Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulSinnema
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-06 13:10
Ik heb een Daikin All Electric Warmtepomp sinds 27 maart j.l. Ik ben tevens in het bezit van een Loxone Home Automation systeem waarmee ik de Daikin wil controleren.

Ik heb daarvoor een Zennio KLIC-DA v2 module, een KNX-IP Gateway en een Loxone KNX Extension aangeschaft en in laten bouwen. Zennio module P1/P2 zijn aangesloten op de Warmtepomp P1/P2 zoals beschreven in de installatie handleiding.

Ik maak voor Loxone gebruik van de Config software en voor KNX van de ETS6 software.

Wat ik niet helemaal begrijp is hoe ik de waarden van de Zennio uit kan lezen en kan schrijven. Ik zie in de tree het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f68SGyTgldbruYuO-1tFs2VpZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rataXSHtDlMISUnmwHPEwePY.jpg?f=user_large

Het adres van de Zennio is 1/1/1. Is het nou zo dat ik bijv een schrijf opdracht kan uitvoeren naar 1/1/167 om DWH aan of uit te zetten (0 of 1)?

Hoe kan ik via ETS6 waarden uitlezen van die verschillende AC-Gateway onderdelen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
PaulSinnema schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:01:
Het adres van de Zennio is 1/1/1. Is het nou zo dat ik bijv een schrijf opdracht kan uitvoeren naar 1/1/167 om DWH aan of uit te zetten (0 of 1)?

Hoe kan ik via ETS6 waarden uitlezen van die verschillende AC-Gateway onderdelen?
Hallo Paul, dit is al een wat ouder topic maar ik kom deze nu pas tegen en merk dat je nog geen enkele reactie had gekregen. Dus bij dezen alsnog, ook omdat ik benieuwd ben hoe de KLIC-DA bevalt ;)

Ik weet niet of je inmiddels al verder bent, maar aan je vraagstelling merk ik dat KNX nog wat onbekend is. Het heeft een architectuur die je je even eigen moet maken. Het koppelen van apparaten en functies gaat via groepsadressen. Die concepten worden goed uitgelegd in een gratis e-cursus die je na inschrijving op knx.org kunt doen. Dat legt de basis uit, mijn advies is om dat even een avondje te doen. Mocht je dan alsnog vastlopen met ETS dan kunnen de Tweakers je ook beter helpen. Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulSinnema
Hoi,

Ik zie je antwoord nu pas. Ik ben er ondertussen al wel uitgekomen. ETS is niet erg intuitieve software. Het duurde even voordat ik door had dat je een associatie moet maken (link) voor de KNX objecten. Daarna moet ik in Loxone het KNX adres gebruiken en het type juist instellen. Het heeft wat zweetdruppels en geduld gekost maar uiteindelijk werkt alles zoals ik het wil hebben. De Zennio KLIC-DA v2 werkt goed maar is helaas wat beperkt in functionaliteit. Zo kan ik bijvoorbeeld niet uitvragen hoeveel energie de unit verbruikt. Dat kan bij CA en CB units wel maar bij de Altherma 3 die ik heb niet.

Groet,
Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Goed om te horen dat het is gelukt. KNX heeft zeker een leercurve, deels omdat het een decentraal systeem is zonder centrale server zoals Loxone. Het is m.i. wel mooi als je de principes eenmaal door hebt.

Ik heb ook een Altherma 3 en kan je zeggen: aan die stroommeting mis je niets. Het energieverbruik kan je in theorie uitlezen met de Onecta app maar bespaar je de moeite. Die rapportage is zo onnauwkeurig en geeft zo weinig informatie dat je er werkelijk niets mee kan. Echt, ik vraag me af waarom ze die functie überhaupt erin hebben zitten, laat het dan gewoon weg.

Ik heb zelf een HomeWizard energiemeter op de groep zitten, die kan ik uitlezen in de HW app of via lokale API. En heb een ESPAltherma ding gehaald maar nog geen tijd gehad om de nodige koppelingen, databases en dashboards te maken. Dat zou echt mooi moeten zijn maarja, tijd.... Hopelijk lukt het me ooit, maar de oplossingen moeten wel worden gezocht buiten software van Daikin. Ze maken prima warmtepomp hardware maar de software kun je wat mij betreft beter laten weglaten :)

Groeten en fijn weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-06 22:08
Ik heb toevallig net zo'n KLIC-DA (v2) op mijn bureau liggen en ben de configuratie aan het voorbereiden. Wat me nu opeens opvalt terwijl ik in de documentatie keek om de betekenis van een aantal parameters uit te zoeken is dat daarin staat dat de KLIC-DA niet zelfstandig de Altherma kan aansturen, maar dat er altijd nog de klassieke controller bij moet hangen op de bus.

In de datasheet staat die controller echter met stippellijntjes, en mijns inziens dus optioneel weergegeven.

Wat is jullie ervaring? Moet die Madoka controller er nog bijhangen of werkt het ook zonder? En als die er wel nog aan moet hangen, wat gebeurt er dan met de termperatuurmeting van dat ding? Is die nog relevant en gaat dat wellicht de aansturing via de Zennio in de weg zitten?

Ik was van plan de Altherma in zijn geheel aan te sturen met een KNX thermostaat, met temperatuurmeting vanaf een sensor die niets met die Madoka te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
@roelbouwman de Madoka is niet nodig. De Altherma kan zelfs werken zonder thermostaat, doet de mijne ook. Sorry voor de trage reactie, zal het topic volgen.

• necit
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-09-2024
Ook net een Klic-DA V2 in mijn KnX installatie opgenomen en met hulp van de Daikin installateur aangekoppeld. Inderdaad de thermostaat unit is uitgeschakeld en setpoints komen nu binnen via Knx.
Een Vraag.
In de settings van Klic-DA v2 kan je kiezen tussen 3 types (Altherma, CA, CB)
Bij de keuze van Altherma krijg je enkel de Temperature settings mee, voor de andere krijg je wel Actuators, Energy and Flow waarden mee.
Iemand al geprobeerd met de instelling CA of CB ? En wat dit geeft op een Altherma 3 installatie ?

• derooij
  • Niet online
uit de handleiding (op https://www.zennio.com/product/klic-da-v2):
Hydrobox model [Altherma 3 / CA / CB]: sets the model of the controlled hydrobox.
Note: this parameter must be configured according to the controlled hydrobox model, in order not to cause an abnormal control or behaviour of the air machine.
Proberen op eigen risico dus maar volgens Zennio is het geen goed idee. Ik vermoed dat dit komt doordat Daikin de interface heeft veranderd in de Altherma 3 serie. De oude had een losse control unit die nu is in ingebouwd, waardoor er minder data wordt verstuurd dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulSinnema
Ik heb een vervolgvraag. Ik probeer via de KLIC-DA v2 de anti Legionella programmering zelf te doen op goedkope uren. Dat lukt me niet. Ik zet via de KLIC-DA v2 de 'DHW Setpoint' op 60 graden wanneer de prijs laag is maar de tank warmt niet op naar 60 graden, hij houdt op bij 50 graden. Ik heb het hele menu doorgespit op de binnenunit maar kan niet vinden hoe ik dat wel voor elkaar krijg. Misschien is het iets in het Installateursmenu met allemaal hexadecimale waarden maar dat vind ik wel spannen. Heeft iemand dit soort functionaliteit voor elkaar gekregen?

Wat me opvalt is dat als ik de temperatuur in het menu van de binnenunit op bijvoorbeeld 55 graden zet het display alterneert tussen de 60 graden die ik instel via de KLIC-DA v2 en de waarde in het menu. Dus steeds heen en weer tussen 55 en 60 graden.

Ik zet via de KLIC-DA v2 ook de 'booster mode' aan. Die alterneert ook tussen aan en uit zie ik in mijn Domotica (Loxone) systeem.

M.a.w. ik vermoed dat er een of andere automatisering in de binnenunit de waarden steeds weer terugzet o.i.d.

[ Voor 30% gewijzigd door PaulSinnema op 07-04-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Ik heb hier geen ervaring mee maar vraag me af of de opstelling die je beschrijft wel werkt zoals je verwacht.

Als je de DHW temperatuur omhoog zet kan het best zijn dat er niet direct iets gebeurt, dat hangt er vanaf hoe de temperatuurregeling van het DHW boilervat in dit geval gebeurt. Stel de gemeten DHW temperatuur zit nog binnen de hysterese, dan gebeurt er waarschijnlijk helemaal niets. Totdat het vat ver genoeg afkoelt en het verwarmen start. Misschien is je warmtepomp ook wel andere dingen aan het doen in de tussentijd.

Heb je wel eens getest of hij wel verwarmt als je met veel warm water vraag de temperatuur in het DHW vat laat dalen? Verwarmt de WP dan door wel tot 60 graden?

Wat je wil klinkt ook als Smart Grid functie, heb je wel eens onderzocht wat je kan met dat contact? Geen idee wat voor functionaliteit Daikin daarop heeft geïmplementeerd. Succes met tweaken en het laat ons weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Bevestigd, wat je zoekt is de Smart Grid aansluiting Op de Daikin Altherma. Zie o.a. Installer Reference Manual instelling 9.8.4 en verder. Bij aansturing via Smart Grid gaat de wamtepomp je overtollige zonnestroom gebruiken voor energieopslag in de DHW tank.

Veel mensen gebruiken ESPAltherma maar je kan dat relais vast ook met KNX een actor aansturen, waarom niet. Ik kan het zelf alleen niet testen want heb geen DHW unit aan mijn warmtepomp.
Pagina: 1