Hoe beschadigd fineer herstellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Topicstarter
Denk je na een half jaar eindelijk bijna klaar te zijn met klussen, trek je de fineer van de keukenkastjes er af met de schilderstape die er op zat. Pijnlijk. Gezien het patroon ook niet ff aan te stippen met een lak. Hoe kan ik dit het beste repareren? Hout met een patroon bewerken heb ik geen ervaring mee. Gebruik je iets van beits, of een olie of iets dergelijks? Het zijn geen grote beschadigingen. De schade is ook beperkt gebleven bij 1 lade, daarna extra voorzichtig geweest met verwijderen en geen verdere schade gekregen.. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Mcqwb-EDQpsDshzsG8ZTVHfPPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbbyh5ILrhdes145CBagARHa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
In feite is het geen hout met een patroon, maar een heel dun laagje fineer dat op het hout geplakt is. Enige optie lijkt me om het fineer er helemaal af te trekken en een nieuw stuk te bevestigen. Kan gewoon met een strijkbout, daarna de randjes met een mesje afsnijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:10
Of even met een stiftje over het wit, best kans dat je het nooit weerziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ouweklimgeit schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:35:
In feite is het geen hout met een patroon, maar een heel dun laagje fineer dat op het hout geplakt is. Enige optie lijkt me om het fineer er helemaal af te trekken en een nieuw stuk te bevestigen. Kan gewoon met een strijkbout, daarna de randjes met een mesje afsnijden.
Houtfineer met een patroon dan. :p De gehele laag verwijderen, een matchende zoeken en opnieuw plakken vind ik iets te veel van het goede. Een simpelere optie wat je van een afstandje niet meer ziet hoop ik wat meer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Dat is geen houtfineer, maar plakfolie met een foto van hout.

In de DHZ winkel zijn kleurstiften te koop om dit te repareren. Met wat geduld en artistieke blik kan je het wel redelijk goed bijwerken.
Het is een beetje zoals retoucheren van een foto. Dat kost ook heel veel tijd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dit is inderdaad een beschadiging die je niet bij fineer verwacht te zien. Het lijken eerder lijmresten van de tape, of stukjes waar een plakfolie is losgescheurd. Afhankelijk van hoeveel moeite je erin wil stoppen, zou je op YouTube kunnen zoeken naar "faux wood repair".

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
JukeboxBill schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:08:
Dat is geen houtfineer, maar plakfolie met een foto van hout.
Precies... bij echt fineer krijg je dit soort beschadigingen niet.

Dus of bijkleuren zodat het wat minder opvalt of gewoon een nieuw frontje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:25
Weet je zeker dat het geen restant schilderstape is?

Als je dat lang laat zitten dan geeft het ook dit soort restplekken.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als het geen tape resten zijn, dan kijken voor stiftje om het bij te werken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
als het voelbaar is (dat het erop ligt zeg maar) dan zal het lijmresten zijn kun je met wat wasbenzine verwijderen

[ Voor 14% gewijzigd door Toerq op 23-04-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zal dan inderdaad plakfolie zijn. Het zit echt er in, niet er op. Had al geprobeerd een beetje te krabben. Zal het dan met van die stiften bijwerken, bedankt!
Pagina: 1