Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Suggesties gezocht voor slimme zonneluifel en lamellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11 06:16
Ik ben mijn bouw aan het afronden en ga over enkele maanden verhuizen. Omdat ik toch wat bezig ben met smart home (icm Home Assistent) zoek ik nu om de afwerking "slim" te maken.
In mijn zoektocht loop ik echter enorm vast bij het slim maken van lamellen of dergelijk (voor wat privacy) en zonnewering (om van de buitenkant de zon niet op mijn raam te laten schijnen).

De "gevestigde" waardes lijken typisch te werken met zeer gesloten systemen en werken niet zonder HUN hub. Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken om eerlijk te zijn.
Als ik gemakkelijk enkele duizenden euro's spendeer wil ik niet vastzitten in een gesloten systeem dat afhankelijk is van internet en waar je met problemen zit als het boeltje failliet gaat. Heb ook geen zin om een hele kast vol hubs te hebben die allemaal maar stroom verbruiken en 1 product bedienen.

In mijn zoektocht komt Somfy vaak naar boven en zij hebben wel interessante producten, maar zover ik zie is er weinig openheid in. Als ik dan met een verkoper praat, dan stopt het gesprek snel als ik ook maar vraag "kan ik het ook bedienen zonder jullie hub?".

Ik ben daarom benieuwd wat jullie suggesties zijn of hoe jullie dit probleem oplossen.
Ik hoop een beetje op een "out of the box" oplossing omdat het voor mij wat te ver gaat als ik eigen printplaten moet gaan solderen of garantie van een toestel moet opgeven om iets werkend te krijgen.

Alle reacties

• ljo13
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-08 20:43
Ik zou voor al deze producten gewoon kiezen voor "domme versies" en deze dan zelf slim maken. Net zoals je een elektronisch rolluik slim kan maken met de juiste relays die je dan via pakweg Zigbee kan koppelen aan je smarthome hub, zou je dit ook kunnen doen voor je luifel en lamellen.

Zorg gewoon dat je er eentje koopt met een standaard motor zonder toeters en bellen. Dat zou in principe geen probleem mogen zijn.

In de praktijk zijn er nogal wat merken zoals Winsol die volgens mij ook de IO-technologie gebruiken van Somfy maar het is niet onoverkomelijk om modellen te vinden zonder afstandsbediening.

https://smarthome-fixer.be

• ljo13
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-08 20:43
Ter aanvulling, dit is bij voorbeeld een Somfy motor die via een gewone schakelaar wordt bediend en die je dan met een simpele rolluikschakelaar kan koppelen met Home Assistant.

https://smarthome-fixer.be

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De "gevestigde" waardes lijken typisch te werken met zeer gesloten systemen en werken niet zonder HUN hub. Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken om eerlijk te zijn.
Zorgen dat je niet met gesloten systemen werkt :)

Dus iets kopen dat al smart is, maar zonder gesloten systeem. Bijvoorbeeld rolgordijnen/plisségordijnen van de IKEA. Dat is Zigbee.

Of iets 'doms' kopen dat je zelf slim kan maken, daar zie ik twee routes:

Iets dat wel al elektrisch is, zoals @ljo13 al aangeeft als voorbeeld elektrische zonwering die je met een knop bediend waar je vervolgens een rolluikmodule tussen zet (een zigbee-variant, of inderdaad zoiets als een Shelly).

Of echt manuele raamdecoratie (zonder motortjes) die je op een andere manier gaat automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan de Aqara Roller Shade Driver waarmee je de kralenketting van (duo)rolgordijnen, vouwgordijnen etc. kunt bewegen, Curtain Drivers voor gordijnen / verticale lamellen of een SwitchBot Blind Tilt voor het aansturen van horizontale lamellen en andere producten met zo'n 'kantelstokje' dat je moet draaien.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11 06:16
Bedankt voor de suggesties.
De rolgordijnen van Ikea had ik al bekeken, maar vind ze (heel eerlijk) lelijk en niet echt geslaagd voor een primair raam. Misschien badkamer of bureau, maar geen centraal raam.
Primair raam is een groot schuifraam van bijna 4m breedte.

Domme raam decoratie slim maken was mijn origineel gedachte ook, maar de typisch lamellen hebben 2 koortjes. Eentje om de lamellen te kantelen zodat wat licht door kan maar toch inkijk voorkomt en een andere om ze open en dicht te doen.
Ik was al bij Aquara gaan kijken, maar hun oplossingen lijken telkens gericht te zijn op 1 ding (1 koortje zeg maar). Als ik zou gaan om van iets dom, slim maken dan wel iets dat beide kan en ik niet met 2 robotjes zit.

Wat betreft een zonnescherm voor buiten en daar een motor te gaan instoppen, daar heb ik mij nog niet in verdiept. Kan dit bij elk zonnescherm of waar moet ik bij oppassen?
Om eerlijk te zijn, daar heb ik momenteel nog 0 verstand van :|

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SMGGM schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:13:

Wat betreft een zonnescherm voor buiten en daar een motor te gaan instoppen, daar heb ik mij nog niet in verdiept. Kan dit bij elk zonnescherm of waar moet ik bij oppassen?
Dat lijkt me een onhandige route, om zelf een motor in te gaan bouwen. Als je nu niets hebt en dus nog wat moet aanschaffen, dan ga je natuurlijk direct een voor een gemotoriseerd zonnescherm.

Voorbeeldje van de eerste de beste fabrikant die bij mij bovenaan staat in de zoekresultaten: bij de stap waar je de motor kunt kiezen, kies je voor de optie ZF motor voor schakelaar en niet Somfy IO.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 22-04-2023 12:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 08:27

Tijntje

Hello?!

Ik stond voor de zelfde vraag een tijd terug.
Heb toen gekozen om overal "domme" elektrische screens en zonluifel te laten monteren en daar deze modules aan te sluiten.
uitvoering: Fibaro Roller Shutter 3

Voor de schakelaars aan de wand maak ik gebruik van de puls drukkers van Jung voor rolluiken.
Je hebt dan het gemak van nogsteeds bediening aan de muur met normale schakelaars en ook smart via je domotica

[ Voor 12% gewijzigd door Tijntje op 22-04-2023 12:19 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 10:29
Ik heb mijn 'domme' screens achteraf intelligenter gemaakt met een Shelly 2.5. Dat zou nu een Shelly Plus 2PM worden.
Werkt via Wifi met eigen Shelly app, of met Node-Red of Home Assistant, of aan te sturen via MQTT. Het is allemaal mogelijk.
Meerkosten: ca. 3 tientjes per scherm, werkt vlekkeloos.
Pagina: 1