Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Heb je een artikel of wet voor mij waar in staat dat mijn buren tegen mijn garagemuur plantenvakken mogen plaatsen?tweakduke schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:38:
Eigenlijk voor nu heel kort:
De buren mogen de plantenbakken daar wel plaatsen, alleen mag jij geen overlast daarvan ondervinden. Dus dat wordt even samen kijken hoe de ventilatie te verbeteren.
Waarom zou dat niet mogen. Ze mogen in beginsel op hun grond plaatsen wat ze willen net zoals jij een garage daar geplaatst hebt.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:53:
[...]
Heb je een artikel of wet voor mij waar in staat dat mijn buren tegen mijn garagemuur plantenvakken mogen plaatsen?
[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 23-04-2023 12:30 ]
[ Voor 35% gewijzigd door pennywiser op 23-04-2023 12:45 ]
Nog niet, dar is de volgende stap.pennywiser schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:40:
Hoe ziet het vochtprobleem eruit, en heb je dit al gewoon eens laten zien aan de buren? Neem ze even mee de garage in. Dat moet toch voldoende zijn om het op te lossen?
En ik weet niet wat voor bakken het zijn, maar er moet denk ik gewoon een baksteen dikte aan ruimte tussen muur en bak komen. Lijkt mij dat niemand daar moeilijk over gaat doen.
Sommige mensen zijn zich echt van geen kwaad bewust en hebben geen idee waar die gaatjes voor dienen. Echt waar. Zou echt eerst gewoon even langsgaan en het voorleggen op een zo vriendelijk mogelijke manier. Niet in de toon van schade/probleem etc etc. maar zoeken naar een oplossing.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:49:
In de omgekeerde wereld had ik nooit plantenbakken tegen de garage van mijn buren gemaakt, zeker niet in een situatie waarbij de ventilatietoevoer geblokkeerd wordt. Op ongeveer 5 plekken is er geen luchttoevoer meer.
Het gaat mij ook er om wat de lange termijn voor uitkomst geeft aan mijn muur of het metselwerk. De huizen staan er nog geen 7 jaar namelijk.
[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 23-04-2023 13:00 ]
Waarom niet eerst in gesprek met de buurman? Samen kijken, koffie, biertje, borreltje, samen een oplossing verzinnen...?Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:28:
[...]
Voordat ik met mijn buurman in gesprek ga, wil ik eerst even de feiten weten. Iemand ervaring met bovenstaande?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Wellicht eerst eens even de gedachte loslaten dat jij kan bepalen wat zij op hun eigen grond doen....Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:23:
Wij zijn helaas niet de eerste bewoners, dus het kan zo maar zijn dat zij in het verleden toestemming hebben gegeven. Nu ben ik eigenaar, de situatie is nu anders.
Normaal zou ik er niks van zeggen, maar nu is het een vochtprobleem.
toestemming of niet, dat is nu net niet belangrijk.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:23:
Wij zijn helaas niet de eerste bewoners, dus het kan zo maar zijn dat zij in het verleden toestemming hebben gegeven. Nu ben ik eigenaar, de situatie is nu anders.
Normaal zou ik er niks van zeggen, maar nu is het een vochtprobleem.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Niet helemaal, want ik ben eigenaar van de betreffende muur.jack zomer schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:36:
[...]
toestemming of niet, dat is nu net niet belangrijk.
jij hebt niks te zeggen over de bakken.
ja dus? maakt nog steeds dat je niks over de bakken hebt te zeggen ( afgezien van de overlast, daar heb je zeker wat over te zeggen)Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:43:
[...]
Niet helemaal, want ik ben eigenaar van de betreffende muur.
Ben je nou zo bang om even met je buren te gaan overleggen?Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:43:
[...]
Maar staat jouw muur van de erfgrens af, of op de erfgrens? Als deze van de erfgrens af staat heb je vermoed ik meer een punt dan wanneer er exact op de grens gebouwd is.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:43:
[...]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 23-04-2023 14:27 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
We staat in het koopcontract waarschijnlijk iets geschreven over de buitenmuur die door je buren mag worden gebruikt... Maar je buren mogen niet zomaar een overkapping vast maken aan je muur, want die muur is nog steeds jouw bezit. alleen die uitbouw staat als uitzondering in het contract_Dune_ schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:24:
Als de garage gebouwd is ten tijde dat de woning is gebouwd, dan staat de betreffende muur hoogstwaarschijnlijk op de erfgrens. Ondanks dat het jouw muur is, maag de buurman hier tegen aan bouwen, sterker nog, hij mag zelf zaken aan de muur hangen. Echter mag dit geen overlast of schade opleveren.
Voorbeeld van een vergelijkbare situatie, mijn buren hebben een uitbouw welke direct bij de bouw van de woning is gebouwd en dus op de erfgrens staat. Wanneer ik nu ook een aanbouw wil realiseren, dan mag ik de buiten muur van mijn buren hiervoor gebruiken.
Wat ben ik blij dat jij niet mijn buurman bent.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:43:
[...]
Bedankt voor je waardevolle bijdrage.jannus66 schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:50:
[...]
Wat ben ik blij dat jij niet mijn buurman bent.
Ga er langs en bespreek het.
Neem dan gewoon contact op met een echte jurist, advocaat, rechtswinkel, rechtsbijstand, of zo. Hier ga je nooit een sluitend antwoord krijgen. 'Wat kennis' is in dit soort gevallen net zo veel waard als 'Een beetje zwanger'.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:58:
[...]
Ik heb een motivatie om eerst wat kennis op te doen, voordat ik face 2 face ga.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
jack zomer schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:47:
[...]
maar hoe zijn de bakken gebouwd?
Hebben ze een eigen achterwand, of gebruiken ze de muur als achterwand?
Die is al gegeven. Een goed advies is: Vraag een jurist op het gebied van vastgoed naar wat precies wettelijk geregeld is.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:58:
[...]
Voor mijn gevoel wordt er hier van alles uit emotie en beweging geroepen, terwijl ik specifiek een topic open om kennis op te doen hoe het wettelijk geregeld is.
Dat zegt niets over de bereidwilligheid van de buren.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:58:
[...]
Natuurlijk zal ik hem benaderen, maar helaas nemen ze het niet zo nauw. Dat geldt ook voor de oud bewoners van dit object.
Maar wat is precies het vochtprobleem? Een muur die constant nat / vochtig is? Of komt er water door de ventilatiesleuven? Geef even aan wat je exacte probleem is. Eventueel met foto's. Dan krijg je ook betere antwoorden. Je zal ook van de buurman moeten weten hoe hij zijn bakken heeft opgebouwd. Dan kan je ook naar de oplossing kijken. Dus praten is een eerste stap.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:58:
[...]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Hij leverde zeker een waardevolle bijdrage. Ik ben van mening dat je problemen met de buren bespreekt met open vizier, niet met een wetboek in je hand. De opening van het bespreken van de oplossing is namelijk van invloed op je woonplezier de komende jaren.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:58:
[...]
Bedankt voor je waardevolle bijdrage.
Voor mijn gevoel wordt er hier van alles uit emotie en beweging geroepen, terwijl ik specifiek een topic open om kennis op te doen hoe het wettelijk geregeld is.
Natuurlijk zal ik hem benaderen, maar helaas nemen ze het niet zo nauw. Dat geldt ook voor de oud bewoners van dit object.
Hattrick: Thorgal Eagles
Het is lastig om jouw niet uitgesproken motivatie uit het verhaal te vissen en ik merk dat je ook wat formeel reageert wat doet lijken alsof je je motivatie niet wilt toelichten. Er is hier en daar al nuttige feedback gegeven over wat je wel en niet mag en als je echt wat steviger het gesprek in wilt gaan zal je of moeten duiden in het hoe en waarom of externe kennis bijschakelen zoals rechtshulp bijvoorbeeld.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:58:
[...]
Bedankt voor je waardevolle bijdrage.
Dit kan toch helemaal niet? Als er gewoon open stootvoegen in die muur zitten dan moeten die open blijven, die kun je niet op eigen terrein realiseren als je muur niet aan eigen terrein grenst.StevenK schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:03:
Dat TS eigenaar is van de muur geeft hem vooral een verantwoordelijkheid voor die muur, maar in deze situatie weinig rechten. Die ventilatie richten het perceel van de buren is niet handig en in ieder geval juridisch niet af te dwingen.
Ik zou nieuwe ventilatie op eigen terrein realiseren. En als je graag de confrontatie zoekt, doe dat dan met de vorige eigenaar, want dit lijkt toch wel een verborgen gebrek.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Technisch kan er heel veel op het gebied van ventilatie. Gezien de schroevedraaier-opmerking van TS gaat het niet om spouwventilatie, maar om ventilatieopeningen. Die kun je overal maken en daarvoor ben je niet gebonden aan die gevel die niet op eigen terrein uitkomt.No Hands schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:01:
[...]
Dit kan toch helemaal niet? Als er gewoon open stootvoegen in die muur zitten dan moeten die open blijven, die kun je niet op eigen terrein realiseren als je muur niet aan eigen terrein grenst.
Ik lees dat anders. Ik lees dat hij een schroevendraaier door zijn open stootvoeg wil duwen en stuit op de betonband die de buren gebruikt hebben als plantenbak.StevenK schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:38:
[...]
Technisch kan er heel veel op het gebied van ventilatie. Gezien de schroevedraaier-opmerking van TS gaat het niet om spouwventilatie, maar om ventilatieopeningen. Die kun je overal maken en daarvoor ben je niet gebonden aan die gevel die niet op eigen terrein uitkomt.
Maar dat betekent toch dat hij van binnenuit bij de stootvoeg kan? Dan zit er dus geen binnenspouwblad voor.No Hands schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:51:
[...]
Ik lees dat anders. Ik lees dat hij een schroevendraaier door zijn open stootvoeg wil duwen en stuit op de betonband die de buren gebruikt hebben als plantenbak.
[ Voor 0% gewijzigd door TimFelten op 24-04-2023 10:19 . Reden: Typo ]
Ja ik heb ervaring met iets soortgelijks, maar dat is heel snel opgelost.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:28:
Voordat ik met mijn buurman in gesprek ga, wil ik eerst even de feiten weten. Iemand ervaring met bovenstaande?
En precies dit is waarom meer dan eens hier het advies luidt: 'ga eerst eens praten'.wouter3 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:22:
[...]
Ja ik heb ervaring met iets soortgelijks, maar dat is heel snel opgelost.
In het kort: Ik kreeg op een bepaald moment last van optrekkend vocht in de schuur. Deze muur grenst aan de tuin van de buren (die ik niet goed kan zien)
Ik ben maar de buren gegaan gegaan en heb ze de muur laten zien en gevraagd of er de laatste tijd iets was aangepast. Uiteindelijk bleek de afdekhoes van de tuinmeubelset de boosdoener. Deze verzamelde al het water tegen de schuurmuur. Dat konden we gelijk oplossen en was daarna geen probleem meer.
Ze waren zich van geen kwaad bewust en wilden zeker geen hinder veroorzaken. Ik vermoed dat als het plantenbakken waren geweest we hier ook uit waren gekomen en een of andere oplossing hadden kunnen bedenken om ervoor te zorgen dat we allebei fijn kunnen wonen.
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
Het één sluit het ander niet uit. Je kunt prima een gesprek met de buren voeren zonder het wetboek in de hand, terwijl je wel goed geïnformeerd bent over hoe het juridisch zit. Dat vind ik eerlijk gezegd geen raar idee. Wat als de buurman in dat eerste gesprek met juridische overwegingen gaat schermen? Dan is het wellicht fijn dat je al geïnformeerd bent.bregweb schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:06:
[...]
Hij leverde zeker een waardevolle bijdrage. Ik ben van mening dat je problemen met de buren bespreekt met open vizier, niet met een wetboek in je hand. De opening van het bespreken van de oplossing is namelijk van invloed op je woonplezier de komende jaren.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Deze muur is dus niet mandelig.lordgandalf schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:29:
1. check bij kadaster waar de grens ligt dan weet je hoe en wat.
2. Ga praten bij de buren van hey ik heb last van vocht kom eens kijken en kunnen we samen kijken of we tot een oplossing kunnen komen.
En als dat niet werkt:
3. Maak de gaten aan hun kant dicht en maak nieuwe gaten aan de kant op eigen terrein.
4. Vraag de wet om een uitspraak.
Hier een stukje tekst over een gedeelde muur wat het kadaster je dus kan bevestigen:
Een muur kan mandelig zijn omdat deze dient als ‘gemene’ muur (tussenmuur) tussen twee gebouwen die aan verschillende eigenaren toebehoren. Een muur kan ook mandelig zijn omdat deze vrijstaand is en op de erfgrens staat. Een bekend voorbeeld is een tuinmuur die als erfafscheiding dient. Overigens kunnen ook andere erfafscheidingen, zoals schuttingen, mandelig zijn. Tot slot kan een muur ook mandelig zijn op basis van een onderlinge afspraak die is opgenomen in een notariële akte. Voor de vraag wanneer een muur wel of niet mandelig is wordt verwezen naar dit uitgebreide webartikel.
Wanneer sprake is van een mandelige muur mag iedere mede-eigenaar (deelgenoot) in beginsel tegen de mandelige muur aan bouwen. Ook mag hij balken of ankers aanbrengen in de muur, meer specifiek tot de helft van dikte van de muur. Dit is geregeld in artikel 5:67 lid 1 BW. Kortom, de deelgenoot mag ook schroeven en bouten in de muur draaien en bloembakken of ornamenten aanbrengen.
Uiteraard zal een mede-eigenaar niet de muur mogen beschadigen op een wijze waarop de andere deelgenoot daar last van krijgt. Beide mede-eigenaars moeten op zorgvuldige wijze met elkaars belangen omgaan. Zij zijn onderling gebonden aan de eisen van redelijkheid en billijkheid. Voorts kan een mede-eigenaar vorderen dat deskundigen hun oordeel over de geplande bouwwerkzaamheden kunnen geven, zie artikel 5:67 lid 2 BW.
Voor sommige werkzaamheden aan de muur is de toestemming van de andere deelgenoot nodig. Dit geldt voor herstelwerkzaamheden. Zonder toestemming zijn dit soort werkzaamheden onrechtmatig (zie dit webartikel). Maar ook het bouwen bovenop een mandelige muur zonder toestemming van de andere mede-eigenaar is onrechtmatig.[1]
Dus tenzij er in het verleden toestemming is gekregen om de gaten in een gedeelde muur te maken mag dit volgens de wet niet. in de wet word in princiepe alleen gesproken over het bouwen van aanbouwen of het indraaien van een bout. voor de rest is de wet er niet specifiek iets dat zegt dat de gaten zomaar mogen.
Source: https://www.rechtenvastgo...bruik-van-andermans-muur/
... en gaat over tot de orde van de dag
TS heeft nog niet gezegd dat deze muur mandelig is of niet dus dat weten we niet. En mocht dat zo zijn dan heeft hij iets maar zou ik gaan praten met de buren om het gezamelijk op te lossen. Kan je vertellen dat er een rechter bij halen meestal gelijk de sfeer verpest in een buurt.
TS zegt dat het volgens hem ook niet mandelig is.lordgandalf schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:46:
[...]
TS heeft nog niet gezegd dat deze muur mandelig is of niet dus dat weten we niet. En mocht dat zo zijn dan heeft hij iets maar zou ik gaan praten met de buren om het gezamelijk op te lossen. Kan je vertellen dat er een rechter bij halen meestal gelijk de sfeer verpest in een buurt.
Ook een goed punt, een halfsteens muur hoeft natuurlijk geen open stootvoeg te hebben.StevenK schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:56:
[...]
Maar dat betekent toch dat hij van binnenuit bij de stootvoeg kan? Dan zit er dus geen binnenspouwblad voor.
Dat is de eerste stap. Gladde... Niet iedereen heeft enig (bouwkundig)inzicht.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:50:
[...]
Nog niet, dar is de volgende stap.
Er zit geen speling / ruimte tussen de stenen bakken en mijn garagemuur.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Veruit de meeste mensen staan daar geen enkel moment bij stil, net als dat de meeste mensen gewoon een stenen bak tegen een muur zetten en volstorten met grond en geen flauw benul hebben wat dat dan doet.Acradavos schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:49:
zeker niet in een situatie waarbij de ventilatietoevoer geblokkeerd wordt. Op ongeveer 5 plekken is er geen luchttoevoer meer.
[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 12-05-2023 13:34 ]
[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 15-05-2023 10:19 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq