Nvidia drivers lijken systeem te crashen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Sinds enkele dagen begint mijn systeem te crashen tijdens games. Dit is bij meerdere games het geval geweest, varierend van WoW tot Sniper Elite 5. Tijdens de game zal de PC zéér plotseling rebooten, soms blijft het geluid heel even hangen maar uiteindelijk is het gewoon een hard reboot.

Het betreft een HP Omen 40L systeem dat al een tijd lang een rare vertoning heeft... maar waar ik de oorzaak niet van kan vinden: hij zal héél soms dat 'hangen' van het geluid een seconde of 2 vertonen waarbij muis/toetsenbord input vertraagd reageren. Dit gebeurt ALTIJD tijdens het opstarten voor een paar seconden (beetje dat effect wat je krijgt als je HDD/SSD 100% belast word) maar tijdens gebruik zeer zelden (echt niet gerelateerd aan gaming of wat dan ook, het is volledig random).

Het systeem heeft een Ryzen 7 5800 met 32GB ram en een RTX3070. Hij draait NIET overgeklokt (ook niet de HP eigen systemen hiervoor zoals memory boost of CPU boost). Buiten de standaard internals zit er alleen een extra SSD bij ingeprikt (maar de problemen waren er daarvoor ook al). Volledige specs uit Support Assistant:
Algemene specificaties
Besturingssysteem
Windows 11 Home 64-bit Versie: 22621.1555

Microprocessor
AMD Ryzen 7 5800X 8-Core Processor

Systeemgeheugen
32 GB

Geheugensleuf 1
16GB Kingston 3200MHz
Geheugensleuf 2
16GB Kingston 3200MHz

Systeemkaart
8949 11

Systeem-BIOS
F.14

Video
Videokaart 1
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti

Huidige resolutie
3440 x 1440

Vernieuwingssnelheid
59 Hz

Versie
31.0.15.3168 (4-13-2023)

Audio
Apparaat 1
Realtek High Definition Audio

Status
Ingeschakeld

Stuurprogramma
RTKVHD64.sys

Versie
6.0.9437.1

Apparaat 2
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)

Status
Ingeschakeld

Stuurprogramma
nvvad64v.sys

Versie
4.49.0.0

Apparaat 3
NVIDIA High Definition Audio

Status
Ingeschakeld

Stuurprogramma
nvhda64v.sys

Versie
1.3.40.14
Bij deze laatste serie crashes de laatste dagen laat Windows Event Viewer dit zien:
The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x00000113 (0x0000000000000019, 0x0000000000000001, 0x00000000000010de, 0x0000000000002482). A dump was saved in: C:\WINDOWS\Minidump\042323-7890-01.dmp.
dus ik heb WinDBG geinstalleerd en die file geopend, maar daar krijg ik weinig extra:
8: kd> !analyze -v
* *
* Bugcheck Analysis *
* *

VIDEO_DXGKRNL_FATAL_ERROR (113)
The dxgkrnl has detected that a violation has occurred. This resulted
in a condition that dxgkrnl can no longer progress. By crashing, dxgkrnl
is attempting to get enough information into the minidump such that somebody
can pinpoint the crash cause. Any other values after parameter 1 must be
individually examined according to the subtype.
Arguments:
Arg1: 0000000000000019, The subtype of the BugCheck:
Arg2: 0000000000000001
Arg3: 00000000000010de
Arg4: 0000000000002482
Wat volgens google dan weer zou wijzen op de Nvidia driver(s).

Welnu, dat 'hangen' van 1 of 2 seconden doet hij al máánden, maar dat ging nooit gepaard met een crash. Het is meer irritant dan onwerkbaar. De crashes en reboots beginnen sinds slechts enkele dagen geleden. Ik heb tussen de crashes (gisteravond, specifiek) geupdate naar de nieuwste Nvidia driver (via Gforce Experience, driver is nu versie 531.68 release date 18 april) maar vandaag weer een crash/reboot, dus dat heeft niet geholpen.

Systeem is nog binnen garantie, maar HP gaat natuurlijk eerst de standaard 'factory reset' aanbevelen en dan verlangen dat het ding opgestuurd word voor X periode :/ dus kan ik deze dingen eerst zelf uitsluiten/vinden/fixen?

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-04-2023 11:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Systeemherstel naar het moment dat alles nog werkte?

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 23-04-2023 11:37 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt de GPU of het RAM in een ander systeem testen om die uit te sluiten? Wel een voor 1 testen dan natuurlijk. :) RAM kan je ook testen met memtest86+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb geen ander systeem om dingen in te testen, en als het om hardware gaat moet ik het ding gewoon insturen naar HP. Ik moet dus exclusief softwarezaken testen. Systeemherstel - tja, er is nooit een moment geweest dat het ding dat 'hangen' niet deed, dat is vanaf de start al geweest. Een vorige PC deed het ook... maar dan duurder de 'hang' langer (die machine was ook veel langzamer) wat me het vermoeden gaf dat het een gemeenschappelijke factor was tussen de twee.... maar die is er bijna niet. Het enige dat de vorige en de huidige met elkaar 'delen' is muis en toetsenbord + scherm en speakers. Ja, wat software zoals steam, gog enzo.

Het crashen is nieuw, enkele dagen, maar ik heb vlak daarvoor géén driver updates gedaan (niet zelf, dan toch). Er zijn wel sporadische windows 11 updates geweest die aangeboden werden in het 'installeren en dan afsluiten PC' format dus die voerde ik gewoon uit aangezien hij nooit op slaapstand gaat (nog zo'n ding, de PC heeft nog op slaapstand kunnen werken, als ik die gebruikte kwam hij daar simpelweg niet meer uit). Dat heb ik voor lief genomen omdat opstarten sowieso maar secondewerk is bij dit ding.

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-04-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Chipset drivers up to date? En ook alle Windows updates?

Verder is mijn ervaring bij het kortstondig hangen van pc's dat het idd vaak door een driver en/of usb device komt. Mijn Ryzen systeem sluit bijvoorbeeld megatraag af (reageert eerst gewoon niet) door mijn Logitech software van mijn g29 stuur.

Verder kan een andere driver voor je nic of geluidskaart misschien ook de oplossing bieden. Misschien bij apparaatbeheer zoveel mogelijk devices verwijderen en na opnieuw opstarten de drivers opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke voeding zit er in ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Standaard Corsair ding van 700w, ding is prebuilt door HP/Omen. Heb er niks aan gedaan, gewoon neerzetten en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
meljor schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:48:
Chipset drivers up to date? En ook alle Windows updates?

Verder is mijn ervaring bij het kortstondig hangen van pc's dat het idd vaak door een driver en/of usb device komt. Mijn Ryzen systeem sluit bijvoorbeeld megatraag af (reageert eerst gewoon niet) door mijn Logitech software van mijn g29 stuur.

Verder kan een andere driver voor je nic of geluidskaart misschien ook de oplossing bieden. Misschien bij apparaatbeheer zoveel mogelijk devices verwijderen en na opnieuw opstarten de drivers opnieuw installeren.
Windows was sowieso up to date en de PC redelijk, maar na dubbelchecken vond ik toch nog een bios update en wat optionele windows updates voor HP onderdelen, dus alles voor de zekerheid maar bijgewerkt. We gaan het meemaken...

Nou, alles dus up to date gemaakt (alle drivers, inclusief optionele) én de laatste bios update én fast boot uitgeschakeld. Game gestart, binnen 10 minuten weer een crash reboot. Het is echt van 'dit gebeurde nooit' naar 'elk half uur gegaan' in een paar dagen :/.

Ik vond 700w destijds ook krap bemeten voor een systeem met een RTX3070 maar ik dacht HP heeft dat vast goed bekeken. Ik heb er nu toch maar even een power meter tussen gehangen om te kijken of ik het WATT aantal kan bekijken op het moment van een crash. Als dat op / dichtbij / over de 700w ligt kan het ook nog zijn dat de voeding te zwak is.

Nou, dat antwoord kwam snel.... de crashes komen nu gewoon heel vaak, minder dan tien minuten in een game sessie. Het opgenomen vermogen van de voeding kwam op geen enkel moment boven de 400w uit ook niet als je het systeem stressed met Sniper Elite 5, alle graphics op MAX en 4k resolutie. Tijdens het moment van crashen betrof het opgenomen vermogen 387w. Ik ga op basis hiervan de voeding niet aanmerken als verdachte.

[ Voor 38% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-04-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Hoe zijn de temps van je cpu en gpu? En probeer het eens met 1 geheugen strip als je 2 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb een UEFI diagnostic van de gpu gedraaid, geen errors. Ik draai nu een BSOD with Errors sim test via dezelfde UEFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat je kan doen, is de PC met perslucht uitblazen. De grafische kaart, geheugenlatjes,... eruit doen, blaas de voeding, koelvinnen en sloten schoon. Steek een schroevendraaier in de ventilatoren om te voorkomen dat de toerental naar oneindig gaat.

Bij mij heeft het tegen vage game crashes geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb de fans aan de voorkant even schoongemaakt.

Daarna heb ik een flinke tijd (langer dan een uur) Prime95 gedraaid. Temperatuur bij 100% cpu belasting kwam niet boven de 70 graden (maar dat was het daarvoor ook al niet) en geen crashes. Het wijst dus echt naar de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
HTT-Thalan schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:53:
[...]

Standaard Corsair ding van 700w, ding is prebuilt door HP/Omen. Heb er niks aan gedaan, gewoon neerzetten en gebruiken.
Zal geen Corsair zijn wat erin zit en 700w verwacht ik ook niet met een OEM RTX 3070. Kijk eens goed wat het wel is, of nog beter, post een foto van het label van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:57

Nemesizz

Untouchable

Heb ook eens een poging gedaan om te achterhalen wat voor voeding erin zit maar... jeetje wat een onduidelijkheid.

Specsheets schreeuwen (uiteraard) alleen over wattage en 80plus gold rating, niks merk of type of wat dan ook.
Goed, in theorie kan het dus verschillen, maar meestal blijft een OEM (zoals HP) wel bij een leverancier van voedingen ipv allemaal verschillende.

Wattage verschilt dus per configuratie, de ene 40L heeft niet hetzelfde wattage als de andere 40L ... (handig... not). Kon zelfs geen foto's vinden waar de voeding te zien is.

Wel een paar van de lichtere modellen (30L bijvoorbeeld, en nog een paar), maar die hadden allemaal Coolermaster voedingen. Ook weer alleen Coolermaster en een wattage, verder niks geen info te vinden wélke Coolermaster.

Corsair voeding verwacht ik eerlijk gezegd ook niet. Onmogelijk is het niet, maar schat het zeer onwaarschijnlijk in.

Dat de videokaart crashed hoeft niet meteen te betekenen dat het daadwerkelijk door videokaart komt.
Zoals al aangegeven is de voeding een verdachte (ondanks dat die niet de volle load van de voeding gebruikt betekend niet dat die goed hoeft te zijn, ding kan ook slecht zijn en met een middel of lage belasting al instabiel worden).
Dingen als instabiel RAM kan ook een driver laten crashen, nu is dat bij een OEM machine minder waarschijnlijk (vaak 'basic' RAM, zonder overklok functies die alleen op standaard snelheid draaien), maar ook hier onmogelijk is het niet.

Maar zoals aangegeven, probeer te achter halen welk type voeding er echt in zit.
(voordeel: mocht het toch een voeding probleem zijn, gelukkig is het een gewone ATX en geen aparte proprietary model wat je soms ook in OEM bakken hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
HP Omen 25L en 30L zit vaak een Cooler Master voeding, made by Chicony in maar om dat bij de 40L zeker te weten is een foto van het label nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Even gauw zijpaneel weggehaald. Inderdaad Coolermaster zie ik nu, maar verder geen info. Die staat waarschijnlijk aan de andere kant, maar daar zit een interne kap overheen. Ik heb een driver gedownload van 2 maanden eerder (531.18) om zometeen te proberen (eerst de oude weghalen uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:35
Voor dat hangen van 1-2 seconden, download bijvoorbeeld eens: https://www.nirsoft.net/utils/usb_log_view.html

en kijk of tijdens die 1-2 sec vertraging al / een deel van je usb apparaten disconnecten en opnieuw initialiseren. Helaas een probleempje dat op meerdere AMD systemen voorkomt dat USB niet super stabiel is.

Ik (en anderen) heb het op mijn systeem bijv. met iCue van Corsair in combinatie met een B550 moederbord en Ryzen 5000 serie cpu. Zodra iCue gestart is resetten iedere paar uur de AMD usb controllers zich.

Oplossing op mijn systeem in dit geval, maar voor zover ik kan vinden helaas niet voor iedereen, zet de icue profielen op de apparaten zelf en start iCue alleen als je aanpassingen wil doen. Wanneer iCue niet gestart is gaat het allemaal prima namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Tot zo ver, fingers crossed, nog geen crashes gehad sinds de driver downgrade...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nog geen crashes meer gehad.... het lijkt goed te gaan. Vreemd, want ik kon helemaal niks vinden over eventuele instabiliteit van de nieuwere versie(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 14:36
Kom toevallig dit topic tegen, hier ook een keiharde crash tijdens een YouTube-filmpje met de laatste drivers. Beeld bleef tien seconden stil staan, toen werd het zwart en tien seconden later zag ik de POST. In de Windows logging gekeken, daar stond iets over de drivers... Zit nu op een MacBook, zal straks eens kijken wat de precieze melding was. Terug naar de vorige versie en sindsdien niet meer gehad.

Hier lijken een aantal mensen min of meer hetzelfde te hebben met driver crashes gevolgd door een reboot van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 12:59
Wow ik heb hetzelfde met mijn Strix 4090 en een 11900K en een Asus rog strix z590-e gaming motherboard.

Heb er vandaag nieuw geheugen in gezet maar het word steeds erger.

Heb nu de geluidskaart van de 4090 buiten gesloten en heb nu een Optische kabel van soundbar naar moederbord lopen. De HDMI kabel ging van soundbar naar monitor (TV) Vooralsnog geen problemen.

Kon geen enkele game meer spelen soms resette de PC ineens en of bevriest de hele boel.

Welke video kaart drivers raad je aan ? Want als het weer gebeurd wil ok dat proberen..

536,40 Is de driver hier. 536.67 zie ik net die gaan der nu op.

Ik hoor graag van jullie.

PS ik heb ook een XMP probleem kan mijn geheugen ook niet meer op XMP zetten ik las dat ook dit is te wijten aan de Nvidia drivers.

[ Voor 16% gewijzigd door mmxmmx op 20-07-2023 22:00 ]

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
HTT-Thalan schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:31:
Tot zo ver, fingers crossed, nog geen crashes gehad sinds de driver downgrade...
Please welke driver gebruik je nu ?

Ben terug gegaan naar 531.18 nog steeds hetzelfde.

528.41 geïnstalleerd ook die werkt niet,

Ik geef het op ik weet het ook niet meer kan niet meer gamen.

[ Voor 26% gewijzigd door mmxmmx op 21-07-2023 02:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
531.30 staat erop. Niet 100% stabiel, maar wel stukken beter dan het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:57

Nemesizz

Untouchable

@mmxmmx
PS ik heb ook een XMP probleem kan mijn geheugen ook niet meer op XMP zetten ik las dat ook dit is te wijten aan de Nvidia drivers.
Dat kan dus niet. XMP word ingesteld in je BIOS (ruim voordat je drivers ook maar geladen zijn). XMP probleem is echt iets van een combinatie van : het RAM zelf, moederbord, gebruikte processor (en vaak een combinatie van die 3). Kan never nooit veroorzaakt worden door videokaart drivers.

Andersom kan wel, instabiel geheugen kan wel zorgen dat je videokaart drivers crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:36

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

maw, xmp uitschakelen en op de snelheid draaien wat het mobo zelf instelt, veel makkelijker wordt het niet..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
HTT-Thalan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:29:
531.30 staat erop. Niet 100% stabiel, maar wel stukken beter dan het was.
Oke ja ik draai nu 528.41 en nog steed crash to desktop maar geen onverwachte resets .

Mijn moederbord Asus rog strix z590-e gaming ondersteund de 10900K en de 11900K.

Heb kort geleden de upgrade van de 10900K naar de 11900K.
Toen de pc voor het eerst startte op de 11900K heb ik een load bios defaults gedaan.
Windows opnieuw geïnstalleerd.

Ja en van af toen heb ik problemen. Ben zo bang dat het de CPU is maar van af de andere kant is het veel erger als het de Strix 4090 is.

Als laatste test kan ik nog op de CPU video kaart gaan draaien.

Ik weet het ook niet meer. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neelon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 18:20

Neelon

FOR PONY!!!

Wat zijn de temperaturen in je systeem, kan het niet zijn dat iets te heet wordt en voor veiligheid uitschakeld?

EN ik heb ergens een keer iets gelezen over de pci snelheidd van een slot, dat je die soms handmatig op de juiste snelheid moet zetten ipv auto (in de bios), misschien het nakijken waard?

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Alles doet het weer.
Ik denk dat het een combinatie van oplossing is.

Eurotruck draait nu in compatibiliteit mode windows 8
En natuurlijk de 528.41 driver.
En disable g sync en freesync.
F1 2023 Draait weer als en zonnetje.

Hoop dat ze snel met goede drivers komen durf gewoon niet nieuwere drivers te installeren.

Aan @Neelon :
Temperaturen Videokaart 60 tijdens gamen
CPU 50 a 55 graden.
Heb 6 intake fans en 4 outtake fans in een Corsair 5000D Airflow Wit kast.
Heb 2 Whirlpool airco's in de huiskamer staan.

Pci E snelheid moet inderdaad van 3.0 naar 4.0 zijn gegaan door de processor wissel.
Daar duik ik nog wel ff in Thanx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:02
mmxmmx schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:03:
Alles doet het weer.

Eurotruck draait nu in compatibiliteit mode windows 8
En natuurlijk de 528.41 driver.
En disable g sync en freesync.
F1 2023 Draait weer als en zonnetje.

Hoop dat ze snel met goede drivers komen durf gewoon niet nieuwere drivers te installeren.

Aan Neelon :
Temperaturen Videokaart 60 tijdens gamen
CPU 50 a 55 graden.
Heb 6 intake fans en 4 outtake fans in een Corsair 5000D Airflow Wit kast.
Heb 2 Whirlpool airco's in de huiskamer staan.

Pci E snelheid moet inderdaad van 3.0 naar 4.0 zijn gegaan door de processor wissel.
Daar duik ik nog wel ff in Thanx
Even een tip :)
Je zegt: aan Neelon. Beter is: @Neelon
Dan krijgt hij een melding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neelon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 18:20

Neelon

FOR PONY!!!

mmxmmx schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:03:
Alles doet het weer.
Mooi dat het allemaal weer werkt. Erg irritant als dure dingen niet doen wat ze moeten doen. 👍

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Update :

Geheugen opgestuurd naar de winkel en het resultaat is 2 van de 4 geheugen sticks zijn stuk.

Het gaat hier om Ripjaws DDR4 4000mhz cas latency 14.
De winkel heeft ze naar de leverancier gestuurd en nu is het afwachten,

Kan me goed voorstellen dat ik dezelfde vouten gekregen heb als de topic starter.
Sorry dat ik min of meer dit topic heb gekaapt maar dat is wel onbedoeld gebeurd :)
Heb maar een setje Corsair 3200 cas 16 er ingedaan.
Draai nu weer met de nieuwste drivers ff testen dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het is weer helemaal foute boel bij mij.... letterlijk zonder één enkele wijziging van het systeem.

Systeem crasht nu constant, ik kan geen 2 minuten meer gamen zonder een crash + reboot.

Ik draaide (nog steeds) de 531.30 versie (want dat is een tijd goed gegaan met vrijwel geen crashes). Sinds gisteren is het weer volle bak begonnen. Ik ben nóg verder gegaan met maatregelen proberen:

als admin sfc /scannow gedraaid (corrupt files gevonden en gerepareerd)
een DISM healthrestore gedraaid
drivers deze keer geupdate naar de nieuwste versie (536.67)
razr synapse eraf gesmeten
geforce experience was er al af
temperaturen zijn volledig normaal (sub 60 voor CPU en GPU)

systeem draait volledig stock (ook zonder de HP OMEN ingebouwde overlocks op CPU of Memory)

ondertussen draait er gewoon niks meer resident mee... alleen Nvidia drivers, windows security en steam. Ik word er echt pislink van, ik koop een systeem van meer dan 2000 euro en het is gewoon een stuk onbruikbaar schroot door softwareproblemen die je gewoon niet gevonden krijgt :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HTT-Thalan schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:07:
Het is weer helemaal foute boel bij mij.... letterlijk zonder één enkele wijziging van het systeem.

Systeem crasht nu constant, ik kan geen 2 minuten meer gamen zonder een crash + reboot.

I(ook zonder de HP OMEN ingebouwde overlocks op CPU of Memory)

ondertussen draait er gewoon niks meer resident mee... alleen Nvidia drivers, windows security en steam. Ik word er echt pislink van, ik koop een systeem van meer dan 2000 euro en het is gewoon een stuk onbruikbaar schroot door softwareproblemen die je gewoon niet gevonden krijgt :(.
Terug naar de verkoper ermee, je hebt het recht op een goed functionerende desktop !!

[ Voor 31% gewijzigd door Hackus op 31-07-2023 11:25 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb Coolblue gebeld, en aangegeven dat ik toch een onderbuik gevoel richting een te zwakke voeding begin te krijgen. Het minimum wat Nvidia adviseert voor mijn CPU/GPU combo ligt toch wel een eindje wat hierin zit namelijk. Ze gaan kijken of ze daar wat mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Voor de zekerheid GPU gere-seat, alles schoongemaakt (filter bij de voeding was erg stoffig) - geen soelaas. Kon 10 minuten gamen en de boel crasht weer. Ik kan uren een simpelere game spelen (b.v. JA3 of Half Life 2) maar zodra er een high performance titel aan het werk gezet word klapt de boel na enkele minuten op zwart.

Ik begin dus echt de voeding te vermoeden die gewoon te zwak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Goed, ik had dus geen zin om nog een week op het antwoord van Coolblue te wachten en dan nog 2/3 weken tot hij een retourtje HP heeft gehad, dus ik heb vandaag even een BeQuiet 700CM voeding gehaald, en die erin geprakt. Voordeeltje aan HP, alles is ATX standaard....

ik heb er nu 2 uur gamen op zitten en hij is niet meer gecrashed. Dat zegt nog niet genoeg, ik moet er echt nog wel wat meer uren op duwen voor ik er weer op durf te vertrouwen, maar een ander ding wat opvalt is dat hij veel minder vaak van die 'fan flares' heeft nu? De fans willen om de zoveel tijd (vooral bij gamen) nog wel eens een paar seconden gaan blazen voor hij weer afschaalt, een 'flare-up' noem ik het maar even. Die waren zéér frequent met de originele voeding, met deze nieuwe erin bijna niet meer....

- edit -

~10 uur belasting op maximale settings verder - nul crashes. Retestabiel. Het was dus echt de voeding.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-08-2023 10:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Update voor wie dat wil weten:

We zijn nu een flinke tijd verder en inderdaad, nul issues, dus het was de voeding die de problemen gaf. Fijn, opgelost. Maar de PC was/is nog onder garantie, want een jaar terug gekocht via Coolblue.

En die waren heel begripvol/servicegericht in de afhandeling!

Ik heb contact gelegd met de helpdesk, die op een gegeven moment vroeg of ik de oude voeding op de foto wilde zetten. Zo gezegd zo gedaan. Ze hebben dus bevestigd dat de PC is geleverd met een HP branded coolermastervoeding waar in grote koeie(n)letters op staat 'maximum load shall not exceed 600w' terwijl mijn PC een RTX3070 (TI zelfs, zo bleek) heeft met een Ryzen 7 5800X, en voor die combo adviseert Nvidia 750w. Ik heb de factuur meegestuurd van de 109 euro kostende Be Quiet 700CM die er nu in hangt en ze hebben me heel netjes:

109 euro teruggestort
75 euro tegoed aangeboden voor het ongemak

die 75 euro heb ik prompt besteed aan een laptop bij ze, want mijn dochter moest er toch eentje.

Deze oplossing was heel klantgericht en fijn omdat we nu geen kast van tig kilo honderden kilometers door het land hoefden te verschepen met het risico dat HP er gewoon een nieuwe 600w voeding in had gedrukt zonder het probleem op te lossen.
Pagina: 1