Warmtepomp en slimme radiatorknoppen (voor zones)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor mijn binnenkort nieuwe situatie. Ik heb getwijfeld of deze in de duurzame subtopic moet komen, maar heb hem hier geplaatst omdat het deels ook met smarthome te maken heeft.

Situatie nu:
Honewell kamerthermostaat met 7 zones in huis gestuurd met honeywel HR92 radiatorknoppen icm met een remeha CV ketel.

Situatie waar ik naar ga binnenkort:
Zelfde aantal zones gewenst, maar overstap naar warmtepomp. Advies van installateur is om de zones als naregeling te doen ivm in en uitschakelen van compressor wat levensduur van warmtepomp sterk verkort.

De honeywell is er dan als naregeling, maar de warmtepomp kan ook koelen, dat snapt honeywell niet als ik hem niet connecteer met de warmtepomp, maar dat ga ik dus weigeren om te doen op basis van advies.

Wat ik nog wel wil is de meerdere zones. Ik wil niet het hele huis verwarmen als niet nodig, maar vanuit de kamers moet er wel iets aangestuurd kunnen worden. In de zomer zal de warmtepomp vrijwel standaard op koelen staan en swinters andersom, dus ik zoek eigenlijk alleen een radiatorknop die ik op afstand (en eventueel lokaal in sommige zones) open/dicht kan zetten. Ik kom alleen knoppen tegen die ook gelijk temp in de gaten houden.

Alles moet ook verbonden zijn met mijn home assistant uiteraard :)

It's me Mario

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco111
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 20:55
Ik kom binnenkort is zo'n zelfde situatie.
Heb jij al een oplossing gevonden?

Nu gebruik ik Tado X in alle kamers, deze moeten allemaal vervangen worden omdat quatt alleen tado v3 ondersteunt.

Ik twijfel of ik weer zone regeling ga toepassen omdat je niet meer 1 kamer vol kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
Je kunt een standaard thermische motor gebruiken. Deze zijn te schakelen met 230V.

Daarnaast is het msschien helemaal niet nuttig om met zones te gaan werken als je een goed geisoleerd huis met LT verwarming hebt. De teperatuur is toch maar minimaal te beinvloeden. Lekker gelijkmatig opstoken vindt de warmtepomp veel fijner dan varierende vraag.

[ Voor 62% gewijzigd door P5ycho op 05-01-2025 08:41 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
@P5ycho ik begrijp wat je zegt, maar we hebben een dusdanig groot gedeelte van het huis (ruim 1 derde) wat een ruimte is die vrijwel niet gebruikt wordt (kelder) en relatief constant energie kost om op te warmen en daarmee nutteloos is. Ik vind dat niet goed om constant te verwarmen, dus dat zou voor mij een zone zijn.

@remco111 ik heb het als volgt nu opgelost (al ben ik daar niet happy mee, omdat het TRV's uit China zijn en tuya redelijk werkt, maar de batterijen gaan elke 3 maanden ongeveer leeg (ja, oplaadbare AA'tjes)).

Ons huis heeft 3 woonlagen.
  • Begane grond is woonkamer, kantoor, hal, wc, bijkijken en keuken die allen voorzien zijn van vloerverwarming met open verdelers. Ik heb daar ook geen mogelijkheid op om deze op een eenvoudige manier af te sluiten, maar dat is de leefruimte en vind ik daarom helemaal goed.
  • 1ste verdieping is 3 slaapkamers en 1 badkamer. Daar heb ik op elke slaapkamer een radiator, maar 2 daarvan zijn geen LTV en leveren dus zeer beperkt warmte (eigenlijk niet). Aangezien de hal naar boven open is, komt de warmte van de begane grond en wordt het voor slaapdoeleinden nooit te koud. De slaapkamers van onze kinderen voor het huiswerk en gamen in principe net iets te fris op echte koude dagen, maar valt het reuze mee. Op deze 3 radiatoren heb ik een TRV van Tuya geplaatst die ik met home assistant elke 3 uur automatisch dichtzet en iedereen kan op de eigen kamer besluiten om het open te zetten.
  • De kelder heeft verschillende ruimtes en in totaal 5 radiatoren waarvan 4 LTV zijn. Ik heb ze in principe altijd dicht omdat we hier weinig zijn en de temperatuur naar mijn inzicht redelijk genoeg is om te zijn. ongeveer constante temp van 17-18 graden en dat is voor vele activiteiten prima (lego, tafeltennis). ik moet zeggen dat de gevoelstemperatuur wel hoger is
ik heb dus TRV's op alle radiatoren gezet om zo de 'bij'zones te regelen. Ik doe dat via mijn home assistant om ze automatisch dicht te zetten en verder draaien ze mee op de vraag van de begane grond. is daar geen vraag, dan zal de warmtepomp ook geen warmte leveren. Dat is het enige nadeel, maar in de praktijk zijn dat situaties die eigenlijk niet voorkomen. 's Zomers zal de warmtepomp niet aan staan voor warmte en dat boeit niet. Het koelen geldt alleen voor de vloerverwarming wil ik dat effectief gebruiken.

Ik wil nog wel een keer van Tuya af en een beter merk, maar vind de Tado nog te duur en iets anders dat geschikt is kan ik eigenlijk niet vinden. Tips zijn welkom natuurlijk.

It's me Mario