Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 17:05
Hallo,

Ik heb een behoorlijk oude tablet die het eigenlijk nog goed doet. Een Samsung Galaxy tab 3 lite SM T113. De Android versie van Samsung wordt al geruime tijd niet meer ondersteund, dus ik wil er lineageOS opzetten. (Ook meer ter lering en vermaak overigens. Als het mislukt is dat niet erg)

Een lineageOS image voor deze tablet wordt niet meer gemaakt/bijgehouden, dus ik wil eens kijken of het met lukt om zelf een image te maken. Er zijn op internet wel wat guides te vinden waar ik een heel eind mee kom. Ook heb ik van GitHub het device manifest gevonden, dus ik zou een poging moeten kunnen wagen...

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe 'veilig' een custom lineageOS build is. lineageOS zelf neemt (begrijpelijk) geen verantwoordelijkheid, maar zegt wel hun OS zo veilig als mogelijk te houden. Verder begrijp ik dat aan de ene kant dat Samsung zal zeggen van niet, maar aan de andere kant gewoon niet meer in beeld is.

Vraag:
Mijn veronderstelling is dat als ik een custom build maak en deze af en toe update met repo sync, ik het OS up to date en 'veilig' houd. Klopt dat?

En klopt het aanvullend dat de versie van lineageOS niet zo heel veel uitmaakt, zolang ik hem maar bijwerk met repo sync? Ik denk namelijk dat lineageOS 18.1 wat te zwaar zal zijn dus zit er over te denken om een paar versies lager te pakken, bijvoorbeeld 14.1

Ik hoor het graag. En nogmaals, dit is meer ter lering en vermaak. ik ben niet verdrietig als het projectje mislukt.

Beste antwoord (via Cageman1984 op 23-04-2023 12:01)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Doordat het apparaat niet meer ondersteund wordt door de fabrikant krijg je ook geen updates aan andere onderdelen meer. Het gaat om het totaal plaatje, niet alleen het OS. Ook firmware en drivers spelen een rol. Laat voor dat laatste Samsung daarbij ook alleen blobs vrijgegeven. ;) Dat is echt de reden waarom er geen officiële LineageOS support is voor veel m.n. oudere (Samsung) apparaten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:26
Zelf maken is zo veilig als je eigen fouten.
Laat je root toegang weg is al een stuk veiliger.

Verder is een oudere versie prima zolang er nog security updates komen uit AOSP voor die versie. Die security updates kun je immers synchroniseren als ze er zijn.

En ik twijfel of dat er nog is voor de Android versie in LOS14.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-06 20:04
Cageman1984 schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:43:
Ik denk namelijk dat lineageOS 18.1 wat te zwaar zal zijn dus zit er over te denken om een paar versies lager te pakken, bijvoorbeeld 14.1
Ik heb een aantal jaar geleden LOS 14.1 op een reguliere Galaxy Tab 3 gezet en die was qua snelheid verre van bruikbaar, je kunt niet te veel verwachten van zulke oude apparatuur. Ik snap dat je project puur is om dingen te leren, maar verwacht geen retesnelle tablet. Overigens was de tablet zonder Google apps een stuk sneller dan met.

Mijn Cardmarket-profiel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Doordat het apparaat niet meer ondersteund wordt door de fabrikant krijg je ook geen updates aan andere onderdelen meer. Het gaat om het totaal plaatje, niet alleen het OS. Ook firmware en drivers spelen een rol. Laat voor dat laatste Samsung daarbij ook alleen blobs vrijgegeven. ;) Dat is echt de reden waarom er geen officiële LineageOS support is voor veel m.n. oudere (Samsung) apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
swhnld schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:06:
Verder is een oudere versie prima zolang er nog security updates komen uit AOSP voor die versie...

En ik twijfel of dat er nog is voor de Android versie in LOS14.1
Ik zal eens gaan zoeken naar een tabel per versie voor AOSP. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
ChokingHazard schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:29:
[...]
maar verwacht geen retesnelle tablet.
Ik verwacht dat ie boot en soort van responsief is. Super resultaten leverde die al niet toen ie nieuw was :)

Maar hoe (on) veilig het is om zo'n ding in je netwerk te laten draaien, daar ben ik nog naar op zoek. Beetje klooien en proberen is leuk, maar het moet geen security hole worden in mijn netwerkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
CH4OS schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:36:
Doordat het apparaat niet meer ondersteund wordt door de fabrikant krijg je ook geen updates aan andere onderdelen meer. Het gaat om het totaal plaatje, niet alleen het OS. Ook firmware en drivers spelen een rol. Laat voor dat laatste Samsung daarbij ook alleen blobs vrijgegeven. ;) Dat is echt de reden waarom er geen officiële LineageOS support is voor oudere (Samsung) apparaten.
Aha... Dus het is geen kwestie van je image met je OS up to date houden, het apparaat zelf qua hardware kan ook een risico vormen.

Bedankt voor je antwoord. Niet helemaal wat ik wilde horen, maar wel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De firmware en drivers zijn de fundering als het ware, als daar niets nieuws voor uitkomt, vindt men uiteindelijk daar (ook) gaten. Custom drivers kunnen je dan helpen, maar dan moet je ook dat blijven ondersteunen en in Samsungs geval éérst met reverse engineering aan de slag om de source code te krijgen.

EDIT:
In elk geval voor de Exynos chips. Bij de Qualcomm chips in hun producten zal het een ander verhaal zijn. Maar dat heeft een Tab (S)3 volgens mij niet.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 23-04-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:26
Ik ben het deels eens met het Driver argument, alleen je moet wel toegang tot die Driver weten te krijgen.
Een browser die up-to-date is en in een sandbox draait met adblocker zal het risico enorm beperken, zeker als de gebruiker ook weg blijft van troep.
Dan zou vanuit het netwerk iets kunnen komen, maar zolang dat thuis is en niet open netwerk in een hotel of zo, is die kans ook klein. En thuis kun je device isolation forceren wat risico nog verder beperkt.

Zie het als je woning, je keukenkastjes zitten niet op slot, de deur van de hal naar de keuken ook niet, maar je voordeur wel. Extra sloten is veiliger, maar het gaat wel om het redelijk leefbaar te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Je zal een 6+ jaar oude kernel gebruiken en daar bovenop ook nog een al 4 jaar(Android 7/Lineage OS14) niet meer onderhouden Android versie (die steeds meer apps ook niet meer ondersteunen). Leuk om je eigen custom build op te testen, maar inderdaad niet meer aan te raden voor algemeen gebruik.

@CH4OS Er zit een Spreadtrum(UNISOC) chip in. Zover ik weet zijn dat ook niet de meest behulpzame socs.
Pagina: 1