Lenovo S21e naar Windows 10 verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 10:56
Hallo,
Een kennis heeft mij gevraagd om zijn mini-laptop naar Windows 10 (of 11) over te zetten ivm de afgelopen ondersteuning van Windows 8.1.
Het bleek te gaan om de Lenovo S21e :? 8)7 |:(
https://tweakers.net/pric...ad-s21e-20/specificaties/
Mooi apparaatje op zich; klein, licht, en eigenlijk nog verbazingwekkend snel ook.... maar ja de specificaties houden niet over....
Ik vraag mij daarom af of ik hier goed aan doe, en hoop wat advies te kunnen inwinnen.

Online heb ik flink gezocht.
Hoewel er voor deze laptop wel een Bios update W10 64 bit op de website staat van Lenovo, heb ik toch een beetje mijn twijfels. (Is dit een update voor enkel dit model, of één die voor meerdere modellen, ook met betere specs, is uitgerold)

Eigenlijk kan ik online nergens echt duidelijk vinden of mensen deze laptop hebben geüpdate en wat de ervaringen zijn.

De specificaties van de laptop zijn uiteraard héél mager voor W10, maar het zou op zich wel moeten kunnen.
-Processor is snel genoeg en 2GB ram is voldoende. (hoewel wel erg mager)

Het grootste probleem zie ik echter in de schijfruimte.
In het verleden heb ik eens te maken gehad met een "mini-laptop" met ook 32 GB, en daar had ik toen problemen mee dat de updates telkens niet geïnstalleerd konden worden ivm te weinig ruimte..
Deze laptop heeft:
-een Windows partitie van: 21,4 GB
-en nog een Herstelpartitie van: 7,33 GB

Ik zou natuurlijk kunnen overwegen om de herstelpartitie te verwijderen, aangezien terug naar fabrieksinstellingen bij deze laptop nou ook niet echt meer nuttig zou zijn.

Het zal moeten gaan om een upgrade, en geen schone installatie, aangezien er nog een functionerende office 2007 op staat en deze zijn waarschijnlijk na een schone installatie niet meer opnieuw te installeren. (vermoed ik)
(Open/Libre office kan op zich een optie zijn, maar aangezien meneer deze software is gewent, liever niet.)

Ik ben in ieder geval al begonnen met het maken van een USB-herstelstation, en ga straks een Image maken, voordat ik verder ga.
Maar ben zeer benieuwd naar de adviezen!!

Alvast bedankt!

Michiel

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde machientje, maar de opslagruimte is inderdaad een enorme bottleneck. Het is me nog niet gelukt om W10 te installeren omdat de installer ook na het verwijderen van alle herstelpartities niet genoeg ruimte wilde zien. Heb er toen CloudReady (nu vervangen door ChromeOS Flex) opgezet.

Hoop dat het jou beter vergaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Laatst online: 15:08

Esumontere

Floep, banaan.

Als het een laptop is voor enkel browse- en office-taken zou ik Linux Mint overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:04
Succes, Windows 10 of 11 op een 32gb SSDtje krijgen is nagenoeg onmogelijk. Zeker als je hem daarna nog fatsoenlijk wilt gebruiken.

Wellicht dat je met een aangepaste en uitgeklede versie nog ergens komt, maar het is eigenlijk je tijd en moeite niet meer waard.

Alles zit ook gesoldeerd dus opgraden is er niet bij

[ Voor 9% gewijzigd door XelaRetak op 21-04-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:27
Ik ga me er even makkelijk van af maken:
"Het zal moeten gaan om een upgrade..."

Je kennis zal zijn eisen moeten bijstellen.

(Verder kan je googlen naar: "Compact OS" installation)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:33

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb thuis twee laptops die ik op die manier opgegeven heb. Ze waren ooit uitgerust met windows 7 denk ik, maar de updates lukten niet meer vanwege ruimtegebrek. Ook dezelfde hoeveelheid; 32gb. Na heeeeeeel veel gepruts en gevloek heb ik er uiteindelijk chromebook machines van gemaakt met de software van neverware (nu chromeos flex) en daar ben ik wel blij mee; de laptop (toshiba laptopje met touchscreen) heeft nu een tweede leven gekregen.

Ik zou het meer in die richting zoeken, upgrade naar w10 of 11 lijkt mij een kansloze missie

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Laatst online: 16-09 10:56
Okay,

Dat is dus een hele duidelijke bevestiging van mijn twijfels!

Super bedankt voor de duidelijke reacties.

Het word óf offline de laptop blijven gebruiken als veredelde typmachine, óf een alternatief besturingssysteem.

Nogmaals bedankt! _/-\o_
Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

P.C_N00B schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:48:
Okay,

Dat is dus een hele duidelijke bevestiging van mijn twijfels!

Super bedankt voor de duidelijke reacties.

Het word óf offline de laptop blijven gebruiken als veredelde typmachine, óf een alternatief besturingssysteem.

Nogmaals bedankt! _/-\o_
Michiel
Of een grotere SSD er in? Lijkt me de meest logische oplossing.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:27
McKaamos schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:50:
[...]

Of een grotere SSD er in? Lijkt me de meest logische oplossing.
Dan moet je wel heeeeel goed kunnen solderen. Dat ligt niet zo voor de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Het kan wel. Zoek eens naar NTDEV / tiny11. Dat is een custom build windows 11, waar al het overbodige uit is gesloopt. Ik dacht dat het draait op 10Gb diskspace. Met het os heb ik goede ervaringen, maar 2Gb ram is nog steeds niet fijn om mee te werken. Maar wellicht het proberen waard?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat itsmuppet hierboven zegt klinkt leuk (voor het opslag gedeelte) maar als je dan kijkt naar een gemiddelde windows instal (met browser, office (of wat je daar ook voor alternatief voor zoekt). dan zit je nog steeds met maar 2gb.

uit ervaring weet ik dat 2gb anno nu echt verd... weinig is, zelfs chromeOS flex vereist (volgens specs) 4gb of meer..

het lijkt me dan evident dat je op z'n minst alle dromen van windows 10 of 11 laat varen, ik heb pas een pctje gehad waarvan 1 ramstick stuk bleek en hij dus al een tijdje met maar 2gb deed (linux min 18, die al eeuwen niet meer was geupdated) en daat draaide maar net aan.

mocht het je dus lukken het ram wel up te graden dan zou ik zeerzeker linux mint of chromeOS flex aanbevelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:52
Olifant in de kamer hier.

En een nieuwe dan? Ik doe even de aanname dat je kennis lang met zo’n apparaat doet en alles graag bij hetzelfde houdt.

Schaft hij een mooie en compacte laptop aan waar hij weer jaren mee vooruit kan en zijn jullie beiden van het vraagstuk af. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:52
Oeps, dubbel gepost!

[ Voor 96% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 30-04-2023 23:59 ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Gr4mpyC3t schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:58:
Olifant in de kamer hier.

En een nieuwe dan? Ik doe even de aanname dat je kennis lang met zo’n apparaat doet en alles graag bij hetzelfde houdt.

Schaft hij een mooie en compacte laptop aan waar hij weer jaren mee vooruit kan en zijn jullie beiden van het vraagstuk af. :)
Eigenlijk is dit inderdaad het enige goede antwoord. Die Lenovo is nu eenmaal aan het einde van zijn bruikbare leven. Hij is afgeschreven en niet meer inzetbaar voor het beoogde doel, dan is het tijd voor wat nieuws.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als je nog van wat tweaken houd kan er nog wel wat mee gedaan worden natuurlijk. :)
ElevenForums: Lessons I learned from a system with only 32GB storage

Upgraden/updaten is natuurlijk een probleem omdat er niet genoeg opslagruimte voor is.
Je kan wel een externe SD/USB opslag daarvoor gebruiken.

De beste optie om zoveel mogelijk ruimte over te houden is om Windows 10 32Bit te installeren in MBR mode zonder extra boot/herstel partities.

Na installatie Windows 10 22H2 32Bit op 30GB partitie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHun3EORlvE_N8TNZJh1Ldp0fvQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mw03TLZbRsR05ViiHQsUbxnf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5W78GhdE7NscNG2jT3IkpslAbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eTSCCcdrszSATz0gQL30TpiS.png?f=user_large

Na uitschakelen van Windows Reserved Storage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOb_ktXDFBQgzuIysBV9vKq-qDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jHHSPAfVOXg8qhG4YUKhrH3L.png?f=user_large

Na activeren van Windows Compact OS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWk3G8QS2MtqMEIzavdoixu7Lvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P3Ygxn0UHntGRkqocxQBuEFy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Met Windows 11.

Windows 11 22H2, op 30GB partitie, MBR mode, Windows Reserved Storage uit en Compact OS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQfr39Gy5EE1j9VDeTeu2Iuxo_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4PrSp64pgixasrHEQ8LRhlky.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACJ6hWgAmGoCd_Le6YtxEumHfIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XYJnMj5ApuUSxsjlMtOOd8EO.png?f=user_large
Pagina: 1