Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke zonnepanelen zijn beter? TRINA Solar of Longi Solar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MisterD81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:17
Ik heb recentelijk 14 zonnepanelen op mijn dak laten leggen.

In de offerte werden Longi Solar Mono Full Black 410wp (Hi-MO 5m LR5-54HPB 410M) aangeboden.
Op de dag zelf bleken er Trina Solar 410wp (TSM-410DE09R.05) panelen gelegd te worden.

Welk van deze panelen is beter? Of maakt het niet zo veel uit?

Ik had via een willekeurige webwinkel (ik weet even niet meer welke) even nagezocht. De Trina Solars waren bij die webwinkel duurder..

Datasheets:
Longi

Trina Solar

Ik kan hier echter alleen geen wijs uit. Ook zeggen de datasheets niet zo veel over de kwaliteit..

Als de leverancier mij goedkopere of kwalitatief slechtere panelen geleverd heeft, dan wil ik uiteraard mijn beklag doen. Maar als de panelen gelijkwaardig zijn, dan laat ik het gewoon voor wat het is.

Beste antwoord (via MisterD81 op 26-04-2023 08:20)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Die verwerken 16-60V volgens de spec sheet, de Trina panelen hebben minder dan 60V onder STC/NOTC omstandigheden. De omvormer heeft 22V openingspanning. De panelen hebben 49.2V openingspanning, 40.8V max bij STC. Dus ik denk dat het ok is.

Het is wel maximaal 290W output. 290/410 = 70%. Deze berekening is niet correct want het vergelijkt AC en DC, maar voor de richting wel bruikbaar. Het kan aftoppen op zonnige dagen.

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Staat er niet ergens -of gelijkwaardig- in je offerte? Trina is een bekend merk, dus waar maak je je precies druk om?

• MisterD81
Barrycade schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:59:
Staat er niet ergens -of gelijkwaardig- in je offerte? Trina is een bekend merk, dus waar maak je je precies druk om?
Mja, op zich maak ik me nergens druk om, behalve het feit dat ik misschien te veel betaald heb terwijl ik goedkopere panelen gekregen heb.
Dus de vraag is meer of die Trina's in dezelfde prijsklasse vallen als de Longi's?
De garantie m.b.t. het opbrengstvermogen (over 25 jaar) is gelijkwaardig, maar kwaliteit van de panelen kun je niet van een datasheet aflezen...

Ik zie nergens een "of gelijkwaardig" terug in mijn offerte.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:17
Trina heeft een iets hogere spanning, waardoor je omvormer misschien juist iets vroeger opstart.
Beiden zijn 410Wp, dus ik zou er niet van wakker liggen.

• mrmrmr
  • Niet online
Zoals @KweNi zegt, de Trina lijkt op papier beter met flink hogere openingsspanning en wat hogere werkspanning. Dat moet wel bij de omvormer passen.

• MisterD81
mrmrmr schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:22:
Zoals @KweNi zegt, de Trina lijkt op papier beter met flink hogere openingsspanning en wat hogere werkspanning. Dat moet wel bij de omvormer passen.
De omvormers zijn Enphase IQ7+.

Acties:
  • Beste antwoord

• mrmrmr
  • Niet online
Die verwerken 16-60V volgens de spec sheet, de Trina panelen hebben minder dan 60V onder STC/NOTC omstandigheden. De omvormer heeft 22V openingspanning. De panelen hebben 49.2V openingspanning, 40.8V max bij STC. Dus ik denk dat het ok is.

Het is wel maximaal 290W output. 290/410 = 70%. Deze berekening is niet correct want het vergelijkt AC en DC, maar voor de richting wel bruikbaar. Het kan aftoppen op zonnige dagen.

• MisterD81
mrmrmr schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:58:
[...]

Ok, bedankt! Dus de Trina panelen zijn zeker niet minder dan de Longi panelen, en wel geschikt.
N.B. Dat van het aftoppen was bekend.
Pagina: 1