Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Kleinere omvormer geleverd dan in offerte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Goedemiddag iedereen,

Op de zaak is 23,5kWp aan panelen geleverd op een plat dak met een Oost-West opstelling. Er is geen schaduw of wat dan ook.

In de offerte is met uitgegaan van een Sungrow SG20RT (20kW), echter bij uitlevering is een SG15RT (15kW) geleverd. Volgens de installateur zou dit voldoende zijn met deze opstelling. Hoe staan jullie hier tegenover?
Wij vinden het verschil tussen 23,5kWp en de 15kW van de omvormer erg groot.

Hoe staan jullie tegenover het geen er uiteindelijk is geleverd?

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:07

M2M

medicijnman

1. nee is niet netjes. Offerte = leveren, tenzij anders naderhand overeengekomen.

Maar de vraag is hoeveel vermogen de zonnepanelen daadwerkelijk kunnen leveren. Als het vanwege ligging en schaduw, 20kW nooit gehaald kan worden en het blijft steken op 12, zou 15kW ook voldoende zijn. Maar netjes is het niet.

-_-

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dan hadden ze dat toch ook in de offerte kunnen opnemen (15kW ipv 20kW omvormer).

En wat doen ze qua doorbelasten van de prijs ?
Neem aan dat de rekening later uitvalt dan je offerte ?

https://sunnergie.nl/prod...mers/?filter_merk=sungrow
100€ verschil

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• sjtienuh
ZeRoC00L schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:55:
Dan hadden ze dat toch ook in de offerte kunnen opnemen (15kW ipv 20kW omvormer).

En wat doen ze qua doorbelasten van de prijs ?
Neem aan dat de rekening later uitvalt dan je offerte ?

https://sunnergie.nl/prod...mers/?filter_merk=sungrow
100€ verschil
De factuur zal inderdaad hierdoor ook lager zijn. Echter gaat het ons vooral om de vraag gaan we door een lagere omvormer ook daadwerkelijk minder opwekken. Zie dat er nog een 17kW tussen beide omvormers zit. Vandaar ook de twijfels of het eerste advies juist is geweest, of het geen is uitgevoerd of had de tussenweg genomen moeten worden.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:39
Dat is best een behoorlijk verschil, ik vraag mij af of je echt niet boven die 15kW uit gaat komen... Wat je kan doen is de grafieken in de gaten houden en kijken wat de piekbelasting is? Dan afspreken dat als de omvormer niet toereikend is ze alsnog die andere leveren?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:31
sjtienuh schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:52:
Goedemiddag iedereen,

Op de zaak is 23,5kWp aan panelen geleverd op een plat dak met een Oost-West opstelling. Er is geen schaduw of wat dan ook.

In de offerte is met uitgegaan van een Sungrow SG20RT (20kW), echter bij uitlevering is een SG15RT (15kW) geleverd. Volgens de installateur zou dit voldoende zijn met deze opstelling. Hoe staan jullie hier tegenover?
Wij vinden het verschil tussen 23,5kWp en de 15kW van de omvormer erg groot.

Hoe staan jullie tegenover het geen er uiteindelijk is geleverd?
  1. Ik vind het niet netjes, als ze een offerte maken met een bepaalde spec/functionaliteit dienen ze dat te leveren, dus ik accepteer dit soort dingen niet, tenzij met gigantische kortingen. Ik durf dan wel eens semi serieus tegen de zaakvoerder van zo een club te zetten "ja maar het is toch geld genoeg, dit moet toch voldoende zijn als ik dit overmaak ipv het oorspronkelijke factuurbedrag" :+ .
  2. als die panelen echt onder een goede hoek oost/west 50/50 liggen dan kan je BIJNA het aantal kWp eigenlijk delen door 2 om het benodigde kVA/kW van je omvormer te bekomen.
    Dus technisch antwoord op je vraag is: neen, het is geen probleem en je zal er geen of uiterst minimale hinder van ondervinden maar dat weet je pas 100% zeker als je je grafieken gaat ophalen en ziet hoeveel er afgetopt wordt.
@sjtienuh
Kan je de dakhellingshoek en je oost/west graden eens opgeven? Dan kan je dat in een calculator gooien.

Aangezien het een grotere opstelling betreft heb ik het idee/gevoel dat het op een grote schuur/stal/bedrijvenpand is. Daar liggen de panelen vaak onder een kleinere hellingshoek en dat kan de gelijktijdige instraling van de zon beïnvloeden waardoor je vaker gaat aftoppen, daar staat dan wel weer tegenover dat panelen die vlakker (kleinere hoek) liggen minder opbrengen dan hun Wp waardoor dat elkaar mogelijkerwijs "cancelled".

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 21-04-2023 12:09 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13

Barrycade

Through the...

Die 20 lijkt wat overbemeten maar volgens tech sheet zou de 17 een betere match zijn qua aangesloten vermogen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:08
Ik heb hier 7.8kWp in een O-W opstelling onder een grote hoek (oftewel minder pieken dan bij jou), en die zit op een zonnige dag op zijn piek aan zo'n 5kW. Dat is eenzelfde verhouding als wat jij hebt, maar op een plat dak zullen je hoeken beter zijn. Oftewel dit zal gaan aftoppen, maar het verlies zal niet echt groot zijn.

Echt een probleem is het dan ook niet. Het is alleen niet netjes dat ze daar nu pas mee komen. Dit vooraf als een optie geven is prima, maar achteraf een kleinere omvormer plaatsen niet. De 17 zou echter naar mijn idee zeer waarschijnlijk de beste optie zijn.

[removed]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

sjtienuh schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:52:
Volgens de installateur zou dit voldoende zijn met deze opstelling.
Nou dan hebben ze het door gerekend met sunny design of solaredge designer of whatever, dus dan kunnen ze dat ook laten zien.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:28
Mogelijk dat de SG20RT gewoon leverproblemen heeft? Dan is de keuze tussen nu een aantal zonnige maanden helemaal missen of voor mogelijk wat aftoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 21-04-2023 12:10 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 21:10
redwing schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:09:
Ik heb hier 7.8kWp in een O-W opstelling onder een grote hoek (oftewel minder pieken dan bij jou), en die zit op een zonnige dag op zijn piek aan zo'n 5kWh. Dat is eenzelfde verhouding als wat jij hebt, maar op een plat dak zullen je hoeken beter zijn. Oftewel dit zal gaan aftoppen, maar het verlies zal niet echt groot zijn.

Echt een probleem is het dan ook niet. Het is alleen niet netjes dat ze daar nu pas mee komen. Dit vooraf als een optie geven is prima, maar achteraf een kleinere omvormer plaatsen niet. De 17 zou echter naar mijn idee zeer waarschijnlijk de beste optie zijn.
Ik neem aan dat je een piek van 5kW (=vermogen) bedoelt en niet kWh (=opbrengst)?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:08
MarcoC schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:12:
[...]

Ik neem aan dat je een piek van 5kW (=vermogen) bedoelt en niet kWh (=opbrengst)?
Dat lijkt me logisch :+ Tijdens het typen haal ik ze wel eens door elkaar ;)

[removed]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 21:10
redwing schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:12:
[...]

Dat lijkt me logisch :+ Tijdens het typen haal ik ze wel eens door elkaar ;)
Dat dacht ik ook, maar om verwarring te voorkomen toch goed om het expliciet te noemen :) .

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

75% betalen met de opmerking dat dit voldoende moet zijn voor deze opstelling.

• HyperBart
Nielson schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:10:
Mogelijk dat de SG20RT gewoon leverproblemen heeft? Dan is de keuze tussen nu een aantal zonnige maanden helemaal missen of voor mogelijk wat aftoppen.
Jij bent een makkelijke.
Die omvormer hangt er nu al, dus hij gaat niet veel missen. Laten hangen en laat ze maar bellen als die 20 er is.

Ik krijg echt de zenuwen van de vlotheid waarmee alles in de bouw weggemoffeld wordt tot er over betalingen en kortingen moet gebabbeld worden, dan moet het ineens wel allemaal correct en stug gaan. Dan komen ze niet vanzelf af met “oh maar weet je betaal gewoon ook maar 3/4 van wat we geprijsd hadden op dat product”

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 14:01
Gewoon de 20 kW uitvragen. Niet zomaar ongevraagd de getekende offerte wijzigen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• sjtienuh
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:22:
Gewoon de 20 kW uitvragen. Niet zomaar ongevraagd de getekende offerte wijzigen.
Ik snap deze reactie, echter wanneer er wordt afgetopt maar de omvormer schakelt op een lagere opbrenst al in kan het elkaar opheffen.

• sjtienuh
HyperBart schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:03:
[...]
  1. Ik vind het niet netjes, als ze een offerte maken met een bepaalde spec/functionaliteit dienen ze dat te leveren, dus ik accepteer dit soort dingen niet, tenzij met gigantische kortingen. Ik durf dan wel eens semi serieus tegen de zaakvoerder van zo een club te zetten "ja maar het is toch geld genoeg, dit moet toch voldoende zijn als ik dit overmaak ipv het oorspronkelijke factuurbedrag" :+ .
  2. als die panelen echt onder een goede hoek oost/west 50/50 liggen dan kan je BIJNA het aantal kWp eigenlijk delen door 2 om het benodigde kVA/kW van je omvormer te bekomen.
    Dus technisch antwoord op je vraag is: neen, het is geen probleem en je zal er geen of uiterst minimale hinder van ondervinden maar dat weet je pas 100% zeker als je je grafieken gaat ophalen en ziet hoeveel er afgetopt wordt.
@sjtienuh
Kan je de dakhellingshoek en je oost/west graden eens opgeven? Dan kan je dat in een calculator gooien.

Aangezien het een grotere opstelling betreft heb ik het idee/gevoel dat het op een grote schuur/stal/bedrijvenpand is. Daar liggen de panelen vaak onder een kleinere hellingshoek en dat kan de gelijktijdige instraling van de zon beïnvloeden waardoor je vaker gaat aftoppen, daar staat dan wel weer tegenover dat panelen die vlakker (kleinere hoek) liggen minder opbrengen dan hun Wp waardoor dat elkaar mogelijkerwijs "cancelled".
De hellingshoek is 20 graden.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Je kan ook andersom redeneren, die kleinere omvormer kan wel eens meer opbrengst hebben in een oost west opstelling omdat ie eerder opstart.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Señor Sjon
sjtienuh schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:25:
[...]

Ik snap deze reactie, echter wanneer er wordt afgetopt maar de omvormer schakelt op een lagere opbrenst al in kan het elkaar opheffen.
De meeste omvormers hebben tegenwoordig over de hele line dezelfde inschakelspanning en MPTT voltages (specs even bekijken). Dat zijn ook niet de uurtjes dat er veel gebeurd en met een grote installatie haal je dat sowieso al makkelijk.

Edit: en inderdaad, specs zijn over de linie hetzelfde. Nog een leuke, de SG15 is max recommended 22,5 kWp, niet 23,5 kWp. In het voor/najaar kan je zomaar 20-30% meer hebben dan het vermogen op het label van het PV-paneel. De 15 kW gaat onherroepelijk aftoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyti1i3XxRTlvL9vWlr_dk_lrYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EFrxNvgWFPNm6CGHOUMAwJhx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 21-04-2023 12:34 ]

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-11 21:27

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Ik ben van mening dat het piekvermogen van de panelen wel erg ver bij die van de omvormer vandaan ligt. (1,56x)

Ik vergelijk het dan met de Oost-West set hier (9600Wp op een 6kWp omvormer, dus 1,6x). Die set begint in maart af te toppen en in mei/juni is dat dan een uur of 4,5 per dag (als de zon z'n weg weer eens weet te vinden :) ) Die set is indertijd geplaatst met 8320Wp aan panelen (1,38x). Dat topte ook al af, maar was nog acceptabel.
Nu is het wel eens frustrerend, maar niet frustrerend genoeg voor een vervangende omvormer á 1800 euro. Maar als ik toch eens opnieuw mocht kiezen.

Mocht je wat inzicht willen: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=84613&sid=75025
De set is in april 2020 geplaatst en in oktober 2021 uitgebreid van 26x320Wp naar 30x 320Wp panelen...
Ik denk dat je dit zo'n beetje kan verwachten op een zonnige juni-dag: https://pvoutput.org/intr...613&sid=75025&dt=20220622

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• HyperBart
sjtienuh schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:25:
[...]

In die categorie/klasse van PV inverters is die opstartspanning gelijk, zeker met zo een strings/set van panelen.

Ik heb het nog niet in een calculator gegooid maar 15kW en 23.5kWp op een plat dak 50/50 vind ik wat te bruut.

Trouwens... Dan is er ineens ook ruimte voor een gekke uitbreiding hier of daar, kans is klein maar nu zit je al onmiddellijk aan je limiet.

Ik heb bewust omwille van een belastingstarief op kW in Belgie een héél kleine omvormer gekozen, nu valt dit binnenkort weg en had ik eigenlijk beter gewoon een bijna 1 op 1 kWp/kW omvormer moeten nemen.

6720Wp 12p/12p op ZuidOost/ZuidWest hier op een *tromgeroffel* 4kW omvormer. Ja ik top af, maar is bewust geweest en ik ben er tevreden van, je moet er tegen kunnen :+

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:44
15kW ipv een 20kW omvormer scheelt op jaarbasis een kleine 300kWh bij een 23,5kWp O/W installatie, ofwel 1,6% opbrengstverlies. Ligt aan het prijsverschil of dat het waard is.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:42
Verschil is zelfs maar 170kwh per jaar met een helling van 20°, bij 13° is het 300kwh.

Vraag een korting van 750€ ofzo.
Dat komt ongeveer overeen met 20 jaar 170kwh aan 20€c en het verschil in aankoopprijs.

• sjtienuh
Eigenlijk begrijp ik dat we ons in de voet schieten wanneer we de lagere omvormer laten hangen?
Het minimale ingangsvermogen is gelijk, enkel het piek vermogen maakt in deze de dienst uit?

• HyperBart
sjtienuh schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:36:
Eigenlijk begrijp ik dat we ons in de voet schieten wanneer we de lagere omvormer laten hangen?
Het minimale ingangsvermogen is gelijk, enkel het piek vermogen maakt in deze de dienst uit?
Het maximum vermogen ja, dat is (te) beperkt waardoor je opbrengstverlies hebt over een jaarperiode.

Even visueel maken, dit was een paar dagen geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgoN1r0mGAp65S5uNDWJPQPG03A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vg5IdeDgboVPSNeBd9S9w7cd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door HyperBart op 21-04-2023 15:41 ]

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:47
@sjtienuh

Als de de antwoorden van Uszka en KweNi combineer, schiet je je in de voet voor 0.91% opbrengst per jaar. En heb je soms iets minder opbrengst op hele zonnige, koele dagen.

Ik zou geloof ik taart voor de hele zaak vragen i.p.v. een korting.

• Señor Sjon
MSXBas schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:51:
@sjtienuh

Als de de antwoorden van Uszka en KweNi combineer, schiet je je in de voet voor 0.91% opbrengst per jaar. En heb je soms iets minder opbrengst op hele zonnige, koele dagen.

Ik zou geloof ik taart voor de hele zaak vragen i.p.v. een korting.
Dure taart dan. Als de energietarieven weer de lucht in gaan kan dat een taart per dag schelen.

Ik zou gewoon de omvormer vragen die je besteld hebt. Toen heeft ie met zijn verstand dat ding opgenomen in de offerte.

• ds23man

ds23man

Eenum

Señor Sjon schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:59:
[...]

Dure taart dan. Als de energietarieven weer de lucht in gaan kan dat een taart per dag schelen.

Ik zou gewoon de omvormer vragen die je besteld hebt. Toen heeft ie met zijn verstand dat ding opgenomen in de offerte.
Ik weet niet waar jij je taart koopt....

Wat vaak gewoon vergeten wordt is de temperatuur. Ik heb hier 17,5 kWp op een 16 kW omvormer en pal zuid.

Eergisteren had ik met zon overgoten weer een piekvermogen van 15,5 kW bij een temperatuur van een graad of 10. Vandaag weer zonovergoten maar bijna 19 graden, piekvermogen 14,5 kW. Aftopping zie ik alleen in het voorjaar bij koude temperaturen en dan alleen bij wisselend bewolkt weer.

• Señor Sjon
Ik heb 11 kW op pal zuid 48 graden helling maar heb al 13 kW langs zien komen dit voorjaar (voordat de netspanning het weer opgaf) en die 11 kW haalt ie vrij makkelijk.

• ds23man

ds23man

Eenum

Señor Sjon schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:17:
Ik heb 11 kW op pal zuid 48 graden helling maar heb al 13 kW langs zien komen dit voorjaar (voordat de netspanning het weer opgaf) en die 11 kW haalt ie vrij makkelijk.
Continu?

• Maestro

Maestro

ds23man schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:13:
[...]

Ik weet niet waar jij je taart koopt....

Wat vaak gewoon vergeten wordt is de temperatuur. Ik heb hier 17,5 kWp op een 16 kW omvormer en pal zuid.

Eergisteren had ik met zon overgoten weer een piekvermogen van 15,5 kW bij een temperatuur van een graad of 10. Vandaag weer zonovergoten maar bijna 19 graden, piekvermogen 14,5 kW. Aftopping zie ik alleen in het voorjaar bij koude temperaturen en dan alleen bij wisselend bewolkt weer.
Te makkelijk. In de PV Output link die ik hierboven postte, zie je dat op 22 juni 2022 er bij > 25° C gewoon nog wordt afgetopt. Na de hele dag al in de volle zon te hebben gestaan. Jouw situatie laat slechts 109% (piek) paneelvermogen t.o.v. omvormer zien, bij de TS gaat het om 156% (hier 160%).

De TS zal zelf moeten beslissen waar ie zich het best bij voelt, maar dan wel op basis van een reële verwachting...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• ds23man

ds23man

Eenum

Maestro schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:21:
[...]

Te makkelijk. In de PV Output link die ik hierboven postte, zie je dat op 22 juni 2022 er bij > 25° C gewoon nog wordt afgetopt. Na de hele dag al in de volle zon te hebben gestaan. Jouw situatie laat slechts 109% (piek) paneelvermogen t.o.v. omvormer zien, bij de TS gaat het om 156% (hier 160%).

De TS zal zelf moeten beslissen waar ie zich het best bij voelt, maar dan wel op basis van een reële verwachting...
Je vergeet de opstelling mee te nemen. Oost-west geeft een lagere piek dan pal zuid, daarom kan je in het eerste geval meer overdimensioneren.

• Señor Sjon
Stedin zegt pas ergens in 2024 de netspanning te kunnen normaliseren, dus herinner me er dan even aan. ;)

• Maestro

Maestro

ds23man schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:25:
[...]

Je vergeet de opstelling mee te nemen. Oost-west geeft een lagere piek dan pal zuid, daarom kan je in het eerste geval meer overdimensioneren.
Dat ben ik met je eens, maar de sets van de TS en deze hier zijn beide Oost-West.
Er zal wat verschil door de hoek (20° vs. 13°) en mogelijk ligging zijn,maar imo zijn deze sets redelijk goed te vergelijken voor de vraagstelling.

Hier is het echter een eigen keuze/foutje geweest, bij de TS wordt het opgelegd (althans, gepoogd :D)

Klik vanaf hier evt. eens door juni heen met 'Next day'. Zou je echt tevreden zijn met die horizontale lijnen op sommige dagen als je daar niet voor had gekozen?

• ds23man

ds23man

Eenum

Maestro schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:37:
[...]

Dat ben ik met je eens, maar de sets van de TS en deze hier zijn beide Oost-West.
Er zal wat verschil door de hoek (20° vs. 13°) en mogelijk ligging zijn,maar imo zijn deze sets redelijk goed te vergelijken voor de vraagstelling.

Hier is het echter een eigen keuze/foutje geweest, bij de TS wordt het opgelegd (althans, gepoogd :D)

Klik vanaf hier evt. eens door juni heen met 'Next day'. Zou je echt tevreden zijn met die horizontale lijnen op sommige dagen als je daar niet voor had gekozen?
Volgens mij gaat het om 1 set waarbij de panelen gelijkelijk verdeeld over oost en west zijn.

• sjtienuh
ds23man schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:18:
[...]

Volgens mij gaat het om 1 set waarbij de panelen gelijkelijk verdeeld over oost en west zijn.
Dat klopt inderdaad

• HyperBart
Beetje raar, wat verstaan jullie beiden hier boven mij als "1 set"?
Als het over Oost/West gaat spreek je eigenlijk al by default over 2 sets, namelijk eentje op Oost en eentje op West.
Je kan het zelfs over 4 sets hebben als men parallel en serie gecombineerd heeft om onder bepaalde spanningsgrenzen of stroomsterktegrenzen te blijven.

• ds23man

ds23man

Eenum

HyperBart schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:39:
Beetje raar, wat verstaan jullie beiden hier boven mij als "1 set"?
Als het over Oost/West gaat spreek je eigenlijk al by default over 2 sets, namelijk eentje op Oost en eentje op West.
Je kan het zelfs over 4 sets hebben als men parallel en serie gecombineerd heeft om onder bepaalde spanningsgrenzen of stroomsterktegrenzen te blijven.
Het is 1 set omdat het op 1 omvormer zit. Verdeling over meerdere MPP trackers is een ander verhaal.

• HyperBart
ds23man schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:42:
[...]

Het is 1 set omdat het op 1 omvormer zit. Verdeling over meerdere MPP trackers is een ander verhaal.
Ja, waar kwam ergens ter sprake dat er meerdere omvormers zijn? Ik begrijp de verwarring eigenlijk niet.

• Señor Sjon
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.35&max2=0

Aftopping van ~6 april t/m 18 augustus. Hij komt o.b.v. gemiddelde op ca 400 kWh/jaar verlies uit. Laat je een dubbeltje/kWh terug krijgen, dan is het verschil 40 euro per jaar. Over levensduur omvormer van 15 jaar dus al 600 euro 'schade'. En dat is alleen bij gemiddelde opbrengst.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Señor Sjon schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:49:
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.35&max2=0

Aftopping van ~6 april t/m 18 augustus. Hij komt o.b.v. gemiddelde op ca 400 kWh/jaar verlies uit. Laat je een dubbeltje/kWh terug krijgen, dan is het verschil 40 euro per jaar. Over levensduur omvormer van 15 jaar dus al 600 euro 'schade'. En dat is alleen bij gemiddelde opbrengst.
Ga er maar vanuit dat binnen enkele jaren de stroom op het moment dat je omvormer aftopt geen waarde meer heeft :). Daar zijn we nu al zo'n beetje, alleen de manier waarop contracten werken hobbelt er nog een beetje achteraan.

Mij lijkt het belangrijkste punt dat de leverancier gewoon levert wat er afgesproken is, óf tijdig meldt dat het niet lukt en een alternatief voorstelt, en daar niet op de dag zelf mensen mee voor het blok zet :)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
Check ook even hoe de 15kw nu is afgezekerd, en welke AC kabel gebruikt is. De 20kw vereist een 3x32A zekering, zit die er wel?

Als er zonder overleg 'bespaard' wordt is mijn ervaring dat dat op meer plaatsen in de installatie ongevraagd gedaan wordt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• HyperBart
eamelink schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:35:
[...]

Ga er maar vanuit dat binnen enkele jaren de stroom op het moment dat je omvormer aftopt geen waarde meer heeft :). Daar zijn we nu al zo'n beetje, alleen de manier waarop contracten werken hobbelt er nog een beetje achteraan.

Mij lijkt het belangrijkste punt dat de leverancier gewoon levert wat er afgesproken is, óf tijdig meldt dat het niet lukt en een alternatief voorstelt, en daar niet op de dag zelf mensen mee voor het blok zet :)
Iets zal je er altijd voor krijgen, veel misschien niet, maar als het niks is dan zetten we terugleveren uit in onze omvormers en dan loopt het snel genoeg weer op. PV is een belangrijke vorm van groene stroom contracten en die moeten gebacked worden.

@sjtienuh ik denk dat je het ondertussen wel weet. Je ondervindt financieel nadeel en het is een niet nagekomen contractuele afspraak, dat eerst is een discussie, dat tweede een zwart/wit feit.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
eamelink schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 18:35:
[...]

Alsof je na het bestellen van een dikke C63 AMG met een C180 naar huis wordt gestuurd. 'Je mag toch maar 130, het scheelt niks'

Idd, leveren volgens afspraak of tijdig melden waarom niet. Op deze manier is het op zijn zachtst gezegd geen reclame.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:14
Nielson schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:10:
Je bent een hork van een installateur als je over dat soort zaken geen overleg pleegt voordat je de boel komt installeren.

Een normaal bedrijf stuurt vooraf even een mailtje met mededeling dat omvormer type A die op de offerte staat nog maandenlange levertijd heeft, en dat ze alternatief X die bij de groothandel/importeur vrijwel direct beschikbaar is kunnen leveren voor een meer-of minderprijs van Y, en vervolgens beargumenteren waarom A was geoffreerd maar X een prima alternatief is.
En dan de keuze tussen wachten of het plaatsen van een alternatief aan de klant overlaten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb 16kWp west en 8kWp oost op een 20kW omvormer, 20 graden helling en tik regelmatig, vandaag nog, de 20kW aan, ik had de 25kW omvormer moeten nemen, zeker omdat het prijsverschil vaak maar een paar honderd euro is,

Dus ja, die 15 is echt veel te klein.

• sjtienuh
De panelen liggen nu al een hele poos op het bedrijf.
We zien dat er een mooie curve komt.

Echter verbazen wij ons over het volgende:

Er ligt 23,5KWp op het dak. Op een zonnige dag komt de opbrengst niet boven de 13,5KWp uit.

Dit lijkt me wel een erg groot verschil, zelfs met een oost/west opstelling. Er liggen evenveel panelen oost als west. als de zon op zijn hoogst staat, ligt er naar mijn inziens geen schaduw over de panelen. Panelen liggen in een kleine hoek, niet de eerder gestelde 20 graden.
Hoe denken jullie hierover? Moeten we toch gaan claimen?

Kan een installateur het vermogen bv met 20% verlangen zodat er toch een nette curve is?

[ Voor 17% gewijzigd door sjtienuh op 14-06-2023 12:21 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Wat is de daadwerkelijke leghoek en azimut geworden?

Tevens tijd voor stroom, vermogen en Stringspanning grafieken vanuit de omvormer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1