Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-68
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-04-2023
Wij hebben een installatie van 14 + 6 zonnepanelen, allemaal voorzien van de SolarEdge S500 optimizers. Nu blijkt dat de opbrengt van de panelen zo hoog is dat de omvormer (SolarEdge SE6K 3-fase) het vermogen afvlakt.

Via via kon ik aan een tweede omvormer komen (een 1-fase SolarEdge SE5000H HDwave). Ik heb de string gesplitst door de 6 (separaat staande) panelen aan te sluiten om deze omvormer.

Tot zo ver het plan uitgevoerd. Maar nu het probleem:

Ik krijg de 1-fase omvormer maar niet in productie; en ik vermoed dat ik het probleem gevonden heb. De S500 optimizers hebben minimaal 8 stuks in een string nodig om te functioneren.

Vraag: weet iemand of hier iets aan ‘te tweaken’ is, of zijn de twee omvormers wellicht aan elkaar te koppelen zodat de installatie wel volledig gaat werken?

Alvast super bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
Nee dat kan niet werken.

6x60 is nooit voldoende om de werk spanning van de SE5000H te halen.

Nog erger: het resterende systeem op de SE6K voldoet niet langer aan de ontwerp regels.

En als laatste: wie heeft bedacht om een groep van 6 panelen op 3-fase solaredge te doen. Dat werkt eigenlijk nooit naar behoren.

Simuleer alles wat je doet met solaredge in solaredge designer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:41
Die aftop is over een heel jaar procentueel erg weinig. Beter 1 grote installatie die iets aftopt dan 2 installaties die niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-68
Uszka schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:16:
Die aftop is over een heel jaar procentueel erg weinig. Beter 1 grote installatie die iets aftopt dan 2 installaties die niet werken.
Een beetje aftoppen vind ik ook niet erg. Maar met een testje afgelopen week wekte de 14 panelen op een piek-moment al 5,2kwh. Als ik dat ga terugrekenen dan zou de piek van 20 panelen (in dit jaargetijde) al 7,2kwh opwekken. Dan topt mijn huidige 3-fase omvormer al 1,2kwh af.

Daarom dacht ik, ik zet er nog een omvormer bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat betwijfel ik nogal sterk…

@Maurice-68… hoe ligt het geheel?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
Op de momenten van meeste instraling j het jaar hier in Nederland, is het ook warm . Nu nog relatief koud en met een heldere hemel wel veel instraling . Echt mooie weer moet nog komen . Dus zullen ze minder vermogen gaan leveren . Denk echt dat het aftoppen wel meevalt . Wat voor panelen en oriëntatie heb je liggen ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een 1 fase omvormer heeft (met 60v optimizers) 8 tegelijk beschenen panelen nodig. Dat haal je nu niet.

Een 3 fase omvormer heeft (met 60v optimizers) 16 tegelijk beschenen panelen nodig. Dat haal je nu niet, maar waarschijnlijk ook niet met je 14+6, of liggen ze hetzelfde?

En aftoppen gaat in de zomer (als het eindelijk een keer warm mag worden!) niet meer gebeuren; het is dan te warm en panelen hebben nu eenmaal "temperature derating".

Dus: maak er weer 1 string van op de driefase omvormer.
Laat hier even weten wat de ligging is van je panelen ivm check op optimizer clipping.

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 23-04-2023 15:15 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-68
Cybersijp schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:00:
Wat voor panelen en oriëntatie heb je liggen ?
We hebben Denim 450 panelen.
De 14 liggen onder een hoek van 25 graden op zuiden.
De 6 liggen onder een hoek van 50 graden ook op zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
Maurice-68 schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:20:
[...]

We hebben Denim 450 panelen.
De 14 liggen onder een hoek van 25 graden op zuiden.
De 6 liggen onder een hoek van 50 graden ook op zuiden.
Dat zijn flinke panelen en in jouw geval scheelt het veel als je enkel de 6kW omvormer blijft gebruiken. Met een 9kW omvormer scheelt het rond de 800kWh per jaar om precies te zijn. Met een 8kW ruim 700kW per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok, dat scheelt.

Dus, alles weer in 1 string, even aankijken wat het aftoppen van de zomer doet, en anders op zoek naar een zwaardere 3 fasen omvormer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Of 6 s500b optimizers onder de string van 6

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 23-04-2023 21:14 ]

Pagina: 1