Sinds november vorig jaar hebben ik en mijn buurman samen zonnepanelen laten plaatsen. Na wat verschillende offertes uiteindelijk voor een SolarEdge systeem gegaan welke bestaat uit het volgende:
1 x SolarEdge SE4000 HD Wave omvormer
13 x Longi Solar LR4-60HBD-370M zonnepalen
13 x SolarEdge S440 optimizers
De zonnepanelen liggen op een op het zuiden gerichte schuine dak, ideaal dus.
Afgelopen woensdag, 19 april, was het de eerste echte zomerse dag. Natuurlijk even gekeken op de SolarEdge app wat de opbrengst was en tot grote verbazing zagen we op beide systemen dat het lijkt alsof de omvormer de opbrengst afkapt bij 4kW, zie screenshot hieronder. Nu weet ik niet 100% zeker of dit ook echt zo hoort te zijn. Het lijkt mij enorm sterk dat de leverancier ons een systeem verkoopt dat (13 x 370 =) 4.810 watt kan opwekken maar het systeem zelf maar 4kW aan kan?
:strip_exif()/f/image/6uQDHz0XcwDIb7FVTskdD36R.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik op de datascheet van de omvormer kijk dan zie ik toch echt dat deze omvormer een inkomende watt van 6200W aan kan. Zie onderstaande screenshot en link naar de datasheet:
/f/image/XFCqWeiGhEkOW1A6xLfKruzx.png?f=fotoalbum_large)
https://www.solaredge.com...ve-inverter-datasheet.pdf
De vraag is dan ook of het klopt dat onze systemen niet boven de 4kW uitkomt of dat er ergens toch iets verkeerds gaat? Al dan niet met de omvormers of de optimizers.
1 x SolarEdge SE4000 HD Wave omvormer
13 x Longi Solar LR4-60HBD-370M zonnepalen
13 x SolarEdge S440 optimizers
De zonnepanelen liggen op een op het zuiden gerichte schuine dak, ideaal dus.
Afgelopen woensdag, 19 april, was het de eerste echte zomerse dag. Natuurlijk even gekeken op de SolarEdge app wat de opbrengst was en tot grote verbazing zagen we op beide systemen dat het lijkt alsof de omvormer de opbrengst afkapt bij 4kW, zie screenshot hieronder. Nu weet ik niet 100% zeker of dit ook echt zo hoort te zijn. Het lijkt mij enorm sterk dat de leverancier ons een systeem verkoopt dat (13 x 370 =) 4.810 watt kan opwekken maar het systeem zelf maar 4kW aan kan?
:strip_exif()/f/image/6uQDHz0XcwDIb7FVTskdD36R.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik op de datascheet van de omvormer kijk dan zie ik toch echt dat deze omvormer een inkomende watt van 6200W aan kan. Zie onderstaande screenshot en link naar de datasheet:
/f/image/XFCqWeiGhEkOW1A6xLfKruzx.png?f=fotoalbum_large)
https://www.solaredge.com...ve-inverter-datasheet.pdf
De vraag is dan ook of het klopt dat onze systemen niet boven de 4kW uitkomt of dat er ergens toch iets verkeerds gaat? Al dan niet met de omvormers of de optimizers.
There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't