Wat is de ernst van "lekken" in dampdichte folie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 13:20
Beste mede-Tweakers,

Wij zijn druk bezig met het realiseren van onze woonark die komt te liggen in Amsterdam. Nu ben ik ontzettend in dubio over het feit om een installatie spouw te realiseren, dit kost toch uiteindelijk flink wat ruimte (vooral voor Amsterdamse begrippen).

Nu heb ik van twee bouwbedrijven, twee verschillende verhalen gehoord over hetgeen wat beter is, namelijk het volgende:

1. Het eerste bedrijf geeft aan dat het prima is om de elektrische installatie tussen de isolatie te doen en dan kleine openingen maken in de dampdichte folie voor de installatiedozen. Zie hiervoor onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6W1JM4nbpWMPkuFyVgt1T3kF0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42HX47OWLotAekDJ8unBjRKM.jpg?f=fotoalbum_large

2. Het tweede bedrijf geeft aan dat dit niet aan te raden is omdat er in de loop der jaren vocht bij de isolatie kan komen, waardoor het in gaat zakken en de isolatie uiteindelijk aan de bovenkant verdwijnt. Hieronder is hun aanpak in een tekening weergeven, ik heb de installatie spouw met rood gemarkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aY9gaYi0a-SKgQHiJXV6T8CQW1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aUfKtoHWekHwRTuXAu47pzhG.jpg?f=user_large

Zelf heb ik er niet genoeg verstand van en zou ik graag jullie advies krijgen, namelijk zou het voor mij beter zijn qua ruimte om de elektrische installatie in de buitenmuur te verwerken zonder installatie spouw.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:59
Onderbrekingen in de dampdichte folie zijn niet aan de raden. Wellicht is het een idee om dampopen te bouwen.
https://www.eigenwijsbouw...e-kan-ik-dampopen-bouwen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 10:05

Freakie1NL

Grote Baas

Onderbrekingen zijn danwel niet aan te raden, maar totaal niet te voorkomen. Ook bouwbedrijf 2 gaat dit in de praktijk niet kunnen realiseren.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
D.deJong schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:41:
Onderbrekingen in de dampdichte folie zijn niet aan de raden. Wellicht is het een idee om dampopen te bouwen.
https://www.eigenwijsbouw...e-kan-ik-dampopen-bouwen/
Het is een woonark, die zijn vaak van staal of beton. Tot zover dampopen bouwen dus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
No Hands schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 06:53:
[...]

Het is een woonark, die zijn vaak van staal of beton. Tot zover dampopen bouwen dus.
Ik lees dat nergens, zelfs in zijn plaatje in Ubakus niet dus waar die conclusie vandaan komt…….
Het is een betonnen bak met een houtskeletbouw hier bovenop met zo te zien een staal dak, die houten opbouw is prima dampopen te bouwen.

[ Voor 32% gewijzigd door D.deJong op 22-04-2023 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
D.deJong schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:22:
[...]

Ik lees dat nergens, zelfs in zijn plaatje in Ubakus niet dus waar die conclusie vandaan komt…….
Het is een betonnen bak met een houtskeletbouw hier bovenop met zo te zien een staal dak, die houten opbouw is prima dampopen te bouwen.
als het om de opbouw gaat dan wel inderdaad, wellicht was mijn conclusie wat voorbarig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 13:20
D.deJong schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:22:
[...]

Het is inderdaad een woonark met een betonnen bak en is aan de buitenkant dampopen gebouwd.

Nu hoor ik ook dat het vervangen van het isolatiemateriaal met PUR betere isolatie waardes kan geven en dat hiermee de folie weggelaten kan worden, waardoor er geen installatie spouw meer nodig is. Kunnen jullie dit bevestigen en adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Gm3 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:55:
[...]

Het is inderdaad een woonark met een betonnen bak en is aan de buitenkant dampopen gebouwd.

Nu hoor ik ook dat het vervangen van het isolatiemateriaal met PUR betere isolatie waardes kan geven en dat hiermee de folie weggelaten kan worden, waardoor er geen installatie spouw meer nodig is. Kunnen jullie dit bevestigen en adviseren?
Waarom niet volledig dampopen? Dit zou mijn voorkeur hebben qua vochthuishouding in huis.
Wil je dampdicht bouwen zou ik altijd gaan voor de installatie spouw, dit kost hooguit een paar centimeter ter plaatse van je leidingwerk, je luchtdichte inbouwdoos verzink je dan iets in de dampremmer.
Wellicht is het een optie om creatief met je leidingwerk om te gaan en dit bijvoorbeeld in de hoeken te laten zakken en dan in de plintzone de WCD te plaatsen, tpv van de keuken kan je de wand dan iets opdikken.

[ Voor 32% gewijzigd door D.deJong op 22-04-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:33
Gm3 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:11:
Beste mede-Tweakers,

waardoor het in gaat zakken en de isolatie uiteindelijk aan de bovenkant verdwijnt.
Uiteindelijk, hoelang is dit? Als dit jaren en jaren duurt kan de isolatie toch weer worden aangevuld? Vele soorten isolatie zakken in over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
D.deJong schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:59:
[...]

Waarom niet volledig dampopen? Dit zou mijn voorkeur hebben qua vochthuishouding in huis.
Wil je dampdicht bouwen zou ik altijd gaan voor de installatie spouw, dit kost hooguit een paar centimeter ter plaatse van je leidingwerk, je luchtdichte inbouwdoos verzink je dan iets in de dampremmer.
Wellicht is het een optie om creatief met je leidingwerk om te gaan en dit bijvoorbeeld in de hoeken te laten zakken en dan in de plintzone de WCD te plaatsen, tpv van de keuken kan je de wand dan iets opdikken.
Is het überhaupt wel mogelijk om volledig dampopen te bouwen? Als je met latex gaat schilderen wordt het sowieso al niet meer dampopen, toch?

Om die reden heb ik mijn kelder ook geschilderd met Keim Biosil. Daar had ik ivm vochtdoorslag namelijk een echte dampopen verf nodig.

Maar wellicht zit ik er helemaal naast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
sOid schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:26:
[...]

Is het überhaupt wel mogelijk om volledig dampopen te bouwen? Als je met latex gaat schilderen wordt het sowieso al niet meer dampopen, toch?

Om die reden heb ik mijn kelder ook geschilderd met Keim Biosil. Daar had ik ivm vochtdoorslag namelijk een echte dampopen verf nodig.

Maar wellicht zit ik er helemaal naast ;)
Hier zijn dampopen verfsystemen voor.
https://www.verfmenger.co...-verf-muurverf.html#welke
Pagina: 1