Gasbuis ingekort en afgedopt, fitting lekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedenavond,

In mijn keuken zit een gasbuis die werd gebruikt voor het koken. Nu krijgen wij binnenkort een nieuwe keuken en wilde ik de buis verwijderen.

Na wat googlen zag ik dat er knelfittingen zijn voor het afdoppen van gasleidingen waarbij de fitting een gastec keurmerk heeft.

Die heb ik aangeschaft, pijp doorgezaagd (toen zag ik dat het niet koper maar staal was), ontbramen, veilen, schuren, ontvetten, fitting erop en goed vast gemaakt. Vast is vast, etc.

Heb er daarna met een sopje op gespoten en ik zag bellen ontstaan. Hoofd gaskraan is nu uit en zit nu dus even zonder gas.

Nu zit ik dus met een afgezaagde gas buis die gas lekt. Iemand een idee wat ik kan doen?

Ik ben al aan het rondvragen of er een loodgieter snel beschikbaar is, maar als iemand hier tips heeft hoe ik het zelf op kan lossen hoor ik het graag. Als back up.

Ik zie geen persfittingen bij de bouwmarkten voor dit soort buizen. Ik wil het wel persen en gewoon een persmachine huren, maar weet niet wat voor fitting ik morgen moet aanschaffen en waar.

Solderen kan ik ook proberen, maar ik las dat op stalen buizen je eigenlijk moet lassen. Iemand enig idee of dit klopt?

Nieuwe keuken word maandag geïnstalleerd, vandaar dat ik het morgen wil oplossen zodat het klaar is voor de nieuwe keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW0dLoSUYuQDQ3lQbNX1THH8YM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MimEYsB1Pe54ZlCp3beSYpt5.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de buis met fitting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:15
Knelfitting zou normaal gewoon dicht moeten zitten.. Misschien toch iets bete schuren tot dat alle verf eraf is? Wel nieuwe knelringen gebruiken dan.. En dan gelijk iets harder aandraaien vaak zitten ze niet strak genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ammo123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:58:

Solderen kan ik ook proberen, maar ik las dat op stalen buizen je eigenlijk moet lassen. Iemand enig idee of dit klopt?
gas is niet mijn ding.. maar lassen op een gasbuis lijkt mij niet de beste van oplossingen.

kan je hem niet in de meterkast afdoppen?
als je hem toch niet nodig meer hebt in de keuken, kan je hem beter eerder afdoppen..

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 22-04-2023 23:02 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Reptielenbrein schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:01:
Knelfitting zou normaal gewoon dicht moeten zitten.. Misschien toch iets bete schuren tot dat alle verf eraf is? Wel nieuwe knelringen gebruiken dan.. En dan gelijk iets harder aandraaien vaak zitten ze niet strak genoeg.
Dit was ik inderdaad van plan, morgen gelijk naar de winkel nieuwe ringen halen met gastec keur en dan nog een poging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
jack zomer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:01:
[...]

gas is niet mijn ding.. maar lassen op een gasbuis lijkt mij niet de beste van oplossingen.

kan je hem niet in de meterkast afdoppen?
als je hem toch niet nodig meer hebt in de keuken, kan je hem beter eerder afdoppen..
Ik heb nog een cv ketel voor het warme water, ik moet even kijken maar volgens mij loopt de gasleiding in de beton vloer en niet door de kruipruimte. Anders had ik het bij dat T stuk afgedopt inderdaad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:58

Onbekend

...

Je kunt op een stalen buis geen messing knelring gebruiken. Dat materiaal is namelijk te hard.
Gebruik hiervoor zo'n blauwe VSH knelring.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Onbekend schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:09:
Je kunt op een stalen buis geen messing knelring gebruiken. Dat materiaal is namelijk te hard.
Gebruik hiervoor zo'n blauwe VSH knelring.
Is een kunstof knelring wel OK voor Gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:58

Onbekend

...

Ammo123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:30:
[...]

Is een kunststof knelring wel OK voor Gas?
Bij een willekeurige webshop heeft deze het keurmerk KIWA + GASTEC QA.

Dus geschikt voor gas. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom dop je hem niet af vanaf de plek waar de gasleiding wordt gesplitst naar je CV ketel en kookplaat? Grote kans dat ie in de meterkast zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Onbekend schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:41:
[...]

Bij een willekeurige webshop heeft deze het keurmerk KIWA + GASTEC QA.

Dus geschikt voor gas. :)
Hey die hebben ze ook bij de praxis. Ik heb gecheckt en een 1/2” is ongeveer 12mm maar ze zeggen dat deze ook past met 22mm buizen?

Heb jij hier misschien ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLSsEhdb14WocapFQzwz3Bj0z6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lZ7ERkypP7oLN4KZGCIcPqGg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:49:
Waarom dop je hem niet af vanaf de plek waar de gasleiding wordt gesplitst naar je CV ketel en kookplaat? Grote kans dat dit ergens in je meterkast gebeurd.
In de meterkast heb ik jammer genoeg geen splitsing gezien, het kan zijn dat ze splitsen in de kruipruimte maar de laatste keer dat ik er was heb ik geen gasleidingen gezien. Dus ik ben bang dat ze in het beton zitten.

Ik zal morgen weer eens eronder kruipen en kijken of de buizen er zijn en ik er met wat gastec teflon en een eindstop ook kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-10 21:49
Ammo123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:56:
[...]

Ik zal morgen weer eens eronder kruipen en kijken of de buizen er zijn en ik er met wat gastec teflon en een eindstop ook kom.
Zolang je maar geen teflon tape in combinatie met een knelfitting gebruikt... Je zal niet de eerste zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik geloof eigenlijk niet dat dikwandig staal in de vloer gestort is, ik zou denken dat je de t splitsing moet kunnen vinden. Dan kan je de buis er uit draaien en er een eindkap in draaien.

Maar het mooiste is als dat te doen is al t oude staal er uit en een leiding van gasmeter maar cv ketel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:26
Makrolon schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:00:
Ik geloof eigenlijk niet dat dikwandig staal in de vloer gestort is, ik zou denken dat je de t splitsing moet kunnen vinden. Dan kan je de buis er uit draaien en er een eindkap in draaien.

Maar het mooiste is als dat te doen is al t oude staal er uit en een leiding van gasmeter maar cv ketel.
Dat wordt wel degelijk gedaan hoor. Bij mij was ook alles in staal uitgelegd en ging door de dekvloer naar keuken en naar de koof richting cv ketel.
Ammo123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:54:
[...]

Hey die hebben ze ook bij de praxis. Ik heb gecheckt en een 1/2” is ongeveer 12mm maar ze zeggen dat deze ook past met 22mm buizen?
1/2" is in dit geval half duims. Dus dat staat los van de 12mm maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
S-te-fan schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:07:
[...]

Dat wordt wel degelijk gedaan hoor. Bij mij was ook alles in staal uitgelegd en ging door de dekvloer naar keuken en naar de koof richting cv ketel.

[...]

1/2" is in dit geval half duims. Dus dat staat los van de 12mm maat.
Ja? En dan schroefdraad getapte koppelingen ook in de dekvloer?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Grote kans dat de plaatsers van je keuken hier wel materiaal voor bijhebben toch? Die doen toch ook het water / gas / elektriciteit in de keuken doorgaans 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paasei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-10 10:04
Die blauwe knelringen zijn absoluut niet geschikt voor gas ,hebben geen enkele keur.
Draad snijden en afdoppen,T-stuk zoeken en afdoppen,of persen met geschikt hulpstuk en machine zijn de enige verstandige mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vast is vast is vaak niet genoeg bij dit soort koppelingen. Ik zou het nog iets verder aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:26
Makrolon schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:12:
[...]

Ja? En dan schroefdraad getapte koppelingen ook in de dekvloer?
Er zat in ieder geval een T stuk in de vloer. Geen idee wat voor koppeling dat was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:45

Exigence

dnkroz

Dikwandig staal werd gelast en/of draad op gesneden en zodanig verbonden.

Een dikwandig stalen gasleiding van 1/2" lijkt bijna 22mm buitendiameter te hebben, maar heeft dat niet. Dus ook niet knellen met knelkoppelingen!

Er zijn drie manieren:
1) Bij de bron weghalen, hoogstwaarschijnlijk zit het ergens in een draadfitting gedraaid. Dan draai je de buis er uit en zet je er een blindstop in.
2) Op dit stompje draad snijden en voorzien van een blindkap
3) Een voor gas geschikte persfitting gebruiken geschikt voor dikwandig stalen buis

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 19:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtfDwlm3n_qW2PGiOs9C5J1TDbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G16wi36hDKS0gtGeHd7Vs4IS.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn deze plekken van het vijlen? Zo ja, dan is de pijp niet meer mooi rond en lekt daarom. Opnieuw inkorten en niet vijlen, eventuele verf haal je er voorzichtig af met scotch-brite (schuurspons) als de knelring er niet omheen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:29
Exigence schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:49:
Dikwandig staal werd gelast en/of draad op gesneden en zodanig verbonden.

Een dikwandig stalen gasleiding van 1/2" lijkt bijna 22mm buitendiameter te hebben, maar heeft dat niet. Dus ook niet knellen met knelkoppelingen!

Er zijn drie manieren:
1) Bij de bron weghalen, hoogstwaarschijnlijk zit het ergens in een draadfitting gedraaid. Dan draai je de buis er uit en zet je er een blindstop in.
2) Op dit stompje draad snijden en voorzien van een blindkap
3) Een voor gas geschikte persfitting gebruiken geschikt voor dikwandig stalen buis
Dit is het enige juiste antwoord.
Voor optie 1:
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results
Voor optie 2:
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results
Voor optie 3:
https://www.warmteservice...llX3G5Bb3OjxoCY8IQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:13
Ernemmer schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:45:
Vast is vast is vaak niet genoeg bij dit soort koppelingen. Ik zou het nog iets verder aandraaien.
Gewoon strakker aandraaien inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Je gaat de buis niet meer gebruiken? Dan zou ik geen loze gasleiding laten liggen.

Een stalen buis kan roesten, gaat lekken, en boem of brand tot gevolg.

Na zo'n 30 jaar is het risico op lekkages zo ver gestegen dat de nutsbedrijven hun leidingen beginnen te vervangen, hoe oud is jouw leiding?

Een verzekering dekt het niet en je zal niet de eerste zijn waar dit bij gebeurt.

Verder wat @Ysberg80 zegt en @Exigence en @FitzJac

Met een leiding zoeker kun je de leiding wellicht volgen.

Super blue van VSH is geschikt in Belgie, Nederland weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:08
Amtelode schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:45:

Na zo'n 30 jaar is het risico op lekkages zo ver gestegen dat de nutsbedrijven hun leidingen beginnen te vervangen, hoe oud is jouw leiding?

Een verzekering dekt het niet en je zal niet de eerste zijn waar dit bij gebeurt.
Een stalen leiding die gewoon in het beton ligt gebeurd echt niet veel mee hoor. Genoeg gasleidingen in woningen die 60+ jaar oud zijn zonder problemen.

En waarom zou de verzekering zoiets niet deken? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Amtelode schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:45:
Dit soort bangmakerij claims zouden eens wat vaker fatsoenlijk onderbouwd moeten worden. Beweer je hier nu dat een verzekering brand als gevolg van een lekke gasleiding niet dekt? Of bedoel je wat anders?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:45

Exigence

dnkroz

Nog even aanvullend op mijn vorige post, als je niet zelf het gereedschap hebt om draad te snijden of te persen, laat dan een installateur komen om het voor je te doen. Kunnen ze meteen je gehele gasleiding in huis even afpersen en weet je dat alles goed zit.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ammo123
Ik heb uiteindelijk een loodgieter geregeld. Die heeft de buis uit een kniestuk denk ik gedraaid, eindstop met volgens mij teflon erop gedraaid en zo opgelost. Was een beetje hectisch vanochtend dus heb niet het hele proces mogen ervaren, maar denk dat ik vanaf nu gewoon een loodgieter erbij haal bij gaswerkzaamheden.

Was ook niet zo duur, 90 euro. Erg kort dag geregeld en snel opgelost. Kreeg van anderen zelfs quotes rond de 300 eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
TerminalNL schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:15:
[...]

Een stalen leiding die gewoon in het beton ligt gebeurd echt niet veel mee hoor. Genoeg gasleidingen in woningen die 60+ jaar oud zijn zonder problemen.

En waarom zou de verzekering zoiets niet deken? :?
Het punt is dat er ook stukken leiding en koppelingen buiten het beton liggen die een stuk meer risico vormen.
Een loze gasleiding is not done net zoals loze waterleidingen i.v.m. legionella.

Dat er weinig mee gebeurd met dat stuk leiding is in principe waar, je hoeft er echter maar één keer per ongeluk doorheen te boren.

Bijvoorbeeld een quote van Stedin;
Wanneer een gasleiding wordt vervangen gaat deze 30 tot 40 jaar mee.
Een quote van de rijksoverheid:
Als huiseigenaar bent u zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van gasinstallaties en elektra-installaties in uw woning. Als u een woning huurt, is de verhuurder verantwoordelijk.
Stalen buizen roesten, kunststof leidingen kunnen scheuren /uitdrogen, controleren en op tijd vervangen, het is je eigen verantwoording.

Een verzekeraar zegt niet, ach het risico was klein, had je kunnen vermijden door niet zelf te klooien maar we zien het door de vingers.

@Glashelder

Je laat het belangrijkste punt achterwege en dat is dat "iemand" (TS) aan zijn gasleiding aan het "klussen" is (zonder TS af te willen zeiken, respect om toch iemand te laten komen).

De monteur in Oldenzaal vond het waarschijnlijk ook bangmakerij om een leidingzoeker te gebruiken?
Dikke lul als een van de bewoners dood onder het puin had gelegen, nu komt hij er vanaf met een strafrechtelijke vervolging, zit je daar op te wachten? :?

Ja wellicht een van de extremen maar dat is hetzelfde als de gezinnen die dood in huis liggen omdat pappa te gangstah was om zelf een CV op te hangen en hem nooit te laten controleren? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Amtelode je weet er wel een drama van te maken. Sommige gasleidingen liggen al vèèl langer in de grond dan die 40 jaar. Maar ik mis nog steeds het bewijs dat een verzekering niet uitkeert als er in je huis iets gebeurd door een lekke gasleiding. Waar is dat?

Die meneer in Oldenzaal was professioneel bezig en dan heb je je nou eenmaal aan meer regels te houden dan als doe-het-zelfer.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:04
Ga je kruipruimte weer in en kijk eens goed. Lijkt me vreemd dat de gasleiding in het beton gegoten is. Als er een kruipruimte is dan horen je leidingen daar ook te lopen.
Een knelfitting zet je op bereikbare plekken. Als het in je meterkast of in de kruipruimte zou zijn dan zou het geen probleem geweest zijn, echter ergens onder je keuken in de vloer is geen geschikte plek voor een knelfitting.

VIjlen doe je niet op je leidingen. Genoeg youtube video's erover welk gereedschap je nodig hebt. en hoe dit moet.
En anders inderdaad een loodgieter bellen.
Pagina: 1