3 X 8 pin PSI-E power connector

Pagina: 1
Acties:
  • 1.333 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narkaz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05-2023
Hallo,

Ik heb een GPU gekocht die 3 X 8 pin PCI-E power kabels vereist maar er zijn maar 2 zulke kabels meegeleverd met mijn PSU. De kabels zijn wel gesplit in 2 X 8 pin. Nu zit er een schema bij de PSU dat zegt dat je verschillende kabels moet gebruiken. Klopt dit? Moet ik dan een kabel bijkopen?

Relevante hardware die ik gebruik:
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6
uitvoering: Cooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular

Alvast bedankt voor de verduidelijking.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je beide kabels gebruikt en van eentje beide aansluitingen gebruikt werkt het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narkaz
Bedankt voor de reactie, ik ben echter nog steeds een beetje paranoïde omdat de handleiding specifiek zegt dat dit niet mag. Maar tegelijkertijd toont de handleiding maar 2 kabels ipv 3. Heel verwarrend allemaal... Het lijkt alsof de handleiding voor een niet OC kaart geschreven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De kaart die AMD zelf maakt en verkoopt heeft 2x 8-pins connector. De kaart zelf is hier ook voor gemaakt en ontworpen. Dat jouw kaart 3x 8-pins heeft is een ontwerpkeuze van de fabrikant. Dat kan bijvoorbeeld gedaan zijn omdat de kaart net iets meer kan gebruiken dan met de 2x 8-pin + PCIe slot geleverd kan worden of om het stabieler te maken.

Ik heb zelf de ASRock Phantom Gaming OC en gebruik ook een pigtail uit noodzaak, omdat m'n 1200 Watt voeding maar 2 kabels heeft voor PCIe voeding, met beide een pigtail er aan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narkaz
Voor mijn eigen gemoedsrust ga ik toch een extra kabel aanschaffen. Nu lees ik dat je ook moet opletten om de juiste kabel met de juiste PSU. Kan iemand mij wegwijs maken welke kabel ik precies moet kopen? Bijvoorbeeld bij Megekko. Het gaat over deze PSU uitvoering: Cooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je voeding al zelf geen extra PCIe power uit heeft, waar wil je de kabel dan in stoppen? Je kan niet zomaar elke willekeurige output gebruiken.

Waar ben je bang voor dat je een extra (onnodige) kabel wilt aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narkaz
De voeding heeft aansluitpunten over dus dat is geen probleem. Ik ben (onterecht?) bang om een kabel te overbelasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat bedoel ik dus, zijn die aansluitingen ook echt bedoelt voor PCIe? Want dan had je er wel de kabels voor bij gekregen.

Je zal de kabel zeker niet overbelasten. Voor het idee, de 12VHPWR kabel (die voor de nVidia 40-serie wordt gebruikt) heeft veel dunnere kabels en pennetjes in de plug dan de 6- en 8-pin connectors die je gebruikt. En daar pompt men dan tot wel 600 Watt doorheen.

Je voeding heeft ook beveiligingen voor overbelasting. Er is weinig om je zorgen over te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 24-04-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narkaz
Oke bedankt voor de verduidelijking. Dan ben ik al wat geruster.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ja - gewoon aansluiten zoals het 4e plaatje laat zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzhGmsT3-gVmn6OiPR-2tJI4xCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRExPm9UgEvD04cHbf6UeyBz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narkaz
Top, het 4e plaatje stond niet in mijn handleiding. Dat had mij veel stress kunnen besparen 😬 bedankt iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:21
Als toevoeging, ik heb eergisteren een 6950XT aangesloten volgens de methode van plaatje 4 en dat werkt prima. Volgens mij trekt die meer stroom dan je 7900 XTX, dus moet vast goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:54
Narkaz schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:25:
Top, het 4e plaatje stond niet in mijn handleiding. Dat had mij veel stress kunnen besparen 😬 bedankt iedereen
Dat klopt want het plaatje is van Seasonic welke dunne kabels en standaard connectors ipv HCS gebruikt voor PCI-e. Cooler Master gebruikt 16awg en HCS connectors en dan is 360w voor een daisy chained PCI-e kabel geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:30:
[...]

Dat klopt want het plaatje is van Seasonic welke dunne kabels en standaard connectors ipv HCS gebruikt voor PCI-e. Cooler Master gebruikt 16awg en HCS connectors en dan is 360w voor een daisy chained PCI-e kabel geen probleem.
Oneerbiedig gezegd: als je een prutvoeding of prutkabels hebt is het verstandig om de stroom over zoveel mogelijk losse kabels vanaf de voeding te verdelen. Als de boel kwalitatief in orde is maakt het feitelijk niks uit aangezien je prima binnen de grenzen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:54
spone schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:42:
[...]

Oneerbiedig gezegd: als je een prutvoeding of prutkabels hebt is het verstandig om de stroom over zoveel mogelijk losse kabels vanaf de voeding te verdelen. Als de boel kwalitatief in orde is maakt het feitelijk niks uit aangezien je prima binnen de grenzen zit.
Daarom moet je het bij een prutvoeding als Seasonic over zoveel mogelijk kabels verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ho even, nooit gezegd dat Seasonic prutvoedingen zijn, maar ik ging wel wat kort door de bocht ;)

In een 8 pin connector zitten 3x 12V connecties, die over een 16AWG kabel naar de PCIe voedingsstekker gaan. Uitgaande van een conservatieve 10A per ader, zou je dus 3x 10A x 12V = 360W over een enkele kabel moeten kunnen doen om binnen spec te blijven. Korte pieken gaan op zich ook prima.

Echter voor een kabel met pigtail connector waar je beide 8 pins aansluit op een videokaart 'beloof' je aan de kaart dat beide aansluitingen ieder 300W kunnen leveren (dus 600W samen), en (als de kaart dat daadwerkelijk nominaal zou gebruiken) levert een behoorlijke overbelasting van de kabel op, waardoor het noodzakelijk is een losse kabel te trekken. De gemiddelde kaart doet echter niet meer dan dat, behalve wellicht de 4090 (die komt uit op 450-500W waarvan 75 via het PCIe slot dacht ik).

Als ik bij Seasonic kijk naar bijvoorbeeld hun 12VHPWR kabel, gaat die van 2x8 pin (dus 6x 12V aders) naar een 600W connector op basis van 16AWG, en dat is ook prima binnen spec (immers de kabel kan 6x10Ax12V=720W nominaal leveren).

tl;dr: voor kaarten tot 360W (geen rekening houdend met extra stroom uit het PCIe slot) zou een enkele kabel met pigtail prima moeten werken, daarboven moet je losse kabels gebruiken. Maar meer kabels is altijd meer marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

spone schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:23:
In een 8 pin connector zitten 3x 12V connecties, die over een 16AWG kabel naar de PCIe voedingsstekker gaan.
Verwar je nu niet het aantal 12V connecties van een 8-pin met een 6-pin? Want waar zijn die twee extra dan voor, als er geen 12V en GND op staat? Ah, opgezocht, die +2 is beide GND.
Echter voor een kabel met pigtail connector waar je beide 8 pins aansluit op een videokaart 'beloof' je aan de kaart dat beide aansluitingen ieder 300W kunnen leveren (dus 600W samen),
Nee, de ATX spec zegt dat 6-pins 75 Watt kunnen leveren en 8-pins doen 150 Watt. Hoe kom je er dan bij dat een kabel met pigtail 4x! zoveel zou moeten leveren dan een enkele connector? Dat zou dus hooguit 300 Watt moeten zijn, want 2x 150 Watt.
De gemiddelde kaart doet echter niet meer dan dat, behalve wellicht de 4090 (die komt uit op 450-500W waarvan 75 via het PCIe slot dacht ik).
nVidia kaarten maken geen gebruik van de 75 Watt die via het PCIe slot beschikbaar is. Alles komt van de externe connector. AMD pakt wel van het PCIe slot, daarom dat hun RX7900 kaarten 2x 8-pins hebben terwijl ze een total board power van 355 Watt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-04 20:03
Hero of Time schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:29:
[...]
Nee, de ATX spec zegt dat 6-pins 75 Watt kunnen leveren en 8-pins doen 150 Watt. Hoe kom je er dan bij dat een kabel met pigtail 4x! zoveel zou moeten leveren dan een enkele connector? Dat zou dus hooguit 300 Watt moeten zijn, want 2x 150 Watt.
De pcie specs zijn super conservatief. De 16AWG draad kan 10 ampère aan. De pinnetjes, mits HCS (High Current System) terminals worden gebruikt, kunnen tot 13 ampère aan. 3 draden * 10 ampère * 12V = 360W. PCI-E heeft dus een enorme veiligheidsmarge, tot op het punt dat je dus makkelijk 2 8-pin stekkers aan één kabel met 16 AWG kunt hangen. Ik meen me te herinneren dat o.a. Seasonic standaard 18AWG ervoor gebruikt, wat 6A per draad aankan. Vandaar dat het bij een hoop merken wordt aangeraden om hooguit één 8-pin en één 6-pin per kabel te gebruiken. Ik gebruik zelf ook standaard 18AWG (0,75mm^2) draad voor m'n custom kabels, maar ik maak dan ook alleen pcie-kabels met een enkele aansluiting.

En 12VHPWR gebruikt ook HCS terminals met 16-17AWG en heeft 6 12v-draden en 6 aarde-draden, dus die komt qua vermogen boven de 600W uit. Die heeft echter een veel kleinere veiligheidsmarge, waardoor gebruikers maar een kleine fout hoeven te maken of de stekker smelt al. 8)7

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@ikverhaar neemt niet weg dat de videokaart alsnog maar 150 Watt door een 8-pin connector trekt en niet wat er theoretisch doorheen kan. Er wordt dus helemaal geen belofte gedaan dat er meer beschikbaar is.

De ontwerpfouten voor de 12VHPWR connector zijn al ruimschoots bewezen en genoeg mensen zijn ook van mening dat de dunnere bekabeling vergeleken met de 6-pin en 8-pin connectors niet het beste idee was. Ongeacht of het het vermogen dat er doorheen gaat ruim voldoende aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-04 20:03
De videokaart zal inderdaad niet meer dan 150W per stekker trekken. En juist daarom doet het ertoe wat er doorheen kan. Er worden namelijk wèl beloftes gedaan over wat er door een draad van een bepaalde diameter kan en wat er door een bepaalde terminal kan. Dus als de vraag is of het oké is om twee kabels te gebruiken voor een videokaart met drie stekkers, dan kunnen we gewoon concluderen dat de kabel de ampères met gemak aankan.

En de 12VHPWR heeft kleinere contacten, maar heeft juist dikkere draden. Waar je volgens de intel spec gewoon 18AWG (0,75mm^2) mag gebruiken voor pcie kabels, is voor 12VHPWR 17AWG (1,00mm^2) een vereiste. De terminals zelf kunnen tot 12 ampère, dus 720W aan: micro-fit spec sheet

Side-note: de combinatie van kleinere stekker en dikkere draad maakt het een heel stuk lastiger om ook nog eens een sleeve over de draad te trekken en in de stekker te passen. Zijn ronduit vervelende kabels om te sleeven.

Voor meer info, zie de website van Jon Gerow, Corsairs hoofd PSU engineering:
An 8-pin PCIe supports a lot more than "150W"
Talking about the 12VHPWR connector
(en ja, ook hij heeft een hekel aan 12VHPWR. Niet voor niets dat de nieuwe ATX 3.0 Corsair Shift productlijn geen 12VHPWR stekker heeft, maar een verloop naar 2 8-pin microfit+ stekkers.)

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:29:
[...]

Whoops, je hebt gelijk. 2x150 Watt, niet 2x 300 8)7 . Beloven overigens niet in de letterlijke zin aangezien er geen communicatie is, meer een aanname van het aangesloten apparaat (op basis van de standaard) dat wanneer de 2 extra grounds zijn aangesloten de grens op 150W ligt.
nVidia kaarten maken geen gebruik van de 75 Watt die via het PCIe slot beschikbaar is. Alles komt van de externe connector.
Voor 12V klopt dat idd, maar de 3,3V voor o.a. geheugen komt wel degelijk via het slot. Hoe dan ook, beetje semantische discussie dit, het is relatief gezien niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus 7
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-02 11:26
Mijn vraag voor ikverhaar ,

Dus ik kan met een gerust hart deze Corsair Premium Individually Sleeved 12+4 pin 2x 8 PCIe Gen 5 12VHPWR 600W cable, Type 4 ,voor mijn Nvidia RTX 4080 Super Founders Edition gebruiken . Of is de 12VHPWR kabel 3x 8-pin PCIe naar 12VHPWR 12+4 pin connector beter , mijn voeding Corsair RM 1000X.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:34

br00ky

Moderator Harde Waren
@virus 7 open hiervoor aub een nieuw topic. Een oud topic hijacken is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.