Wifi te zwak op verdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black VW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-03 09:43
Goeiedag,

Wij hebben hier thuis wifi via een BBox3 van Belgacom/Proximus. We wonen in een relatief groot maar ouder huis. Op de eerste verdieping is de wifi van waardeloze kwaliteit, wat kunnen we hieraan doen aub?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: BBox 3 van Begacom/Proximus
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: nog niets, veel gezocht en gelezen maar ik zie door het bos de bomen niet :-)

Groeten.
...

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:14
Kabel trekken en acces point hangen (beste optie) of mesh systeem nemen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kabels en aps ophangen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 14:51
Heb in een vergelijkbare situatie een Mesh systeem geinstalleerd.... wat een verademing: Perfecte Wifi op alle verdiepingen. De 126 euro dubbel en dwars waard.
uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N3tMonk
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 10:55
Veel mensen die ik ken grijpen, vaak vanwege het kostenaspect, naar oplossingen als mesh, range extenders en/of oplossing via EthernetOverPowerline. Een nadeel is echter dat men met dergelijke oplossingen altijd flink inlevert op performance (bandbreedte, latency, etc.). Kies hier a.u.b. niet voor.

Als je het écht in één keer goed wil doen is het de investering waard om, zoals al genoemd, UTP (Cat6) te trekken naar bij voorkeur iedere verdieping en daar access-points hangen die aan roaming doen. Zelf kan ik van harte Unifi aanbevelen.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je vraagt klinkt simpel maar het antwoord kan moeilijk zijn.
Hoeveel ervaring heb je met netwerken? Hoeveel ben je bereid te leren en heb je interesse?

Wil je een simpele oplossing die betaalbaar is en makkelijk te configureren, dan is een mesh setup wellicht iets voor jouw. Wil je een meer geavanceerde opstelling met meerdere bedrade aansluitingen en WiFi gebruikers dan kun je beter kiezen voor een eigen router met meerdere access points.
Wil je veiligheid op je netwerk (trusted, guest, IOT, etc) dan zoek je waarschijnlijk een complexere (semi) managed oplossing.

Budget is in lijn hiermee. De drie categorieën zijn typisch <150€, 150-400€ en >400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Verplaats je AP naar een centralere plek. Als dat niet kan, omdat je router óók een modem is en vast zit waar hij zit, dan heb je pech. In volgorde van: "werkt beter'

- Clients die niet constant van plek veranderen bekabelen
- Je bekabelde netwerk van wat AP's voorzien op plekken waar wifi wel nodig is, AP's bekabeld via ethernet
- Zelfde als twee, maar met MOCA
- Zelfde als twee, maar met een aparte wireless backhaul met bij voorkeur line of sight tussen AP's
- Zelfde als twee, maar met powerline

Idealiter (ondanks dat wifi omnidirectioneel is in veel apparaten, is het géén bol, eerder een UFO-vorm typisch) heb je per ruimte waar je goed wifi wilt één AP, omdat 5GHz zeker door dingen die meer zijn dan een gipswandje niet ongehavend penetreert. Op zijn minst één per verdieping echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
N3tMonk schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:19:
Veel mensen die ik ken grijpen, vaak vanwege het kostenaspect, naar oplossingen als mesh, range extenders en/of oplossing via EthernetOverPowerline. Een nadeel is echter dat men met dergelijke oplossingen altijd flink inlevert op performance (bandbreedte, latency, etc.). Kies hier a.u.b. niet voor.
mee eens, maar je genoemde oplossing hieronder?
Als je het écht in één keer goed wil doen is het de investering waard om, zoals al genoemd, UTP (Cat6) te trekken naar bij voorkeur iedere verdieping en daar access-points hangen die aan roaming doen. Zelf kan ik van harte Unifi aanbevelen.

Succes!
nagenoeg elk consumentenroutertje dat er is (zolang er maar geen broadcom meuk in zit), doet, met de juiste firmware 802.11r daar heb je dus helemaal geen 300 euro kostende unifi apps voor te kopen. llllllllll

verder zit je in de meeste gevallen nog vast aan gbit routertjes en switches dus eigenlijk zou elke wifi 5 AC meuk genoeg zijn.. kies er dus gewoon daar eentje van bijvoorbeeld van een merk als asus of tplink voor je het weet heb je dan voor ongeveer 60 euro per verdieping wifi EN 4x ethernet.

kortom verdiep je eens in openwrt en de mogelijkheden daarvan, er zijn echt legio consumentenroutertjes die met een simpele flash en wat configuratie-werk op het nivo van unify te krijgen zijn voor een fractie van de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:37

lier

MikroTik nerd

N3tMonk schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:19:
Accesspoints doen niet aan roaming. Ze doen hooguit de client eraf gooien (obv RSSI) en kunnen het makkelijker maken (802.11k/r/v). Waarbij 802.11r vaak niet eens door alle clients ondersteund wordt. Tenzij je naar echte dure oplossingen kijkt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black VW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-03 09:43
OK, ik lees alles nog eens goed door Bedankt iedereen.
Pagina: 1