Koelpasta verkeert aangebracht?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eastbound
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-06 17:54
Hallo,

Mijn 5 jaar oude laptop wordt de laatste tijd loeiheet
dus heb sinds kort de koelpasta in mijn laptop vervangen bij mijn gpu en cpu.

Dit is de eerste keer dat ik dit deed dus heb ik van te voren meerdere tutorials gekeken over hoe het moet.
De koelpasta die ik gebruikt heb is Artic silver 5. Ik heb deze op advies van één van de video's met een oud bank pasje over de chip uitgesmeerd omdat dit bij laptops beter zou zijn.

Na het vervangen van de koelpasta waren de temperaturen van mijn gpu erg goed al heb ik nog geen grafisch intensieve spellen erop getest.

De cpu aan de andere kant blijft heet worden. Ook al leek het eerst 2 tot 3 graden koeler dan eerst.
Op idle heb ik wel normale temperaturen 48 tot 52 graden.

Als ik een cpu intensieve game opstart dan schiet de temperatuur gerust naar de 85 tot 95 graden en krijg ik flinke thermal throttling. De games waarop ik dit getest heb zijn Minecraft, Arma 3 en Xcom 2. Dit lijkt me niet normaal. Daarom heb ik vandaag de laptop weer opengeschroefd om te kijken hoe de thermal paste erop zat.
En ik zag dat op de gpu en de cpu een plek was waar de chip niet bedekt was ook niet op de heatsink. Ik heb er geen extra pasta meer bij gedaan maar wat er al op zat op weer nieuw uitgesmeerd. Dit was voldoende om de hele chip opnieuw te bedekken.

Vervolgens heb ik de computer aangezet, en krijg dezelfde resultaten. cpu is goed op idle maar heb zeer hoge temperaturen met games.

Mijn vraag is,
Heb ik te veel of te weinig aangebracht?
Kan het ook zijn dat het aan de processor zelf ligt? "de processor diagnostic tools gaf geen problemen aan"
Of is dit normaal bij oudere laptops?'

Het gaat om een MSI ge73vr 7re raider
i7 7700HQ
gtx 1060
16gb ram

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoeveel heb je aangebracht dan? Koelpasta wordt gebruikt om miniscule oneffenheden tussen de heatsink en de die op te vullen. Je hebt in de regel dus maar heel weinig nodig. Ongeveer een halve rijstkorrel is vaak meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eastbound
TERW_DAN schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:54:
Hoeveel heb je aangebracht dan? Koelpasta wordt gebruikt om miniscule oneffenheden tussen de heatsink en de die op te vullen. Je hebt in de regel dus maar heel weinig nodig. Ongeveer een halve rijstkorrel is vaak meer dan genoeg.
Ik heb op beide chips een kort lijntje getrokken. en die vervolgens uitgesmeerd. denk iets groter dan een rijstkorrel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:14
koelfan defect mocht die erop zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Let vooral op dat je geen luchtbel creëert , door de koeler eraf te halen en opnieuw erop is daar grotere kans op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is "te veel" vaak niet echt een ding bij koelpasta, alle excessen knijp je er bij de vereiste druk tussenuit*. Te weinig wordt al wel snel problematisch.

Doorgaans pas je ergens tussen een rijstkorrel en doperwt aan koelpasta toe. Uitsmeren raad ik persoonlijk af gezien je daarmee luchtbellen kan creëren. Stilstaande lucht isoleert nogal. ;)

Heb je verder ook het koelblok en de ventilator(en) ontstoft?

* Niet alsof ik hiermee aanraad om maar direct een hele tube leeg te knijpen, gezien het (strak) aandraaien van het koelblok daarmee ontzettend lastig wordt en het zo'n rotzooi geeft. Daar komt bij dat er ook koelpasta is wat geleid. :)

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 21-04-2023 11:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eastbound
Toerq schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:57:
koelfan defect mocht die erop zitten
Er zit een heatsink op met twee fans aan het uiteinde, Ik heb de fans ook grondig schoongemaakt, die lijken het goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:13 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

eastbound schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:59:
[...]

Er zit een heatsink op met twee fans aan het uiteinde, Ik heb de fans ook grondig schoongemaakt, die lijken het goed te doen.
Dan is dit het punt om een warmtebeeldcamera te gebruiken om te zien of de warmte niet bij de fans komt of niet verder dan de fans komt, maar zo'n camera zul je vast zelf niet hebben.

Je zou eens bij een lokale PC boer langs kunnen gaan en kunnen vragen of ze die een hebben en even willen kijken, zal je een paar tientjes kosten (of als ze het niet druk hebben en reëel zijn zullen ze het misschien gratis doen waar je bij staat), maar dat is de enige manier om echt zeker te weten wat er gebeurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eastbound
99ruud99 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:57:
Let vooral op dat je geen luchtbel creëert , door de koeler eraf te halen en opnieuw erop is daar grotere kans op
D4NG3R schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:58:
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is "te veel" vaak niet echt een ding bij koelpasta, alle excessen knijp je er bij de vereiste druk tussenuit*. Te weinig wordt al wel snel problematisch.

Doorgaans pas je ergens tussen een rijstkorrel en doperwt aan koelpasta toe. Uitsmeren raad ik persoonlijk af gezien je daarmee luchtbellen kan creëren. Stilstaande lucht isoleert nogal. ;)

Heb je verder ook het koelblok en de ventilator(en) ontstoft?

* Niet alsof ik hiermee aanraad om maar direct een hele tube leeg te knijpen, gezien het (strak) aandraaien van het koelblok daarmee ontzettend lastig wordt en het zo'n rotzooi geeft. Daar komt bij dat er ook koelpasta is wat geleid. :)
SgtElPotato schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:59:
Het lijkt erop dat de koeler geen goed contact heeft met de chip zelf. Als je de koeler weer vastschroeft doe dat wel kruislings zodat je niet op één hoek meer druk hebt dan op andere hoeken.
Hier heb ik nog niet over nagedacht, ik ga er zo naar kijken.
Oon schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:02:
[...]

Dan is dit het punt om een warmtebeeldcamera te gebruiken om te zien of de warmte niet bij de fans komt of niet verder dan de fans komt, maar zo'n camera zul je vast zelf niet hebben.

Je zou eens bij een lokale PC boer langs kunnen gaan en kunnen vragen of ze die een hebben en even willen kijken, zal je een paar tientjes kosten (of als ze het niet druk hebben en reëel zijn zullen ze het misschien gratis doen waar je bij staat), maar dat is de enige manier om echt zeker te weten wat er gebeurt
Ik ga zo op google om te kijken of er een computer zaak in de buurt zit.

Dank jullie wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 14:42

E-Vix

Nu met sneeuw!

Laptop koelers werken eigenlijk altijd met heat pipes om de warmte eerst bij de CPU / GPU weg te krijgen en op een andere plek het via een heatsink naar buiten te blazen.
Ik heb zelf een keer bij een laptop gehad dat één van de heatpipes niet goed meer was. Deze bracht de warmte nog maar tot aan het begin van de heatsink in plaats van helemaal naar het einde. Het resultaat was dat de heatsink dus maar voor een klein deel efficient was en de fan altijd hard aan het blazen was. De oplossing was toen om de heatsink in zijn geheel te vervangen. Die heb ik toen voor een paar euro van eBay weten te halen.

Je kan zelf eenvoudig voelen of een van de heatpipes niet helemaal in orde is. Begin aan het einde en kijk vanaf waar deze heet begint te worden. Als daar een abrupt verschil in zit dan is een van je heatpipes niet in orde.
Let op. De heatpipes kunnen erg heet worden. Het is dus aan te raden om dit niet onder volle load te doen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Pagina: 1