DDR4 RAM uitbreiden of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
In de meest recente tweakers podcast, werd ik gewezen op de lage DDR4 prijzen van dit moment.

Dit gaf mij het idee om mijn systeem een upgrade te geven van 16gb naar 32gb.
Maar wat is nu verstandig? 2x 8gb erbij voor een totaal van 4modules (@2133MT/s). Of vervangen voor 2x 16gb (@3200 of 3600MT/s).

Systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6600K Boxed€ 176,17€ 176,17
1MoederbordenASRock Z170 Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition€ 289,-€ 289,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 465,17

Als ik het goed heb zou mijn moederbord alle DDR4 geheugenmodules t/m 3600MT/s moeten ondersteunen. https://www.asrock.com/mb/intel/z170%20pro4/#Specification

Eventueel vervangende modules:
uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

Ik gebruik mijn pc hoofdzakelijk voor wat fotobewerking met Lightroom (geen grote batches, hoewel mijn Lightroom bibliotheek wel aardig gevuld kan zijn) en Photoshop (geen grote projecten, hooguit een aantal lagen, soms wel op hoge tot zeer hoge resoluties (o.a. panorama's). Soms speel ik een spelletje, maar dat zijn geen zware spellen.

Ik denk dat de stap naar 32gb te verantwoorden is, zeker omdat ik nog een aantal jaren met deze pc wil doen. Er bestaat ook nog de mogelijkheid tot overclocken, maar ik weet niet in hoeverre sneller geheugen daar tegenwoordig nog aan gekoppeld is.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 22-04-2023 10:45 ]

Beste antwoord (via LA-384 op 22-04-2023 11:23)

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Dat RAM setje is vrij prijzig, deze is 20 euro goedkoper en qua snelheid ga je geen verschil merken: https://www.megekko.nl/pr...x16GB-3200-Geheugenmodule

Mijn oude 6600k doet zonder enig probleem 3200MHz, of de jouwe dat doet ligt aan de memory controller op de chip, maar ik heb letterlijk nog nooit gehoord van een 6600k die niet werkt met 3200MHz. Mocht 't nou écht zo zijn dat 't niet werkt dan zet je XMP niet aan en heb je alsnog geen probleem.....

Ook ben ik het oneens dat DDR4 upgraden het niet waard is. Já, je systeem is erg oud, maar 12e én 13e generatie van Intel ondersteunen ook nog DDR4 dus bij een eventuele upgrade kan je je DDR4 alsnog meenemen, AM4 van AMD is ook nog steeds aantrekkelijk voor gamen met de 5800x3d. Mocht het nu zo zijn dat je niet upgrade voordat deze platformen end-of-life zijn kan je altijd nog 2e hands kopen. Het argument dat je geld aan DDR4 verspilt is dus complete onzin IMO. Integendeel, DDR4 kost op moment geen drol meer, 60 euro voor 32GB is écht niks, 't kan bijna niet goedkoper worden.... Mochten de prijzen van DDR4 in de toekomst nog veranderen, dan verwacht ik eerder dat ze duurder worden, omdat DDR5 de standaard wordt, dan dat ze goedkoper worden lol.

Er is maar één juist antwoord op de vraag "is nieuw ram het waard" en dat is "Ja, maar alleen als je merkt dat 16GB te weinig is"

Ik zou niet proberen er een identiek setje bij te prikken. Als dat erg oude RAM is bestaat de kans dat de geheugenchips op de sticks door een andere fabrikant gemaakt zijn zonder dat het serie-nummer veranderd is en dat kan tot problemen lijden. Daarnaast lopen 2 stickjes altijd lekkerder dan 4.

[ Voor 23% gewijzigd door Neekee op 21-04-2023 16:00 ]

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Een 6600k van 7 generaties terug verdiend geen RAM upgrade naar 32GB voor een beetje fotobewerking. Het systeem gaat er praktisch niet sneller van worden. Stop al het besteedbaar computerbudget in nieuwbouw of CPU+ mobo + RAM upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:43

D4NG3R

kiwi

:)

LA-384 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:14:
Ik denk dat de stap naar 32gb te verantwoorden is
Er is maar 1 manier om meer RAM te verantwoorden; zit je nu al >95% van het RAM wat je hebt op te snoepen? Zo ja dan heeft een uitbreiding nut, zo nee is deze zinloos. De extra snelheid ga je met een CPU van die generatie in ieder geval (zo goed als) noppes van merken, dus bij een upgrade zou ik er gewoon 2x8GB bij prikken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met bovenstaande. In een systeem van 7-8 jaar oud loont het echt niet meer om geheugen bij te kopen.

Je wint er meer mee door dan ook gelijk bord en CPU te vervangen.

Met bijv. een i5-12400 en een B660 bordje met DDR4 support win je er veel meer mee.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:43

D4NG3R

kiwi

:)

Als de TS daadwerkelijk al z'n RAM zit op te snoepen, maar verder tevreden is met de performance, is meer RAM toch echt wel veruit de goedkoopste optie om uit te breiden.

Een generiek 2x8GB kitje lap je net 3 tientjes voor, nogal een verschil met een complete upgradekit van CPU + RAM + Mobo. ;)

Maar goed; zoals ik in m'n vorige reactie al aangaf ligt dat er compleet aan of je het huidige RAM ook daadwerkelijk (bijna) in z'n geheel gebruikt. Meer RAM is compleet nutteloos als dat niet het geval is, dan zal je toch echt iets anders moeten gaan upgraden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
3200 of 3600 MT/s geheugen heeft met die cpu weinig zin want het wordt niet ondersteund door de CPU... max snelheid is 2133MT/s. Het beste is dan om 2x dezelfde bankjes van 8GB bij te steken als je ze nog krijgen kan... anders 4x 8GB of 2x 16GB nieuw 2133MT/s geheugen halen.

Of het blijven gebruiken van de 6600k te verantwoorden is... als jij het prima vind, gewoon wat geheugen halen. Maar het is inmiddels wel een CPU van 8 jaar oud, zelfs een budget CPU van Intel of AMD zal er rondjes omheen rennen. Een Intel Core i5-12400F zal al een heel leuke upgrade kunnen zijn... maar goed, daar komt dan ook weer minstens een ander moederbord en ander geheugen bij kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
MicGlou schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:18:
3200 of 3600 MT/s geheugen heeft met die cpu weinig zin want het wordt niet ondersteund door de CPU... max snelheid is 2133MT/s. Het beste is dan om 2x dezelfde bankjes van 8GB bij te steken als je ze nog krijgen kan... anders 4x 8GB of 2x 16GB nieuw 2133MT/s geheugen halen.

Of het blijven gebruiken van de 6600k te verantwoorden is... als jij het prima vind, gewoon wat geheugen halen. Maar het is inmiddels wel een CPU van 8 jaar oud, zelfs een budget CPU van Intel of AMD zal er rondjes omheen rennen. Een Intel Core i5-12400F zal al een heel leuke upgrade kunnen zijn... maar goed, daar komt dan ook weer minstens een ander moederbord en ander geheugen bij kijken.
2133 MT is het hoogste dat gegarandeerd is op die cpu, dat is wat anders dan niet ondersteunen.

Aan het moederbord zal het iig niet liggen, die ondersteunt tot 3600 bij gebruik van 2 modules (al zullen daar nog wat voorwaarden bij zijn zoals single sided enz).

Maar zoals aangegeven, weinig zinvol, tenzij het geheugen nu (bijna) volledig wordt gebruikt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Dat RAM setje is vrij prijzig, deze is 20 euro goedkoper en qua snelheid ga je geen verschil merken: https://www.megekko.nl/pr...x16GB-3200-Geheugenmodule

Mijn oude 6600k doet zonder enig probleem 3200MHz, of de jouwe dat doet ligt aan de memory controller op de chip, maar ik heb letterlijk nog nooit gehoord van een 6600k die niet werkt met 3200MHz. Mocht 't nou écht zo zijn dat 't niet werkt dan zet je XMP niet aan en heb je alsnog geen probleem.....

Ook ben ik het oneens dat DDR4 upgraden het niet waard is. Já, je systeem is erg oud, maar 12e én 13e generatie van Intel ondersteunen ook nog DDR4 dus bij een eventuele upgrade kan je je DDR4 alsnog meenemen, AM4 van AMD is ook nog steeds aantrekkelijk voor gamen met de 5800x3d. Mocht het nu zo zijn dat je niet upgrade voordat deze platformen end-of-life zijn kan je altijd nog 2e hands kopen. Het argument dat je geld aan DDR4 verspilt is dus complete onzin IMO. Integendeel, DDR4 kost op moment geen drol meer, 60 euro voor 32GB is écht niks, 't kan bijna niet goedkoper worden.... Mochten de prijzen van DDR4 in de toekomst nog veranderen, dan verwacht ik eerder dat ze duurder worden, omdat DDR5 de standaard wordt, dan dat ze goedkoper worden lol.

Er is maar één juist antwoord op de vraag "is nieuw ram het waard" en dat is "Ja, maar alleen als je merkt dat 16GB te weinig is"

Ik zou niet proberen er een identiek setje bij te prikken. Als dat erg oude RAM is bestaat de kans dat de geheugenchips op de sticks door een andere fabrikant gemaakt zijn zonder dat het serie-nummer veranderd is en dat kan tot problemen lijden. Daarnaast lopen 2 stickjes altijd lekkerder dan 4.

[ Voor 23% gewijzigd door Neekee op 21-04-2023 16:00 ]

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
Djarune schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:32:
Een 6600k van 7 generaties terug verdiend geen RAM upgrade naar 32GB voor een beetje fotobewerking. Het systeem gaat er praktisch niet sneller van worden. Stop al het besteedbaar computerbudget in nieuwbouw of CPU+ mobo + RAM upgrade.
Ik hoef geen nieuwe cpu+mobo, het huidige voldoet verder aan al mijn wensen. Misschien in 2025 wanneer ondersteuning van 2025 stopt, maar dat zien we dan wel weer.
D4NG3R schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:35:
Er is maar 1 manier om meer RAM te verantwoorden; zit je nu al >95% van het RAM wat je hebt op te snoepen? Zo ja dan heeft een uitbreiding nut, zo nee is deze zinloos.
Zojuist even getest en tijdens de eerste bewerking in Lightroom piekt het RAM gebruik al naar 95%, vaak gebruik ik tegelijkertijd ook nog Photoshop, dus in dat opzicht is het niet onwaarschijnlijk dat ik >16gb gebruik. Waarschijnlijk houdt het bij 20gb wel op, maarja, 2x10 bestaat niet.

Mede door deze opmerking:
Neekee schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:53:
Daarnaast lopen 2 stickjes altijd lekkerder dan 4.
heb ik zojuist een setje 2x 16gb corsair 3200MT besteld.

Ik heb het al eens eerder gehad dat ik op een gegeven moment niet meer uitkwam met het geïnstalleerde RAM geheugen, maar het betreffende geheugen of niet meer verkrijgbaar was, of compleet over de kop gegaan was qua prijs. Dus dat wil ik nu voorblijven. €60,- is nogal te overzien, zeker wanneer ik er meer dan 2 jaar gebruik van maak.

Bedankt voor alle reacties :)
Pagina: 1