Welke monitor voor gaming en film/ tv?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janderoos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-04 15:37
Dag mensen, ik ben op zoek naar een nieuwe monitor die ik kan gebruiken voor allerlei doeleinden. Denk aan film/ tv kijken, gaming, internet en ik teken en produce ook. Ik zoek eigenlijk iets groters dan wat ik nu heb. Dat is een BenQ 24 L GL2450E
Ik twijfel nog of ik het scherm aan de muur ga bevestigen of dat ik het aan het bureau bevestig. Belangrijk is dat ik het allerlei kanten op kan bewegen (omhoog, omlaag, links en rechts).
Omdat ik het voor vele doeleinden wil gebruiken is het lastig te bepalen welke monitor het meest geschikt is. Ik heb geen ervaring met het gebruiken van twee monitors. Dat kost ook weer extra ruimte.
Ik heb wat gegoogeld en zelfs wat vragen gesteld aan chatgpt, maar ik ben toch benieuwd naar wat ervaringen van de mensch :)
Voor gaming voltstaat fullHD met een scherm van max. 32'' en hoge refreshrates. Voor film/ tv is wat hoger zoals 4K of QHD een aanbeveling. Soms zit ik ver weg en soms dichtbij, dus het is een lastige keuze. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen qua opzet.

PS. Mij viel het topic van 'monitor keuze stress' al op, maar ben toch maar iets nieuws begonnen. Ik ben relatief onbekend met het forum op deze site.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kies een monitor met een VESA100 mount, dan kun je 'm altijd ophangen aan je bureau of muur en de beugel kiezen die voldoet.

Ik zou sowieso voor 4K gaan op 32". 1080p is echt veel te laag voor dat formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:38
Ik heb ooit een 27" monitor gehad met 1080p. Dat was pixels tellen en je kunt de ruimte tussen de pixels zien. Is niet mooi, heel korrelig op normale bureauafstant (70-80cm). Op 32" zal dat alleen maar erger zijn.
1440p is net te doen op 32" als je niet te dichtbij zit. Dat heb ik nu en is acceptabel, maar ik zit vrij ver van mijn monitor af.
Een 32" 1440p monitor heef dezelfde ppi als je huidige 1080p monitor.

Maar ik begrijp de monitor keuze stress :P er is veel keuze en alles heeft zijn voor- en nadelen. Heel veel argumenten zijn heel persoonlijk.
Ik zou zelf bijvoorbeeld nooit een ips monitor kopen groter dan 27" omdat je dan al snel ips glow ziet in de hoeken van het scherm. Maakt donkere games niet om aan te zien.
TN is flets en leijk.
VA is contrastrijker, maar vaak lagere reactiesnelheid van de pixels (black level smearing is vaak aanwezig)
Local dimming is pas ok vanaf meer dan 500 zones, maar dan kom je weer bij Samsung uit met zijn rampzalig slechte kwaliteitscontrole op de monitoren.
OLED is perfect beeld, maar doe geen office dingen ivm burnin etc.