Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-12-2024
Bij ons op de dijk hebben ze besloten dat glas nog niet aangelegd mag worden omdat de dijk versterkt gaat worden. Ergens komt het, maar wanneer weten ze niet.
Afgelopen jaar hebben ze wel het hele dorp omgezet, dus de kabel moest er uit. En die paar huizen op de dijk konden wel even zonder denk ik.
Nu kan ik hier ADSL nemen, maar die snelheid is bedroevend langzaam, dit omdat we wat verder van de kast af wonen.

Nu zit ik te kijken naar 5G oplossingen. Ik kan wel eea vinden. Vodafone had een idee met een 2tal zakelijk abonnementen met 1 datakaart die de data delen (200GB), ik zag dat T-Mobile een abonnement heeft van 500GB op 4G en capestone biedt ook iets aan voor thuis.

Zijn er mensen die vergelijkbare oplossingen hebben draaien en mij van wat advies kunnen voorzien.
Zou het prettig vinden als ik remote nog op mijn thuis VPN kan en dat de snelheid ok is, er niet te weinig data is (soms kost een game nou eenmaal 100GB) en de snelheid goed genoeg is om redelijk online te kunnen gamen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:45
Is Starlink niet wat voor je? Prijs onlangs weer verlaagd en past volgens mij precies bij jouw use case.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
starlink.
of een ptp verbinding naar iemand met een fiber abbo in het dorp.

Misschien kan je zelfs ergens een eigen fiberabbo afsluiten en via ptp verstrekken aan iedereen op de dijk die hier getroffen door gaat worden.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:42

M2M

medicijnman

Starlink heeft wel serieuze latency. Je hebt dan een dubbele verbinding nodig. ADSL voor online gamen en starlink voor het bulk upload en downloadwerk.

En 5G (of 4G) is nogal afhankelijk van omgevingsvariabelen. De enige manier is testen en daar is de wet koop op afstand perfect geschikt voor.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:38
200 Gb klinkt heel wat, maar dat stream je er in een week doorheen. Dan kun je beter een unlimited abonnement nemen en de mb's aanvullen als je de daglimiet bereikt hebt.

En Adsl is dat misschien vdsl mogelijk bij jou, dat je meer dan 8 mb kunt halen? Met 40 mb kun je ook al heel veel met zijn 2en thuis....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13

mjl

Ugh

4G/5G buitengebied van KPN, is een combinatie van adsl en 4G, haalde er prima 60 ‘Mbit down mee, upload was wel beperkt (2-3 mbit)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:43
Je weet wel zeker dat er glasvezel komt?

In dijken mogen normaal gesproken dat soort dingen niet aangelegd worden. De gasleiding bv ligt ook niet langs de weg in de dijk, maar door achtertuinen (wat nog wel eens een kapotte leiding oplevert bij enthousiaste tuinrenovaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb zelf tele2 unlimited. Maar dan zit je wel achter CG-nat. Wat vpn moeilijker maakt (niet onmogelijk)

Ben erg tevreden. Heb 10gb per dan en daar kom ik zelden overheen (ik stream veel)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:43
Heb je portfotwarding nodig? Dan kom je bij kpn uit, tmonile en Vodafone leveren dat niet.
Voor rest inderdaad pak consumenten onbeperkt internet en als je door bundel bent activeer extra. (Gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:30:
Je weet wel zeker dat er glasvezel komt?

In dijken mogen normaal gesproken dat soort dingen niet aangelegd worden. De gasleiding bv ligt ook niet langs de weg in de dijk, maar door achtertuinen (wat nog wel eens een kapotte leiding oplevert bij enthousiaste tuinrenovaties).
Verwacht dat open dutch fiber het bij hem komt aanleggen. Die gasten kijken nergens naar. Graven een gleuf, flikkeren de kabel erin met een lint “pas op, glasvezel” erover en gooien het weer dicht.
De glasvezelkabels zijn ook een verschrikking voor de nutsbedrijven. Want die worden gewoon overal zonder (kloppende) documentatie overheen gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:37:
Heb je portfotwarding nodig? Dan kom je bij kpn uit, tmonile en Vodafone leveren dat niet.
Voor rest inderdaad pak consumenten onbeperkt internet en als je door bundel bent activeer extra. (Gratis)
Dan doel je op de APN advancedinternet? Want dan heb je gewoon port forwarding inderdaad. Maar t mobile 4g voor thuis heeft ook die mogelijkheid hoor. Weet niet of je 5g voor thuis al hebt daar, maar verschil merk je toch niet tussen 4g en 5g in de polderd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-04 00:22
g1n0 schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:58:
[...]

Verwacht dat open dutch fiber het bij hem komt aanleggen. Die gasten kijken nergens naar. Graven een gleuf, flikkeren de kabel erin met een lint “pas op, glasvezel” erover en gooien het weer dicht.
De glasvezelkabels zijn ook een verschrikking voor de nutsbedrijven. Want die worden gewoon overal zonder (kloppende) documentatie overheen gelegd.
hoeft open dutch fiber helemaal niet te zijn.

er zijn wel meer partijen die over de dijk gaan omdat soms niet anders kan.

ook in dit project zitten die stukken er tussen
https://www.digitale-stad...elaanleg-in-rivierenland/

waar ze te maken hebben met dijk versterking waardoor ze niet via de dijk/in de buurt van de dijk mochten graven.
daar wordt nu zoveel mogelijk gekeken via de achter langs weilanden enz, kost tijd om overal toestemming te krijgen van grondeigennaren enz. en bepaalde stukken met je de dijk oversteken om aan de andere kant te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:39
Ik zou KPN voor buitengebied of tmobile thuis 4g nemen.

Dan krijg je bij kpn dsl dat wordt aangevuld met mobiel internet en hoef je niet met mobiele abonnementen die daar niet voor zijn te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:43
g1n0 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:01:
[...]

Dan doel je op de APN advancedinternet? Want dan heb je gewoon port forwarding inderdaad. Maar t mobile 4g voor thuis heeft ook die mogelijkheid hoor. Weet niet of je 5g voor thuis al hebt daar, maar verschil merk je toch niet tussen 4g en 5g in de polderd. :)
Ah toen ik 3 dagen geleden met tmonile thuis belde zeiden ze dat het helaas uitgeschakeld was.
Maar als het wel werkt is het prima, dacht geef even headsup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je kan ook KPN's "Internet buitengebied" optie nemen bij een ADSL abbo.
Krijg je een extra 4G modem die je rechtstreeks aansluit op je ADSL modem en dan gaat de boel loadbalancen. Pluspuntje: je hebt geen datalimiet hier op.

https://www.kpn.com/servi...4g-modem-buitengebied.htm

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 23-04-2023 10:22 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 18:16

The Wizard

Moderator Mobile
M2M schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:13:
Starlink heeft wel serieuze latency. Je hebt dan een dubbele verbinding nodig. ADSL voor online gamen en starlink voor het bulk upload en downloadwerk.

En 5G (of 4G) is nogal afhankelijk van omgevingsvariabelen. De enige manier is testen en daar is de wet koop op afstand perfect geschikt voor.
Valt wel mee, Tweakers heeft het getest en zat tussen de 50 en max 100 ms, dat moet wel te doen zijn.
review: Aan de slag met Starlink - Hoe goed werkt Elon Musks satellietinternet?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

The Wizard schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:02:
[...]

Valt wel mee, Tweakers heeft het getest en zat tussen de 50 en max 100 ms, dat moet wel te doen zijn.
review: Aan de slag met Starlink - Hoe goed werkt Elon Musks satellietinternet?
Sindsdien ook een heleboel extra satellieten van Starlink de ruimte in gezet, dus de latency moet verder verbeteren, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

CH4OS schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:14:
[...]

Sindsdien ook een heleboel extra satellieten van Starlink de ruimte in gezet, dus de latency moet verder verbeteren, lijkt me.
Het blijft satelliet natuurlijk, dus de afstand is wel erg groot en dus altijd nadelig voor de latency.
Meer satellieten verandert daar niets aan, tenzij de hoeveelheid traffic tussen de satellieten en naar hun base station de bandbreedte verzadigt en op die manier extra latency introduceert.

Effectief hetzelfde als wonen in een woonwijk met overmatig veel notoire downloaders. Thuis lijntjes zijn altijd overbooked, dus de uplink vanaf de wijkcentrale heeft minder bandbreedte dan de optelsom van alle klantenlijnen samen.
Zit de uplink vol, dan merk je dat in lagere snelheid en hogere latency.

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 23-04-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

McKaamos schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:36:
[...]

Het blijft satelliet natuurlijk, dus de afstand is wel erg groot en dus altijd nadelig voor de latency.
Meer satellieten verandert daar niets aan, tenzij de hoeveelheid traffic tussen de satellieten en naar hun base station de bandbreedte verzadigt en op die manier extra latency introduceert.
Toch is Starlink niet te vergelijken de ouderwetse satellietverbinding. Verschil tussen dag en nacht qua latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

CH4OS schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:40:
[...]

Toch is Starlink niet te vergelijken de ouderwetse satellietverbinding. Verschil tussen dag en nacht qua latency.
Klopt, dat is puur omdat ze dichter bij aarde hangen dan traditionele internet satellieten.
Maargoed, meer satellieten verandert niets aan de latency door de afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

McKaamos schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:41:
[...]

Klopt, dat is puur omdat ze dichter bij aarde hangen dan traditionele internet satellieten.
Maargoed, meer satellieten verandert niets aan de latency door de afstand.
De techniek die Starkink gebruikt is ook wel een stuk intelligenter, waardoor Starkink de dichtstbijzijnde satelliet gebruikt, het is echt niet te vergelijken met de ouderwetse satellietverbinding, waar alles naar een specifieke satelliet gaat en je dus het signaal moet aanpassen daarop. Bij Starlink hoeft dat nauwelijks, straks.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 23-04-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

CH4OS schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:52:
[...]

De techniek die Starkink gebruikt is ook wel een stuk intelligenter, waardoor Starkink de dichtstbijzijnde satelliet gebruikt, het is echt niet te vergelijken met de ouderwetse satellietverbinding, waar alles naar een specifieke satelliet gaat en je dus het signaal moet aanpassen. Bij Starlink hoeft dat nauwelijks, straks.
Zeker, maar er hangen er al zo veel dat het verschil in afstand (naar de grond) tussen verschillende satelietten vrij klein is. Daar is qua latency nauwelijks wat te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:43
g1n0 schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:58:
[...]

Als ze geen toestemming krijgen om in de dijk te graven gaan ze dat echt niet doen. Er komt regelmatig een mannetje van gemeente langs om even te kijken bij dat soort werkzaamheden.

Glasvezel is inderdaad een hel. Ligt altijd als laatste in de sleuf, soms tot een meter breed, en ze veroorzaken nogal wat gaslekkages, die ze met ducttape dicht maken. Laatst nog een ploeg aangesproken, was geen mens die Nederlands kon. Tempo tempo en veel bijkomende schade.

Het blijft afwachten of TS überhaupt glasvezel krijgt. Voor een paar huizen op de dijk wordt het vrij duur om alles via de achtertuinen aan te gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Trichoglossus schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:09:
[...]

Glasvezel is inderdaad een hel. Ligt altijd als laatste in de sleuf, soms tot een meter breed, en ze veroorzaken nogal wat gaslekkages, die ze met ducttape dicht maken. Laatst nog een ploeg aangesproken, was geen mens die Nederlands kon. Tempo tempo en veel bijkomende schade.

Het blijft afwachten of TS überhaupt glasvezel krijgt. Voor een paar huizen op de dijk wordt het vrij duur om alles via de achtertuinen aan te gaan leggen.
Hier heeft "e-fiber" het aangelegd, zie ze ook hesjes van Delta Fiber e.d. aan hebben. Ik heb het idee dat de ze (bijna) allemaal geen medewerkers in dienst hebben hiervoor en dezelfde bedrijven in huren om de aanleg fysiek te doen.

[ Voor 54% gewijzigd door MetalfanBlackness op 23-04-2023 19:20 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 10:39
MetalfanBlackness schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:19:
[...]
Hier heeft "e-fiber" het aangelegd, zie ze ook hesjes van Delta Fiber e.d. aan hebben. Ik heb het idee dat de ze (bijna) allemaal geen medewerkers in dienst hebben hiervoor en dezelfde bedrijven in huren om de aanleg fysiek te doen.
Hoe dacht je dat dat dan ging? Dat efiber, odf, kpn etc. Allemaal eigen graafploegen hadden? Dat wordt allemaal uitbesteedt aan een aannemer die weer graafploegen inhuurt. En die werken idd voor wie ze geld geeft 😀. En soms hebben ze dan nog hesjes in de bus liggen van de vorige (of die ervoor) opdrachtgever.

Verder gaan we wel enorm offtopic over de aanleg van glasvezel, kabel etc.

ALS er al kabel en koper ligt snap ik niet zo goed waarom de glasvezel niet dit tracé kan volgen.

Ben benieuwd wat nu TS nu als oplossing heeft gekozen.

[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 23-04-2023 19:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• still_the_same
Dank voor de vele input. Ik ga me eerst verdiepen in de optie voor 5g, als dat niet werkt toch nog kijken naar de combi adsl en 4g. Buurman 2 huizen verder zit op 30mbit met alleen adsl.

Starlink zie ik niet als optie, vooral omdat ik wat moeite heb met het concept. Zowel de space vervuiling alsook Elon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Geen familie of vrienden met Fiber in het dorp?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• still_the_same
jack zomer schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:19:
Geen familie of vrienden met Fiber in het dorp?
Nee, helaas niet, ken niemand in het dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:42

DjVe

Hatsaflats!

Bij mij zijn de al even bezig met die dijkverzwaring en ze zijn "pas" 5 keer door de vezel heen gegaan. De laatste keer heb ik ruim een week zonder diensten gezeten (Delta), dus zorg voor wat back-up in de vorm van een 5G hotspot routertje in de kast ;)
Pagina: 1