Kabel of asus aimesh

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-09 01:31
Goedenmiddag,

Ik zit een beetje vast met wat ik zal doen. Ik heb in mijn kamer slecht wifi verbinding en ik wil dat het liefst verbeteren en wellicht ook het optie (indien nodig) maken om mijn pc/ps5 te kunnen verbinden met een kabel. Ik kwam op het idee om de huidige router die we als main gebruiken in mijn kamer te zetten als een accespoint door een kabel te trekken tussen die en de modem, afstand tussen deze 2 is ong 20m met meerdere betonnen muren ertussen. Nou is mijn vraag dat als ik dit doe, ik wel voldoende cover ga krijgen op het gebied van wifi en ook het voordeel dat ik mijn apparaten kan voorzien van ethernet. Of asus aimesh alleen weet ik niet hoe goed die wireless verbinding kan zijn.

Modem ligt in de woonkamer in t hoekje verbonden met coax momenteel op bridge mode en de router ernaast zou dan in mijn kamer komen in t hoekje aan de andere kant van het huis ;)

Is het trekken van een kabel en de router als accespoint gebruiken handiger dan een asus aimesh setje die ik dan wireless ga gebruiken?

Indien vragen stel ze gerust.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
Kabel is altijd beter, vooral doen dus als je die mogelijkheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
Wekko306 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:45:
Kabel is altijd beter, vooral doen dus als je die mogelijkheid hebt.
Hmm, modem uit bridge en router als accespoint dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
Fenerf schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:22:
[...]

Hmm, modem uit bridge en router als accespoint dus?
Dat zou ik doen ja, dan hoef je ook niet direct iets aan te schaffen.

Wel zorgen dat je het SSID van het modem dan hetzelfde configureert als je router, en dat je die router dan in een AP mode laat draaien.

Welke provider heb je trouwens? Sommigen bieden ook 'wifi pods' aan, zelf heb ik die gratis van Ziggo in bruikleen. Is gewoon een setje Deco M4's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
Wekko306 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:25:
[...]

Dat zou ik doen ja, dan hoef je ook niet direct iets aan te schaffen.

Wel zorgen dat je het SSID van het modem dan hetzelfde configureert als je router, en dat je die router dan in een AP mode laat draaien.

Welke provider heb je trouwens? Sommigen bieden ook 'wifi pods' aan, zelf heb ik die gratis van Ziggo in bruikleen. Is gewoon een setje Deco M4's.
Oke top, ja dat is inderdaad iets om niet te vergeten. Ik heb ook Ziggo maar geen wifi pods of iets dergelijke ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
Modem uit bridge en wifi van modem gebruiken.
Kabel naar boven en daar switch plaatsen en alles bekabelt aansluiten

Huidige router naar de kringloop.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
Ben(V) schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:42:
Modem uit bridge en wifi van modem gebruiken.
Kabel naar boven en daar switch plaatsen en alles bekabelt aansluiten

Huidige router naar de kringloop.
En helaas heb ik bij mijn kamer juist zeer slecht wifi en heb ik toch liever een router als extra verbindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je daar nog wifi nodig hebt dan kun je die router daar neerzetten, maar wel als AP schakelen en niet als router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
20m en meerdere betonnen muren betekent dat je waarschijnlijk ook meerdere APs nodig hebt om goede dekking te krijgen. Werk je met een mesh netwerk dan versterken ze ieder wel een deel van het signaal maar de bandbreedte gaat omlaag met iedere hop.
De beste oplossing is uiteraard overal bedrade APs leggen. Praktischer zou ik maximaal 10m en 1 betonnen muur aanhouden per AP.
Heb je apparatuur waar je de hoogste bandbreedte ofwel de laatste ping wilt, dan raad ik sowieso een bekabelde verbinding aan.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
modem uit bridge lijkt me sws een slecht idee, ik weet niet welke provider je hebt en welke modem je hebt geregen ..

verder weet ik natuurlijk ook niet welke router je nu precies hebt en welke functies deze biedt..

kortom je TS laat nog al wat te gokken over..

in het algemeen zou ik zeggen, koop er gewoon een nieuwe router (of bedraade) accespoint bij.

even helemaal afhankelijk van wat je nu al hebt liggen kun je natuurlijk bijna elke meuk consumentenroutertje pakken en die neerleggen als accespoint... zijn beide devices toevallig openwrt compatible dan zit je helemaal gebakken en kun je er een echt spectakel van maken met fast-handoff 802.11r en dat soort fancy mesh-achtige features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
i-chat schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:37:
modem uit bridge lijkt me sws een slecht idee, ik weet niet welke provider je hebt en welke modem je hebt geregen ..

verder weet ik natuurlijk ook niet welke router je nu precies hebt en welke functies deze biedt..

kortom je TS laat nog al wat te gokken over..

in het algemeen zou ik zeggen, koop er gewoon een nieuwe router (of bedraade) accespoint bij.

even helemaal afhankelijk van wat je nu al hebt liggen kun je natuurlijk bijna elke meuk consumentenroutertje pakken en die neerleggen als accespoint... zijn beide devices toevallig openwrt compatible dan zit je helemaal gebakken en kun je er een echt spectakel van maken met fast-handoff 802.11r en dat soort fancy mesh-achtige features.
Ik heb zelf momenteel de giga-arris van Ziggo en ernaast een tp-link ax50 die momenteel als main staat. Ik zat daar ook met mijn twijfels bij of het wel slim was om inderdaad de modem als main te gaan gebruiken aangezien de ax50 het echt een stuk beter verbindt en ook wifi-6 steun heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
na even te hebben gezocht lijkt deze router in ieder geval niet compatible te zijn met openwrt... in dat geval zou ik overwegen om eens te kijken naar hun (tp-link's) accesspoints dan zou je met zoiets misschien al klaar kunnen zijn..

wel even zelf reviews lezen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
i-chat schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:37:
Over het algemeen zijn de modem/routers van de ISP's van betere kwaliteit dan de consumenten routers en zeker beter dan Asus.
Jij bent geloof ik in een ver verleden blijven hangen toen de ISP's slechte routers leverden( en de toenmalige consumenten router nog beroerder).

En ze hebben tevens als voordeel dat ze door je ISP tijdig van nieuwe security patches voorzien worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 23-04-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
En ze hebben tevens als voordeel dat ze door je ISP tijdig van nieuwe security patches voorzien worden.
nou weet ik dat ik al een jaar of 10 niet meer voor een ISP heb gewerkt - maar dit is toch wel de aller aller allergrootste larie die er is..

ik durf letterlijk wel een hand in het vuur te stekken dat eigenlijk alleen freedom internet daadwerkelijk moeite steekt in zijn modems ... of eigenlijk moet ik zeggen dat AVM dat doet ;)

nou ben ik echt geen groot fan van AVM om meerdere redenen, zelf gebruik ik dan veel liever gewoon een mini pctje met opnsense of openwrt (afhankelijk van het beoogde doel). - maar AVM released ten minste nog regelmatig Firmware updates.

JA je zou natuurlijk nu kunnen wijzen naar unify, of ubiquity... en bij de goden was er maar eens een ISP die dergelijke hardware gewoon standaard leverde voor zijn klanten (gratis en in bruikleen AJB). ook van dat spul ben ik geen onwijs groot fan, maar dat is tenminste geen whitelable consu-meuk iets wat de experiaboxen en de ubeemodems in meerdere generaties absoluut wel zijn geweest.

dus @Ben(V) als je de verschillende topics hier leest dan weet je al vrij snel dat..
zelfs als de operators al moeite hebben gestoken in hun modem-firmware dan is het veelal enkel om functies uit te schakelen denk aan vlan tagging, wpa3 features, bridge-modus of zellfs zoiets banaals als 40mhz breede kanalen (ik heb het allemaal al eens gezien, en zeker niet om (en al helemaal niet regelmatig), het gemakkelijker of beter te maken voor de gemiddelde pro-sument.

maar als je echt een specifiek voorbeeld nodig hebt, zoek dan eens naar experiabox v10 problemen. daar heb je de komende dagen nog wel leeswerk aan ;)

[ Voor 16% gewijzigd door i-chat op 23-04-2023 13:42 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Iedereen heeft recht op zijn eigen op(mis) vatting, dus jij ook.

Wat denk je wat er gebeurd als een ISP zijn router niet tijdig van security patches voorziet en al zijn klanten daarna gehacked worden.
Ik vermoed dat het dan het eind van zijn business is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
Kabel besteld bedankt allemaal voor het helpen! Iemand nog tips hoe ik de kabel netjes langs de muur kan wegwerken? Geen loze leidingen aanwezig :(
Pagina: 1