Houtworm larve in nieuw hout (foto's)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 11:22
Hi allemaal,
Ik heb bij de bouwhandel hout gekocht. Nu blijkt dat in een van de balken gaatjes zitten met larven. Als ik ze eruit wip met een priem lijken ze dood. Rondom de gaatjes zit ook een soort verkleuring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cfy5nEvJaASlJ7RuDzvsjok1WWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEM545cyDhLYyWof9lHn1O88.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOrZYRigiDxTSmdIpcBvThWqFdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHeJlg0sv5r3xMEO3ynq9H8u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN7C7fzB_cI8gYIidoeEmx7E3So=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNcKLjQsfT3WfqcHq16Wy1ok.jpg?f=fotoalbum_tile

Moet ik me zorgen maken? Het hout terugbrengen is wel een enorme klus.

Beste antwoord (via MWDKing op 25-04-2023 20:44)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-01 11:23
Ik zou terug gaan naar de bouwmarkt.

Tuurlijk preventief hout behandelen tegen houtworm kan zeker wel slim zijn.

Maar als bij het kopen al zelfs wormen in je hout zitten al dan niet dood. Zou ik zeker gewoon terug gaan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Alle reacties

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Lijkt niet actief, als je het niet vertrouwd behandelen met houtworm middel

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Inderdaad, behandelen met Conserduc en je weet zeker dat het beschermt is.

• MWDKing
@Begur @lex bedankt voor jullie reacties. De larven zitten, zo lijkt het, maar in 1 balk gelukkig.
Met 'niet actief' bedoel je dat ze dood zijn? Ze reageren iig niet op een priem en het lijkt alsof ze dood uit het gat komen. Zijn ze dan ook dood of is dat een soort 'slaap'?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
De balk met de gaatjes enige tijd op een rustig plekje leggen. Ligt er na een week een soort houtmeel onder de balk dan is er nog houtworm actief. In zo'n geval het hout behandelen met Perfacs of zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • Beste antwoord

• To_Tall

Maar als bij het kopen al zelfs wormen in je hout zitten al dan niet dood. Zou ik zeker gewoon terug gaan.

• MWDKing
To_Tall schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:35:

Uiteraard heb ik het, na de check hier op het forum, gemeld bij de bouwhandel. Ik had 4 balken gekocht, één bevat houtwormlarven, maar ze bieden me 4 nieuwe balken aan. Nadeel is dat het me weer bakken met tijd kost om ze op te halen. Maargoed :/ opzich wel netjes van ze.

• To_Tall
MWDKing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:46:
[...]

Uiteraard heb ik het, na de check hier op het forum, gemeld bij de bouwhandel. Ik had 4 balken gekocht, één bevat houtwormlarven, maar ze bieden me 4 nieuwe balken aan. Nadeel is dat het me weer bakken met tijd kost om ze op te halen. Maargoed :/ opzich wel netjes van ze.
Je hebt een defect product. Is ook netjes van hen en zo hoort het ook.

De keuze ligt bij jou natuurlijk. Als de andere drie goed zijn kan je afspreken dat je een paar dagen later de balk terug brengt. Tergelijke tijd met het halen van ander materiaal wat je nog nodig hebt.

Dan valt de verloren tijd mee.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 18:27
Ik zou die balk opstoken of naar de stort brengen, en zeker niet in je huis verwerken.
Wel of geen actieve houtworm, ik zou het risico niet nemen.
(wij hebben houtworm gehad thuis, dat wil je echt niet)

Fijn dat de bouwmarkt een vervanging heeft geboden.

• MWDKing
Vandaag geld terug gehad van de bouwmarkt. Ik had geen nieuwe balken meer nodig.
Pagina: 1