Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HW35
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-10-2024
Mijn vraag
Goedendag,
Ik heb een Marantz Cinema 70 en daarop een speakerset geïnstalleerd bestaande uit een frontspeaker links, een frontspeaker rechts en een centerspeaker.
Het lukt mij niet om de centerspeaker mee te laten doen bij muziek en TV. Heb de AVR met eArc op mijn Sony Bravia TV aangesloten en speakers met Audessy ingesteld. Dan hoor ik de center wel (?)
Relevante software en hardware die ik gebruik
AVR Marantz Cinema 70
TV Sony Bravia
Speakers Dali Oberon 3 en center Dali Vocal.

Beste antwoord (via HW35 op 21-04-2023 20:25)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15
HW35 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:12:
dus feitelijk heeft zo'n center voor TV audio geen toegevoegde waarde?
Dat is te kort door de bocht. Bij een 5.1 track (of meer) zal de center speaker aan worden gesproken. Muziek is in 99,99% van de gevallen stereo (2.0) en daarmee zonder center kanaal. Check de handleiding van Marantz of er een modus is als "All Channel Stereo", die modus zou stereo over alle speakers weer moeten geven. Check dan ook of er iets als "Pro Logic" vermeldt staat, dat zou pseudo surround moeten maken. Welke beter is, is aan jou.

Een term als "TV" is te globaal en nietszeggend. Er zijn TV zenders die in 2.0 uitsturen en dan geldt hetzelfde verhaal als hierboven, geen center kanaal. Er zijn ook TV zenders die in Dolby Digital 5.1 uitvoeren, dan zou de center wel aangesproken moeten worden. Dus wat bedoel je met "TV"? "TV" kan zelfs zijn dat je Netflix kijkt via de app van je TV (waarbij Netflix ook 5.1 is en de center aan zou moeten sturen).

Doe ook even het type van de TV vermelden, alleen "Sony Bravia" zegt niets. Als het een ouder model is met HDMI ARC en geen eARC kan er ook wat fout gaan in de instellingen van de TV. Met HDMI ARC moet de TV op "bitstream" / "passthrough" staan om überhaupt surround (en daarmee een aangestuurd center kanaal) te krijgen. Staat de TV op "PCM" dan heb je met ARC maximaal twee kanalen, met eARC kan je wel surround hebben in PCM. Receiver lijkt me goed ingesteld aangezien de test tonen goed door komen.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 21-04-2023 20:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
muziek en TV zullen wel stereo zijn? Hoe doet die Sony het via earc uitkotsen? pcm 2.0?

In welke m 'sound'mode/DSP beluister je TV en muziek? Er zit toch een knoppie 'sound mode' op de voorkant? Wat doet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:53

Marc H

- - Is wakker - -

Bij muziek is het geluid 99,99procent stereo. Dus waar moet de center audio vandaan komen?

Zit er niet een "nep surround" stand op die Marantz om er surround van te maken en er wel Center audio uitkomt? (dat trouwens slecht zal klinken, maar goed)

TV zal gewoon pcm 2.0 zijn, dus geen center data. Daar nep surround overheen draaien om de gesprekken naar de center te krijgen, want daar is de center voor, zal niet werken.

Met andere woorden, het werkt precies zoals je kan verwachten.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HW35
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-10-2024
Marc, ik snap wat je zegt; dus feitelijk heeft zo'n center voor TV audio geen toegevoegde waarde? Maar wanneer dan wel?
Ben niet echt thuis in deze materie, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50

DarkSide

theres no place like ::1

Kijk je TV als in Wie is de Mol?
of kijk je TV met bv een netflix app?

Je zult naar surround content moeten kijken.
Dan zal je netflix film prima stemmen etc uit de center moeten weergeven.
Je hebt dan alleen geen geluid achter, want die speakers heb je niet.

Muziek gewoon lekker stereo luisteren.
En normale tv ook.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
jawel, een center kan ook zin hebben voor TV/muziek, als jij dat beter/mooier vind.

Gewoon even spelen met de instellingen dus. Die apparaten hebben handleidingen weet je?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15
HW35 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:12:
dus feitelijk heeft zo'n center voor TV audio geen toegevoegde waarde?
Dat is te kort door de bocht. Bij een 5.1 track (of meer) zal de center speaker aan worden gesproken. Muziek is in 99,99% van de gevallen stereo (2.0) en daarmee zonder center kanaal. Check de handleiding van Marantz of er een modus is als "All Channel Stereo", die modus zou stereo over alle speakers weer moeten geven. Check dan ook of er iets als "Pro Logic" vermeldt staat, dat zou pseudo surround moeten maken. Welke beter is, is aan jou.

Een term als "TV" is te globaal en nietszeggend. Er zijn TV zenders die in 2.0 uitsturen en dan geldt hetzelfde verhaal als hierboven, geen center kanaal. Er zijn ook TV zenders die in Dolby Digital 5.1 uitvoeren, dan zou de center wel aangesproken moeten worden. Dus wat bedoel je met "TV"? "TV" kan zelfs zijn dat je Netflix kijkt via de app van je TV (waarbij Netflix ook 5.1 is en de center aan zou moeten sturen).

Doe ook even het type van de TV vermelden, alleen "Sony Bravia" zegt niets. Als het een ouder model is met HDMI ARC en geen eARC kan er ook wat fout gaan in de instellingen van de TV. Met HDMI ARC moet de TV op "bitstream" / "passthrough" staan om überhaupt surround (en daarmee een aangestuurd center kanaal) te krijgen. Staat de TV op "PCM" dan heb je met ARC maximaal twee kanalen, met eARC kan je wel surround hebben in PCM. Receiver lijkt me goed ingesteld aangezien de test tonen goed door komen.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 21-04-2023 20:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Niet gewoon de RTL-nieuws-tune in Phantom-Quad-Surround blasten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMartino
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-01-2024
Uit handleiding:
Center Spread
Center Spread expands the center channel signal to left and right front speakers to create a wider frontal audio image for the listener. It is optimized and designed primary for playback of stereo music content.
On:
Use “Cen­ter Spread”.
Pagina: 1