Draadloos signaal voor vrachtwagen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap Kappert
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Voor mijn baas ben ik op zoek naar een simpel draadloos zender/ontvangertje.

Deze is bedoeld voor de trailer van zijn vrachtwagen. Hij heeft namelijk bestuurbare assen en als hij de trailer wil koppelen gaat er op de trailer een lampje branden als de assen recht staan.

Dit signaal van dat lampje wil hij graag naar een lampje bij hem in de cabine van de vrachtwagen hebben zodat hij niet telkens meer de vrachtwagen uit hoeft om het lampje op de trailer te controleren.

Hiervoor is dus een draadloze zender/ontvanger nodig die het signaal van het lampje op de trailer pakt en deze doorstuurt naar het lampje in de cabine.

Ik heb al wat op internet zitten neuzen maar ik kan nog niet heel erg veel vinden wat geschikt lijkt want de meeste zender/ontvanger dingen die ik kan vinden hebben allemaal een afstandsbediening of schakelaar nodig en dat is nou juist net het ding wat ik niet heb in deze opstelling. 

Weten jullie iets wat ik hiervoor kan gebruiken?

Meer iets voor MME => verplaatst

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 21-04-2023 12:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:08

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jaap Kappert schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:49:
hebben allemaal een afstandsbediening of schakelaar nodig
als ik je goed begrijp is dit eigenlijk exact wat je zoekt immers als het lampje "aangaat" (of de knop van de afstandbediening word ingedrukt) .. moet er een lampje oid in de cabine aanspringen..

24v --> 5v schakel relais oid kan de functie van het knopje overnemen.

of dat nu een deurbel / garage opener is zolang de knop ingedrukt blijft moet er "iets" gebeuren bij de ontvanger .. allen zolang het lampje brand moet de speaker/gong/ledje blijven afgaan/branden

dat je de speaker vervangt door een ledje lijkt me wel duidelijk .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:15
Ik ben niet echt bekend met trailers maar is er geen vrije ader beschikbaar in de stekker van de trailer?
Dat lijkt me de goedkoopste oplossing.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap Kappert
Jim423 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:37:
Ik ben niet echt bekend met trailers maar is er geen vrije ader beschikbaar in de stekker van de trailer?
Dat lijkt me de goedkoopste oplossing.
Dat zou normaal miscchien wel kunnen maar die stekker die sluit je in principe pas aan nadat je de trailer aan de vrachtwagen gekoppeld hebt. En deze lamp heb je juist nodig tijdens/voor het koppelen. Je kan/mag namelijk niet koppelen als de assen van de trailer niet recht staan.🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap Kappert
vso schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:28:
[...]

als ik je goed begrijp is dit eigenlijk exact wat je zoekt immers als het lampje "aangaat" (of de knop van de afstandbediening word ingedrukt) .. moet er een lampje oid in de cabine aanspringen..

24v --> 5v schakel relais oid kan de functie van het knopje overnemen.

of dat nu een deurbel / garage opener is zolang de knop ingedrukt blijft moet er "iets" gebeuren bij de ontvanger .. allen zolang het lampje brand moet de speaker/gong/ledje blijven afgaan/branden

dat je de speaker vervangt door een ledje lijkt me wel duidelijk .. ;)
Bedoel je met dit "koop een draadloze deurbel en bouw hem om met een relais er overheen"

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jaap Kappert schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:50:
[...]

Bedoel je met dit "koop een draadloze deurbel en bouw hem om met een relais er overheen"

Of bedoel je iets anders?
ja zoiets of zo'n ander ab setje je hebt toch alleen zender/ ontvanger nodig ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:24
Jaap Kappert schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:44:
[...]

Je kan/mag namelijk niet koppelen als de assen van de trailer niet recht staan.🙈
Als je niet kan koppelen als die assen niet recht staan, dan kun je toch ook niet ontkoppelen als ze niet recht staan?

Verder zou ik je vraag bij de/een oplegger/carrosseriebouwer neerleggen. Denk dat ze best met je mee willen denken.

[ Voor 18% gewijzigd door SpelFaut op 21-04-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jaap Kappert schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:44:
[...]

Dat zou normaal miscchien wel kunnen maar die stekker die sluit je in principe pas aan nadat je de trailer aan de vrachtwagen gekoppeld hebt. En deze lamp heb je juist nodig tijdens/voor het koppelen. Je kan/mag namelijk niet koppelen als de assen van de trailer niet recht staan.🙈
Volgens mij zie je het verkeerd :)
Aangenomen dat ie de trailer alleen recht kan zetten met de trekker, moet ie dat dus doen voor ie ontkoppelt. Want als ie eerder ontkoppelt (dus voor de boel recht staat) mag ie in jouw visie nooit meer koppelen ;)
Enige uitzondering is als de trailer zelfsturend en zelfrijdend is los van de trekker. Maar in dat geval moet ie hem bij scheve assen eerst zonder trekker recht zetten en heeft ie dus met het lampje al de visuele confirmatie dat ie recht staat voor ie de trekker in stapt om te koppelen ;)

Kortom: als ik je situatie goed begrijp heeft ie dat lampje alleen nodig om de trailer recht te zetten als ie al gekoppeld is. Dan kun je dus ook gewoon met een bedrade aansluiting (bij voorkeur natuurlijk via een bestaande vrije ader) werken :)
Heb je geen vrije ader, dan zou ik met iets van een krulsnoer werken voor de aansluiting die je parallel op het lampje zet. En heb je aan twee draden denk ik genoeg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:25
Is het niet makkelijker om dat lampje aan de linkerzijde van de trailer te bevestigen?

Kan hij deze gewoon in zijn spiegel zien, en hoeft er ook geen heel systeem ingebouwd te worden.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Jaap Kappert Misschien moet je je baas eens afleren om een oplegger te ontkoppelen op het moment dat de voor/na-loop as(sen) van de oplegger nog 'vrij' staan?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat voor trailer hebben we het over? Kan hij de assen zelf sturen (met een afstandsbediening) of gaat dit via een wig op de draaikrans van de trailer (welke in de koppelschotel valt). Een oplegger kun je altijd ontkoppelen, ook als de assen gestuurd staan, je moet dan alleen wel onder dezelfde hoek weer aankoppelen zodat je niks forceert te sturen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij veel online elektronica winkels kan je 433/866MHz zender/ontvanger kitjes vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 15:18
memphis schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:42:
Bij veel online elektronica winkels kan je 433/866MHz zender/ontvanger kitjes vinden.
Dit. En dan doe je een ldr op de bestaande led en die aan de afstandsbediening en het printje van de ontvanger heeft al een ledje dus dan ben je al klaar.
Pagina: 1