Inschatting gebruikte kleuren funda-woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicsnikker
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-04-2023
Hi all,

Op dit moment ben ik bezig met de verbouwing van mijn eerste appartement. Nu ben ik op het moment aangekomen dat mijn aannemer (op vrij korte termijn) wil weten welke kleuren in zou willen voor de muur, deur, plafond en plinten.

Ik neig zelf naar wit, veel wit. Nu zat ik een beetje rond de neuzen op funda en kwam ik dit veel te hippe appartement tegen: https://www.funda.nl/koop...03-willebrordusstraat-68/

Welke kleuren denken jullie dat hier zijn gebruikt voor de deur, plinten en muur? Als in: welk type wit? Ral 9010, 9016? Wellicht iets anders? Ik krijg de indruk dat ze alle drie dezelfde kleur hebben, maar dit zou mijn leken perspectief kunnen zijn.

Groet,

Victor

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
9010 is 9 vd 10x de gekozen kleur. Maar we hebben een trend naar witter, dus 9016 komt al steeds meer voor.

Op foto's is het nauwelijks te zien, daar is gewoon jpg-compressie debet aan, net als daglicht, strijklicht, etc, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 21-04-2023 14:59 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:14
Het is idd vrijwel altijd 9010, maar je ziet tegenwoordig wel meer wit a la 9016 idd..

Wij hebben onze plafonds wit, maar de muren 9010. 9010 is wel veel geler maar het ligt heel erg aan de lichtinval hoe het in sommige hoeken uitvalt. Bij veel licht zie je het amper, in andere hoeken zie je het heel goed. Terwijl het overal dezelfde kleur is.. Ik zou vooral kiezen wat je mooi vindt, maar zou zelf eerder voor wit (a la 9016) gaan dan voor 9010 voor wanden als je meer van deze tijd wilt.

Voor hout kies ik dan weer eerder voor 9010, omdat daar 9010 eigenlijk heel wit op oogt :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
9016 als je friswit wilt
9003 als het een grijsje mag hebben.
9010 als het mag lijken alsof er sporadisch word gerookt
9001 als het mag lijken alsof je een kettingroker bent :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:19
rbaidjoe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:43:
9016 als je friswit wilt
Tenzij je 9001 op de muren doet en 9016 op het plafond ofzo. Dan kan het mooi ruimtelijk staan

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-07 10:08

pietje63

RTFM

Een muur met accent is mooi.
Verder is mijn voorkeur verkeerswit 9016

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:57
Plafonds zijn vaak echt helemaal wit. Dat is dan denk ik verkeerswit maar, mijn ervaring is dat op veel van die standaard emmers "wit" niet eens een kleurcode staat.

Voor de muren vind ik het wel heel erg wit. Het oogt kil in mijn ogen. Wij hebben ooit eens een puur witte muur overgeschilderd naar Ral 9010 en het deed veel warmer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:11
Vicsnikker schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:56:
Hi all,

Op dit moment ben ik bezig met de verbouwing van mijn eerste appartement. Nu ben ik op het moment aangekomen dat mijn aannemer (op vrij korte termijn) wil weten welke kleuren in zou willen voor de muur, deur, plafond en plinten.

Ik neig zelf naar wit, veel wit. Nu zat ik een beetje rond de neuzen op funda en kwam ik dit veel te hippe appartement tegen: https://www.funda.nl/koop...03-willebrordusstraat-68/

Welke kleuren denken jullie dat hier zijn gebruikt voor de deur, plinten en muur? Als in: welk type wit? Ral 9010, 9016? Wellicht iets anders? Ik krijg de indruk dat ze alle drie dezelfde kleur hebben, maar dit zou mijn leken perspectief kunnen zijn.

Groet,

Victor
Wat in het funda appartement gebruikt is, kunnen we uiteraard niet precies beoordelen, maar als je deze look mooi vindt, zou ik voor 9010 gaan. Dat is niet zo gelig als hier verderop wordt genoemd, maar roomwit, dus wat warmer dan verkeerswit (9016). Maar de kleur is online moeilijk te beoordelen en zelfs in het echt moeilijk te vergelijken. Bedenk dat je het altijd weer kunt veranderen als het in de praktijk niet goed uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:40

SambalBij

We're all MAD here

Bovenstaande kleurnummers zijn natuurlijk ook te combineren.

Jaar geleden nieuw appartement betrokken, en toen met dezelfde vraag aan het zoeken gegaan. Wilde ook voornamelijk wit, maar een beetje warm mocht het wel zijn.
Ik las zelf toen over de combi 9010 op de muren, en 9016 op het platfond. Houdt het toch iets warmer, maar toch wat verschil tussen muren en plafond. Bevalt me prima zo

(En waardoor schijnbaar het plafond ook wat hoger/ruimtelijker zou ogen dan daar ook een warmere tint op)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wij hebben ooit op aanraden van de verfwinkel 9010 op de muren gedaan, en 9016 op plafonds en kozijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik de advertentie lees dan zie ik dat de wanden en plafonds gestuct zijn. Dat gaat meer naar 9016 dan 9010 dan lijkt me.
Weet even niet of je gips op kleur kunt krijgen (vast wel) maar neig er naar om te zeggen dat dat hier niet gebeurd is ;)

Ter indicatie onderstaande foto. Deur is 9001, muur 9010, plafond spack. 11 jaar geleden gedaan, dan zie je de verschillen en het resultaat na jaren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hDKTHYQXgpaIHkI0GxDBma4Q1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CunfDtTIjfZl4W0TABQLPHXB.jpg?f=fotoalbum_large

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUQ51Fvh9u1vlfmbGeZpJ051Hag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mt4CrWQfvDlo9eFK3fV9h2TS.jpg?f=fotoalbum_large

9010 crème wit en 9016 verkeerswit.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:37
rbaidjoe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:43:
9016 als je friswit wilt
Goede samenvatting... Ik heb hetzelfde, het ziet er al snel uit alsof er gerookt word..

Lekker wit maken, ziet er overdag fris en ruimtelijk uit.. En savonds met de lampen sfeer aanbrengen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geel en wit bedoel je? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-07 21:12
Wit is eigenlijk geen kleur; onze ogen beschouwen de helderste kleur in ons gezichtsveld als "helder wit", en verder zien we vooral het contrast tussen verschillende kleuren wit. En digitale camera's doen eenzelfde truucje. Daarom lijkt RAL 9010 in de foto van @The Eagle friswit, en in de foto van @caspervc een beetje gelig.

9010 is in de meeste gevallen wit genoeg - tenzij je een muur ernaast 9016 verft, dan lijkt het ineens gelig.

In ieder geval zou ik geen geld uitgeven aan designkleuren met namen als "Zambiaans Ivoor" ofzo. Zo nauwkeurig zijn je ogen niet, en de verfmengers bij een bouwmarkt/verfwinkel zijn dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
We hebben 9001 op de plinten en deurkozijnen, vreselijke kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 20:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The Eagle schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:43:
Als ik de advertentie lees dan zie ik dat de wanden en plafonds gestuct zijn.
Dat sluit natuurlijk niet uit dat er daarna ook nog een laagje (latex) muurverf in eender welke kleur overheen gegaan is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapedapeda
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 20:07
Ik zou de kleur op je muren ook zeker laten afhangen van de kleur van je vloer.

Ter illustratie: een warme houten vloer, en 9010 oogt minder fris; het contrast in kleuren is minder groot. In dat geval zou 9016 juist voor iets meer frisheid kunnen zorgen.
Een grijze gietvloer met 9016 kan daarentegen de kilheid van de vloer juist vergroten. Dan zou 9010 juist een iets warmere/knussere look kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 09:56
Naast de bovenstaande tip over de vloer, bedenk je ook wat je op of voor de muur gaat zetten. Voor wit steekt alles erg hard af. Een zachte/matte/warme kleur laat alles ervoor veel rustiger ogen. Denk aan lijsten, kasten (zeker als ze open zijn), planken of je zwarte TV.
Pagina: 1