Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GbE8
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05-2023
Mijn vraag

Ik overweeg over te stappen van een variabel energiecontract naar een dynamisch contract.

Een dynamisch contract kan goed werken bij de wasmachine of bij het opladen van mijn elektrische auto want dan bepaal ik op basis van het stroomtarief wanneer ik stroom afneem.

Maar ik heb ook een warmtepomp werkt het daar ook mee? Ik kan de temperatuur van de vloerverwarming wel lager zetten bij een hoge stroomprijs en hoger bij een lagere stroomprijs maar het opwarmen van de vloer kost dan ook weer extra energie.

Vraag
is deze werkwijze rendabel?
blijft het aangenaam warm in huis als ik dit doe?

verbruik 8000 kwh en 150m3 gas per jaar geen zonnepanelen.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ja, maar wat is Tmin en Tmax voor jouw vloer?
Je zou natuurlijk gewoon tussen 18 en 40 (of zelfs 60?) kunnen varrieren - maar dat zorgt wel voor een soort comfort-verschil...
dus je moet kijken binnen welke limieten je het wilt houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
Ik denk dat je meer winst maakt door je legionella run goed te schedulen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Hoezo kost het opwarmen van je vloer extra energie? Dat wordt dam toch weer vertraagd afgegeven aan de omgeving. Het is meer wat je vloer technisch gezien aankan, ook in schommelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:58
Ik heb hier dynamisch contract icm warmtepomp en dat gaat best goed. February en maart zat ik op 500kwh met een tarief van 0,24ct gemiddeld (door slim plannen dus).

De grootste winst zat hem bij mij in SWW/legionella. Beste uren zijn iedere dag tussen 12:00 - 16:00, dan is het buiten warm (loopt je pomp wat efficienter) en tarieven laag.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GbE8
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05-2023
Dank voor jullie reacties, ik ga in ieder geval kijken naar de SWW/legionella instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik heb een dynamisch contract, een WP en een WPB.
Als de stroom nou echt heel goedkoop is, zet ik de boiler full swing aan op die momenten, maar verder kijk ik er niet naar om.
Ik wil het warm hebben als het koud is, en niet 'onnodig' als ik het niet koud heb.
Bovendien heb ik de tarieven nog maar zeer zelden een regulier tarief zien overstijgen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:39
In elk geval lijkt het dat NIBE-warmtepompen logica hebben om op basis van EPEX-prijzen te sturen in warmteproductie. Maar hoe zij dat precies doen is mij niet bekend. https://www.nibe.eu/nl-nl...home/smart-price-adaption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:18
laurens0619 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:11:
Ik heb hier dynamisch contract icm warmtepomp en dat gaat best goed. February en maart zat ik op 500kwh met een tarief van 0,24ct gemiddeld (door slim plannen dus).

De grootste winst zat hem bij mij in SWW/legionella. Beste uren zijn iedere dag tussen 12:00 - 16:00, dan is het buiten warm (loopt je pomp wat efficienter) en tarieven laag.
En doe je niks speciaals in de nacht? Dan is het soms het laagst...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
PCJR schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:26:
[...]

En doe je niks speciaals in de nacht? Dan is het soms het laagst...
tot nu toe niet, nachten zijn koud geweest en dan draait de warmtepomo minder efficient.
En de laagste tarieven heb ik tot nu toe overdag gezien in de middag :)

Zodra de nachten wat beter zijn ga ik hem idd ook snachts laten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:18
laurens0619 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:34:
[...]

tot nu toe niet, nachten zijn koud geweest en dan draait de warmtepomo minder efficient.
En de laagste tarieven heb ik tot nu toe overdag gezien in de middag :)

Zodra de nachten wat beter zijn ga ik hem idd ook snachts laten werken
Maar je kunt toch instellen dat met de backupheater de sww tank naar 55 of 60 graden gaat in t goedkoopste uur snachts...of?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
PCJR schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Maar je kunt toch instellen dat met de backupheater de sww tank naar 55 of 60 graden gaat in t goedkoopste uur snachts...of?
De legionella run bedoel je?
Ja zou moeten kunnen maar nog niet de behoefte gehad want het goedkoopste uur is doorgaans niet snachts maar overdag
(Voorbeeld: aankomende nacht laagste punt 28 ct@ 0400 en morgen overdag laagste punt 23,5 @ 14:00)

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 05-05-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieske2478
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 15:31
Ik schakel via Home Assistant mijn Warmtepomp boiler uit op de dure tarieven en schakel hem weer aan als de tarieven onder de 30 cent komen. Geen idee of het veel zal gaan schelen maar in pricipe zou het altijd beter moeten zijn om niet de boiler te laten verwarmen bij hoge tarieven. Ik zit nog te twijfelen of ik de warmtepomp boiler alleen overdag zal laten aan gaan omdat de hoge prijzen vaak pas na 21:00 uur weer lager worden en er dan toch niemand meer in bad gaat of gaat douche en je overdag meer verwarmt met zonnestroom.

[ Voor 4% gewijzigd door Thieske2478 op 15-10-2023 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-08 11:08

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

Ik heb een hybride warmtepomp en zonnepanelen. Ik heb het idee om een dynamisch contract af te wisselen met een variabel contract, beide maandelijks opzegbaar.
Uiteraard zomers het variabele contract met saldering, in de koude maanden het dynamisch contract.

Iemand daar ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
hetgos schreef op maandag 25 december 2023 @ 01:41:
Ik heb een hybride warmtepomp en zonnepanelen. Ik heb het idee om een dynamisch contract af te wisselen met een variabel contract, beide maandelijks opzegbaar.
Uiteraard zomers het variabele contract met saldering, in de koude maanden het dynamisch contract.

Nee want lijkt me veel gedoe voor weinig winst. Maar je kunt bijv op www.Enever.nl de prijzen van stroom terugvinden en eens een berekeningetje maken van hoe jij denkt uit te komen. Ik verwacht dat je max 5 CT/kWh gaat winnen, als je dan 2000 kWh nodig hebt ben je 100 euro verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 19:54

Hangt nogal af van de omstandigheden van t geval.

Heb je voldoende panelen om je jaarverbruik te dekken?
Lekker salderen over het hele jaar.

Heb je te weinig panelen om het jaar te dekken?
De voordeligste leverancier opzoeken (in de zomer variabel/salderen zul je bij voorkeur zo plannen dat je weer vertrekt met+/- 0 kwh...)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dat komt nooit uit.

als je echt geld wilt besparen tief je die gasketel bij het grofvuil en zeg je je gascontract op. dat bespaart je al 300 euro per jaar of zo aan vastrecht. die gasketel hangt er toch voor jan joker tenzij je een daikin/intergas combi hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 27-12-2023 00:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-08 11:08

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

Had ik erbij moeten zeggen: ik verbruik ca 5000 kWh per jaar, panelen leveren ca 3800 kWh.
Warmtepomp verbruikt in koudste maanden tot 700 kWh / maand, als de panelen heel weinig opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hetgos schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:22:
Had ik erbij moeten zeggen: ik verbruik ca 5000 kWh per jaar, panelen leveren ca 3800 kWh.
Warmtepomp verbruikt in koudste maanden tot 700 kWh / maand, als de panelen heel weinig opleveren.
dat maakt niet echt uit. het gaat erom dat de WP zo min mogelijk verbruikt zodat je minder uit het stroomnet hoeft te halen en ten alle tijden zoveel mogelijk teruglevert. dus zet je pijlen eerst op zorgen dat die zo efficient mogelijk kan draaien en dan kan je kijken naar het opslaan van de "overtollige" energie van je panelen met een thuisaccu. waneer dat laatste economisch haalbaar is moet je zelf uitrekenen maa staar je niet blind op de huidige tarieven en hou rekening met de trend waar energiekosten heengaat.

pro tip: stap van dynamische tarieven af, het is onder de streep altijd duurder, vooral met een warmtepomp.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1310
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:11
flippy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:05:
[...]

dat maakt niet echt uit. het gaat erom dat de WP zo min mogelijk verbruikt zodat je minder uit het stroomnet hoeft te halen en ten alle tijden zoveel mogelijk teruglevert. dus zet je pijlen eerst op zorgen dat die zo efficient mogelijk kan draaien en dan kan je kijken naar het opslaan van de "overtollige" energie van je panelen met een thuisaccu. waneer dat laatste economisch haalbaar is moet je zelf uitrekenen maa staar je niet blind op de huidige tarieven en hou rekening met de trend waar energiekosten heengaat.

pro tip: stap van dynamische tarieven af, het is onder de streep altijd duurder, vooral met een warmtepomp.
Hi,

Kun je misschien iets uitleggen over je pro tip. Ik zit (nog) dynamisch maar heb sinds korte een hybride pomp. Ben heel benieuwd, thnx alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JP1310 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:58:
[...]

Hi,

Kun je misschien iets uitleggen over je pro tip. Ik zit (nog) dynamisch maar heb sinds korte een hybride pomp. Ben heel benieuwd, thnx alvast.
Simpel: een warmtepomp draait 24/7, een dynamisch tarief komt dan ineens duurder uit omdat je meeste verbruik is op het grootste deel van het jaar en dagen dat de tarieven het hoogste zijn. Lage stroomprijs in ze zomer heb je bar weinig aan als je verbruik in de winter het hooget is en de stroon het duurst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 20:34
flippy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:03:
[...]

Die gasketel hangt er toch voor jan joker tenzij je een daikin/intergas combi hebt.
Ik heb zo’n 8 kW Daikin/Intergas combi. In de praktijk gebruik ik de CV ketel alleen voor warm water. Waarom zou de CV voor Janjoker zijn in jouw optiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jdbiggelaa schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Ik heb zo’n 8 kW Daikin/Intergas combi. In de praktijk gebruik ik de CV ketel alleen voor warm water. Waarom zou de CV voor Janjoker zijn in jouw optiek?
omdat je vastzit aan een gasketel die je niet weg kan halen omdat het wwarmtepompdeel dan niet meer wilt werken. ga je dus naar een warmtepompboiler of laat je warm water door het daikin deel doen (de normale uitvoering van de daikin warmtepomp kan zelf warm water maken en heeft geen gasketel nodig) zit je dus nog steeds 300 euro per jaar te betalen aan vastrecht alleen maar omdat de installatie niet werkt zonder gasketel. voor 300 euro per jaar aleen maar voor het gas vastrecht is dat een vies duure onderneming ten opzichte van een warmtepompboiler. je kan voor de prijs van alleen he vastrecht je complete warm water verbruik afdekken met nog genoeg ruimte over voor een leuk avondje stappen.

maar jij hebt die keuze nu niet meer want je installateur heeft je een type installatie aangesmeerd die weigert te werken zonder werkende gasaansluting ook al heb je de ketel niet meer nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-05-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dianebakker70
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-07 20:12
Eens met @D-dark @laurens0619 dat de legionellarun slim plannen kostenbesparend is. En inderdaad schijnt een Nibe met dynamische tarieven overweg te kunnen zoals @Wagenus zegt. Maar mijn Daikin ook! Niet vanzelf en niet door Daikin, want die zeiden een jaar geleden al dat ze zoiets gingen maken maar niks meer van gehoord sindsdien....

Intussen heb ik al een jaar een stukje software in gebruik van een developer die niet bij Daikin werkt. De Zweedse Erik Eng heeft iets geprogrammeerd waarbij je zelf kan instellen dat de watertemperatuur iets omhoog of omlaag mag, en dat de ruimtetemperatuur iets omhoog of omlaag mag. Daardoor gaat de Daikin dan een beetje wachten met stoken tot het tarief wat lager is, of juist wat eerder beginnen met stoken als het tarief nog laag is. Zo simpel is het eigenlijk maar. Je moet wel een WLAN adapter in je warmtepomp hebben of erin stoppen, voor de communicatie met die software uiteraard.

Het levert niet noemenswaardig minder comfort op maar wel kostenbesparing omdat je de piektarieven vermijdt. Het werkt bij hem met zijn Zweedse leverancier Nord Pool en bij mij met de Nederlandse tak van Tibber. Info op daikin.erikeng.se .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Hier zojuist een telefonisch gesprek gevoerd met iemand van de energieleverancier welke me graag op een dynamisch contract wil zetten. Ik heb hem proberen uit te leggen dat:

Ik een warmtepomp heb welke in de maanden Okt, Nov, Dec, Jan en Feb. zo'n 80% van mijn verbruik opslurpt. verdeelt over ca. de hele dag. Mijn pv panelen in de zomermaanden het meest opwekken.
In de koude maanden de prijs per kWh hoger is dan de prijs in de zomer als de zon schijnt.

Mijn warmtepomp is best goed efficiënt ingesteld. Mijn pv panelen dekken het verbruik mooi af en hebben iets overschot.

Klopt mijn redenatie dat als ik 4000 kWh stroom opneem voor gemiddeld €0,30 en ik lever 4000 kWh terug voor gemiddeld €0,25 dat ik €200 achteruit boer t.o.v. mijn huidige contract waar ik €0,03 verschil heb tussen teruglever kosten en terug levergoedig? Dit alles met het salderen even buiten het zicht gelaten.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:19
Red_Baron schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:09:

Klopt mijn redenatie dat als ik 4000 kWh stroom opneem voor gemiddeld €0,30 en ik lever 4000 kWh terug voor gemiddeld €0,25 dat ik €200 achteruit boer t.o.v. mijn huidige contract waar ik €0,03 verschil heb tussen teruglever kosten en terug levergoedig? Dit alles met het salderen even buiten het zicht gelaten.
Terugleveren en daar gemiddeld 25 cent voor krijgen gaat je nooit lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:52
ASW1 schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:43:
[...]

Terugleveren en daar gemiddeld 25 cent voor krijgen gaat je nooit lukken.
Haha. Je mag van gelukt spreken als je boven de 10 cent uit komt. Gisteren moest je 19 cent per Kwh BETALEN voor teruglevering. En deze week met veel zonneschijn hangt de prijs rond de 0,0 of daaronder.
Pagina: 1