StarTech HDD bay via ASUS router HDDs lijken nuked

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik heb al ongeveer een half jaar een ASUS RAPTURE GT-AX6000 router via USB een StarTech HDD bay met 2 2TB HDDs (beide dezelfde Seagate Barracudas). Werkte altijd perfect met SMB en FTP sharing.

Zonder firmware autoupdate aan in de router en verder geen wijzigingen gedaan voor een langere tijd is sinds gisteravond ineens de SMB/FTP niet meer beschikbaar.

Ik heb tzt beide schijven via macOS geformatteerd als exFAT en werkte altijd perfect. Nu als ik de bay direct aan m'n MacBook koppel zijn beide Niet geïnitialiseerd.

diskutil list geeft ook niets aan;

/dev/disk4 (external, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: *2.0 TB disk4

/dev/disk5 (external, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: *2.0 TB disk5

En dit geeft het Schijfhulpprogramma als info output;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vthOOiaKE9ORqTfsJJaiGjr1CWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bjlv8V3i0rvJVUHexGyUeDue.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of het de router is of de StarTech bay die ineens iets raars heeft gedaan, echter zou ik wel graag wat data terug willen halen als dat nog mogelijk is. Gelukkig is de meeste data redundante backup data, echter waren ook wat bestanden alleen daar aanwezig en veel gedoe om dat allemaal weer te herbouwen.

Zijn er eventuele inspectie commandos om te kijken of dit te herstellen is en wat eventueel nog bekend is qua info van de schijf/partitietabellen/etc?

Update
ASUS router draait firmware; 3.0.0.4.388_22068-gf3abdcd

En dit is de HDD Bay; https://www.startech.com/nl-nl/hdd/sdock2u33eb

[ Voor 3% gewijzigd door Razor_ op 21-04-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
Als ze het rechtstreeks op je macbook niet doen vermoed ik dat de usb controller in die startech het probleem is.

Heb je nog ergens een andere disk liggen waar je mee kunt testen?

En je kunt die een lege USB behuizing kopen en kijken of je dan de data op de disken nog wel ziet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Direct via SATA in een Windows computer aangesloten en ook alles blanco. Zelfs met Linux gpart inspectie gedaan; ook alles blanco. Dus de schijven zelf zijn helaas verloren qua partitie-info. Ik heb gelukkig altijd een filelist dump die elke dag gemaakt word en het was allemaal redundante backup data, op een paar files na die ik wel weer opnieuw kon downloaden.

De vraag is echter nog wel steeds wie de aanstichter was. De HDD Bay's interface of de router firmware's disk handler code. Ik vrees dat we daar nooit achter gaan komen. Ik kan ook in de router's logs niets vinden wat daar mee te maken heeft, of errors die duiden op iets in die richting. Ik vermoed een rare one-off bug, maar weet niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Alles wat met Ausus software(firmware) te maken heeft vertrouw ik nooit.
Die startech is niets anders dan een usb naar Sata converter die doet uit zichzelf helemaal niets.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Eens! Ik heb ook bijna alle features uit staan, want de TrendMicro data verzameling bij meer dan de helft van alle features zitten achter die verkapte "paywall". Want je betaald dan eigenlijk dan met je eigen informatie. Misschien binnenkort eens even kijken naar evt open source oplossingen, want de router zelf is tot dusver wel stabiel en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Koop een Nas en stop daar die disken in.

Pagina: 1