• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:24
Ha allen,

Over een paar maanden krijgen wij de sleutel van onze nieuwe (bestaande) woning. Hierop liggen momenteel nog geen zonnepanelen, dus dat willen wij graag direct regelen.

Ik hoop van jullie expertise gebruik te kunnen maken, want na veel onderzoek vindt ik het toch lastig wat nu het beste is in onze situatie.

Het gaat om een 2 onder 1-kap woning (rechts) waarbij de buren al zonnepanelen hebben.
Op deze foto ziet u de situatie bij de directe buren ad voorzijde. Wij hebben echter 1 extra dakraam op zolder en dus iets minder dakvlak over. Ik zou echter verwachten dat dit slechts 1 zonnepaneel scheelt (als dezelfde afmeting panelen wordt gebruikt) en er dus 8 zouden moeten passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAUiCNvSM0opJUkW4epuezZ7fns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e6Qa1obOQaYQhSUgHUF5UqgX.png?f=user_large

Op de volgende foto ziet u onze schuur waar andere buren ook zonnepanelen op hebben. Echter vraag ik me af of dit bij ons ook rendabel is omdat er bij ons huis directer naastgelegen een ander huis staat en bij het huis op de laatste foto is dat minder het geval omdat die grenst aan de achtertuin van een andere rij. De ene aanbieder geeft aan dat de zijkant naast de dakkapel plaatsen het meeste rendement heeft en de ander betwist dat door schaduw van de dakkapel en plaatst ze dus op achterkant. Andere zien de schuur weer als goede optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVnIvXhJnBIWmG6onNHbsZqKAPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vzn8TR2nGRQnCJWxBCYz56Kr.png?f=user_large

situatie bij buren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzalxGD7ZLcItYDEv6nL6XfS2fo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lAwSPROoZBMjYoR7YdmFjmXH.png?f=user_large

Zoals onderstaand te zien is het huis uitgebouwd aan achterzijde maar verwacht dat het rendabeler en mooier is als daar geen panelen op geplaatst worden, maar evt. beter op het dakvlak of (oorspronkelijke schuur aan de zijkant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yObBIioH5MXg7v_w9hcf3B2KM6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ckGzq9inyrw0jk6pYRVg6OjT.png?f=user_large

meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN3RFx6RfkvIFyZ7ysKAy220i3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mxSUzJZoFuexbwFpyrholPSH.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Door het schildvorm van het dak en de dakkapel / dakramen vindt ik het moeilijk te zeggen (en de aanbieders ook) wat er exact past, maar de voorkant zouden er sowieso 7 moeten passen of 8 in geval van kleinere (370Wp?) panelen als ik het vergelijk met de buren.
Schaduw
Afhankelijk van legplan is er alleen schaduw van de dakkapel, of in geval van plaatsen op schuur het huis er naast.
Jaarverbruik
Het verbruik in onze huidige woning is de laatste jaren tussen de 3100 en 3400 kWh
We willen graag voorbereid zijn op de toekomst met een (hybride) warmtepomp en een elektrische auto. We willen dus graag overcapaciteit. Liever initieel iets te veel panelen dan te weinig en al snel extra panelen bij te moeten leggen. Het zou echter wel fijn zijn als de mogelijkheid er is om redelijk efficient extra panelen toe te voegen zonder mega aanpassingen te moeten doen aan het systeem. Lastig om nu exact te berekenen hoeveel capaciteit er dan nodig is, maar wellicht wel 6000 kWh? Als het systeem makkelijk uitbreidbaar is zouden we ook (rekening houdend met budget en overige wensen) met iets minder panelen kunnen starten, maar dat heeft niet de voorkeur.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase voor zover ik weet, maar gezien de wensen in de toekomst kregen we al de tip van 1 van de aanbieders om gelijk voor 3-fase te gaan. Lijkt me goed advies?
Budget en doel
Budget is ~8000.

Wij werken allebei bijna full-time thuis, dus opwekking gedurende de gehele dag zou voordelig zijn zeker als het salderen stopt, zodat we zoveel mogelijk zelf gebruiken

Voorkeur gaat uit naar een systeem waarbij de kritieke onderdelen (omvormer?) zo min mogelijk uit China komen (in onze huidige woning hebben we bijv. Hoymiles, maar dat komt voor zover ik weet uit China en daar ben ik niet zo voorstander van op lange termijn. Ook kregen we een openbaar houymiles SSID 'cadeau' die na wat moeite gelukkig wel afgeschermd kon worden..
Wie gaat het project uitvoeren
Willen de panelen graag laten monteren door hetzelfde bedrijf die alles levert
Bijhouden van data
Ik zou graag de mogelijkheid hebben om de data van de panelen zelf ook uit te kunnen lezen via bijv. Zigbee zodat ik er wat mee kan icm home assisstant (bijv. in toekomst alleen auto laden als er opbrengst is oid).
Reeds verkregen offertes
Alle aanbieders hebben zo hun eigen invulling gegeven aan onze toekomstwensen qua capaciteit, waardoor ze qua prijs en opbrengst ook aardig uit elkaar lopen. Echter is de belangrijkste vraag denk sowieso nog wat nu het handigste legplan is, want de aanbieders zitten wat dat betreft ook niet op 1 lijn. Kan dus sowieso nog nieuwe offertes op vragen voor ander legplan bij een aanbieder.

Wattco:
Enige die gelijk 3 fase heeft aangeboden.

6 panelen voorkant, 6 achterkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWvZC6fWZWojRdegw9prUfEZlEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjf3OMDVfSKU0TQt7fjNbl45.png?f=user_large
  • 12 URE Peach 400 Wp Fullblack (1722x1134x30mm)
  • 12 Enphase IQ8+ micro omvormer(s)
  • Enphase Q-Relais 3 fase
  • Enphase Envoy-S Standaard (Monitoring)
  • Verwachte opbrengst: 4252 kwh
  • Opbrengst per wp: 0,89
  • Prijs: € 7.392
  • Prijs per wP: € 1,54
  • Indicatie plaatsing: oktober
Valk solar:
Raadde 3 fase aan, maar daar komt nog een (onbekende) meerprijs bij.
Er volgt nog een offerte met 8 panelen op de schuur ipv op dakvlak met dakkapel.
7 voor, 4 zijkant naast dakkapel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okg-gaCunDYESR5Qb2muwVrvrJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/85CMYNpiyh1KZHYnsDoWOp0K.png?f=user_large
  • 11 x Csun 410 - 108M
  • 11 Enphase IQ8+-72-M-INT
  • Verwachte opbrengst: 4110 kwh
  • Opbrengst per wp: 0,91
  • Prijs: € 6.238
  • Prijs per wP: € 1,38
  • Indicatie plaatsing: 6-8 weken na akkoord
Solarbedrijf X:
7 voor, 5 om dakkapel, 5 op schuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4g_K4O2D5r-0DRxJ3a_i1MQfMKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WSqptKNo78z6ZuD91eMVwSKh.png?f=user_large

Kon telefonisch helaas niet mijn vragen beantwoorden zoals welk dakvlak/schuur nou het meest rendabel was. Hij gaf alleen aan dat schaduw op de schuur niet echt een probleem zou vormen. Ook niet rondom dakkapel. Kwam eerlijk gezegd niet heel kundig over, waardoor ik wat minder vertrouwen heb in deze aanbieder. Ipv goede antwoorden, kwam die echter met een korting van 1200 euro (al verwerkt onderstaand).. Heb de naam dus maar even weggelaten om de bedrijfsnaam niet te bedoezelen nav mijn gevoel.
  • 17 x Ulica Solar UL-400M-108HV (Full Black) (400 Wp)
  • Omvormer: SolarEdge SE5000H inclusief 17x S440 Power Optimizers en Monitoring via SolarEdge Gateway
  • Verwachte opbrengst: 6120 kwh
  • Opbrengst per wp: 0,90
  • Prijs: € 8.200
  • Prijs per wP: € 1,21
  • Indicatie plaatsing: nog geen antwoord op
Solarnrg:
8 voor (staan er 7 op tekening, maar verder overal 8 gespect, dus neem aan dat het past volgens hun, maar moet nog geverifieerd worden), 8 op schuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAq1KimDLALmKOpdNc4skeh8yPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iTysqDLjAqmBqyMfwXdZDdFs.png?f=user_large
  • 16 JA Solar JAM60S21/370 Half Cell Full Black (Zwart Frame). Ze hebben deze kleinere gekozen zodat er meer aan voorkant passen, maar nog niet beantwoord of er wel grotere op de schuur kunnen ipv overal deze kleinere
  • 16 SolarEdge S440 power optimizer
  • 1 SolarEdge SE 4000 HD Wave
  • SolarEdge Antenne kit voor Wifi of Zigbee
  • Verwachte opbrengst: 4976 kwh
  • Opbrengst per wp: 0,84
  • Prijs: € 8.400
  • Prijs per wP: € 1,42
  • Indicatie plaatsing: nog geen antwoord op
Regio
Zuid-holland

Ik hoop dat ik het ondanks alle informatie (en nog aantal onduidelijkheden) niet onbehapbaar heb gemaakt. Ik zou jullie deskundigheid en advies ieder geval zeer waarderen!

[ Voor 1% gewijzigd door xinq op 22-04-2023 16:48 . Reden: Foto verduidelijkt ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
@xinq je exacte adres is overbodig

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
De voordeligste is duidelijk solarbedrijf X.
Het is ook technisch correct - maar met 5kW op 1 fase is het risico op aanvaring met netcongestie groter.
Omvormer dus zo dicht mogelijk bij meterkast aan hele zware kabel (6mm2) om te helpen.

Je meterkast foto is niet scherp genoeg, maar lijkt ABB. Dat is in de basis net spul. Ombouw naar 3 fase is te doen ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:24
Goed om te weten!

Wat vind je van de verschillende legplannen? Is er op basis van deze info iets te zeggen of het plaatsen naast het dakkapel bijv gunstiger is dan plaatsen op de schuur mbt de schaduw?

Esthetisch vindt ik het legplan van solarnrg het mooist. Of zou bijv nog de moeite waard zijn om zowel panelen te hebben aan voorzijde, op schuur en achterkant zodat de opbrengtst het meest verspreid is?

Zijn er verder technisch nog grote verschillen tussen SE en Enphase als we in de toekomst bijv auto (vooral op zonne-energie) willen opladen en bijv in (verre) toekomst het systeem willen uitbreiden met een thuisaccu?

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:38
Beiden (SolarEdge en Enphase) zijn inefficiënt voor batterij laden omdat ze geen DC (zon direct naar batterij) mogelijkheden hebben. Elke conversie van en naar AC leidt tot energie verlies.

Heb je aan een hybride string omvormer gedacht? Goedkoper (lagere marge dan iq8+), beter voorbereid op batterij en prima wanneer er geen overdreven schaduw is (wat je aangeeft). Eventueel combinatie met een aantal Enphase panelen.

Noodzaak van iq8+ op 400-420wp panelen ontgaat me overigens. Zal wel hogere marge hebben. Iq7+ is ruim zat qua dimensie.

Verder, 3 fase zeker doen. Alle werkzaamheden zijn btw vrij. Met oog op afschaffing salderen heeft oost / west opstelling grote voordelen ten opzichte van Zuid.

Succes!