NAS opslag vergroten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 07:36
Beste Tweakers,

Mijn huidige Synology NAS heeft met SHR 3x 10TB en 1x 4TB. Dit geeft 24TB opslag en 10TB beveiliging.

De 4TB moet vervangen worden. Op dit moment zijn de 12TB schijven (Seagate Ironwolf) goedkoper dan de 10TB versie.

Dus de nieuwe samenstelling wordt dan 3x 10TB en 1x 12TB. Dit geeft in totaal 30TB opslag, 10TB beveiliging en 2TB ongebruikt.

Alles wat ik kies groter dan 10TB blijft bij 12TB 2TB over, bij 14TB blijft er 4TB over enz. ongeacht welke RAID /SHR ik gebruik.

Mijn vraag is of dat deze 2TB (of meer) nog wel bruikbaar is als een tweede onbeveiligd volume.

Lang verhaal met (waarschijnlijk) een kort antwoord.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie

Beste antwoord (via nossie63 op 22-04-2023 21:09)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon alle 4 de disks in SHR zetten. De NAS maakt dan een SHR volume van 4x10TB met redundantie. Met 3x10 en 1x12 geeft je dat 30TB netto. Die 2TB ben je kwijt. (voor SHR heb je minstens 2 disks nodig om iets met een volume te kunnen doen)

edit: aangepast n.a.v. Ben(V).

[ Voor 67% gewijzigd door Microkid op 22-04-2023 14:13 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Gewoon alle 4 de disks in SHR zetten. De NAS maakt dan een SHR volume van 4x10TB met redundantie. Met 3x10 en 1x12 geeft je dat 30TB netto. Die 2TB ben je kwijt. (voor SHR heb je minstens 2 disks nodig om iets met een volume te kunnen doen)

edit: aangepast n.a.v. Ben(V).

[ Voor 67% gewijzigd door Microkid op 22-04-2023 14:13 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Nee die 2TB die je over houd kun je niets mee, ook niet als los volume van 2TB.

Pas als je een 10TB vervangt door een 12TB kun je weer 2TB erbij krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Oké, duidelijk maar eigenlijk ook zonde.. Een 12TB is goedkoper maar in mijn geval heeft dat nu geen meerwaarde....

Ik denk wel dat ik voor de 12TB ga, dat geeft dan op een later moment misschien weer voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:11
Voor het gemak zou ik hier even de Synology tool gebruiken, dan zie je precies wat het doet met je beschikbare ruimte.

https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
John767 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:10:
Voor het gemak zou ik hier even de Synology tool gebruiken, dan zie je precies wat het doet met je beschikbare ruimte.

https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Die heb ik juist gebruikt en daardoor weet ik dat er 2 of meer TB overblijft. Vandaar dan ook de vraag of er met de overgebleven TB's nog iets kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Je kan er alleen wat mee als je Raid-0 zou kiezen. Echter is dat link, aangezien de data dan verdeeld staat over 4 disks zonder redundantie. Valt er 1 disk uit, ben je alles kwijt.
Gewoon dus lekker die 12TB er bij proppen, en dan later nog een keer een 10TB disk vervangen door een 12TB disk, zodat je die overgebleven 2TB ook kan inzetten. Of .. je koopt meteen 2x 12TB.

Pagina: 1