Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.vanotterloo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-10-2023
Hoi. Ik heb misschien wel een heel bijzondere vraag op een computer-onderdelen-forum! Ik kweek nl culinaire paddenstoelen en doe dit in eigen gemaakte grow-boxen. Eénmaal dicht moet er frisse lucht naar binnen en daarvoor heb ik jullie hulp nodig...

Voor 5 boxen zoek ik 5 kleine tot middelgrote, zo stil mogelijke fan's (ik weet dat de grote minder lawaai maken). De fan's moeten op een zo laag mogelijk toerental kunnen draaien.

Verder zoek ik een snelheids-regel-ding waar je het op aan kan sluiten. Dat kan toch wel? Liefst per stuk maar één grote mag ook. Dan heb ik wel weer extra verlengkabel nodig want de boxen staan gestapeld. En als het kan handmatig want ik kan er geen computer op aan sluiten ;-)

Welke fan's kan ik het beste kopen en waar? Kan ik daar het overige ook kopen? Als iemand een fan en merk kan adviseren dan ben ik daar zeer dankbaar voor. Ik kijk bij bijv. Megekko maar door het enorme aanbod zie ik door de bomen het bos niet meer :-| en ik heb er echt geen verstand van.

Alvast dank!

Beste antwoord (via d.vanotterloo op 22-04-2023 14:11)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 23:05
Is 200mm geschikt?

De uitvoering: Noctua NF-A20 5V, 200mm is stil en werkt op 5V. USB verloopstekker krijg je erbij dus kan in een telefoonoplader en dergelijke.

Bestaat ook in 140 ( uitvoering: Noctua NF-A14 5V PWM, 140mm ) en nog kleiner.

[ Voor 25% gewijzigd door Djarune op 21-04-2023 21:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-01 17:20
Ik denk niet dat je een computer ventilator aan de praat gaat krijgen en de rpm laag kan houden zonder een heel hoop geknoei met de draden en eventueel zelfs stroom. Computerfans zijn vanzelfsprekend om met een computer te draaien en zover ik weet, zijn de stekkertjes aan de fans gelimiteerd tot de aansluitingen op moederborden....

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik heb een aantal grote luchtdichte boxen die ik gebruik als humidor.
Binnenin zit een elektrische lucht bevochtiger die op USB werkt.
Om de lucht te circuleren heb ik een 140 mm Fan op het desksel bevestigt en met een USB splitter aangesloten op de 5V USB aansluiting.
Er komt wel wat soldeerwerk bij kijken om de Fan aan te sluiten op de splitter + wat krimpkous.

Gebruikte Fan:
https://www.amazon.nl/gp/product/B07H3NZG5D
Deze Fan is op zich al heel traag: 950 RPM, maar doordat ik het op 5V USB heb aangesloten draait het zelfs nog langzamer.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.vanotterloo
Wat een snelle reacties! Fijn zeg! GoT een echte tweak dus. Dat klinkt al als een oplossing. Ben benieuwd of er meer Tweakers zijn die iets dergelijk hebben uitgeprobeerd. Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 21:04

JdM

Humbled

Je kunt ook op de website van ome Ali kijken, daar staat genoeg. Iets in de richting van server cooling fan bijvoorbeeld, zit ook snelheidsregeling bij ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
Is 200mm geschikt?

De uitvoering: Noctua NF-A20 5V, 200mm is stil en werkt op 5V. USB verloopstekker krijg je erbij dus kan in een telefoonoplader en dergelijke.

Bestaat ook in 140 ( uitvoering: Noctua NF-A14 5V PWM, 140mm ) en nog kleiner.

[ Voor 25% gewijzigd door Djarune op 21-04-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.vanotterloo
Bedankt! Ik ga een aantal van jullie voorstellen uitproberen. Zo volg ik de tip van oom ali waar ik een bestelling doe maar ook de trage fan koop ik en ga ik beiden uitproberen. Ik ben een stuk verder en kan aan de. Dank jullie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:44

1Kb

Misschien ook zoiets er bij?
Dc 12V Verstelbare 0%-100% Pwm Fan Speed Controller Met Knop Schakelaar 4 Draad Fan Regulateur Noise reductie Kan Worden Uitgeschakeld
https://a.aliexpress.com/_EJtDVKr
(Link is uit app gekopieerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hou er rekening mee dat een 12V fan die je op 5V aansluit veel minder RPM zal draaien.
De fan in mijn humidors draaien zo langzaam dat ik de fan bladen met het blote oog kan volgen.
Een 5V fan die je op 5V aansluit zal op max. RPM draaien, in het geval van de Noctua 5V 200 zal dat op 800 RPM zijn.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
GoT schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:27:
Hou er rekening mee dat een 12V fan die je op 5V aansluit veel minder RPM zal draaien.
De fan in mijn humidors draaien zo langzaam dat ik de fan bladen met het blote oog kan volgen.
Een 5V fan die je op 5V aansluit zal op max. RPM draaien, in het geval van de Noctua 5V 200 zal dat op 800 RPM zijn.
Klopt, maar dat betekent ook dat ze lekker stil zullen zijn. Ik heb veel 5V fans in server rack’s geïnstalleerd. Je kunt ze prima maximaal draaien zonder al teveel geluid (PWM is niet nodig) en het aantal fans verdubbelen mits de luchtverplaatsing onvoldoende is.
Pagina: 1