs dan blijft een paneel of 2 extra de voordeligere oplossing als er nog dakpannen zichtbaar zijn
Met name het dak op zuid heeft in het voor- en najaar last van schaduw in de ochtend. Effect is te zien op de luchtfoto maar dan bij de buren in de middag: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-Hv85oFZ1M3tb_jFZ1b83u3gHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oEx18bfteGsX7w98xsDksyCw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat is vergelijkbaar. Donkere schaduw van nabij. Eigenlijk gewoon zaak om een omvormer met zeer lage Vmpp te gebruiken. GoodWe DNS G3 bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
Inmiddels verder verdiept in de string omvormer oplossing, het voorstel van de GoodWe DNS G3 wil ik graag volgen. 3600W omvormer zou moeten volstaan volgens PVCalc met 7 panelen oost en 4 panelen zuid (435 Wp), dit geeft nog wat marge voor er afgetopt zou worden.

Ik heb nog een vraag over aansluiting AC zijde n.a.v. de Datasheet en User manual van Goodwe.

In de datasheet lees ik onder 2* voor 'Netherlands' een max. Output current van 15,7A (i.p.v. 17.3A?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOcNLQgWf9Po_KA2pRFRbyBY3HQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7rJt7arrzne75Gxgeop3ODaO.png?f=fotoalbum_large

In de User Manual lees ik een advies over afzekerwaarde van 25A, 300mA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVJRRE87XpXsFKXIBDkBvgjJjfI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bDzI5fmIJ0Tq6zoWuAinyMyC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRTqI3YgN7T1cpWKA9-BheT-NpQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Pb6X2ClVbCWHmtGNcpgyY5TC.png?f=fotoalbum_tile

Het zou ideaal zijn om bestaande VD draad 3x2,5mm2 te gebruiken naar zolder (aparte groep), lengte is ca. 10-12 meter. Kan iemand mij uitleggen waarom de handleiding en zekering van 25A voorschrijft? :/ Met de huidige bedrading lijkt mij dit geen geschikte combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
Is er iemand die ervaring heeft met bovenstaande AC opgaves van GoodWe? Mijn gevoel zegt dat ik een nieuwe kabel moet laten trekken, zeker bij 25A.

Op basis van verschillende tabellen of tools om kabeldikte te berekenen kom ik uit op 4 mm2 of 2,5 mm2 bij 16A, 12 meter. Het zal net een omslagpunt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Sunny design kan kabel verliezen voor je berekenen.

Maar als het even kan leg je 6mm² - PV wil je het verlies in AC zo klein mogelijk hebben in verband met netcongestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
@Ronald Bedankt voor de tip.

Sunny design gaat met de SMA omvormer uit van 16A. Ik neem aan dat GoodWe met het advies van een 25A zekering aan de ruime kant zit? In de technische specificaties lees ik namelijk 15,7A.

4 mm² lijkt beter, zal wel een klusje zijn door de bestaande flexbuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxerqPSZ2GpmMGQNhJOaxBA-QhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIiiAXsigwdCheYDW8a0VJYu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCuXDk-sBiutdAGDQqJNLSG5Ugg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1MIQptVpjmBNTKhRzW6CeuW8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Flex buis zeker krap. Vervangen van de flexbuis met 3x6 YMVK is zeker een opgave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
Dat lukt niet zonder plafonds te slopen helaas. Via de buitengevel ben ik ook geen voorstander van. Ik ga het proberen met 4 mm² VD draad.

De EZDesigner van GoodWe geeft overigens een hele andere uitkomst. Hier is de 2,5mm² nog gunstiger dan de 4mm² in Sunny design :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTp_aea9YQB4IZYCuGNVR780gwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8aW5bZdPAGTiTV5HjAQ5jYvw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door mhriet op 17-05-2023 22:26 ]

Pagina: 1