HDMI drops op 4K Projector

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-07 08:27

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een vreemd en irritant probleem in mijn setup. Laat ik eerst even vertellen wat ik allemaal gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5iBom2pqAisSshs8cbQLB8vR.jpg

Sony VPL-HW590es
Denon X3500h receiver
PC met AMD 6900XT videkaart (AMD 5900x met 32GB RAM) met gebruik van MPC-BE met madvr. Output= 4k op 24hz
Premiumcord extenders via CAT 7 (https://www.amazon.nl/-/e..._asin_title?ie=UTF8&psc=1)
Actieve HDMI kabel (4K @60Hz HDR, YUV4:4, 3D, ARC, CEC, HDCP 2.2)

Wanneer ik een film kijk vanaf mijn PC naar mijn projector, dan gaat het ongeveer 45 tot 60 minuten goed en dan volgt er een "HDMI signal loss" melding op de projector. Het beeld wordt dan voor 10 seconden zwart en daarna wordt het signaal weer opgepakt. Na deze onderbreking gaat het weer prima. Ik krijg mijn vinger niet op het probleem. Extra informatie:

* Wanneer ik een film of TV kijk vanaf mijn TV decoder of met de Nintendo switch speel, dan krijg ik nooit een signal loss
* Bij de signal loss verlies ik enkel beeld. Het geluid blijft het doen.
* Wanneer ik mijn PC monitor uitzet, dan krijgt de projector geen beeld. Ik moet mijn monitor aan laten en uitbreiden naar de Denon receiver.
* de AMD kaart staat op YCbCR 4:2:2
* Voltage swing en PreEmphasis settings verandert in AMD kaart (heeft geen effect)

Wat ik tot nu toe heb geconstateerd en geprobeerd:

* Andere HDMI kabels tussen PC en Premiumcord en receiver en Premiumcord
* HDCP uitgezet op mijn AMD videokaart
* Andere (oudere drivers geprobeerd op mijn 6900XT
* Andere HDMI poort op de projector geprobeerd
* Andere resoluties geprobeerd op de PC
* Premiumcord apparaten verplaatst om verstoringen met power kabels of andere apparaten te vermijden
* Diverse instellingen MADVR geprobeerd
* Power settings PC nagelopen
* Eco mode op PC monitor uitgezet
* Power saving settings op PC staan uit
* Aparaat op PC in slaap zetten na inactiviteit staat uit
* 8, 10 en 12 bits color instellingen geprobeerd in de AMD kaart software voor de projector

Wanneer ik ga googlen op dit probleem, dan krijg je de standaard oplossingen veel te zien, zoals kabel vervangen, apparaat wordt te heet (dat valt wel mee wanneer ik dat controleer).

Heeft iemand nog tips of instellingen die ik kan proberen?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 19:43

Jag

O wow wat een lastig probleem. Je zit zelf al diep in de materie zo te zien. In dit soort situaties zou ik pogen eerst de complexiteit terug te brengen. Heb je mogelijkheid de pc met rechtstreekse hdmi op je receiver aan te sluiten? Of als het probleem zich nog steeds voordoet; pc rechtstreeks op projector?

Mooie projector trouwens:). Dedicated ht ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Jag schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:54:
O wow wat een lastig probleem. Je zit zelf al diep in de materie zo te zien. In dit soort situaties zou ik pogen eerst de complexiteit terug te brengen. Heb je mogelijkheid de pc met rechtstreekse hdmi op je receiver aan te sluiten? Of als het probleem zich nog steeds voordoet; pc rechtstreeks op projector?

Mooie projector trouwens:). Dedicated ht ruimte?
Dat is een goed idee. Ik zal de PC eens naar beneden brengen en dan zonder de HDMI extenders aansluiten.Ik heb het idee dat het of aan de extenders ligt of aan (de instellingen van) de PC.

Ik heb geen dedicated HT ruimte. De PC staat in mijn werkkamer op de 1ste verdieping en de projector staat in mijn woonkamer. Was wel een investering, maar wel de moeite waard. Dat maakt dit probleem dan ook zo irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Kun je dan eigenlijk niet uit de voeten met een apart media spelertje met je PC als server?

Kost nog wat extra maar dan ben je zeer waarschijnlijk wel meteen van je probleem af.

Edit: eigenlijk was dat misschien meteen al een betere keuze geweest en zou eerder wat geld hebben bespaard dan extra gekost? Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 30% gewijzigd door hardware-lover op 22-04-2023 15:37 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
hardware-lover schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:35:
Kun je dan eigenlijk niet uit de voeten met een apart media spelertje met je PC als server?

Kost nog wat extra maar dan ben je zeer waarschijnlijk wel meteen van je probleem af.
Ik heb een Nvidia Shield, maar ik wil MADVR draaien op de projector ivm HDR tonemapping. Dat tilt je video naar een veel hoger niveau. Zie: YouTube: VLC vs PotPlayer + MadVR HDR Tone Mapping 2020 Edition! [ 4 Movies T...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

HellBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:38:
Ik heb een Nvidia Shield, maar ik wil MADVR draaien op de projector ivm HDR tonemapping. Dat tilt je video naar een veel hoger niveau. Zie: YouTube: VLC vs PotPlayer + MadVR HDR Tone Mapping 2020 Edition! [ 4 Movies T...
Is dat nog steeds van toepassing anno 2023, ik vraag dit serieus gezien de leeftijd van het filmpje?
De beelden zonder tonemapping als referentie zien er sowieso nogal "waardeloos" uit mag ik wel opmerken ;)

Ik zie mooie dingen voorbij komen via een specifieke CoreElec build gebaseerd op Dolby Vision gecertificeerde Android TV boxen (niet Shield), maar ik durf niet te stellen dat deze dezelfde beeldkwaliteit leveren, je zou echter verwachten van wel. Een Shield TV is daarmee inmiddels wel achterhaald v.w.b. Kodi mediaspeler (gezegd hebbende omdat ik daar eveneens over beschik).

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 22-04-2023 16:10 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
hardware-lover schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:57:
[...]

Is dat nog steeds van toepassing anno 2023, ik vraag dit serieus gezien de leeftijd van het filmpje?
De beelden zonder tonemapping als referentie zien er sowieso nogal "waardeloos" uit mag ik wel opmerken ;)

Ik zie mooie dingen voorbij komen via een specifieke CoreElec build gebaseerd op Dolby Vision gecertificeerde Android TV boxen (niet Shield), maar ik durf niet te stellen dat deze dezelfde beeldkwaliteit leveren, je zou echter verwachten van wel. Een Shield TV is daarmee inmiddels wel achterhaald v.w.b. Kodi mediaspeler (gezegd hebbende omdat ik daar eveneens over beschik).
Voor zover ik weet is dit nog steeds de beste kwaliteit voor HDR tonemapping. De processorkracht die het vereist vrij hoog waardoor Android media boxen en dat soort spul dit niet kunnen trekken. De software past frame-by-frame alles in realtime aan. Je hebt ook externe MADVR boxen, maar ook die zijn heel prijzig. https://www.avforums.com/...o-processor-review.18746/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-08 15:01

FeaR

In GoT we trust

HellBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:40:
* Bij de signal loss verlies ik enkel beeld. Het geluid blijft het doen.
Puur afgaand op dat punt neig ik er naar dat het issue niet tussen PC en Denon zit maar tussen Denon en beamer. Als het issue tussen PC en beamer zou zitten zou mijns inziens zowel beeld als geluid uit moeten vallen. Hoe lang is de kabel tussen Denon en beamer?

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 22-04-2023 17:08 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

HellBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:10:
[...]

Dat is een goed idee. Ik zal de PC eens naar beneden brengen en dan zonder de HDMI extenders aansluiten.Ik heb het idee dat het of aan de extenders ligt of aan (de instellingen van) de PC.
Ja dat is denk ik een goede strategie om uit te sluiten of het aan de extender ligt of aan de pc. Mocht je zonder extender nog steeds drop outs krijgen, dan kan je nog de receiver er tussen uit halen om te zien of het de combi met de receiver is dat het probleem geeft. Dat zou wat vervelender zijn. Als het door de extender komt, zou je een fiber hdmi optie kunnen overwegen, die heb ik in gebruik voor tussen receiver en projector. Nu overigens nog in 1080p, ik moet mijn projector nog vervangen :).
Ik heb geen dedicated HT ruimte. De PC staat in mijn werkkamer op de 1ste verdieping en de projector staat in mijn woonkamer. Was wel een investering, maar wel de moeite waard. Dat maakt dit probleem dan ook zo irritant.
Oh interessant. Hoe verduisterd heb jij de woonkamer? En nog belangrijker: hoe licht zijn jouw wanden/plafond? Ik ben wel benieuwd hoe goed jouw in scherm contrast is in een woonkamer met zon goede projector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-08 11:47
Wat gebeurt er met je PC monitor tijdens dit signaal verlies?

Heb je ook dit signaal verlies als je content vanaf je PC kijkt op je TV via de Denon?

Wat voor kabel gebruik je tussen de beamer en de Denon?

En ik zou zeker eens de PC rechtstreeks op de beamer en rechtstreeks op de Denon aansluiten.

Heb het idee dat er iets met de handshake niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
FeaR schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:05:
[...]

Hoe lang is de kabel tussen Denon en beamer?
Dat is een 15 meter fiber hdmi kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Jag schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:36:
[...]

Ja dat is denk ik een goede strategie om uit te sluiten of het aan de extender ligt of aan de pc. Mocht je zonder extender nog steeds drop outs krijgen, dan kan je nog de receiver er tussen uit halen om te zien of het de combi met de receiver is dat het probleem geeft. Dat zou wat vervelender zijn. Als het door de extender komt, zou je een fiber hdmi optie kunnen overwegen, die heb ik in gebruik voor tussen receiver en projector. Nu overigens nog in 1080p, ik moet mijn projector nog vervangen :).

[...]

Oh interessant. Hoe verduisterd heb jij de woonkamer? En nog belangrijker: hoe licht zijn jouw wanden/plafond? Ik ben wel benieuwd hoe goed jouw in scherm contrast is in een woonkamer met zon goede projector.
Ik heb een 15 meter fiber HDMI kabel tussen de Denon en de projector.

Mijn woonkamer kan ik redelijk goed verduisteren. De muren zijn wel wit, maar ik heb een speciaal grijs ALR scherm die het licht niet naar de muren of het plafond weerkaatst. Werkt echt heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Justevo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:39:
Wat gebeurt er met je PC monitor tijdens dit signaal verlies?

Heb je ook dit signaal verlies als je content vanaf je PC kijkt op je TV via de Denon?

Wat voor kabel gebruik je tussen de beamer en de Denon?

En ik zou zeker eens de PC rechtstreeks op de beamer en rechtstreeks op de Denon aansluiten.

Heb het idee dat er iets met de handshake niet goed gaat.
Dat weet ik niet, want op dat moment zit ik beneden film te kijken. Ik vermoed dat het ook iets met de dual hdmi out kan zijn op de Denon in combinatie met mijn TV. Ik lees dat je ook een hdmi splitter kunt proberen om EDID problemen mee op te lossen. Misschien als laatste redmiddel de moeite waard om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

HellBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:20:
[...]
Dat is een 15 meter fiber hdmi kabel.
Ik zou het daar in zoeken. Google geeft mij soms dat 15 meter voor een actieve kabel redelijk lang is, andere Google geeft mij dat tot 200 feet kan, beetje 50-50. Dat je met Full HD content geen issues hebt komt mogelijk door de lagere bandbreedte die dit signaal nodig heeft. Het feit dat geluid met 4K wel door blijft gaan heb ik het gevoel dat het signaal wel correct bij de Denon aankomt, als het signaal tussen PC en Denon weg zou vallen zou ik ook geen geluid meer verwachten.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 22-04-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
FeaR schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:39:
[...]

Ik zou het daar in zoeken. Google geeft mij soms dat 15 meter voor een actieve kabel redelijk lang is, andere Google geeft mij dat tot 200 feet kan, beetje 50-50. Dat je met Full HD content geen issues hebt komt mogelijk door de lagere bandbreedte die dit signaal nodig heeft. Het feit dat geluid met 4K wel door blijft gaan heb ik het gevoel dat het signaal wel correct bij de Denon aankomt, als het signaal tussen PC en Denon weg zou vallen zou ik ook geen geluid meer verwachten.
Ik denk het niet eigenlijk, omdat wanneer ik een andere bron dan mijn PC op de projector kijk het nooit voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

HellBeast schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:39:
[...]
Ik denk het niet eigenlijk, omdat wanneer ik een andere bron dan mijn PC op de projector kijk het nooit voorkomt.
4K 60 Hz HDR bron? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de PC over HDMI beeld en geluid verstuurt (vanaf hetzelfde device, AMD X6900XT) en op een gegeven moment alleen stopt met beeld maar wel geluid door blijft geven. Ook omdat je aan de zijde van de PC al diverse zaken uit hebt gesloten.

Kan je de GUI van de Denon oproepen via web om te zien wat er binnenkomt en binnen blijft komen als je "HDMI signal loss" in beeld krijgt. Als dat alleen geluid is dan zit het issue inderdaad in de kant die jij denkt, als de Denon nog aangeeft geluid én beeld binnen te krijgen dan blijf ik bij mijn standpunt.

As said heb je behoorlijk veel eventuele points of failure in de setup zitten. Van lange kabels tot extra hardware. De setup terugbrengen naar de basis en dan stap voor stap meer apparatuur toevoegen is mijns inziens de beter manier van trouble shooten dan in deze lange keten.

Edit:
Je spreekt over Dual HDMI Out met op de andere een TV aangesloten? Heeft de TV het probleem ook of alleen de beamer? Als de TV bijvoorbeeld het issue niet heeft dan blijf ik wederom bij mijn standpunt.

Ik lees nu veelal "dat denk ik niet" of "dat weet ik niet", ga dat eens testen dan 😅

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 23-04-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-08 17:54
Misschien ook eens de pc op 1080p zetten om dat uit te sluiten?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:58:
[...]

4K 60 Hz HDR bron? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de PC over HDMI beeld en geluid verstuurt (vanaf hetzelfde device, AMD X6900XT) en op een gegeven moment alleen stopt met beeld maar wel geluid door blijft geven. Ook omdat je aan de zijde van de PC al diverse zaken uit hebt gesloten.

Kan je de GUI van de Denon oproepen via web om te zien wat er binnenkomt en binnen blijft komen als je "HDMI signal loss" in beeld krijgt. Als dat alleen geluid is dan zit het issue inderdaad in de kant die jij denkt, als de Denon nog aangeeft geluid én beeld binnen te krijgen dan blijf ik bij mijn standpunt.

As said heb je behoorlijk veel eventuele points of failure in de setup zitten. Van lange kabels tot extra hardware. De setup terugbrengen naar de basis en dan stap voor stap meer apparatuur toevoegen is mijns inziens de beter manier van trouble shooten dan in deze lange keten.

Edit:
Je spreekt over Dual HDMI Out met op de andere een TV aangesloten? Heeft de TV het probleem ook of alleen de beamer? Als de TV bijvoorbeeld het issue niet heeft dan blijf ik wederom bij mijn standpunt.

Ik lees nu veelal "dat denk ik niet" of "dat weet ik niet", ga dat eens testen dan 😅
toon volledige bericht
Je hebt gelijk. Testen is de enige manier om dingen uit te sluiten.

Op de TV kijk ik eigenlijk nooit via mijn PC. Dat kijk ik altijd op de projector. Maar ook dat is te testen natuurlijk. Ik ga aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

:>

Aangezien de keten lang (en complex) is zou ik deze splitten in stukken om apparatuur uit te sluiten. Check of jouw Denon via de webinterface de input kan laten zien. Dan kan je remote (mobiele telefoon, laptop, etc) zien wat er binnen komt/blijft komen als het fout gaat. Dan weten we of we linksaf of rechtsaf moeten voor de oplossing, lees: issue voor of na de Denon. Dat sluit mogelijk al wat apparatuur uit.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 23-04-2023 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb alweer wat kunnen testen. Via mijn TV een film kijken vanaf de PC geeft hetzelfde resultaat. Na een uur een HDMI signal loss en een paar minuutjes erna nog eentje. Daarna weer stabiel.

Mijn conclusie is dat het nog 3 dingen kunnen zijn. De HDMI Extenders,De PC (instellingen) zelf of een apparaat in het stopcontact dat in standby schiet. Het feit dat je er bijna de klok gelijk op kunt zetten lijkt mij het laatste de meest aannemelijke. Op de PC heb ik de taakplanner nagekeken, maar er is niets dat op het moment van de HDMI signal loss wordt afgetrapt. Mijn volgende test wordt de PC naar beneden brengen en dan vanaf daar een film te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nogmaals, heb je al eens gekeken wat de Denon (nog) binnen krijgt als er signal loss is? Als de Denon beeld en geluid blijft ontvangen zit het probleem er achter en niet er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:47
Ik denk dat de kans groot is dat je het in de hoek van de extenders (al dan niet in combinatie met de kabels) moet zoeken.

Sluit in je huidige setup alles eens aan met een normale lengte HDMI kabel (als dit fysiek mogelijk te maken is als proefopstelling) waarbij de ketens intact laat muv de extenders. Als dat hetzelfde probleem geeft bij zowel tv als projector, dan is de receiver de enige verbindende factor en is die verdacht. Werkt het wel zijn het of je kabels of je extenders.

kleine ps: aangezien de x3500 geen hdmi 2.1 poorten heeft, is je maximale bandbreedte bij 4k60 +HDR 10bit gelimiteerd tot 4.2.0 if 4.2.2. Als je dan ook een atmos track hebt, overschrijd je de bandbreedte(Zeker met MadVR kan het zijn dat je 4K60 10bit 4.2.2 converteert naar de filmtrack 4k24 HDR 10bit 4.2.0) . Echter, dit is dan meestal geen selecteerbare optie in je Radeon software. Als je de bandbreedte overschrijdt, geeft dat eerder directe problemen (geen audio, gekke grafische kleureffecten enz) en niet na zoveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Is er ergens in de chain iets dat na verloop van tijd te warm wordt? Zeker omdat het zo lang duurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-08 21:34
Het kan wellicht nog aan je energiemodus instellingen liggen van je pc?

Je kan instellen wanneer je scherm/pc in slaapstand moeten gaan. Wellicht staat je scherm ingesteld op +- na 1 uur in slaapstand dat hij even de verbinding verbreekt.

Kan je controleren bij Windows 11 onder systeem -> aan/uit -> scherm en slaapstand.

Oh laat maar, in de opsomming gemist dat je Power settings al was nagelopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Diversity op 05-05-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

MariusV schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:32:
kleine ps: aangezien de x3500 geen hdmi 2.1 poorten heeft, is je maximale bandbreedte bij 4k60 +HDR 10bit gelimiteerd tot 4.2.0 if 4.2.2. Als je dan ook een atmos track hebt, overschrijd je de bandbreedte(Zeker met MadVR kan het zijn dat je 4K60 10bit 4.2.2 converteert naar de filmtrack 4k24 HDR 10bit 4.2.0) . Echter, dit is dan meestal geen selecteerbare optie in je Radeon software. Als je de bandbreedte overschrijdt, geeft dat eerder directe problemen (geen audio, gekke grafische kleureffecten enz) en niet na zoveel tijd.
Vooral uit interesse: met gebruik van MadVR upsample je weer naar 4:4:4 maar in feite gebeurt dat altijd toch aangezien windows sowieso met RGB werkt. En er hooguit weer terug geconverteerd wordt naar YCbCr 4:2:0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:47
Jag schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Vooral uit interesse: met gebruik van MadVR upsample je weer naar 4:4:4 maar in feite gebeurt dat altijd toch aangezien windows sowieso met RGB werkt. En er hooguit weer terug geconverteerd wordt naar YCbCr 4:2:0?
Upsamplen of downsamplen met MadVR, dat kan beide. En windows werkt native met RGB, maar je kunt in bij Nvidia Geforce kiezen voor RGB, YCbCr 4.2.2 of 4.2.0. Bij Radeon Catalyst is YCbCr 4.4.4. ook mogelijk geloof ik, maar dat weet ik niet zeker(heb zelf een Geforce 3080). Het zou dus kunnen dat de TS met specifieke instellingen net door de maximale bandbreedte gaat van de HDMI 2,0b spec.

Of dat hij tegen die bandbreedte aanhikt, de extractor een soort van buffert oid en dat deze een buffer overflow achtige reactie krijgt, waardoor het mis gaat.

Ik heb met de volgende combinatie:
LG C9. --> HDMI 2.1 48gbps
3080 --> HDMI 2.1 48gbps
Marantz Cinema 40 --> HDMI 2.1 40 gbps

Ik zit dus ook met een bandwidth cap van 40 gbps. Als ik 4K120/HDR/RGB 10 bit uitstuur, gaat het 'een soort van goed', maar atmos geluid erbij nekt het (want net meer dan 40,1 gbps) Met stereo geluid gaat het vaak een poos goed. Maar als het fout gaat, krijg ik geen beeld, gekke grafische kleureffecten, of geen geluid (en niet altijd consequent.)

Dus het zal een bandwidth cap dingetje zijn, waarbij kabellengte en/of extractor toch wel de usual suspects zijn. Wellicht kan TS een goed afgeschermde ultra high speed (2.1) kabel proberen. Wellicht dat dit net genoeg tolerantie geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

MariusV schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:22:
[...]
Upsamplen of downsamplen met MadVR, dat kan beide. En windows werkt native met RGB, maar je kunt in bij Nvidia Geforce kiezen voor RGB, YCbCr 4.2.2 of 4.2.0. Bij Radeon Catalyst is YCbCr 4.4.4. ook mogelijk geloof ik, maar dat weet ik niet zeker(heb zelf een Geforce 3080). Het zou dus kunnen dat de TS met specifieke instellingen net door de maximale bandbreedte gaat van de HDMI 2,0b spec.
Ja precies, dus dan is het eerst converteren naar RGB en vervolgens weer terug naar YCbCr, dat klinkt niet als een erg zinnige exercitie. Tenzij je het voor de data rate doet.

Misschien nog een optie voor @HellBeast om RGB op 8 bit output te zetten. Met dithering aan zou dat in principe goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb iets soortgelijks ooit gehad met een pi aan een tv. Zit je via de chromecast te kijken, ineens beeld weg en weer terug.
Uiteindelijk op de Pi het hele CEC gebeuren uitgezet en opgelost.
Zat hem denk ik in een handshake oid die eens in de zoveel tijd gedaan wordt, geen idee waarom.
Maar op zich prima uit te testen door op je PC het CEC gebeuren uit te zetten (en ook op die extenders als het kan).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik ben er eindelijk achter wat de HDMI signal drop veroorzaakt! Het was niet de TV, niet de projector, niet de PC en zelfs niet de HDMI extenders.

Voordat ik via mijn PC films keek op mijn projector gebruikte ik de Nvidia Shield. Op mijn logitech Harmony afstandsbediening had ik een scene "Projector kijken" geprogrammeerd die de beamer aanzet, de Nvidia Shield aanzet, het projectiescherm laat zakken en de Denon AVR aanzet op de juiste source. Toen ik via de PC ging kijken heb ik geen nieuwe scene aangemaakt hiervoor, maar drukte ik nog steeds op "Projector kijken" en switchte ik daarna handmatig naar de juiste source op de Denon waar de PC op zat.

Hierdoor zette ik dus elke keer als ik film ging kijken de Shield (onbewust) aan. Op de Shield stond een setting dat hij na een uur inactiviteit zichzelf moet afsluiten. Dat zorgde op de Denon voor de korte HDMI signal loss.

De puzzelstukjes vallen nu wel op z'n plaats. Ik heb ook een "Film TV kijken" scene die hetzelfde doet, maar in plaats van de beamer de TV aanzet. Dat is ook de reden dat het nooit voorkwam op de Nintendo Switch en de TV Decoder in die scenes wordt de Nvidia Shield nooit aangezet. En wanneer ik uiteraard op de Nvidia Shield een film keek was het probleem er niet.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken! Ik ben echt blij dat ik het gevonden heb.

[ Voor 3% gewijzigd door HellBeast op 08-05-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Das dus idd het CEC signaal van de shield die het veroorzaakte dan. Typisch dat zoiets kan eigenlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1