Led strips achter stofzuiger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
Mijn vraag
Gisteren op het idee gekomen om achter mijn nieuwe draadloze stofzuiger een ledstrip te plakken zodat het lijkt alsof deze een cool licht produceert tijdens het opladen en zo een futuristische look geeft.
Zou het fijn vinden om op zijn minst een simpele fade in / out te hebben in blauw of rood.
Wat mij daarnaast erg interesseert is neopixel.
Hier zouden met een combinatie van bepaalde Tech 1001 effecten kunnen mee maken.
Broncodes gemaakt door anderen.
Alleen weet ik niet goed wat er allemaal komt bij kijken en hoe te beginnen voor specifiek dit wat ik in gedachte heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberdemon op 22-04-2023 11:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:12
Mooie gelegenheid om je er in te verdiepen.
Of verwacht je dat de forumleden alles voor je gaan uitzoeken?
De garantie op de stofzuiger vervalt als je er aan gaat knutselen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
koop een breadboard, esp32 development module (bijv de DFrobot firebeetle), een 5v ledstrip met je gewenste neopixels en nog wat ander klein spul zoals wat breadboard kabeltjes. Dan pak je google en chatGPT erbij en dan begin je met wat simpels als een fade-in en een fade-out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Dus ff zoeken op 'Neopixel' https://learn.adafruit.co...de/the-magic-of-neopixels en zo er achter komen dat je met een Arduino aan de slag kunt?

(of is de esp32+ChatGPT de route tegenwoordig? @leecher :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:23
Een Esp32 en WLED (software) en een ws2812 ledstrip.
Kan je elk denkbaar effect maken en is leuk en relatief simpel te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
@The_BoKmeester geen idee maar dat is mijn route op het moment. Als ik iets (wat betreft programmeren dan) tegenkom waar ik niks van weet, dan vraag ik het aan chatGPT. Die produceert dan meestal niks bruikbaars, maar geeft wel enorm veel informatie over de richting en sleutelwoorden waar ik naar moet googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:23
Je kan dan beter meteen googlen of youtuben op die programmeertaal of software.
Van elke taal of stuk software is wel een manual/tutorial.

Zo'n project als TS wil doen bijvoorbeeld. Type de keywords Esp32 en WLED in YouTube en je hebt meteen 1000 tutorials. Uiteenlopend van kort tot extreem uitgebreid.
1x kijken en je kan zoiets bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 22-04-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Arduino is waar ik al snel op uitkwam daarstraks.
Zag ook raspberry pi voorbij komen.
Ik veronderstel dat ik dan geen keuze heb van een klein extra kastje te plaatsen voor de hardware?
Esp32 en wled ga ik eens opzoeken

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberdemon op 22-04-2023 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 05:21
Esp32 is arduino met wifi en bluetooth kort door de bocht. Ik zou er ook nog een ldr bij bestellen, dan kan je die op het ledje van opladen plakken en dat als trigger voor je effecten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
tafkaw schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:33:
Esp32 is arduino met wifi en bluetooth kort door de bocht. Ik zou er ook nog een ldr bij bestellen, dan kan je die op het ledje van opladen plakken en dat als trigger voor je effecten gebruiken.
Nice. Exact wat ik wou.
Thanks voor de tips.
Snap alleen niet goed hoe dit mogelijk is als ik dit onderdeel opzoek.
Deze word aangesloten op het bord. Als ik de stofzuiger pak trek ik toch de draad mee die het lichtsensortje verbind met het bord?
Want de oplaadlichtjes zitten in de batterij, niet de houder.
K'denk dat een motion sensor hiervoor de oplossing is. Vlak boven het stopcontact. Als de steel dan voor de sensor komt heb je hetzelfde resultaat denk ik.

Edit
Denk dat een lichtsensor het meest geschikt is. Overdag wou ik toch het licht uit. Je ziet het dan wellicht toch niet of niet goed.
Ook qua stroomverbruik.
Of gewoon van de timer gebruik maak in de wled app

[ Voor 49% gewijzigd door Cyberdemon op 23-04-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Laatst online: 17-06 17:21
Cyberdemon schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:38:
Arduino is waar ik al snel op uitkwam daarstraks.
Zag ook raspberry pi voorbij komen.
Ik veronderstel dat ik dan geen keuze heb van een klein extra kastje te plaatsen voor de hardware?
Esp32 en wled ga ik eens opzoeken
Arduino is denk ik wel iets waar je vrij snel mee aan de slag kan. Deze heeft voor zover ik weet een aantal PWM uitgangen die je prima kan gebruiken icm RGB LEDs. Er zijn ook talloze code voorbeelden te vinden lijkt me. Een Arduino programmeer je met C, maar er zijn best veel.voorbeelden en libraries te vinden. Een Pico PI bordje is iets krachtiger en programmeer je in Python. Beide bordjes zijn meer dan te krachtig om zoiets simpels aan te sturen.
Pagina: 1