[Ubuntu 22.04] Disk expended... maar toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik heb onlangs een VM op onze VMWare ESXi omgeving opgetuigd met 2 GB ram en een 30GB HDD, er vanuitgaande dat dit genoeg was. Tussendoor heb ik hem wat extra RAM gegeven. Nu blijkt dat deze VM toch wel wat vol liep en heb ik via de vSphere GUI de schijf vergroot naar 50GB. Vervolgens heb ik via cfdisk de schijf vergroot echter bleef ik nog steeds tegen een volle disk aanlopen. Schijf vergroot naar 300GB en opnieuw cfdisk gedraaid, zelfde verhaal. Nu krijg ik op diverse plekken verschillende resultaten terug waardoor ik vastloop.

De Disk Utility geeft een 322GB schijf aan (In VMWare dus 300GB aangegeven!):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74mWNcqK-0gAqzP88AYsnii6b7s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OavAriWD24XcnOSYcUAMTIFY.jpg?f=user_large

Via Parted zie ik ook een 322GB schijf, maar via df -h zie ik dat /dev/SDA3 nog steeds 29GB zou zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26VWX__c5w2F7ZKyxIerkoQhu2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XYlMf1o963le7PUzoNnHdvlr.jpg?f=user_large

VMWare settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKcMP9ra0JteIo0ejcZYBRFYZs0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QzIPWncx7O033EVfyYrf3xJo.png?f=user_large

Hoe krijg ik de diskspace nu kloppend?

Ubuntu 22.04
1 VM HDD

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Beste antwoord (via The Executer op 20-04-2023 16:40)

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:00
Je hebt de schijf vergroot, maar nu moet je de partitie nog vergroten.
Ik denk dat de volgende link je een heel stuk zal helpen: https://raspberrytips.com/resize-partition-ubuntu/

Sorry, screenshots spraken elkaar een beetje tegen, dit is het dus niet.

[ Voor 18% gewijzigd door markisoke op 20-04-2023 16:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:00
Ik denk dat de volgende link je een heel stuk zal helpen: https://raspberrytips.com/resize-partition-ubuntu/

[ Voor 18% gewijzigd door markisoke op 20-04-2023 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
markisoke schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:21:

Dat dacht ik eerst ook, maar uiteindelijk ben ik via jou wel bij een antwoord uitgekomen:

Via gparted (gewoon in de VM geinstalleerd) zag ik een warning bij /dev/sda3 staan. Er was unallocated space, en via Partition -> Check kon ik dit oplossen. Echter, de check functie was niet beschikbaar omdat het systeem natuurlijk draaide. Vervolgens heb ik de Ubuntu live cd gepakt en hier van geboot, en via die weg gparted gestart. Nu kon ik wel via Partition voor Check kiezen en heeft hij het volgende commando uitgevoerd:
resize2fs -p '/dev/sda3'.

Hierna was de disk op de goede grootte. Dank voor je hulp!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor de volgende keer: zorg dat je schijf hongerige onderdelen, zoals een database, op een aparte disk staat. Partitioneer die schijf niet, maar zet er LVM op. Dan in het physical LVM deel maak je de volume groep en logische volume(s) aan. Als je dan de schijf vergroot, hoef je alleen maar de scsi bus te scannen en kan je met 1 commando het LVM volume mét file system en al vergroten. Terwijl de machine gewoon blijft draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ook zonder LVM is mounted resize mogelijk bij ext3/4 (alleen vergroten)

man resize2fs :
If the filesystem is mounted, it can be used to expand the size of the mounted filesystem, assuming the kernel and the file system supports on-line resizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

thlst schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:15:
Ook zonder LVM is mounted resize mogelijk bij ext3/4 (alleen vergroten)

man resize2fs :

[...]
Klopt, maar met LVM wordt het wel een stuk eenvoudiger. :) Veel distro's zetten namelijk swap als laatste partitie en dan wordt het een stukje lastiger om de boel te vergroten. Tenzij je dus LVM gebruikt, dan maakt het niet echt uit in welke volgorde je de volumes maakt.

Iets als btrfs met subvolumes maakt LVM trouwens overbodig, het heeft native die flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hero of Time schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:24:
[...]

Klopt, maar met LVM wordt het wel een stuk eenvoudiger. :) Veel distro's zetten namelijk swap als laatste partitie en dan wordt het een stukje lastiger om de boel te vergroten. Tenzij je dus LVM gebruikt, dan maakt het niet echt uit in welke volgorde je de volumes maakt.
Dat geeft niet, dan doe je gewoon swapoff, verwijderen, root partitie vergroten (ruimte overlatend voor een nieuwe swap partitie), nieuwe swap partitie, resize2fs, mkswap -U (oude uuid), swapon.

LVM is nergens voor nodig als je maar een enkele disk hebt. Maakt alles alleen maar complexer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CyBeR schreef op maandag 24 april 2023 @ 00:24:
[...]

Dat geeft niet, dan doe je gewoon swapoff, verwijderen, root partitie vergroten (ruimte overlatend voor een nieuwe swap partitie), nieuwe swap partitie, resize2fs, mkswap -U (oude uuid), swapon.
Ik heb niet zulke geweldige ervaringen met aanpassen van de swap partitie en als je al wat geheugen gebruikt en swap, moet dat wat in swap staat ook nog passen in je geheugen, anders moet je alsnog herstarten.
LVM is nergens voor nodig als je maar een enkele disk hebt. Maakt alles alleen maar complexer.
Ik heb anders met m'n vorige 2 pc's / moeten vergroten omdat ik die toch net iets te klein had gemaakt en updates wat vervelender werden. Toen moest ik niet alleen /home verkleinen, maar ook nog eens opschuiven en hopen dat het goed ging. Terwijl dat met LVM een heel stuk eenvoudiger is.
Nu heb ik op m'n m.2 van 2TB LVM toegepast. Je kan het met LVM zo complex maken als je wilt. Net als dat je dat met losse partities kan doen. En in het verleden, voordat er GPT en UEFI was, was LVM met z'n flexibiliteit ideaal omdat je niet met de beperkingen zat van primaire en logische partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 24 april 2023 @ 00:36:
[...]

Ik heb niet zulke geweldige ervaringen met aanpassen van de swap partitie en als je al wat geheugen gebruikt en swap, moet dat wat in swap staat ook nog passen in je geheugen, anders moet je alsnog herstarten.
In het gegeven voorbeeld is dat eenvoudig op te lossen. Maak gewoon een nieuwe swap partitie aan het einde van de schijf, voor je de huidige verwijderd. Of stop er even een USB stick in voor swap.
Pagina: 1