Eigen backoffice systeem voor laadpaal ontwikkelen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.761 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric devries
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je een elektrische auto aanschaft en een EV-charger (laadpaal / wallbox) installeert, heb je altijd wel een app voor je oplader. De oplader is meestal gekoppeld aan een backoffice systeem. Voor simpel gebruik aan huis kun je de charger natuurlijk ook gewoon zonder backoffice systeem gebruiken, bijvoorbeeld gewoon met een RFID keycard waarmee je laden start/stopt.

Volgens mij kosten alle backoffice systemen voor laadpalen geld. Logisch want het is een dienst die wordt geleverd door het bedrijf dat dit systeem ontwikkelt en onderhoudt.
Voor zo ver ik weet is een backoffice systeem voor EV-chargers simpel gezegd "gewoon" een soort API die door de laadpaal/wallbox te benaderen is via internet. En deze API voldoet aan een gestandaardiseerd protocol zodat dit allemaal compatibel is met de chargers van verschillende merken die zich ook aan dat protocol houden.

Mijn vraag is: hoe haalbaar is het om een eigen eenvoudig backoffice systeem te ontwikkelen? (Programmeren kan ik)

Beste antwoord (via Eric devries op 24-04-2023 13:23)

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:29
In essentie is een backoffice systeem inderdaad erg eenvoudig. Ik weet niet of het voor jou specifieke laadpaal geldt, maar doorgaan praten alle laadpalen via het OCPP protocol met de backoffice. Op de admin pagina van je paal kan je een URL opgeven waar de paal heen moet praten. Doorgaans wordt er dan een socket connectie opgezet naar die URL waarna je 2-weg communicatie hebt. Je server kan dan een "StartTransaction" command sturen, laadpaal bevestigd dat en start de transactie, vervolgens krijg je metervalues en andere statussen door.

Bron: Ik zat in het wereldje, weet niet alle details meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Eric devries schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:31:
En deze API voldoet aan een gestandaardiseerd protocol zodat dit allemaal compatibel is met de chargers van verschillende merken die zich ook aan dat protocol houden.
Dat is nogal een behoorlijke aanname. Ik zit niet in dat wereldje, dus misschien valt 't mee, maar ik denk eerder dat 't andersom is: iedereen houdt er zijn eigen 'standaard' op na en niemand is compatible met een ander.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:29
In essentie is een backoffice systeem inderdaad erg eenvoudig. Ik weet niet of het voor jou specifieke laadpaal geldt, maar doorgaan praten alle laadpalen via het OCPP protocol met de backoffice. Op de admin pagina van je paal kan je een URL opgeven waar de paal heen moet praten. Doorgaans wordt er dan een socket connectie opgezet naar die URL waarna je 2-weg communicatie hebt. Je server kan dan een "StartTransaction" command sturen, laadpaal bevestigd dat en start de transactie, vervolgens krijg je metervalues en andere statussen door.

Bron: Ik zat in het wereldje, weet niet alle details meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Ik zou hier graag meer over leren.
Hoe kan ik mijn Alfen single pro slim laten laden op de day ahead prijzen?
Wat is daarvoor nodig?
Kan ik dat zelf maken?
Zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Open even een eigen topic a.u.b. in plaats van een twee jaar oude koe uit de sloot te trekken. En hou daarbij dan wel even onze quickstart in je achterhoofd ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Dit topic is gesloten.