[Azure/M365] Licentie overzicht kwijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
Goedemiddag mede-tweakers,

Momenteel ben ik bezig om een Azure omgeving op te zetten, maar ben ik een beetje de weg kwijtgeraakt in het gehele licentie stuk.
Zelf heb ik voor 2 grote organisaties gewerkt met 400+ medewerkers en de daarbij verrichte werkzaamheden met migratie naar de cloud. Echter bij binnenkomst waren enkele zaken al ingeregeld, waaronder het licentie stuk.

Het gaat hier om een MKB-bedrijf welke momenteel gebruik maken van Microsoft365 Business Basic en Standard licenties. Het betreft hier 6 kantoor gebruikers en ong. 30 mensen zonder gebruik van een device.

Doelstelling:
Aangezien het bedrijf enorm groeiende is willen ze graag de security aanscherpen. Hiervoor zijn enkele ideeën naar boven gekomen waaronder:
- Privileged Identity Management
- Conditional Access
- MFA (doormiddel van Microsoft Authenticator)
- Device management doormiddel van Intune (autopilot, configuration profile, complaint etc.)
- Toekomstig Enterprise Application koppelen aan de Azure omgeving (voorraadbeheer, erp systeem etc.)

De bedoeling qua beheer zal gedaan worden door 3 admin accounts.
De overige gebruikers zullen gebruik maken van Exchange Online (mailbox), Office Desktop Apps, Sharepoint Online.

Vraag:
Welke licentievorm kom ik het beste mee uit de voeten, zonder meer te betalen dan nodig. Voor PIM heb ik Azure AD Premium P2 nodig, dien ik dit apart aan te schaffen voor 1 admin account? Dient ieder admin account dit te hebben? Met P1 is PIM niet mogelijk? EMS E5 is ook een mogelijkheid om Premium P2 te krijgen.

Zoals je ziet ben ik even helemaal het spoor bijster en weet nu niet wat verstandig is.
Enkele opties zoals ik het nu zie is:
1. Office E3 + EMS E3 voor de gebruikers en 1x Azure AD Premium P2 voor 1 enkele admin?
2. Microsoft 365 Business Premium voor de gebruikers en 1x Azure AD Premium P2 voor 1 enkele admin?
3. Of een van de bovenstaande maar dan met een enkele EMS E5?

Welke licentie vorm past het beste bij bovenstaande wensen?

Alvast hartelijk dan voor jullie inbreng! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:43
Klevertje schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:56:
...maar ben ik een beetje de weg kwijtgeraakt in het gehele licentie stuk.
Welkom in licentie hel! ;)

Als je alleen Azure AD Premium P2 wil gebruiken voor PIM...
Licenses you must have

Ensure that your directory has Azure AD Premium P2 licenses for the following categories of users:

Users with eligible and/or time-bound assignments to Azure AD or Azure roles managed using PIM
Users with eligible and/or time-bound assignments as members or owners of PIM for Groups
Users able to approve or reject activation requests in PIM
Users assigned to an access review
Users who perform access reviews

Azure AD Premium P2 licenses are not required for the following tasks:

No licenses are required for users who set up PIM, configure policies, receive alerts, and set up access reviews.
Er worden hier ook voorbeelden gegeven:
https://learn.microsoft.c...-management/pim-configure

Welke licentie combinatie precies het beste voor je is kan je het beste zelf uitzoeken want ik weet niet exact al je eisen. Ik kan wel het advies geven om je goed in te lezen welke features je precies gebruikt, wil gaan gebruiken en in welke licentie die precies zit. Vervolgens ga je kijken welke licentie bundels die precies heeft. Maak daarvan een Excel overzicht met de prijzen erbij, anders verlies je geheel het overzicht.

Een ander advies wat ik je erbij geef is breder te gaan kijken wat er in die licenties en licentie bundels exact zit, wat handig is en wat mogelijk huidige licenties kan vervangen. Denk aan bv. je Windows 10/11 licenties in een gedeelte van het M365 licentie aanbod, wellicht je AV oplossing vervangen door MDE, etc.

Waarom je dit beter zelf kan doen is omdat MS er een handje van heeft om heel regelmatig de product namen te veranderen, nieuwe licentie bundels aan te bieden, de prijs veranderd natuurlijk ook zo nu en dan. Er zijn trouwens ook verschillende licentie boeren en MSPs die de MS licenties goedkoper aanbieden dan MS zelf, ik weet echter niet of dat interessant is voor jou licentie aantallen.

Edit:
Als puur je vraag is, wat is de goedkoopste?
Microsoft 365 Business Premium voor de gebruikers en 1x Azure AD Premium P2 voor 1 enkele admin

[ Voor 3% gewijzigd door Cergorach op 22-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:23
Een overzicht maken in Excel helpt heel erg. Als aanvulling op @Cergorach is het ook goed om te weten dat je maandelijks kan switchen naar andere licenties.

Als je diensten mist of eerst met kleinere licenties wil beginnen dan kan dat gewoon!

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Misschien dat deze site je verder kan helpen de persoon die deze site maakt houdt dit op maandelijkse basis bij: https://m365maps.com/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
Heren bedankt voor jullie reactie.
Ik heb inderdaad even een Excel overzicht gemaakt en ben uiteindelijk beland bij het volgende:
6 x Microsoft 365 Business Premium
1x Azure Active Directory Premium P2

Optioneel kan ik nog een enkele EMS E5 nemen voor de extra functies wanneer nodig is. Hier zit ook een Premium P2 bij inbegrepen, waardoor het 7 euro extra per maand zou zijn.

De licentie is nu actief en heb het PIM gedeelte al kunnen inrichten. Op naar CA :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Klevertje schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:37:
Heren bedankt voor jullie reactie.
Ik heb inderdaad even een Excel overzicht gemaakt en ben uiteindelijk beland bij het volgende:
6 x Microsoft 365 Business Premium
1x Azure Active Directory Premium P2

Optioneel kan ik nog een enkele EMS E5 nemen voor de extra functies wanneer nodig is. Hier zit ook een Premium P2 bij inbegrepen, waardoor het 7 euro extra per maand zou zijn.

De licentie is nu actief en heb het PIM gedeelte al kunnen inrichten. Op naar CA :-)
Je weet dat je nu niet compliant mbt licenties. Die P2 hebben alle users nodig wil je compliant zijn aan je licenties.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
HKLM_ schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:40:
[...]

Je weet dat je nu niet compliant mbt licenties. Die P2 hebben alle users nodig wil je compliant zijn aan je licenties.
Weet je dit zeker?
Zelf werk ik in een omgeving waarbij we met 250+ Office E3 en EMS E3 licenties zitten en hebben ook hier maar 2 Premium P2 licenties actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Klevertje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:24:
[...]

Weet je dit zeker?
Zelf werk ik in een omgeving waarbij we met 250+ Office E3 en EMS E3 licenties zitten en hebben ook hier maar 2 Premium P2 licenties actief.
Ja, ik weet het ook bijna zeker. Wanneer je één licentie op de Azure AD tenant gebruikt wordt de functie geactiveerd. Dat maakt je echt nog niet compliant. Het is een per gebruiker licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klevertje
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:32:
[...]

Ja, ik weet het ook bijna zeker. Wanneer je één licentie op de Azure AD tenant gebruikt wordt de functie geactiveerd. Dat maakt je echt nog niet compliant. Het is een per gebruiker licentie.
Ik zag namelijk op internet dat er gesproken werd over deze toe te voegen aan een admin account. Heb je ergens een bron waar dit omgeschreven staat?

Anders is het natuurlijk qua kosten iedere maand een groot verschil (3 admin accounts en 6 users), waardoor ik dus nog eens 8 x 8,40 per maand kan bijtellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Klevertje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:33:
[...]

Ik zag namelijk op internet dat er gesproken werd over deze toe te voegen aan een admin account. Heb je ergens een bron waar dit omgeschreven staat?

Anders is het natuurlijk qua kosten iedere maand een groot verschil (3 admin accounts en 6 users), waardoor ik dus nog eens 8 x 8,40 per maand kan bijtellen.
Hier een linkje.

Je hoeft niet iedere gebruiker een P2 licentie te geven tenzij je die gebruiker wel bepaalde features uit de P2 licentie wil toewijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Klevertje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:24:
[...]

Weet je dit zeker?
Ja ik weet het zeker :) Dat het werkt wil niet zeggen dat je compliant :P

Cloud ☁️

Pagina: 1