Is het een loodgieter of elektricien?
In feite als dat huishoudsnoer 2,5mm2 is dan is het niet percee onveilig. Dat is namelijk de diameter die je voor stopcontacten nodig bent. En als de juiste lasklemmen gebruikt worden, bijvoorbeeld Wago 221 dan is het zonder adereindhuls ook goed. Hoe dat zit met de steekaansluitingen op schakelmateriaal weet ik eigenlijk niet.
Maar ik zou me als installateur de ogen uit de kop schamen als ik dit zo met ducttape aan het plafond plak.
In feite als dat huishoudsnoer 2,5mm2 is dan is het niet percee onveilig. Dat is namelijk de diameter die je voor stopcontacten nodig bent. En als de juiste lasklemmen gebruikt worden, bijvoorbeeld Wago 221 dan is het zonder adereindhuls ook goed. Hoe dat zit met de steekaansluitingen op schakelmateriaal weet ik eigenlijk niet.
Maar ik zou me als installateur de ogen uit de kop schamen als ik dit zo met ducttape aan het plafond plak.
Voor stopcontacten mag het technisch gezien. Als de klemmen van het stopcontact geschikt zijn voor snoer (dus een schroefklem en geen veerklem).
Voor een lichtpunt mag dit niet. De snoer heeft de verkeerde ader kleuren. De ader die door de lichtschakelaar wordt onderbroken moet zwart zijn.
En kabelbuis vastzetten met ducttape... absoluut niet.
En er zijn nog veel meer (strenge) regels voor elektra in een natte ruimte. Als ik dit zo zie betwijfel ik of jouw beunhaas wel een veilige installatie oplevert.
Anders kom je hier over een maandje terug dat je een tintelend gevoel krijgt als je de douche kraan aanraakt.
Voor een lichtpunt mag dit niet. De snoer heeft de verkeerde ader kleuren. De ader die door de lichtschakelaar wordt onderbroken moet zwart zijn.
En kabelbuis vastzetten met ducttape... absoluut niet.
En er zijn nog veel meer (strenge) regels voor elektra in een natte ruimte. Als ik dit zo zie betwijfel ik of jouw beunhaas wel een veilige installatie oplevert.
Anders kom je hier over een maandje terug dat je een tintelend gevoel krijgt als je de douche kraan aanraakt.
Dank voor de snelle antwoorden. Beunhaas is wat mij ook door het hoofd gaat. Het is echter een ZZP-er in opdracht van een grote landelijke Badkamers- en Keukens keten die voor ons de installatie zorgenvrij zou verzorgen m.b.v. echte elektriciens, stukadoors enz. En dan verwacht je zoiets niet. Nu is het om elk kabelklemmetje en doos een gevecht. Echt vreselijk. Uiteraard is het plafond nu dicht zonder dat de lasdoos nog bereikbaar is. Overigens liep deze draad ook door tot in de groepenkast en was aangesloten op de aardlekautomaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Hulstenaar op 22-04-2023 13:24 ]
The English way....
Op zich is soepel niet verboden mits het juiste aansluitmateriaal gebruikt wordt.
Maar:
1. Een leiding dient deugdelijk bevestigt te zijn.
2. Lasdozen dienen ten alle tijde bereikbaar te zijn.
3. De dikte van de aders is zo te zien geen 2,5mm2 maar 1,5.
Op zich is soepel niet verboden mits het juiste aansluitmateriaal gebruikt wordt.
Maar:
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik zou persoonlijk in dit geval voor YMvK in slagvaste en gebeugelde leidingen gekozen hebben (of eventueel zelfs niet eens in een leiding). Materiaal zit nu zo te zien tegen het plafond ge-duct-taped waarbij er later een verlaagd plafond bevestigd is?ds23man schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:43:
The English way....
Maar:
En dat laatste wordt inderdaad al door @Hulstenaar bevestigd .....
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/2VgDSX2hld10JdQ74jtk1fDk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3NCuXBNYP5cOq8XaYf9zFZfU.jpg?f=fotoalbum_large)