Terugslagklep plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 18:34

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
Hallo,

In onze woning die wij hebben gekocht was reeds een afvoerkanaal geplaatst voor de BORA inductieplaat met geïntegreerde afzuiging. Via een buizensysteem gaat de afzuiging vanuit het keukenblok onder de vloer door en aan de wand van de garage via een dak doorvoer naar buiten.

De gebruikte onderdelen zijn van het merk NOVY en lijken niet meer leverbaar, ook heeft NOVY geen terugslagklep in het assortiment.

De reden waarom wij een terugslagklep willen installeren is dat de afzuiging met name in de winter veel koude lucht naar binnen trekt door het grote temperatuurverschil. Ik heb in de woonkamer namelijk nagenoeg alle koude bronnen aangepakt om zo min mogelijk energie te verspillen (70m2 verwarmen in november, december, januari en februari kost mij grof gezegd 800m3) en dus heb ik kieren en naden afgedicht met tochtband, tochtstrip en radiatorfolie aangebracht. Maar de afzuiging blijft dus een probleem.

Vanuit een platte buis:
Afbeeldingslocatie: https://b3000431.smushcdn.com/3000431/wp-content/uploads/2023/03/5414425101436.png?size=600x602&lossy=1&strip=1&webp=1

De afmetingen van de NOVY platte buis zijn 89mm bij 222mm.

is er een verloopstuk naar ronde buis waarop deze Ubbink Ventus dakdoorvoer zit afgesloten:
Afbeeldingslocatie: https://www.janwit.nl/wp-content/uploads/2022/07/vergeten-Jan-wit-producten-2022-07-14T140224.105-1200x1200.jpg.webp

Deze dakdoorvoer zit verlijmd en kan zowel aan de onderkant niet aangepast worden (want te weinig ruimte) en aan de bovenkant ook niet, want verlijmd en is als een onderdeel.

Nu vond ik bij ventilatieland een terugslagklep die nagenoeg dezelfde afmetingen heeft:
https://www.ventilatielan...gklep-220x90-mm-kv29.html

Mijn vraag is zou dit kunnen, of hebben jullie mogelijk andere oplossingen om dit probleem op te lossen? Nu leggen we iedere avond een glazen pannendeksel met rubberen rand op het fornuis om de koude stroom te blokkeren.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:22
Wij hadden hetzelfde probleem met koude tocht in de winter. We hebben een normale afzuigkap boven de kookplaat. Om tocht tegen te gaan hebben we de terugslagklep gelijk bovenop de afzuigkap gemonteerd. Dus slang eraf, klep erop en vervolgens de afvoerslang.

Iets waar je rekening mee moet houden is dat de klep na verloop van tijd vettig gaat worden en misschien niet goed met opent en sluit. Dan is het wel handig als je er redelijk makkelijk bij kan komen om hem te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kan die Bora kookplaat niet óók voorzien worden van koolstof filters / recirculatie filters? Je zou dan de gehele afvoer naar buiten kunnen laten vervallen waarbij je uiteraard wel jaarlijks de filters dient te vervangen (of regelmatig moet reinigen ;) ).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:21
Of een passende afdekplaat of afdekmat op maat op je BORA kookplaat leggen na het koken. Doen wij ook en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:55
Kun je wel het verloopstuk zeghalen? Dan zou je een thormobox in de ronde buis kunnen schuiven en daarna het verloop weer terugmonteren (https://www.naber.de/en/thermobox/)
Het kan wel wezen dat hij iets blijft klepperen als de afzuiging aan staat in verticale montage. (bij horizontage plaatsing heb ik hier geen last van overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:25
Will_M schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:21:
Kan die Bora kookplaat niet óók voorzien worden van koolstof filters / recirculatie filters? Je zou dan de gehele afvoer naar buiten kunnen laten vervallen waarbij je uiteraard wel jaarlijks de filters dient te vervangen (of regelmatig moet reinigen ;) ).
En anders een plasmafilter. Die is in principe zelfreinigend. Hoef je alleen nog maar het vetfilter fatsoenlijk bij te houden. Enige nadeel is de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:34
Normaal zitten die kappen gewoon los in t dak en pak je ze er zo uit. Als dat t geval is kan je een inwendige terugslagklep plaatsen, hier ook gedaan aan de buitenkant. Klep had net niet de goede maat, opgedikt met ducttape zodat ie er strak in past.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1