Vochtprobleem badkamer oplossen door vloerverwarming op WP?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik overweeg mijn 25 jaar oude badkamer op de 1e etage te laten renoveren.

De badkamer is 125 x 250 en bevind zich naast de slaapkamer. Zie plattegrond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkrlDSLuhZEqnlrB6XKACNttQj0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9sYfxNBb6Bb9XGEqrVdXStdF.jpg?f=user_large

Deze badkamer wordt alleen in de ochtend en avond gebruikt om 10 min te douchen. Het is niet belangrijk dat deze comfortabel voelt (hij is nu koud en er ligt een badmat op de vloer)

De badkamer heeft veel last van vocht. In het najaar zijn de muren en plafond soms zeiknat. Waarschijnlijk omdat ik het raam altijd open hebt en er koude lucht binnen komt (dit heb ik vorige week geleerd ;))

De badkamer heeft een ventilator maar die is op de lamp geschakeld en gaat direct uit als de lamp ook uitgaat.

Nu hoor ik van sommige mensen dat het vochtprobleem wordt opgelost door

1: Het raam altijd te sluiten (natuurlijke ventilatie vind plaats door de slaapkamer en trapgat)
2: Tussen het plafond en het platte dak een isolatieplaat aan te brengen
3: De ventilator te vervangen voor een model met 30 min nalooptijd (ps: ik wil geen vochtsensor omdat de badkamer aan de slaapkamer grenst en ik niet in de nacht wakker wil worden

4: Het aanleggen van vloerverwarming (max 3m2) in de badkamer.

Deze zou ik aan kunnen laten sluiten op de full electric warmtepomp die sinds feb hier thuis draait (is nu alleen aangesloten op de beneden verdieping > 50m2 met vloerverwarming en 3 JAGA radiatoren)

A: Heeft dit zin in een badkamer van 3m2 vloeroppervlak?
B: Kan dit wel of niet ook in het douche gedeelte? (ik lees dat de afvoer uit kan drogen)
C: Kan dit in combinatie met een radiator aan de muur? (vb dat de aanvoer daar op aan wordt gesloten en de retour op de vloer aan de andere kant van de badkamer)

Zou deze combi van 1-4 het vochtprobleem oplossen of zijn maatregelen 1-3 wellicht al voldoende?

Een elektrische radiator is ook een optie, maar die kan je uiteraard alleen maar kort aan doen per dag omdat het veel stroom verbruikt. Die is vooral bedoeld dan voor iets comfort hooguit.

Graag jullie adviezen en ervaringen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je hebt juist ventilatie nodig om vocht uit een ruimte weg te krijgen. Laat eens het raam op een kiertje en de deur van je badkamer open, mogelijk is het dan zo weg.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Het raam sluiten? Dat vind ik interessant. Ik heb zelf een badkamer zonder ventilatie en zet het raam altijd zo mogelijk open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:03
Komt het raam uit op een sauna / regent het binnen? Dat daardoor vocht naar binnen komt?

Voor rest: ik zou een tijdrelais schakelaar bij je ventilator hangen. (Of toch vochtsensor die enkel getriggerd wordt bij aangaan van lamp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:04
Wij hebben sindskort HR++ laten plaatsen en het vochtgehalte is fors gedaald toen wij meteen een rooster hebben laten plaatsen bij het badkamerraam. Dus het raam sluiten lijkt mij tegenstrijdig........ wel is het belangrijk om ook een beetje te 'stoken' in de badkamer en het rooster open te laten. Dan zou het vochtpercentage een stuk moeten afnemen. Als je niet stookt en je komt dichtbij het condensatiepunt, zeker 's nachts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K.123
SCIxX schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:00:
Het raam sluiten? Dat vind ik interessant. Ik heb zelf een badkamer zonder ventilatie en zet het raam altijd zo mogelijk open.
Je haalt dan koude (vochtige) lucht binnen en daardoor krijg je condens in de badkamer.

Het effect is hetzelfde als je een koud blikje cola in een warme kamer neerzet. Druppels op het blikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
__1337__ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:07:
Wij hebben sindskort HR++ laten plaatsen en het vochtgehalte is fors gedaald toen wij meteen een rooster hebben laten plaatsen bij het badkamerraam. Dus het raam sluiten lijkt mij tegenstrijdig........ wel is het belangrijk om ook een beetje te 'stoken' in de badkamer en het rooster open te laten. Dan zou het vochtpercentage een stuk moeten afnemen. Als je niet stookt en je komt dichtbij het condensatiepunt, zeker 's nachts.
Dat is wat ik in een ander topic lees. De badkamer moet eigenlijk constant op 18 graden zijn. Ventilatie niet door een raam, maar door natuurlijke ventilatie in je huis (door een kier onder de badkamer deur bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
99ruud99 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:02:
Komt het raam uit op een sauna / regent het binnen? Dat daardoor vocht naar binnen komt?

Voor rest: ik zou een tijdrelais schakelaar bij je ventilator hangen. (Of toch vochtsensor die enkel getriggerd wordt bij aangaan van lamp)
Nee geen sauna en er komt ook geen regen binnen. Het raam klapt horizontaal naar buiten.

Als het buiten vochtig is dan heb ook natte tegels onder de carport, dat komt niet door regen maar door vochtige koude lucht. Dat komt dus ook de badkamer in als het raam daar open staat.

Lees dit maar eens

https://www.milieucentraa...e/natuurlijke-ventilatie/

Badkamer: beter een ventilator dan open raam
Gebruik tijdens en na het douchen de badkamerventilator. Heb je die nog niet, laat dan een losse inbouwventilator plaatsen. Die kun je op het bestaande afvoerkanaal aansluiten, of in het raam laten zetten.

Zet na het douchen liever geen raam open: met een open raam wordt het snel te koud in de badkamer, waardoor er juist condens en schimmel kan ontstaan. Ook is de ventilatie in de rest van het huis minder goed als in de badkamer lange tijd een raam open staat (de natuurlijke doorstroming ('trek') van verse lucht werkt dan niet goed). Wil je toch graag een raam open zetten, dan is 20 tot 30 minuten voldoende: het vocht wordt met de (vaak drogere) buitenlucht snel afgevoerd.

[ Voor 40% gewijzigd door K.123 op 21-04-2023 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
K.123 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:59:
[...]

Je haalt dan koude (vochtige) lucht binnen en daardoor krijg je condens in de badkamer.

Het effect is hetzelfde als je een koud blikje cola in een warme kamer neerzet. Druppels op het blikje
Dit klopt niet. Je voorbeeld van blikje is warme lucht op een koud oppervlak. Dit gaat over koude lucht op een warm oppervlak en dat condenseert niet.

Warme lucht kan meer vocht opnemen en bij afkoeling wordt dat vocht uit de lucht losgelaten en dat zie je terug als condens.

Echt koude lucht bevat weinig vocht maar kan ook weinig vocht opnemen. De lucht verwarmen zorgt dat meer vocht zal opnemen en dan afvoeren zorgt ervoor dat vocht verdwijnt. Ik denk dat je in deze hoek moet zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 21-04-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Met raam dicht krijg je schimmel (had ik, zelfs met afzuig op hoge stand en vloerverwarming). Misschien moet je korter douchen en bijv kijken of alleen 's ochtends. Ik kan me voorstellen dat de koudere lucht van de nacht meer vocht oplevert dan de warmere lucht van overdag (wel raam open dan). Uiteraard is dit jouw keuze. Een douche zandloper is meestal 5 minuten...

Als je nu een losse ventilator hebt, is die mogelijk te vervangen door 1 die nadraait. Dat is eigenlijk een ventilator met een relais die na x-tijd afvalt (de stroom uitschakelt). Heel misschien is die zelfs in te bouwen in je huidige ventilator. Maar ivm vocht in de badkamer moet je wel goed opletten op veiligheid. Zomaar zelf iets bijknutselen is mogelijk onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
kdekker schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:25:
Met raam dicht krijg je schimmel (had ik, zelfs met afzuig op hoge stand en vloerverwarming). Misschien moet je korter douchen en bijv kijken of alleen 's ochtends. Ik kan me voorstellen dat de koudere lucht van de nacht meer vocht oplevert dan de warmere lucht van overdag (wel raam open dan). Uiteraard is dit jouw keuze. Een douche zandloper is meestal 5 minuten...

Als je nu een losse ventilator hebt, is die mogelijk te vervangen door 1 die nadraait. Dat is eigenlijk een ventilator met een relais die na x-tijd afvalt (de stroom uitschakelt). Heel misschien is die zelfs in te bouwen in je huidige ventilator. Maar ivm vocht in de badkamer moet je wel goed opletten op veiligheid. Zomaar zelf iets bijknutselen is mogelijk onveilig.
Dank voor je bericht. Ik wil de hele badkamer laten renoveren en dus de de huidige ventilator ook vervangen voor 1 die nadraait (30 min) (zie punt 3 in mijn vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Sethro schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:04:
[...]

Echt koude lucht bevat weinig vocht maar kan ook weinig vocht opnemen. De lucht verwarmen zorgt dat meer vocht zal opnemen en dan afvoeren zorgt ervoor dat vocht verdwijnt. Ik denk dat je in deze hoek moet zoeken.
Daar gaat mijn vraag ook over. Dus punten 1-2 en 3 in elk geval aanpakken.

Punt 4 gaat over het verwarmen van de lucht. De vraag is of ik dat kan doen vloerverwarming aan laten leggen en aansluiten op mijn warmtepomp.

De specifieke vraag is: gaat dit echt wat opleveren? (is het opp van 3m2 wel voldoende) en is het de investering wel waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
in de winter het raam dicht houden en met een ventilator lucht aanzuigen vanuit het huis, door de badkamer en afvoeren naar buiten. verwarmen, desnoods elektrisch dat je niet onder de 18 graden komt. Dan is er niks klams, schimmelige of ellendig meer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ik heb een vloerverwarming op de retour van de handdoekradiator. Vloeroppervlakte is bij iets groter, maar onder de badkuip (uiteraard) ligt geen vloerverwarming en in de (aparte) douche ook niet. Ik denk dat ik ca 4 a 4.5m2 vloerverwarming heb en dat helpt zeker. De hele kleine schimmelplekjes kreeg ik tegen het plafond (is betonplaat) in de (koudste) hoek.

Wij laten na douchen de centrale afzuiging op de hoogste stand afzuigen en het raam op de kleine kiepstand (is een kier). Hoe meer mensen achter elkaar douchen en hoe kouder buiten, hoe meer last van vocht langs de (volledig) betegelde muur. Ramen zijn hr++ glas.

[ Voor 27% gewijzigd door kdekker op 21-04-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik hou hier zo vaak het raam open (kiertje) in de winter. Is dat zo erg dan? Nooit vochtproblemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
FreakNL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:22:
Ik hou hier zo vaak het raam open (kiertje) in de winter. Is dat zo erg dan? Nooit vochtproblemen…
in de winer komt er veel kou binnen. de vochtige lucht condenseert dan heel hard met als gevolg dat alles op de muren zit. Dan is wegventileren veel moeilijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:24
No Hands schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:31:
[...]

in de winer komt er veel kou binnen. de vochtige lucht condenseert dan heel hard met als gevolg dat alles op de muren zit. Dan is wegventileren veel moeilijker.
De koude buitenlucht in de winter bevat veel minder waterdamp (zelfs als het regent). Die lucht halen we tijdens het ventileren naar binnen en verwarmen we vervolgens, waardoor de relatieve vochtigheid snel daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
dit is 100% een ventilatieding dus vergeet optie 2 en 4. die ventilator, waar zit die en waar blaast die uit? en hoe is de rest van je huis? is er mechanische ventilatie aanwezig, heb je roosters en staan die open?

ik zie 2 routes:
optie 3a: met vochtsensor en nalooptijd. je wordt echt niet ineens snachts wakker, waarom zou dat ding aanslaan als er niks is? afhankelijk van je huis zou ik dan het raam.dichthouden zodat de afgezogen lucht aangevuld wordt met andere verwarmde.lucht uit je huis.

optie 3b: je kunt misschien een ventilator plaatsen die rechtstreeks naar buiten afzuigt. als.je die met timer/vochtsensor heb komt het altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Mee eens. Vochtsensor zorgt ervoor dat je niet te kort maar ook niet te lang ventileert. Als je centrale ventilatie afzuiging hebt, blijft dat ook op een lage stand doorgaan. Oh, en maak na het douchen ook eens de tegels droog met een trekkertje. Laat je druppels zitten dan duurt het uren voordat droogt, zeker op koude tegels.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ohja ik droog mijn hele douche uit na gebruik. Maar dat schijnt uitzonderlijk te zijn :+

FreakNL in "Is er een regel voor minimaal afschot in je douche?"

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 21-04-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
[...]

Dat is precies het probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Fr33z schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:56:
dit is 100% een ventilatieding dus vergeet optie 2 en 4. die ventilator, waar zit die en waar blaast die uit? en hoe is de rest van je huis? is er mechanische ventilatie aanwezig, heb je roosters en staan die open?

ik zie 2 routes:
optie 3a: met vochtsensor en nalooptijd. je wordt echt niet ineens snachts wakker, waarom zou dat ding aanslaan als er niks is? afhankelijk van je huis zou ik dan het raam.dichthouden zodat de afgezogen lucht aangevuld wordt met andere verwarmde.lucht uit je huis.

optie 3b: je kunt misschien een ventilator plaatsen die rechtstreeks naar buiten afzuigt. als.je die met timer/vochtsensor heb komt het altijd goed.
Thanks. Op de tekening zit het raam aan de bovenkant, dus bij de douche. De ventilator zit boven het toilet. Deze zuigt af naar boven (via een pijpje op het platte dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMGY0DUrZj8p_B_d5ZAIn57_yFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDqFrzAUaMRbA4GoU6PGe4N8.jpg?f=fotoalbum_large

De rest van het huis heeft natuurlijke ventilatie (via kieren en wat roosters in de deuren). Het is een jaren 30 huis (dus matige isolatie)

mbt optie 3a. Ik lees in reviews op internet van ventilatoren met vochtsensor dat die niet altijd goed werken en soms spontaan aangaan, ook als er geen vocht is. Het bed staat ongeveer 3 meter van die de ventilator af. Hoe geruisloos ze zijn weet ik niet.

De huidige ventilator heeft een capaciteit van 78m3, ik wil deze aanschaffen met een capaciteit van 95m3 en een nalooptijd van 30 min.

https://www.ventilatiesho...t-100crz-100mm-met-timer/

Feitelijk heb ik optie 3B dus al nu :)

Dus het raam dichthouden is dan voldoende? En de ruimte hoeft dan niet verwarmd te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
[...]

Dat lees ik op meerdere forums. Daarom is mijn vraag dus: ga ik het probleem oplossen door vloerverwarming aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
No Hands schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:17:
in de winter het raam dicht houden en met een ventilator lucht aanzuigen vanuit het huis, door de badkamer en afvoeren naar buiten. verwarmen, desnoods elektrisch dat je niet onder de 18 graden komt. Dan is er niks klams, schimmelige of ellendig meer.
Met electrisch gaat me dat een vermogen kosten lees elders. Als je een electrische radiator van 800 watt in de winter aan laat staan om die ruimte op 18 te houden. Of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
xah5kiDe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:15:
Mee eens. Vochtsensor zorgt ervoor dat je niet te kort maar ook niet te lang ventileert. Als je centrale ventilatie afzuiging hebt, blijft dat ook op een lage stand doorgaan. Oh, en maak na het douchen ook eens de tegels droog met een trekkertje. Laat je druppels zitten dan duurt het uren voordat droogt, zeker op koude tegels.
Trekker gebruik ik al. De muren en het plafond druipen soms van condens, ook als er niet gedouched is, dat komt echt van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Fr33z schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:56:
Waarom optie 2 vergeten? Een installateur die hier was zei ik een plat dak heb wat in de winter koud is. Als je dan doucht stijgt die warme lucht op en krijg je condens tussen het dak en plafond. Dat is volgens hem de reden dat mijn HDM platen met kunststoflaag (speciaal voor badkamers) afbladderen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5YylaAxAe0QRroBoHWLO7s2Jss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2XfcEgXzyEBTTw5vteqgpBV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 06:59:
[...]

Met electrisch gaat me dat een vermogen kosten lees elders. Als je een electrische radiator van 800 watt in de winter aan laat staan om die ruimte op 18 te houden. Of valt dat mee?
Ik heb dat nu ook, ik heb geen exact verbruiksgetal maar het is zo weinig dat het wegvalt in de rest van het verbruik, wat al heel weinig is. Maar het hangt natuurlijk van je isolatie af. Mijn huis en dus ook badkamer is prima geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 06:57:
[...]

Dat lees ik op meerdere forums. Daarom is mijn vraag dus: ga ik het probleem oplossen door vloerverwarming aan te leggen?
Ik denk dat je meer oplost dor het raam dicht te houden en te ventileren met reeds opgewarmde lucht vanuit huis die daarna naar buiten wordt geblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
No Hands schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:56:
[...]

Ik denk dat je meer oplost dor het raam dicht te houden en te ventileren met reeds opgewarmde lucht vanuit huis die daarna naar buiten wordt geblazen.
thanks!

Wat ik zou kunnen doen is deze ventilator aanschaffen en de huidige vervangen en dan eens testen tot en met december als ik het raam dicht houdt of het probleem is opgelost.

Dat is een gratis test, want ik moet sws een nieuwe ventilator hebben. Deze heeft wel een vochtsensor die in de nacht aan zou kunnen springen waar ik wakker van wordt. Als dat zo is dan zet ik hem weer te koop en haal ik er 1 zonder vochtsensor.

De badkamer laten renoveren wil ik toch pas in maart / april 2024 laten doen 🙂

https://www.ventilatiesho...htsensor/?sqr=vochtsensor

Als dit niet werkt dan kan altijd nog besluiten om vloerverwarming aan te laten leggen of het erop te gokken met alleen een electrische radiator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:53
Geen radiatoren ophangen, die roesten weg. Heb er 3 versleten en heb toen de vloerverwarming geupgrade van bijverwarming naar hoofdverwarming. Wand verwarming vind ik nog wel een optie.
Andere optie is om kunststof reno platen te gebruiken voor je wanden. Blijven minder lang koud.
Raam kan ik niet over oordelen, dat heb ik niet in de douche. Alleen geforceerde ventilatie.
Nadraaien is een must, maar de mijne met vochtsensor draait tot een 1 uur na en heb hem in afgelopen jaar alleen zien bijkomen bij douchen.
Venitlatie lokatie direct boven de douche en WC?
Anders wordt de lucht niet door heel de ruimte geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Dapdodo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:35:
Geen radiatoren ophangen, die roesten weg. Heb er 3 versleten en heb toen de vloerverwarming geupgrade van bijverwarming naar hoofdverwarming. Wand verwarming vind ik nog wel een optie.
Andere optie is om kunststof reno platen te gebruiken voor je wanden. Blijven minder lang koud.
Raam kan ik niet over oordelen, dat heb ik niet in de douche. Alleen geforceerde ventilatie.
Nadraaien is een must, maar de mijne met vochtsensor draait tot een 1 uur na en heb hem in afgelopen jaar alleen zien bijkomen bij douchen.
Venitlatie lokatie direct boven de douche en WC?
Anders wordt de lucht niet door heel de ruimte geleid.
Thanks, zie hier de plattegrond. De ventilator zit dus in de andere hoek dan de douche.

Voorheen had ik een radiator IN de douchebak, die was idd helemaal verroest.

De optie nu is om hem naast de WC te hangen, dus onder de ventilator.

Waarom zou een radiator daar weg gaan roesten? Nagenoeg elk huis in NL heeft toch een radiator in de badkamer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUX9JLM7I9Av2W9WzCo1w_DlrUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TMlPlRQveyQnDDasD45Z67rV.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:53
@K.123 Probeer even wat natuurprincipes te bekijken en ontwerp het opnieuw
Te weten: Condens, rel. vochtigheid, convectie, luchtstromen.
- Radiator zat bij de douche om koude lucht val van raam op te vangen. Dat negeer je nu volkomen, levert je nog meer problemen.
- Ventilatie met gesloten raam gaat van deur naar Ventilator. Douche wordt dus niet geventileerd (gedroogd) Zeker niet met glazen deur.
- Glazen deur is aan onderkant waarschijnlijk dicht. Dus verwarming in de douche kan warme luchtstroom niet lekker circuleren door de hele ruimte. Via convectie van de verwarmde lucht.

Tip: Alles moet boven de 16-18C zijn om te drogen in zomer en winter.

Note: als dit ontwerp van een installateur komt, wegwezen. Die snapt er niks van. Is het jouw ontwerp dan hoop ik dat die je met adviezen nog de goede weg op helpt.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 22-04-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Dapdodo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:00:
@K.123 Probeer even wat natuurprincipes te bekijken en ontwerp het opnieuw
Te weten: Condens, rel. vochtigheid, convectie, luchtstromen.
- Radiator zat bij de douche om koude lucht val van raam op te vangen. Dat negeer je nu volkomen, levert je nog meer problemen.
- Ventilatie met gesloten raam gaat van deur naar Ventilator. Douche wordt dus niet geventileerd (gedroogd) Zeker niet met glazen deur.
- Glazen deur is aan onderkant waarschijnlijk dicht. Dus verwarming in de douche kan warme luchtstroom niet lekker circuleren door de hele ruimte. Via convectie van de verwarmde lucht.

Tip: Alles moet boven de 16-18C zijn om te drogen in zomer en winter.

Note: als dit ontwerp van een installateur komt, wegwezen. Die snapt er niks van. Is het jouw ontwerp dan hoop ik dat die je met adviezen nog de goede weg op helpt.
Thanks

1: Dit is het ontwerp van de badkamer zaak (dus niet installateur)
2: Het betreft de huidige situatie
A: Raam kan ik niet verplaatsen (alleen dicht doen)
B: Ventilator kan wel worden verplaatst (direct boven de douche?)

3: De radiator zat in de douche (links boven op de tekening). Die was compleet verroest vanwege het douchewater.....

4: Dat van die glazen schuif douchedeur had ik nog niet zo bekeken. Die is inderdaad dicht van onderen. Als ik die alleen tijdens het douchen sluit dan is de situatie misschien opgelost? (het is een schuifdeur die naar links kan)

Wat zou jij adviseren in mijn geval dan?

[ Voor 4% gewijzigd door K.123 op 22-04-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leime
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-08 09:03
Tijdens onze verbouwing was op een bepaald moment de badkamer wel klaar (en moest ook gebruikt worden) maar de afzuiginstallatie nog niet. Wij hebben toen als overbrugging een luchtdroger neergezet (Qlima D630). Dit werkte heel goed. Nu de ventilatie het wel doet gebruiken we de luchtdroger nog steeds. Tijdens het douchen komt de luchtvochtigheid volgens de luchtdroger niet boven de 85%. De nauwkeurigheid daarvan neem ik zelf met een korrel zout, maar de spiegels beslaan in ieder geval niet. De badkamer heeft vloerverwarming als hoofdverwarming (±5,5m², ±13,5m³).

Wellicht is dit meer/deels symptoombestrijding, maar het bevalt ons erg goed. We zetten er afgelopen winter ook regelmatig een klein wasrekje neer, met de luchtdroger aan is de meeste was dan na 1,5 uur droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Niet zeker of het gemeld is maar als je doucht met gesloten deur dan moet je wel ventilatie ruimte onder je deur hebben. Omdat badkamer vloer vaak verhoogd is dan heb je diezelfde ruimte ook tussen deur en verhoogde vloer nodig. Als ware heb je dan een lucht kanaal. Als dat nu nog niet zo is dan is dat waarschijnlijk ook de reden dat raam open niet goed werkt.

offtopic:
Zelf douche ik bijna het hele seizoen met raam dicht maar wel met mechanische ventilatie.
In mijn oude woning had ik dat ook maar toen met een kort direct pijpje door het dak. In de winter maanden condenseert het vocht in het pijpje met als gevolg zeer koude druppels tijdens het douchen. Ik droog de douche ook altijd omdat ik gewoon weinig zin heb in kalk reinigen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:48

DIY

K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 06:57:
[Dat lees ik op meerdere forums. Daarom is mijn vraag dus: ga ik het probleem oplossen door vloerverwarming aan te leggen?
Ventileren is het devies. Wij hebben ook schimmel gehad en ik bleef poetsen, pas met goede ventilatie is dit opgelost.
Vloerverwarming zal wel helpen de ruimte iets op te warmen waardoor er minder op de muren en plafond condenseert.
Ik zou deze volgorde aanhouden:

1) De herrie ventilator vervangen voor een mechanische ventilatiebox. Op de laagste stand is voor alleen de badkamer voldoende en het verbruik is dan ook laag.
Je hoort hoort hem dan niet, waardoor hij altijd aan kan staan. Controleer of er voldoende lucht onder de deur door kan stromen (1 a 2 cm ruimte). Je kunt afzuigen in de buurt van je douche maar recht erboven kan gevoel van tocht opleveren.
2) vloerverwarming leggen en een handoekenradiator ophangen. Ik zou ze parallel zetten met op de radiator een voetventiel. Omdat je wp lage temperaturen werkt krijg je anders niet voldoende warmte in je vloer.
3) als je het plafond gaat vervangen tussen de balken isoleren en achter de plafondplaten afwerken met klimaatfolie. Je plafond blijft dan warm en eventueel vocht in de constructie kan eruit.

[ Voor 11% gewijzigd door DIY op 22-04-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
The-Source schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:06:
Niet zeker of het gemeld is maar als je doucht met gesloten deur dan moet je wel ventilatie ruimte onder je deur hebben. Omdat badkamer vloer vaak verhoogd is dan heb je diezelfde ruimte ook tussen deur en verhoogde vloer nodig. Als ware heb je dan een lucht kanaal. Als dat nu nog niet zo is dan is dat waarschijnlijk ook de reden dat raam open niet goed werkt.

offtopic:
Zelf douche ik bijna het hele seizoen met raam dicht maar wel met mechanische ventilatie.
In mijn oude woning had ik dat ook maar toen met een kort direct pijpje door het dak. In de winter maanden condenseert het vocht in het pijpje met als gevolg zeer koude druppels tijdens het douchen. Ik droog de douche ook altijd omdat ik gewoon weinig zin heb in kalk reinigen ;)
Thanks, de douche is nu verhoogd, maar ik wil die gelijk maken met de vloer.

Zal nog eens bij de winkel kijken naar de beoogde douche schuifdeur. Volgens mij zit er een rubber aan de onderkant zodat het water in het douchedeel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
DIY schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:15:
[...]

Ventileren is het devies. Wij hebben ook schimmel gehad en ik bleef poetsen, pas met goede ventilatie is dit opgelost.
Vloerverwarming zal wel helpen de ruimte iets op te warmen, maar in de tussenseizoenen is dat niet altijd voldoende.
Ik zou deze volgorde aanhouden:

1) De herrie ventilator vervangen voor een mechanische ventilatiebox. Op de laagste stand is voor alleen de badkamer voldoende en hoor je hem niet waardoor hij gewoon altijd aan kan staan (dan is het verbruik ook laag). Controleer of er voldoende lucht onder de deur door kan stromen (1 a 2 cm ruimte). Je kunt afzuigen in de buurt van je douche maar recht erboven kan soms comfortproblemen opleveren (tocht).
2) vloerverwarming leggen en een handoekenradiator ophangen. Ik zou ze parallel zetten omdat je wp een lage temperatuur levert.
3) als je het plafond gaat vervangen tussen de balken isoleren en achter de plafondplaten afwerken met klimaatolie. Je plafond blijft dan warm en eventueel vocht in de constructie kan eruit.
Thanks!

1: Je bedoeld zoiets ipv een badkamer ventilator?
https://www.ventilatielan...er.html?sqr=ventilatiebox

2: Mijn WP heeft een stooklijn van 0,6 dus de aanvoertemp is relatief hoog. Mijn WP installateur denkt dat ze daarom wel in serie kunnen

3: Dat ga ik sowieso doen, dat zei de eerste installateur ook die hier is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-09 07:49
Als je een box niet kwijt kan maar wel een plat dak hebt kan je eventueel ook kijken naar een dak ventilator of pijp ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Buis/pijpventilatoren maken door hun vorm herrie en hebben moeite om voldoende drukverschil te creeren. Een dakventilator heb ik geen ervaring mee.
Persoonlijk zou ik desnoods een (langwerpige) koof maken waar de ventilatie box inzit met een ventiel erop. Kun je zelfs spotjes in integreren.
K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:24:
Thanks!

1: Je bedoeld zoiets ipv een badkamer ventilator?
https://www.ventilatielan...er.html?sqr=ventilatiebox

2: Mijn WP heeft een stooklijn van 0,6 dus de aanvoertemp is relatief hoog. Mijn WP installateur denkt dat ze daarom wel in serie kunnen
1) Ja, zo'n ventilatie box. Ik weet niet hoe de ventilatie van je slaapkamer (en de rest van het huis) geregeld is, maar als je daar roosters hebt of een raam wat op ventilatiestand kan zorgt dat er ook voor een goed geventileerde slaapkamer, wel zo gezond. Ook daar weer een kier onder de deur.

2) Zou ik niet doen. Parallel en met een voetventiel kan je de radiator en vloerverwarming afzondelijk afregelen. In serie heb je die optie straks niet meer

[ Voor 54% gewijzigd door DIY op 22-04-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
TimK1990 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:30:
Als je een box niet kwijt kan maar wel een plat dak hebt kan je eventueel ook kijken naar een dak ventilator of pijp ventilator.
goeie tips, ik zal me er eens in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
DIY schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:39:
[...]

Buis/pijpventilatoren maken door hun vorm herrie. Een dakventilator heb ik geen ervarimg mee.
Persoonlijk zou ik desnoods een koof maken waar de ventilatie box inzit met een ventiel erop. Kun je zelfs spotjes in integreren.

[...]

1) Ja, zo'n ventilatie box. Ik weet niet hoe de ventilatie van je slaapkamer (en de rest van het huis) geregeld is, maar als je daar roosters hebt of een raam wat op ventilatiestand kan zorgt dat er ook voor een goed geventileerde slaapkamer, wel zo gezond. Ook daar weer een kier onder de deur.

2) Zou ik niet doen. Parallel en met een voetventiel kan je de radiator en vloerverwarming afzondelijk afregelen. In serie heb je die optie straks niet meer
Dank, in de slaapkamer zit een deur naar een balkon. Die deur staat altijd op een kier. Voor de deur heb ik een rollluik die altijd dicht is. De slaapkamer wordt dus wel goed geventileerd. De badkamer deur staat altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:46:
[...]
Dank, in de slaapkamer zit een deur naar een balkon. Die deur staat altijd op een kier. Voor de deur heb ik een rollluik die altijd dicht is. De slaapkamer wordt dus wel goed geventileerd. De badkamer deur staat altijd open.
Graag gedaan. We hebben hier te lang met vocht, schimmel en ventilatie issues geworsteld, dus dan is het leuk als een ander van de opgebouwde kennis kan profiteren.

Ventileren gaat veel effectiever als je de badkamerdeur dicht houd, dan word de vochtige lucht niet door het huis verspreid. De badkamer blijft dan ook warmer (zodra je die gaat verwarmen) zodat er weer minder waterdamp condenseert.

[ Voor 229% gewijzigd door DIY op 22-04-2023 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
Sethro schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:04:
[...]

Dit klopt niet. Je voorbeeld van blikje is warme lucht op een koud oppervlak. Dit gaat over koude lucht op een warm oppervlak en dat condenseert niet.
Dat is dus precies wat er in een onverwarmde badkamer met open raampje gebeurt. Tijdens het douchen ontstaat veel warme en zéér vochtige lucht, maar de wanden en plafonds zijn koud. Gevolg is een enorme hoeveelheid condensatie, net als op de koude blikje wat je op een zwoele zomerdag op tafel zet.

Je moet daarom in een badkamer niet ventileren met koude buitenlucht, maar met lucht die elders in huis al is opgewarmd. Dat heeft twee voordelen. Dus afvoer via ventilatiekanaal naar buiten, aanvoer via aangrenzende ruimtes middels een rooster in de deur ( of 2-3cm hoge kier onder de deur).
1: de temperatuur in de badkamer zal minder laag zijn, dus ontstaat er minder condensatie
2: de lucht die de badkamer binnen komt is al opgewarmd in huis, en heeft daardoor een lage(re) relatieve luchtvochtigheid. De aangevoerde lucht kan daardoor veel vocht opnemen.

Dat raampje is leuk voor tijdens de lente en zomer, wanneer temperatuur en luchtvochtigheid buiten niet veel verschillen van de temperatuur en luchtvochtigheid in huis.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
DIY schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:47:
[...]

Graag gedaan. We hebben hier te lang met vocht, schimmel en ventilatie issues geworsteld, dus dan is het leuk als een ander van de opgebouwde kennis kan profiteren.

Ventileren gaat veel effectiever als je de badkamerdeur dicht houd, dan word de vochtige lucht niet door het huis verspreid. De badkamer blijft dan ook warmer (zodra je die gaat verwarmen) zodat er weer minder waterdamp condenseert.
Erg bedank, dat de deur in de winter het beste dicht kan blijven had ik al ergens gelezen in een ander topic.

Er zit nu een harmonica deurtje in, maar die wil ik vervangen door een schuifdeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:15:
[...]

Thanks, de douche is nu verhoogd, maar ik wil die gelijk maken met de vloer.

Zal nog eens bij de winkel kijken naar de beoogde douche schuifdeur. Volgens mij zit er een rubber aan de onderkant zodat het water in het douchedeel blijft.
En waar blijven je afvoeren dan? Vloer is vaak verhoogd met een reden 1 daarvan is aarding. afvoeren en overig leidingwerk kan een 2e zijn.
PS rubber en schuiven zijn 2 tegengestelde ;)
Als je de boel gaat afsluiten ( Lees geen luchtaanvoer vanuit de woning) dan wordt je vocht probleem er niet minder op.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
The-Source schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:47:
[...]

En waar blijven je afvoeren dan? Vloer is vaak verhoogd met een reden 1 daarvan is aarding. afvoeren en overig leidingwerk kan een 2e zijn.
PS rubber en schuiven zijn 2 tegengestelde ;)
Als je de boel gaat afsluiten ( Lees geen luchtaanvoer vanuit de woning) dan wordt je vocht probleem er niet minder op.
Dank voor je vragen / tips. Ik zal dit met de tweede installateur gespreken, die komt op 8 mei langs. De douchebak mag wat mij betreft ook best verhoogd blijven zoals het nu is.

Dit is de schuifdeur, er zit een plaatje bij van het schuifsysteem
https://www.saniweb.nl/be...m-chroom-imosd120rhc.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-xJ32bWtNvajlY1k5g0YY2UJ0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FQDMfiuF8Ztn5nTqUTN2foZS.jpg?f=user_large

De luchtaanvoer van de woning is geen probleem. De slaapkamer deur staat altijd open, en er komt trek uit het trapgat.

Er komt een schuifdeur voor de ingang van de badkamer met 1.5 cm opening aan de onderzijde.

[ Voor 10% gewijzigd door K.123 op 22-04-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
1: Afzuigen van "vuile" lucht doe je het best dichtbij de bron van het vocht. Dus in de douche-hoek.

2: Een koud plafond door gebrek aan isolatie door het platte dak wat er direct boven zit, zal inderdaad de condensatie versterken. Isoleren kan dus zeker helpen om condensatie tegen te gaan. Maar hoe dan ook zal het vocht zo goed mogelijk afgevoerd moeten worden. Dus ventilatie bij de bron (douche).

3: een buisventilator kan inderdaad niet zo goed overweg met onderdruk in de ruimte of weerstand in de buis voor luchtafvoer. Maar als ik het goed begrijp zit er hier een plaat dak direct boven de badkamer. In 50-75cm buis recht naar boven door het dak heen zal er weinig weerstand optreden. Aangevuld met een ventilatierooster in de badkamerdeur zal een buisventilator dus prima werken als die op de juiste plaats is aangebracht.

4: door lucht op te warmen daalt de relatieve luchtvochtigheid en kan de lucht dus meer warmte opnemen. Enige verwarming aanbrengen zal dus zeker helpen. Wij hebben een handdoekradiator gekozen die is aangesloten op de warmtepomp. Ondak dat deze maar lauwwarm wordt, helpt dit prima om zowel de handdoeken als badkamer na het douchen te drogen.

5: Wat voor glas zit er in het raampje? Ook het raam is vaak een koud oppervlak waar veel condensatie ontstaat. Overweeg HR++ of Triple glas in het kozijn te zetten als dat er nu nog niet zit en wel mogelijk is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ivow85 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:57:
1: Afzuigen van "vuile" lucht doe je het best dichtbij de bron van het vocht. Dus in de douche-hoek.
Ik lees daar wat anders over

https://www.solyd.be/nl/b...%20gerespecteerd%20worden.

Daarnaast dien je rekening te houden met de verschillende zones in een badkamer, waarin een elektrische badkamerventilator mag geplaatst worden. Zo mogen de meeste badkamerventilatoren geplaatst worden in zone 2 en 3 van een badkamer. Dat wil zeggen dat een badkamerventilator niet onmiddellijk boven het bad of douche mag geplaatst worden en er een minimum hoogte van 2,25 meter moet gerespecteerd worden. Als je er dus bijvoorbeeld aan denkt om een badkamerventilator in het plafond boven het bad te installeren, dan is dat enkel mogelijk als de afstand tussen de vloer van het bad en het plafond minimaal 2,25 meter is.

Tot slot raden we je ook aan om de afstand tussen de ventilator en de afvoer naar buiten zo kort mogelijk te maken. Deze is bij voorkeur niet langer dan anderhalve meter. Bij een te grote afstand zal de badkamerventilator niet krachtig genoeg zijn en aan efficiëntie verliezen. Wanneer je de ideale plaatst hebt bepaald voor de badkamerventilator, neem je de badkamerventilator bij de hand en teken je de doorvoer af op het plafond of op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ivow85 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:57:

4: door lucht op te warmen daalt de relatieve luchtvochtigheid en kan de lucht dus meer warmte opnemen. Enige verwarming aanbrengen zal dus zeker helpen. Wij hebben een handdoekradiator gekozen die is aangesloten op de warmtepomp. Ondak dat deze maar lauwwarm wordt, helpt dit prima om zowel de handdoeken als badkamer na het douchen te drogen.

5: Wat voor glas zit er in het raampje? Ook het raam is vaak een koud oppervlak waar veel condensatie ontstaat. Overweeg HR++ of Triple glas in het kozijn te zetten als dat er nu nog niet zit en wel mogelijk is.
Dank voor de tip, dat is ook nog een optie, om alleen een radiator op te hangen en die aan te sluiten op de WP. Dat scheelt weer 500 euro aan vloerleidingen

Het is enkel glas, dat kan ik wel laten vervangen. Over 6 weken wordt ook mijn glas in de woonkamer vervangen door HR++ glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Laatst online: 20-11-2024
Sinds ik mijn badkamer bijna niet meer verwarm (verwarm hier 3 jaar met L/L) heb ik meer last van schimmel gekregen. Logisch want het duurt veel langer voordat alle hoeken en kieren in de badkamer door en door droog zijn. Ventilatie is hier het probleem niet. Na badkamer gebruik staat de deur de hele dag open en vochtniveau in hele woning is correct (wordt gemeten en vastgelegd met Domotica). Wel of geen rooster in raam open zetten maakt hier niets uit. HR++ glas in je ruimte gaat geen enkel verschil maken tegen schimmelvorming. Je raam is waarschijnlijk een postzegel in relatie tot het muuroppervlak.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 22-04-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:01:
[...]

Ik lees daar wat anders over
Natuurlijk moet je rekening houden met de zone-indeling voor elektrische componenten en de ventilator dus 225cm boven de vloer plaatsen óf kiezen voor een ander type ventilator (bijvoorbeeld op laagspanning met een externe transformator, of een buisventilator die hoger in de buis geplaatst wordt indien je een laag plafond hebt.
Voor wat betreft de ventilatie is de douche écht de beste plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Laatst online: 20:29
Ik lees weer een hoop fabels, als vochtige buitenlucht. Buitenlucht kan 100% vochtig zijn, maar als het binnen warmer is zal het niet vocht erin niet condenseren. Sterker, doordat het opwarmt kan het meer vocht opnemen en zal het helpen om vocht af te voeren.

Ventileren is daarom nodig, om uit een huis het geproduceerde vocht (verdamping, zweten, ademhalen, koken) te verwijderen.
Om te in te schatten hoeveel er nodig is kan je met behulp van een mollier diagram inschatten. Stel dat er 1 kg water op de muren en natte handdoeken zit dan heb je bij 90% vochtige lucht van 10 °C (11 g water per kg) 1000 kg kucht nodig om dit af te voeren (100% , 12 kg water per kg) ofwel 1029 m³.
Door de buitenlucht op te warmen naar 18 °C (100% 21 g Water per kg) slechts 100 kg lucht, ofwel 102 m³.

Om dan met je originele vraag te beginnen, JA, door de badkamer te verwarmen zal de lucht warmer worden en water kunnen afvoeren. Ook zal de rest van de ruimte enigszins warmer worden, net als het feit dat er elders in het huis wordt gestookt, en ook die warmte zijn weg wel vind.

Het is dus een kwestie van voldoende lucht aanvoeren, maar ook weer niet zoveel dat de badkamer net zo koud wordt als de buitentemperatuur. En voorkomen dat er koude delen ontstaan, als er een deel aan de buitenmuur zit. Het is ook niet voor niets dat radiatoren aan tegen buitenzijdes (ramen)zijn gemonteerd, dat zijn de koudste punten. Ook met vloerverwarming zal er onder raamkozijnen meer warmteafgifte capaciteit worden aangelegd.
Voor een kleine badkamer zal het minder uitmaken, maar ik zou dan nog steeds de binnenkomende waterstroom (die het warmst is) dan langs de buitenzijde leiden, alvorens de rest van de vloer te laten doorstromen.

dan
1: Raam open tijdens douchen, wellicht nog wat langer. Dan dichtzetten als je daarna vertrekt.
2: Een isolatie plaat scheelt met afkoelen, lucht warmt dan makkelijker op. Maar zorg dat er geen condens tussen de isolatie en het dak kan ontstaan (damp dicht enzo)
3: Lucht in bewegen houden helpt om koudere plaatsen van droge lucht te voorzien, en zal het drogen bespoedigen.

4: elke vorm van verwarming helpt, bij voorkeur bij het raam.

Hier staat de handdoek radiator altijd op stand één of twee om zo het vocht uit de badkamer te helpen verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
Thanks @The_Vice ik ga eens een offerte opvragen voor het leggen van vloerverwarming in die badkamer + een radiator in parallel geschakeld op de WP

Dat weeg ik af tegen de installatie + verbruikskosten van een elektrische radiator (over een looptijd van 15 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:37:
Thanks @The_Vice ik ga eens een offerte opvragen voor het leggen van vloerverwarming in die badkamer + een radiator in parallel geschakeld op de WP

Dat weeg ik af tegen de installatie + verbruikskosten van een elektrische radiator (over een looptijd van 15 jaar)
Ligt eraan hoe je gaat verwarmen. Ik verwarm hier alleen als het echt koud is met een Cop1 2000W kachel en dan is het binnen notime warm en dat kost nauwelijks stroom. Waar het denk ik om gaat is dat je toch echt de boel droogt stookt en dat betekent langdurigere stoken. Ik heb niet voor niets wat schimmel. Dan wordt Cop1 op den duur wel kostbaar. 3 uur een 2000W kachel laten branden voor zeg 200 dagen per jaar. Als ik hier L/W ga plaatsen zal ik net als vroeger de zaak toch een uur of wat van tevoren gaan aanzetten en een uur nadien minimaal laten doorstoken. Ik zou het goed doen en geen Cop1 gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Laatst online: 20:29
K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:37:

met een uur per dag, 15 jaar, maar niet als het buiten warm is, zeg een maand of vier niet (raam open), € 0.40, ongeveer € 1,500.- stroom en dan nog een radiator van paar honderd. En dan wellicht een ventilator om het goed te verdelen/rond te blazen.

Ik denk dat ik wel weet wat goedkoper is.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Vice op 22-04-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
The_Vice schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:16:
[...]

met een uur per dag, 15 jaar, maar niet als het buiten warm is, zeg een maand of vier niet (raam open), € 0.40, ongeveer € 1,500.- stroom en dan nog een radiator van paar honderd. En dan wellicht een ventilator om het goed te verdelen/rond te blazen.

Ik denk dat ik wel weet wat goedkoper is.
Probleem is dat met een uurtje per dag je natte handdoeken niet drogen. Oftewel vocht in je badkamer. Ik kan het weten met mijn 2000W kacheltje. Het is en blijft een net niet oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ik lees steed maar dat je gen vochtsensor wil omdat je dan snachts wakker kan worden omdat er wat aanslaat. Je vocht is dan toch al wegeventileerd? Het wordt niet ineens vochtig snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
No Hands schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:33:
ik lees steed maar dat je gen vochtsensor wil omdat je dan snachts wakker kan worden omdat er wat aanslaat. Je vocht is dan toch al wegeventileerd? Het wordt niet ineens vochtig snachts.
Ik lees dat bij reviews van mensen die zo'n ding hebben. Het betreft dan storingen in die ventilatoren. Ze kunnen ongewenst gaan zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
@MotorBeast @The_Vice

Mijn rekensom voor beide situaties

1: Electrische radiator

- 800 watt (is meer dan voldoende voor deze kleine badkamer lees ik) > kost 400 euro
- Uitgaande van 2 keer dag douchen en een 1/2 uur voor het douchen en een 1/2 uur na het douchen de radiator aan = 2 uur per dag
- Vanaf oktober tot en met maart = 180 dagen

Dat is dus ongeveer 120 euro per jaar.

Over 15 jaar is dat 1700 euro + 400 aanschaf is 2100 euro.

1: Vloerverwarming + radiator

- Aanschaf radiator > 400 euro
- Aan laten leggen vloerverwarming (trekken van leidingen, vloerverwarming, isolatie, aardmat > dikke duim 1500 euro
- Mogelijk plafond badkamer beneden vervangen vanwege trekken leidingen > 500 euro

Zit je al snel aan 2500 euro + het extra verbruik van de WP

Daar komt het verbruik van de WP nog bij, ik weet niet goed in te schatten hoeveel KWH per jaar dat extra zal zijn, maar dikke duim ergens tussen de 100 en 300 watt?

De ventilator laat ik hier buiten beschouwing omdat ik deze in beide situaties laat plaatsen.

Of mis ik iets?

[ Voor 7% gewijzigd door K.123 op 22-04-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:57:
Sinds ik mijn badkamer bijna niet meer verwarm (verwarm hier 3 jaar met L/L) heb ik meer last van schimmel gekregen. Logisch want het duurt veel langer voordat alle hoeken en kieren in de badkamer door en door droog zijn. Ventilatie is hier het probleem niet. Na badkamer gebruik staat de deur de hele dag open en vochtniveau in hele woning is correct (wordt gemeten en vastgelegd met Domotica). Wel of geen rooster in raam open zetten maakt hier niets uit. HR++ glas in je ruimte gaat geen enkel verschil maken tegen schimmelvorming. Je raam is waarschijnlijk een postzegel in relatie tot het muuroppervlak.
sinds ik onze badkamer nagenoeg niet meer verwarm, maar beter lucht. hebben we geen last meer van schimmel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hackus schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:13:
[...]

sinds ik onze badkamer nagenoeg niet meer verwarm, maar beter lucht. hebben we geen last meer van schimmel.
Luchten is hier het probleem echt niet. Rooster in het raam, deur altijd open, afzuiging met ventilator in de badkamer en vochtpercentage van de lucht boven bijvoorbeeld op dit moment 51%. Valt niets beter aan te luchten. Toen ik nog verwarmde met HR Ketel nooit schimmel gehad en woon hier toch al zo'n 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:55:
@MotorBeast @The_Vice

Mijn rekensom voor beide situaties

1: Electrische radiator

- 800 watt (is meer dan voldoende voor deze kleine badkamer lees ik) > kost 400 euro
- Uitgaande van 2 keer dag douchen en een 1/2 uur voor het douchen en een 1/2 uur na het douchen de radiator aan = 2 uur per dag
- Vanaf oktober tot en met maart = 180 dagen

Dat is dus ongeveer 120 euro per jaar.

Over 15 jaar is dat 1700 euro + 400 aanschaf is 2100 euro.

- Aan laten leggen vloerverwarming (trekken van leidingen, vloerverwarming, isolatie, aardmat > dikke duim 1500 euro
- Mogelijk plafond badkamer beneden vervangen vanwege trekken leidingen > 500 euro

Zit je al snel aan 2500 euro + het extra verbruik van de WP

Daar komt het verbruik van de WP nog bij, ik weet niet goed in te schatten hoeveel KWH per jaar dat extra zal zijn, maar dikke duim ergens tussen de 100 en 300 watt?

De ventilator laat ik hier buiten beschouwing omdat ik deze in beide situaties laat plaatsen.

Of mis ik iets?
Waarom zou je en vloerverwarming en radiator weghangen? Een badkamer krijg je met een fatsoenlijke radiator echt wel warm. Zeker met een WP als je hem heel de dag laat meedraaien. Ik heb op mijn radiatoren boven thermostatische kranen en die sluiten gewoon netjes als de boel op temperatuur is. Ik denk dat beide behoorlijk overkill is voor een badkamer. Ik heb dan ook een bloedhekel aan zo'n enorm warme badkamer. Kom al warm onder de douche vandaan of uit bad.

En wat ik al zei. Die elektrische dingen drogen je natte handdoeken niet en dus hou je vocht in je badkamer. Dat is precies nu mijn probleem waardoor ik schimmel heb.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 22-04-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:26:
[...]

Luchten is hier het probleem echt niet. Rooster in het raam, deur altijd open, afzuiging met ventilator in de badkamer en vochtpercentage van de lucht boven bijvoorbeeld op dit moment 51%. Valt niets beter aan te luchten. Toen ik nog verwarmde met HR Ketel nooit schimmel gehad en woon hier toch al zo'n 20 jaar.
Douche droogtrekken helpt ook. Het is dit en dat samen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hackus schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:35:
[...]

Douche droogtrekken helpt ook.
Jij hebt zeker geen 2 kinderen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:37:
[...]

Jij hebt zeker geen 2 kinderen? ;)
Nee, 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maar ik ben geen personeel van mijn kinderen. :+ Ga ik echt niet doen 4 keer per dag een douche afdrogen en/of een badkuip. Moet wel leuk blijven.

Het zijn hier gewoon de handdoeken die niet snel genoeg meer drogen door geen verwarming. Alleen bij vorst verwarm ik hier. 19 graden boven doet niet zoveel.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 22-04-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:39:
[...]

Maar ik ben geen personeel van mijn kinderen. :+ Ga ik echt niet doen 4 keer per dag een douche afdrogen en/of een badkuip. Moet wel leuk blijven.
Nadat iedereen klaar is. Inmiddels zijn er hier al 2 uit huis. En de 2 oudsten kunnen het zelf trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hackus schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:41:
[...]

Nadat iedereen klaar is. Inmiddels zijn er hier al 2 uit huis. En de 2 oudsten kunnen het zelf trouwens.
Kunnen wel, doen is een tweede. Ik ga het zelf niet eens doen. O-) Zodra er L/W is gaat gewoon de verwarming weer een beetje aan. Nogmaals, de handdoeken blijven nat. Die ga ik echt niet even in de droger gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:43:
[...]

Kunnen wel, doen is een tweede. Ik ga het zelf niet eens doen. O-) Zodra er L/W is gaat gewoon de verwarming weer een beetje aan. Nogmaals, de handdoeken blijven nat. Die ga ik echt niet even in de droger gooien.
Het leven is zo moeilijk als je het zelf maakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Hackus schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:44:
[...]

Het leven is zo moeilijk als je het zelf maakt ;)
Precies. Daarom plof ik na het douchen lekker relaxt in de bank en ga ik niet met een zeem de hele badkamer drogen. :N

Hoop dat TS weer wat verder is gekomen. Ga nu douchen. oOo

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 22-04-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:46:
[...]

Precies. Daarom plof ik na het douchen lekker relaxt in de bank en ga ik niet met een zeemde hele badkamer drogen. :N

Hoop dat TS weer wat verder is gekomen. Ga nu douchen. oOo
Doet wonderen. Maar je kaapt een topic van iemand anders
Afbeeldingslocatie: https://www.manutan.nl/fstrz/r/s/www.manutan.nl/img/S/GRP/ST/AIG3152805.jpg?frz-v=15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
K.123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:55:
@MotorBeast @The_Vice

Waar komen de leidingen voor de radiator vandaan? Gezien het kleine oppervlak (in de douche zelf heeft vloerverwarming geen meerwaarde) kun je ook overwegen om voor het stukje vloer bij wastafel/toilet een paar lussen leggen met de retour leiding van je radiator. HoH 15cm ofzo. Kost een paar tientjes aan kunststof leidingen, geld aan beton+legalisatie en je rug om het beton naar boven te sjouwen ;)
Isolatie er onder stoppen heeft weinig meerwaarde als de verdieping eronder ook een verwarmde etage binnen je eigen woning is.

De aardmat moet altijd aangebracht worden bij een volledige badkamerrenovatie, ook als je geen vloerverwarming aanlegt. Dus dat zijn geen extra kosten tov een elektrische radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Hackus schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:50:
[...]

Doet wonderen. Maar je kaapt een topic van iemand anders
Ik had mijn posts al afgesloten toch? :? NB: dat ding doet niets op mijn muren, in mijn badkuip en douche. Handdoeken en badkamermat blijven hiermee ook gewoon nat. Die paar druppels op de vloer zijn het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:27:
Ohja ik droog mijn hele douche uit na gebruik. Maar dat schijnt uitzonderlijk te zijn :+

FreakNL in "Is er een regel voor minimaal afschot in je douche?"
Dat gebeurt hier ook hoor. Eerst trekkertje (wanden en douche vloer) en met een doek afnemen. Als het koud is buiten, ook de ramen en kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MotorBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:05:
[...]

Ik had mijn posts al afgesloten toch? :? NB: dat ding doet niets op mijn muren, in mijn badkuip en douche. Handdoeken en badkamermat blijven hiermee ook gewoon nat. Die paar druppels op de vloer zijn het probleem niet.
Elders ophangen, zo hebben sommige mensen een waskamer of elders.
Voor de rest lees mijn eerdere berichten 🙋‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
MotorBeast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:30:
[...]

Waarom zou je en vloerverwarming en radiator weghangen? Een badkamer krijg je met een fatsoenlijke radiator echt wel warm. Zeker met een WP als je hem heel de dag laat meedraaien. Ik heb op mijn radiatoren boven thermostatische kranen en die sluiten gewoon netjes als de boel op temperatuur is. Ik denk dat beide behoorlijk overkill is voor een badkamer. Ik heb dan ook een bloedhekel aan zo'n enorm warme badkamer. Kom al warm onder de douche vandaan of uit bad.

En wat ik al zei. Die elektrische dingen drogen je natte handdoeken niet en dus hou je vocht in je badkamer. Dat is precies nu mijn probleem waardoor ik schimmel heb.
Dank voor je tip. Alleen een radiator ophangen en koppelen aan de WP had ik nog niet als optie gezien. De vloer van de badkamer is erg klein dus ik twijfelde zelf al of dit de investering wel waard zou zijn.

Waarom zou een radiator die je op de WP aansluit met met een lage temperatuur de handdoeken wél droog krijgen en een electrische radiator die je op temp in kan stellen niet?

Mijn doel is overigens niet om de handdoeken te drogen, die hangen op een rekje in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Ivow85 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:04:
[...]

Waar komen de leidingen voor de radiator vandaan? Gezien het kleine oppervlak (in de douche zelf heeft vloerverwarming geen meerwaarde) kun je ook overwegen om voor het stukje vloer bij wastafel/toilet een paar lussen leggen met de retour leiding van je radiator. HoH 15cm ofzo. Kost een paar tientjes aan kunststof leidingen, geld aan beton+legalisatie en je rug om het beton naar boven te sjouwen ;)
Isolatie er onder stoppen heeft weinig meerwaarde als de verdieping eronder ook een verwarmde etage binnen je eigen woning is.

De aardmat moet altijd aangebracht worden bij een volledige badkamerrenovatie, ook als je geen vloerverwarming aanlegt. Dus dat zijn geen extra kosten tov een elektrische radiator.
Goeie vraag, die leidingen moeten nog getrokken worden. Dat is precies mijn dillemma omdat ik dan waarschijnlijk een stuk plafond moet slopen in de badkamer beneden om de leidingen naar boven te krijgen. Dit kan ik allemaal niet zelf, dus dan wordt het al snel een duur grapje omdat het altijd tegen gaat vallen is mijn ervaring.

De slaapkamer en badkamer boven zijn in de jaren 80 aangebouwd en de vloer is van hout....dus ik vraag me überhaupt af of je wel lussen aan kan brengen onder de tegels.

Dat van die aardmat had ik al elders geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:22

nwagenaar

God, root. What's the differen

Met de aanschaf van onze nieuwe woning (eind jaren 70) kregen wij te horen dat afgezien van vochtproblemen dat je door de verschillende temperatuur wisselingen ook andere issues krijgt zoals dat onze HR++ ramen door de temperatuur een barst kunnen krijgen in de ramen.

Dit hebben wij verholpen door:

- Een ventilatie rooster te plaatsen in de deur
- Een mechanische afzuiging (met vocht sensor) te plaatsen in het aanwezige ventilatiekanaal

Ivm met verduurzaming (we willen van het gas af) was de al aanwezige handdoek radiator vervangen door een 2-tal infrarood panelen met handdoeken rek dat op 18 graden staat ingesteld (eentje bij de douche, andere bij het badmeubel).

Sindsdien geen last van vochtproblemen, schimmel en amper last van condens op de ramen na het douchen of gebruik van ons bad (wat na enkele minuten weg is).

[ Voor 7% gewijzigd door nwagenaar op 23-04-2023 08:12 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zou het volgende monteren:
- spotje in plafond douche ( voor als je ooit eens het raam gaat verwijderen)
- afzuigpunt in douche https://www.ventilatiesho...met-bus-veer/?sqr=Krz100a
- eventueel extra afzuigpunt boven wc, hoeft niet als de doucheruimte open blijft
- gladde buis in plafond naar buisventilator bij buitenmuur. https://www.ventilatiesho...n-aansluitdiameter-100mm/ die heb ik al 20 jaar in de badkamer hangen. Wel servicebaar maken met bv een aparte verwijderbare plafondplaat.
- muurdoorvoer met terugslagklep
- tijschakelaar voor afzuiging zodat ie bv 30 minuten aanblijft. Zelf heb ik een sonoff mini relais met hue bewegings detector bij de douche.

Qua verwarming is al een hoop suggesties gegeven.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
joezzt schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:50:
Ik zou het volgende monteren:
- spotje in plafond douche ( voor als je ooit eens het raam gaat verwijderen)
- afzuigpunt in douche https://www.ventilatiesho...met-bus-veer/?sqr=Krz100a
- eventueel extra afzuigpunt boven wc, hoeft niet als de doucheruimte open blijft
- gladde buis in plafond naar buisventilator bij buitenmuur. https://www.ventilatiesho...n-aansluitdiameter-100mm/ die heb ik al 20 jaar in de badkamer hangen. Wel servicebaar maken met bv een aparte verwijderbare plafondplaat.
- muurdoorvoer met terugslagklep
- tijschakelaar voor afzuiging zodat ie bv 30 minuten aanblijft. Zelf heb ik een sonoff mini relais met hue bewegings detector bij de douche.

Qua verwarming is al een hoop suggesties gegeven.
Thanks! Ik ga dit met de installateur bespreken!

1: Spotjes heb ik al in de badkamer (1 boven de douche en 1 boven de WC)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5YylaAxAe0QRroBoHWLO7s2Jss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2XfcEgXzyEBTTw5vteqgpBV.jpg?f=fotoalbum_large

2: Zo'n afzuigpunt ken ik niet. Die moet door het dak heen ? of aansluiten op die buis ventilator en dan door de muur?

3: Het afzuigpunt zit nu al boven de WC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMGY0DUrZj8p_B_d5ZAIn57_yFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDqFrzAUaMRbA4GoU6PGe4N8.jpg?f=fotoalbum_large

4: Zie je die buisventilator als vervanger voor het huidige afzuigpunt bij de WC? (zie punt 3)

[ Voor 3% gewijzigd door K.123 op 23-04-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
K.123 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:04:
[...]

Thanks! Ik ga dit met de installateur bespreken!

1: Spotjes heb ik al in de badkamer (1 boven de douche en 1 boven de WC)

[Afbeelding]

2: Zo'n afzuigpunt ken ik niet. Die moet door het dak heen ? of aansluiten op die buis ventilator en dan door de muur?

3: Het afzuigpunt zit nu al boven de WC
[Afbeelding]

4: Zie je die buisventilator als vervanger voor het huidige afzuigpunt bij de WC? (zie punt 3)
Pfoe, als je geen verlaagd plafond hebt zou ik dat gaan doen, zeker ook voor de isolatie en vochtproblemen.
Je kunt ook platte buis gebruiken als je hoogte beperkt is.
Touwens, zonnepanelen op het dak werken goed tegen opwarming door de zon in de zomer.

2. Aansluiten op ventilator idd. Je zou ook door het dak kunnen gaan met de doorvoer naar buiten. De buisventilator kan op elk punt boven het plafond gemonteerd worden en dan met een hoekje door het dak.
4. Ja

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
joezzt schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:43:
[...]

Pfoe, als je geen verlaagd plafond hebt zou ik dat gaan doen, zeker ook voor de isolatie en vochtproblemen.
Je kunt ook platte buis gebruiken als je hoogte beperkt is.
Touwens, zonnepanelen op het dak werken goed tegen opwarming door de zon in de zomer.

2. Aansluiten op ventilator idd. Je zou ook door het dak kunnen gaan met de doorvoer naar buiten. De buisventilator kan op elk punt boven het plafond gemonteerd worden en dan met een hoekje door het dak.
4. Ja
Dank, ik ga het bespreken. _/-\o_

Zonnepanelen liggen al op het dak (sinds sept), 8 stuks op de slaapkamer en 12 op de garage.

Helaas NET niet op het badkamer deel naast de slaapkamer (geen plek)
Pagina: 1