PC gaat niet aan, voeding defect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 19:37
Sinds enige dagen gaat de zelfgebouwde desktop PC niet meer aan.
Normaal gesproken gaat er enkele RGB lichtjes branden op het moederbord zodra de stekker in het stopcontact gaat, dit gebeurt nu niet meer. Op de aan-knop is geen enkele reactie, fans staan stil en RGB verlichting op videokaart en fans blijven uit. Wel zie ik dat de op het moederbord aangesloten RGB muismat en een op USB aangesloten LED strip om de paar seconden een paar keer knipperen. Kan ik er in dit geval van uitgaan dat de voeding defect is en vervangen moet worden? Desktop PC is ruim 3 jaar oud, voeding betreft een Bitfenix BF550G 80 plus gold met een maximaal vermogen van 550watt. Zo ja, welke voeding zouden jullie aanraden voor een combinatie van een X570 AORUS ELITE moederbord, RTX 2080 SUPER en Ryzen 7 3700X?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-07 21:01
Je hebt een goede voeding die mogelijk nog in de garantie periode is. Don't jump to any conclusions.

Begin eens met ATX reset. Die doe je door de schakelaar achter op de voeding uit te zetten. Dan houdt je de powerknop 30s ingedrukt. Je trekt dan de voeding helemaal leeg; je ziet ledjes op het moederbord doven. Zet nu de computer weer aan.

Helpt dat niet koppel dan diverse onnodige bling en apparaten van de voeding af en kijk wat gebeurt.

Heb je toevallig een universeelmeter of kun je er één lenen? Dan kun je de voedingslijnen nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
EricJH schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 03:03:
Je hebt een goede voeding die mogelijk nog in de garantie periode is. Don't jump to any conclusions.

Begin eens met ATX reset. Die doe je door de schakelaar achter op de voeding uit te zetten. Dan houdt je de powerknop 30s ingedrukt. Je trekt dan de voeding helemaal leeg; je ziet ledjes op het moederbord doven. Zet nu de computer weer aan.

Helpt dat niet koppel dan diverse onnodige bling en apparaten van de voeding af en kijk wat gebeurt.

Heb je toevallig een universeelmeter of kun je er één lenen? Dan kun je de voedingslijnen nameten.
Dank voor het bericht.

Ik heb de ATX reset uitgevoerd. Dit heeft geen effect gehad.

Overigens branden de lichtjes op het moederbord helemaal niet meer sinds dit probleem. Het enige wat er nog gebeurt is dat de aangesloten USB randapparatuur een paar seconden zwak aangaan en daarna weer uitgaan, dit herhaalt zich om de x seconden totdat de stekker uit het stopcontact gaat.

Ik heb een mutlimeter erbij gepakt, alle stekkers aan het moederbord eraf gehaald en en staven van de multimeter in die stekkers gestoken. De waarde op het scherm van de multimeter varieert van 0.0-0.1 in de standen 2000m tot 250V en een variabele waarde van tussen 0.1-2.8 in de stand 200mV, getest in zowel de CPU als moederbord en randapparatuurstekkers van de voeding. Waarde varieert heel erg maar valt steeds even terug naar 0.

Edit: Met de MoBo stekker aangesloten en de startknop ingedrukt, geeft de meter 28.2 aan in de 200mV-stand van de multimeter op de stekker met opschrift PCIe, CPU en de stekker met vier ronde gaten waaraan de fan zit.

[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 21-04-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
heb je een voeding tester voor de ATX stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
99ruud99 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:23:
heb je een voeding tester voor de ATX stekker?
Iets anders dan een normale multimeter heb ik op dit moment niet. Of bedoel je dat?

[ Voor 3% gewijzigd door timmie1 op 21-04-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Nuja, het is zo'n blokje dat je koppelt aan de ATX-stekker, beetje de nette variant van "de paperclip methode".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
99ruud99 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:26:
Nuja, het is zo'n blokje dat je koppelt aan de ATX-stekker, beetje de nette variant van "de paperclip methode".
Ik zie wat je bedoelt. Deze heb ik nu niet, en ik kan het ook niet lenen.

Ik heb eea wel getest met de multimeter, deze geeft nu 27-28.5 aan in 200mV-modus.

[ Voor 12% gewijzigd door timmie1 op 21-04-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom meet je in de 200mV modus?
Welke rail meet je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Uszka schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:46:
Waarom meet je in de 200mV modus?
Welke rail meet je dan?
Omdat ik anders geen waardes kan lezen, het display toont dan enkel 00.0
Ik heb elke rail getest, maar in dit geval heb ik het specifiek over de twee PCIe(6+1pins), CPU(8pins) en moederbord(24pins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
heb je tijdens testen wel de paperclip gebruikt om de voeding uberhaupt aan te zetten?

want 27mV is "niets" ... je hoort rond de 12V te zitten (factor 1000 hoger)

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 21-04-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
En de voeding stond aan toen je de meting deed? En met aan bedoel ik aan zoals wanneer je het systeem opstart. Je kunt de voeding separaat aanzetten met een paperclip https://help.corsair.com/...-a-PSU-Power-Supply-Unit-

De 24p heeft naast 12v ook 5v, 3,3v en 5vSB. Geen idee wat je gemeten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Uszka schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:00:
En de voeding stond aan toen je de meting deed? En met aan bedoel ik aan zoals wanneer je het systeem opstart. Je kunt de voeding separaat aanzetten met een paperclip https://help.corsair.com/...-a-PSU-Power-Supply-Unit-

De 24p heeft naast 12v ook 5v, 3,3v en 5vSB. Geen idee wat je gemeten hebt.
99ruud99 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:59:
heb je tijdens testen wel de paperclip gebruikt om de voeding uberhaupt aan te zetten?

want 27mV is "niets" ... je hoort rond de 12V te zitten (factor 1000 hoger)
De fan van de PSU draaide niet. Ik heb getest terwijl ik de 24 pins stekker aangesloten had en nadat ik op de powerknop gedrukt had.

Ik heb de paperclip methode toegepast. Zodra ik de schakelaar inschakel, begint de fan van de PSU te draaien. Maar wat betekent dat? Dat de voeding wel goed is, en dat ik het probleem ergens anders moet zoeken?

Terwijl de fan draait, meet ik 3.33 op de 24 pins, 12 op de PCIe, 12 op de ATX stekker en 12 op de CPU.

[ Voor 19% gewijzigd door timmie1 op 21-04-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
timmie1 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:07:
[...]

De fan van de PSU draaide niet. Ik heb getest terwijl ik de 24 pins stekker aangesloten had en nadat ik op de powerknop gedrukt had.
De powerknop van de behuizing kan kapot zijn. Dit kan je testen door de pwr+ en pwr- van de frontheader op het moederbord af te halen en de 2 pinnen op het moederbord kort met elkaar verbinden met een schroevendraaier. Werkt dat niet dan kan het moederbord defect zijn. Hier kom je alleen achter door te testen met een ander moederbord.
Ik heb de paperclip methode toegepast. Zodra ik de schakelaar inschakel, begint de fan van de PSU te draaien. Maar wat betekent dat? Dat de voeding wel goed is, en dat ik het probleem ergens anders moet zoeken?
Dan gaat de voeding iig aan. Verder zie hierboven over de powerknop van de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Uszka schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:12:
[...]

De powerknop van de behuizing kan kapot zijn. Dit kan je testen door de pwr+ en pwr- van de frontheader op het moederbord af te halen en de 2 pinnen op het moederbord kort met elkaar verbinden met een schroevendraaier. Werkt dat niet dan kan het moederbord defect zijn. Hier kom je alleen achter door te testen met een ander moederbord.

[...]

Dan gaat de voeding iig aan. Verder zie hierboven over de powerknop van de behuizing.
Maar in het geval van een kapotte powerknop dienen de lampjes op het moederbord, welke ook branden als het systeem uitstaat, wel normaal te branden, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Daarom zei ik dat het ook een defect moederbord kan zijn. Maar begin bij het makkelijkste om te testen. De powerknop en de voeding. Van de voeding weet je nu hoe die aan kan zonder dat er iets op is aangesloten. De voltages van de pinnen staat in de link die ik je gegeven heb. Nu kan je met de multimeter de lijnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Uszka schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:23:
Daarom zei ik dat het ook een defect moederbord kan zijn. Maar begin bij het makkelijkste om te testen. De powerknop en de voeding. Van de voeding weet je nu hoe die aan kan zonder dat er iets op is aangesloten. De voltages van de pinnen staat in de link die ik je gegeven heb. Nu kan je met de multimeter de lijnen checken.
Geprobeerd met een schroevendraaier en een paperclip, op beide geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 11:38
Misschien een stomme vraag, maar het stopcontact/stekkerblok waar de PC op is aangesloten geeft nog wel stroom door?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timmie1
ruftman schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:20:
Misschien een stomme vraag, maar het stopcontact/stekkerblok waar de PC op is aangesloten geeft nog wel stroom door?
Zeker.

Inmiddels heb ik door middel van trial en error(stuk voor stuk afkoppelen van stekkers op moederbord en testen) het probleem gevonden: De in de behuizing ingebouwde audio en USB-hub, welke aan het moederbord gekoppeld is, maakt kortsluiting en zorgt ervoor dat het volledige systeem niet meer werkt. Na afkoppeling van zowel de audio als USB kabel en een rest van BIOS mbv CMOS batterij start het systeem weer op. Ik ga de defecte hub omzeilen door een andere USB hub met ingebouwde kaartlezer te kopen en in het frontpaneel van de kast te bouwen.

Allen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-07 17:24
Kijk ook even een paar Fix or Flop episodes van Greg Salazar op YouTube, daar leer je na een paar episodes precies waar je op moet letten. Bijna al zijn reparaties zijn pc's die niets doen als je op power drukt.

Edit: ah had je laatste reactie nog niet gezien. Top dat je erachter bent!

[ Voor 15% gewijzigd door spokje op 22-04-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

alles uitbouwen uit de behuizing en dan testen. qua garantie heb ik je in het algemene voedingen topic al gewezen op je rechten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 11:38
spokje schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:15:
Kijk ook even een paar Fix or Flop episodes van Greg Salazar op YouTube, daar leer je na een paar episodes precies waar je op moet letten. Bijna al zijn reparaties zijn pc's die niets doen als je op power drukt
Die serie vind ik sowieso een aanrader, sympathieke gast ook.
Pagina: 1