Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SolarEdge SE4000H kapt opgewerkte vermogen af op 4kW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-10 14:10
Sinds november vorig jaar hebben ik en mijn buurman samen zonnepanelen laten plaatsen. Na wat verschillende offertes uiteindelijk voor een SolarEdge systeem gegaan welke bestaat uit het volgende:

1 x SolarEdge SE4000 HD Wave omvormer
13 x Longi Solar LR4-60HBD-370M zonnepalen
13 x SolarEdge S440 optimizers

De zonnepanelen liggen op een op het zuiden gerichte schuine dak, ideaal dus.

Afgelopen woensdag, 19 april, was het de eerste echte zomerse dag. Natuurlijk even gekeken op de SolarEdge app wat de opbrengst was en tot grote verbazing zagen we op beide systemen dat het lijkt alsof de omvormer de opbrengst afkapt bij 4kW, zie screenshot hieronder. Nu weet ik niet 100% zeker of dit ook echt zo hoort te zijn. Het lijkt mij enorm sterk dat de leverancier ons een systeem verkoopt dat (13 x 370 =) 4.810 watt kan opwekken maar het systeem zelf maar 4kW aan kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VUOuZ9CiisQo3-Pn_l5naRgwj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uQDHz0XcwDIb7FVTskdD36R.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik op de datascheet van de omvormer kijk dan zie ik toch echt dat deze omvormer een inkomende watt van 6200W aan kan. Zie onderstaande screenshot en link naar de datasheet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzjBQwasLA9K5w-8p43A7JMTvzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XFCqWeiGhEkOW1A6xLfKruzx.png?f=fotoalbum_large

https://www.solaredge.com...ve-inverter-datasheet.pdf

De vraag is dan ook of het klopt dat onze systemen niet boven de 4kW uitkomt of dat er ergens toch iets verkeerds gaat? Al dan niet met de omvormers of de optimizers.

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rated AC output is 4000 VA (watt)

Dus niet zo vreemd toch?

Let wel: het is nu (nog) koud en dus hogere VA te verwachten uit de panelen.
Als het straks 30 graden is, zal het minder zijn

zoeken naar 'aftoppen is niet erg'

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2023 14:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Maximum AC Power Output staat op 4000, dus 4kW klopt wel?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Trumpske schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:07:
Sinds november vorig jaar hebben ik en mijn buurman samen zonnepanelen laten plaatsen. Na wat verschillende offertes uiteindelijk voor een SolarEdge systeem gegaan welke bestaat uit het volgende:

1 x SolarEdge SE4000 HD Wave omvormer
13 x Longi Solar LR4-60HBD-370M zonnepalen
13 x SolarEdge S440 optimizers

De zonnepanelen liggen op een op het zuiden gerichte schuine dak, ideaal dus.

Afgelopen woensdag, 19 april, was het de eerste echte zomerse dag. Natuurlijk even gekeken op de SolarEdge app wat de opbrengst was en tot grote verbazing zagen we op beide systemen dat het lijkt alsof de omvormer de opbrengst afkapt bij 4kW, zie screenshot hieronder. Nu weet ik niet 100% zeker of dit ook echt zo hoort te zijn. Het lijkt mij enorm sterk dat de leverancier ons een systeem verkoopt dat (13 x 370 =) 4.810 watt kan opwekken maar het systeem zelf maar 4kW aan kan?

[Afbeelding]

Als ik op de datascheet van de omvormer kijk dan zie ik toch echt dat deze omvormer een inkomende watt van 6200W aan kan. Zie onderstaande screenshot en link naar de datasheet:

[Afbeelding]

https://www.solaredge.com...ve-inverter-datasheet.pdf

De vraag is dan ook of het klopt dat onze systemen niet boven de 4kW uitkomt of dat er ergens toch iets verkeerds gaat? Al dan niet met de omvormers of de optimizers.
Je omvormer geeft aan wat er aan AC-vermogen wordt opgewekt, je moet dus naar AC kijken. Waar je nu naar kijkt is hoeveel er aan de DC (zonnepanelen)-kant verwerkt kan worden.

En het is redelijk normaal dat er ondergedimensioneerd wordt. De omvormer is dan wat goedkoper en als je uitrekent wat je minder aan opbrengsten hebt door dat aftoppen valt dat meestal ook erg mee.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 21-04-2023 14:13 ]

[removed]

• Trumpske
Bedankt voor de snelle reacties.
Mm, dan klopt het dus toch. Maar, blijft het dan niet vreemd dat er voor een 4000 Watt omvormer is gekozen en niet voor een 5000W?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Trumpske schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:25:
Bedankt voor de snelle reacties.
Mm, dan klopt het dus toch. Maar, blijft het dan niet vreemd dat er voor een 4000 Watt omvormer is gekozen en niet voor een 5000W?
Tja, voor 100 euro besparing heb je net iets minder opbrengst. Over het geheel gezien zal het een paar jaar kosten om die 100 euro terug te verdienen. Ik zou zelf liever de 5000 hebben, maar realistisch gezien maakt het eigenlijk bar weinig uit.

[removed]

• Trumpske
Bedankt voor de reacties. Zal eens kijken wat de installateur zelf zegt en wat zijn redenen zijn geweest om dit op deze manier te doen.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het is gebruikelijk de omvormer iets te laten aftoppen, mede omdat dit nauwelijks (tot hooguit enkele procenten bij 0.7*Wp) verlies geeft en juist met lage vermogens een hoger rendement oplevert vanwege de dan net wat gunstigere loadcase. Daarnaast is de omvormer in aanschaf direct iets goedkoper:

En verder: zie de vele reeds bestaande topics hierover.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Wat voor aansluiting heb je? Ik zie dat dit een 1-fase omvormer is. Misschien is er wel bewust gekozen voor dit type omdat de 5K en hoger te zwaar is voor je hoofdaansluiting.

Zoals aangegeven zul je nu merken op een mooie dat dat hij iets aftopt. In de zomer als de buitentemperatuur een stuk hoger is zal het vermogen iets lager zijn.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Trumpske
Headshot_NL schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:04:
Wat voor aansluiting heb je? Ik zie dat dit een 1-fase omvormer is. Misschien is er wel bewust gekozen voor dit type omdat de 5K en hoger te zwaar is voor je hoofdaansluiting.
Ik heb inderdaad een 1 fase aansluiting. Als goed is is de 5kW ook geschikt voor 1 fase. Als ik het zo lees zal het verschil dus wel meevallen tussen een 4kW en 5kW omvormer (in de zomer maanden dan).

Pagina: 1