• Appeltaart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:58
Goedemiddag allen,

Ik ben aan het inventariseren op de markt van de zonnepanelen en heb onlangs twee offertes gekregen en ben even benieuwd wat de belangrijke zaken zijn om op te letten. Ben vooral benieuwd of de ene echt heel veel vreemder/logischer/beter/slechter is dan de ander, marge en theoretische verschillen zullen er altijd zijn dus dat snap ik. De prijs heb ik enigzins vrede mee, is wel flink gestegen afgelopen jaren getuige een offerte uit 2019 voor bijna de helft van de prijs maar dat zal wel denk ik dan?

Belangrijk:
De foto onderstaand is van de 'oude' situatie, aan de kant waar 10 zonnepanelen staan ingetekend is reeds een woningbrede dakkapel, aan de andere kant wordt een identieke dakkapel gerealiseerd waar er ook 10 op passen maar dus nog niet zo ingetekend is (totaal dus naar 20 door de 10 aan de dakkapel kant te spiegelen). Het dak staat op een hellingshoek van 11 graden ongeveer Oost/West.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKTSSEnpShffHGDV5W_Z95_u12A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GKyVDmFfRFufN4vVSPrMILtm.png?f=user_large

Poging tot paint schetst van gewenste/toekomstige situatie na verbouwing dakkapel (offerte is wel gebaseerd op bovenstaande situatie) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8Fmr0C-wbNSA251znhsd91u_jQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kUNDZoIxtp86kgjPSbwEuRCu.png?f=user_large

Ter verduidelijking misschien een plaatje uit de bouwvergunning, zo komt het er aan beide kanten uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBg5qemDvLRpcWdsw87tfVD9O_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cY3blpG31BmDio1KAbkWKwL6.png?f=user_large

Zijaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2X6UBMPXgh6Rkioo6EJJvDHDuXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IEGaRjPSP76tLVONDeEYC8Tw.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 8.4m x 5.8m, het legplan van 1 van de offertes gaat uit van 10 per kant.
Schaduw
West/Oost, geen harde schaduw en dak ligt vrij hoog. Ik heb alleen zo een CV pijpje maar is vrij klein (15cm diameter oid).
Jaarverbruik
Huidige jaarverbruik is ongeveer 5000 kwh. Ik kook nog niet op inductie of warmtepomp, dak wordt ook meteen nieuw geisoleerd om in de toekomst warmtepomp wel eventueel mogelijk te maken. Vandaar het idee om het hele dak maar gewoon vol te leggen (20 panelen is iets meer dan noodzakelijk voor 5k per jaar).
Huidige elektriciteitsaansluiting
Regulier, omzetting moet aangevraagd worden naar 3 fase (3x 25 ofzo? Heb er niet zoveel verstand van). Ook voor toekomstig elektrisch koken lijkt dit noodzakelijk dus vind ik ok investering/moeite.
Budget en doel
Niet echt een budget in de zin van, ik wil gewoon een relatief efficiente maar niet teveel overkill systeem op het dak hebben liggen. Doel is een gat slaan in dat elektriciteit verbruik dat ik heb, ik hoef niet per se precies de juiste ratio met snelste terugverdientijd te vinden, liever teveel dan te weinig.
Wie gaat het project uitvoeren
Een aannemer, ik heb 2 offertes.
Bijhouden van data
Is een extra op wat voor manier dan ook
Reeds verkregen offertes
Let op, beide offertes nog op basis van oude daksituatie en offerte 2 op basis van 1 fase. Ik heb teruggebeld en hij gaf aan dat omzetten naar 3-fase maximaal een paar honderd euro extra zou kosten. Waarschijnlijk zal ik per offerte dus nog een aantal zonnepanelen toevoegen om in de nieuwe situatie het dak zo vol mogelijk te leggen.

Offerte 1 (9500 euro):
16 zonnepanelen QCells, 405,00 watt, 1134 x 1722 mm
Omvormer SMA STP 5.0 (producent SMA)
Montagemateriaal Sunpower Schletter
Vermogen systeem 6480 Watt piekvermogen
Verwachte opbrengst 5508 kWh per jaar
CO2 reductie 3756 kg per jaar

Offerte 2 (9500 euro):
17x 405 Wp DMEGC zonnepanelen
SolarEdge SE5000H - 1-fase - HD-Wave omvormer
Complete installatie inclusief montagematerialen en connectoren
Energieopbrengst na 1 jaar: 5.742 kWh
Besparing na 1 jaar: €4.020,-
Bij een gemiddelde energieprijs van €0,70/kWh
Jaarlijkse CO2 besparing: 3.727 kg
Prijs per Wattpiek: €1,34
Regio
Zuid Holland.

Grootste verschillen volgens mij:
Offerte 1 gebruikt SMA ipv micro/optimizers, verkoper van offerte 1 had heel verhaal over voordelen van minder hardware op het dak en de SMA shadowfix/optimizer in de omvormer zelf versus de hardware optimizers.

Er is een aanzienlijk verschil in garantie (25 jaar op panelen bij offerte 1, 12 bij offerte 2). Degradatie garantie is ongeveer gelijk (+-15% over 25 jaar geloof ik).

De ene is een lokale aannemer en de ander een wat grotere/landelijker. Levertijden bij offerte 1 op zijn vroegst over 8 maanden, bij offerte 2 binnen 3 maanden.

[ Voor 13% gewijzigd door Appeltaart op 22-04-2023 15:25 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik mis een prijs bij 1.

Je verhaal is warrig… ik zie 10 op de bestaande dakkapel, waarom niet ook 10 op de nieuwe?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Appeltaart
De realisatie van de dakkapel is nu in gang dus is op de foto/het legplan nog niet zichtbaar. Over een paar weken is aan beide kanten van de woning twee identieke dakkapellen waar per kant 10 panelen op kunnen (zoals in het legplan aan 1 kant ingetekend is, zie paint poging van toekomstige situatie). Heb geprobeerd in de OP even aan te passen. Prijs is gelijk, 9500 euro bij beide.

[ Voor 11% gewijzigd door Appeltaart op 22-04-2023 15:06 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 19:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dan heb je feteitelijk één plat dak waar je de panelen kop staart in oost-west "dakjes" gaat leggen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Appeltaart
Ter verduidelijking misschien een plaatje uit de bouwvergunning, zo komt het er aan beide kanten uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBg5qemDvLRpcWdsw87tfVD9O_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cY3blpG31BmDio1KAbkWKwL6.png?f=user_large

Zijaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2X6UBMPXgh6Rkioo6EJJvDHDuXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IEGaRjPSP76tLVONDeEYC8Tw.png?f=user_large

Beide kanten zien er dus zo uit met een 11 graden helling. Ik weet niet of het plan kop staart is, dat is niet ter sprake gekomen. Ik weet niet of ik het feitelijk plat zou noemen :) ben wat minder bekend met de toleranties wbt zonnepanelen en helling maar ik heb gelezen dat op Oost West 10 graden goed te doen is.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 19:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ah nee ik bedoelde dit met OW dakjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLkxhmUWgtn9YXbJCX-we_i4H1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5aAwGeVnjM18yvZRPdwT8GzH.png?f=user_large

Die liggen ook op 10-13°. Ik neem aan dat ze bij jou plat op het dak gemonteerd gaan worden.

Maarja, SolarEdge heb je niet perse nodig. Als die leverancier nou eens gewoon een 2 strings normale omvormer zou kunnen leveren en daarmee 1,20/kWh kan aantikken, heb je een erg goede aanbieding.

De SE aanbieding nu is overigens in deze markt ook prima.

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 22-04-2023 15:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 07:50
Appeltaart schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:17:

[Afbeelding]

Zijaanzicht:
[Afbeelding]

Beide kanten zien er dus zo uit met een 11 graden helling. Ik weet niet of het plan kop staart is, dat is niet ter sprake gekomen. Ik weet niet of ik het feitelijk plat zou noemen :) ben wat minder bekend met de toleranties wbt zonnepanelen en helling maar ik heb gelezen dat op Oost West 10 graden goed te doen is.
misschien offtopic jij mag een dakkapel plaatsen tot de dakvoet? Dan is jou gemeente heel soepel.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Ronald
  • Nu online
2x10x405 op 11 graden is de SE5000H te licht, dus ga je die paar 100 extra op omvormer (en extra optimizers) voor 3 fase pakken.

Met 5 maanden verschil zou dat zomaar de voordeligere optie kunnen zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Nu online
maartentmm schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:31:
[...]

misschien offtopic jij mag een dakkapel plaatsen tot de dakvoet? Dan is jou gemeente heel soepel.
Het smoelt in elk geval beter dan de gemiddelde schaamkapel.

• Appeltaart
maartentmm schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:31:
[...]

Zie je erg veel hier in de buurt, zonder vergunning mag je met 50 cm uit nok, grens en dakrand (volgens mij standaard overal?). Met vergunning mag je hem helemaal pakken maargoed dat vertaalt zich wel door in de kosten (prefab vs handwerk). Is wel een stuk mooier en ruimer zo, al zeg ik het zelf :).
Ronald schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:34:
2x10x405 op 11 graden is de SE5000H te licht, dus ga je die paar 100 extra op omvormer (en extra optimizers) voor 3 fase pakken.

Met 5 maanden verschil zou dat zomaar de voordeligere optie kunnen zijn.
Ja die levertijd is dus ook iets dat mij bezighoudt. Die optie met een 2 strings omvormer ipv de optimizers klinkt mij ook wel goed in de oren, wat zijn de voordelen/nadelen hiervan? In principe kan de aannemer van offerte 2 alles plaatsen wat ik wil, dit is zijn standaard product maar hij heeft veel opties.

• Ronald
  • Nu online
@Appeltaart een string systeem zit voordeliger moeten zijn dan solaredge en voldoet prima voor jouw dak. Solaredge gaat daar ernstig weinig extra uit halen.

Dan kun je nog kiezen voor SMA a-merk als 1 of iets als GoodWe/growatt niet zo a-merk maar honderden voordeliger

Pagina: 1