WC-ruimte ruikt (on)regelmatig naar riool of poep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-06-2023
Goedemiddag,

Ik ben ten einde raad, op hoop van zegen heeft iemand hier misschien hetzelfde meegemaakt, of toevallig de oplossing weet.

Ik heb een (koop)huis, jaren 1950-1960. Het stinkt erg vaak naar riool in de wc-ruimte. Soms zelfs zo erg dat het zich ook naar de gang verspreid. Helaas valt niet vast te stellen wat de oorzaak is. Soms heb ik de wc niet eens gebruikt voor een dag en kom ik thuis, ruikt de hele hal (wc grenst hier aan) naar riool of soms zelfs poep. Ik heb het idee dat dit s' avonds meer gebeurt dan s' ochtends.

Het water in de wc borrelt nooit, ook heb ik het nog nooit (te) laag zien staan,
Stortbak heb ik ook schoongemaakt, overigens komt hier geen rioollucht vandaan.

Deze lucht komt alléén voor in de wc of aangrenzende hal. In de keuken of douche heb ik deze lucht nog nooit geroken.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- Uiteraard met mijn neus boven elk putje of gaatje gehangen dat ik maar kon vinden, ik ruik nergens een
verschil.

- Alle afvoerleidingen inclusief die van de keuken laten vervangen. Anders gezegd, alle leidingen in de
kruipruimte tot aan de straat zijn helemaal vernieuwd. Heeft niet geholpen voor het stankprobleem.

- Ik heb de ventilatiekanalen laten schoonmaken, heeft niet geholpen.

- Ik loop wekelijks alle sifons na in het huis om te zorgen dat er nog genoeg water in staat. Helpt niets.

- Meerdere malen een rooktest uit laten voeren. Elke keer was er wel ergens waar rook vandaan kwam,
stapje bij beetje zijn alle lekken gedicht. Bij de laatste rooktest was nergens meer rook te bekennen
in het gehele huis. Maar de rioollucht is helaas niet weg.

- Alle voegen in de wc schoongemaakt met azijn en sop (ja echt zo wanhopig ben ik). Heeft niets geholpen.

- Stortbak schoongemaakt.

Het vreemde is dat toen ik bodemisolatie hebben genomen, de wc gedurende 3 dagen naar chemische EPS-parels rook. Afgelopen week is er een loodgieter geweest welke nog wat lijm heeft gebruikt in de kruipruimte, toen rook de wc een hele dag naar lijm. echter wanneer ik met mijn neus in de kruipruimte hang, ruik ik alleen maar een (vochtige) ''grondlucht'' nog nooit heb ik daar beneden riool/poep geroken.

EDIT1: Ik bedenk mij net nog (misschien) handige informatie: Wanneer je de wc-klep dicht doet, is de lucht vele malen minder aanwezig in de wc-ruimte. Wat ik erg gek vindt want de wc-bril zelf is uiteraard niet luchtdicht of iets...

Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd door loodgietersbedrijven, niet door mijzelf.
Wie o wie heeft wellicht de gouden tip voor mij?? _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door SjoerdvL op 20-04-2023 15:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:36
is je aansluiting van pot op riool ook oke?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06
Afvoermachet van je wc pot op afvoer?

Die wil nog wel eens slording aangelegd zijn.

Als ik het verhaal zo lees heb je last (gehad) van twee verschillende problemen:
• open verbinding met riool/afvoer -> poep-/rioollucht
• open verbinding met kruipruimte -> mufheid, chemisch luchtje, etc.

Je moet eerst bepalen welk probleem je nu concreet hebt.

[ Voor 113% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
No Hands schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:30:
is je aansluiting van pot op riool ook oke?
Ja, na het vervangen van de gehele riool hebben ze hier ook op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is normaal dat je het 's-avonds meer ruikt. Dan zijn meer mensen thuis in de buurt.

Misschien kun je foto's posten van je wc ruimte, aansluitingen en ventilatieschachten? Oude wc's hebben vaak een hoog hangende stortbak met trekkoord. Misschien valt iemand dan iets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:18

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zo'n rook test - kun je die ook samen met de loodgieter vanuit de kruipruimte doen? Toegang tot het riool laten maken, daar rook in, kijken waar het in het toilet naar boven komt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:36
mrmrmr schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:41:
Het is normaal dat je het 's-avonds meer ruikt. Dan zijn meer mensen thuis in de buurt.

Misschien kun je foto's posten van je wc ruimte, aansluitingen en ventilatieschachten? Oude wc's hebben vaak een hoog hangende stortbak met trekkoord. Misschien valt iemand dan iets op.
en omdat er meer mensen thuis zijn hangt er meer poep lucht in je toilet? Die link kan ik moeilijk leggen hoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Rukapul schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:34:
Afvoermachet van je wc pot op afvoer?

Die wil nog wel eens slording aangelegd zijn.

Als ik het verhaal zo lees heb je last (gehad) van twee verschillende problemen:
• open verbinding met riool/afvoer -> poep-/rioollucht
• open verbinding met kruipruimte -> mufheid, chemisch luchtje, etc.

Je moet eerst bepalen welk probleem je nu concreet hebt.
Bedankt voor uw reactie.

Afvoermanchet ook gecontroleerd door meerdere loodgieters (vanuit de kruipruimte naar boven)
Of het één of twee problemen is kom ik dus niet achter, en blijkbaar de loodgieters ook niet...
Ik heb zoveel mogelijk informatie vergaard en hier beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:43:
[...]

Bedankt voor uw reactie.

Afvoermanchet ook gecontroleerd door meerdere loodgieters (vanuit de kruipruimte naar boven)
Of het één of twee problemen is kom ik dus niet achter, en blijkbaar de loodgieters ook niet...
Ik heb zoveel mogelijk informatie vergaard en hier beschreven.
Is de pot er vanaf geweest?

En je komt er wel achter, want de lucht is verschillend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
thunder7 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:41:
Zo'n rook test - kun je die ook samen met de loodgieter vanuit de kruipruimte doen? Toegang tot het riool laten maken, daar rook in, kijken waar het in het toilet naar boven komt.
Goede! Dit is (nog) niet gebeurd. Maar lijkt mij als het rook via de wc naar beneden wordt geblazen en het nergens uitkomt dat het omgekeerd ook zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
mrmrmr schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:41:

Hierbij wat foto's, helpt dit!?
EDIT: Ik zie dat alle foto's verdraaid zijn... ligt dit aan mij? Foto's zijn recht gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsvQFLTNwyhFP284wEFQZv8jYaA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VYeLcVICMeFHLRZTZwdKSDh1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrwVqCcF9UGhTs87gCGXHXOa5gA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AfJ9Hg8zNzXpamhnLh9BYK1C.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wjYDh2HHxp1ZiUCkXba3_YgeIA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R5udPN7m58cTKsEqqX6MHCXV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMws7zLi7R8fcjPWvzgStCEHm9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A9ag86kOAqtbGl9bKdlCbOEq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7VBKRux1zhJWunmWAToil-ukGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3iNCTdvV5D7VVvzYRzakqDNP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhNKBxrPhpbEvTfD-YjOjmA0zy0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bt3wlVDl3n024TrO3W8kjZMj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2nYcXTW-1aVbIKkrNIkdehO0-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ELMhBJ2YMXIHSwbPVRheyQGq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Rukapul schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:48:
[...]

Is de pot er vanaf geweest?

En je komt er wel achter, want de lucht is verschillend :)
Hoi Rukapul,

De wc-pot is er inderdaad (in de tijd dat ik hier woon) één keer af geweest. Namelijk de aller aller eerste keer dat ik de lucht constateerde en zij met een camera het riool in zijn gegaan. Hierna heb ik de kitrand om de wc-pot heen weer vernieuwd.

Eens dat het twee verschillende luchten zijn! Ene kant lijkt het er op dat er een open verbinding is met de kruipruimte zoals u al eerder aangaf, maar de volgende dag ruik ik poep en in de kruipruimte niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:48

de Peer

under peer review

Wat voor een ventilatie/afzuiging is er in de WC?

In mijn huis is WTW aanwezig maar kwam ik erachter dat het kanaal boven het toilet blaast in plaats van zuigt. dat was dus verkeerd aangesloten. Vorige bewoner heeft dit blijkbaar 15 jaar lang niet door gehad. Ik wel dus heb de blaas en zuig toen omgedraaid op de verdieping erboven, en dat heeft bij ons een enorm verschil gemaakt qua stank.

Ik kwam er achter door er een wc papiertje bij te houden, die werd weggeblazen ipv vastgezogen.

Maargoed wij hadden dus alleen klachten ná toiletgebruik. lucht werd actief het huis in geblazen.
bij jou lijkt het iets anders te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 20-04-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@SjoerdvL Ok, je hebt zo te zien een moderne Geberit van na 2000. Dus redelijk modern, geen oude wc installatie.

Aan een moderne inbouwstortbak is niet veel te zien.

Sijpelt er spoelwater door de pot? Soms kan dat heel langzaam lekken. Dat water moet zo nu en dan worden afgevoerd, misschien ontstaat daarbij een luchtverbinding met de rioolbuis.

Een ander ding is de rioolbeluchting/ontluchting. Is daar naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Je kunt het effect typisch versterken door de mechanische afzuiging hoger te stellen. Je creeert dan meer onderdruk.

Voor de kruipruimte kun je proberen een rooktablet op een schoteltje te laten ontbranden. Doe dit echter nooit als er brandbare isolatiemateriaal gebruikt is zoals EPS/PIR/PUR.

Voor het riool is het lastiger omdat je meestal geen eenvoudige toegang hebt en dus een rookmachine moet gebruiken. Deze zou ik dan op een andere plek dan de WC invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdvL
de Peer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:57:
Wat voor een ventilatie/afzuiging is er in de WC?

In mijn huis is WTW aanwezig maar kwam ik erachter dat het kanaal boven het toilet blaast in plaats van zuigt. dat was dus verkeerd aangesloten. Vorige bewoner heeft dit blijkbaar 15 jaar lang niet door gehad. Ik wel dus heb de blaas en zuig toen omgedraaid op de verdieping erboven, en dat heeft bij ons een enorm verschil gemaakt qua stank.

Ik kwam er achter door er een wc papiertje bij te houden, die werd weggeblazen ipv vastgezogen.

Maargoed wij hadden dus alleen klachten ná toiletgebruik. lucht werd actief het huis in geblazen.
bij jou lijkt het iets anders te zijn.
Hi Peer,
Want bedoel je precies met ''wat voor ventilatie''?
Het is een afzuiger die aangaat wanneer je het licht aanzet. het ventilatiekanaal is helemaal nagekeken en opgeschoond. Overigens het wc-papiertje truc heb ik ook uitgevoerd, blijft gewoon hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
mrmrmr schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:59:
@SjoerdvL Ok, je hebt zo te zien een moderne Geberit van na 2000. Dus redelijk modern, geen oude wc installatie.

Aan een moderne inbouwstortbak is niet veel te zien.

Sijpelt er spoelwater door de pot? Soms kan dat heel langzaam lekken. Dat water moet zo nu en dan worden afgevoerd, misschien ontstaat daarbij een luchtverbinding met de rioolbuis.

Een ander ding is de rioolbeluchting/ontluchting. Is daar naar gekeken?
Oke!
Er sijpelt geen spoelwater door de pot. Ik staar bijna dagelijks een paar minuten naar de (open)toiletpot |:(
Bedoel je met de de rioolbeluchting/ontluchting de standleiding welke helemaal naar boven gaat? Begrijp ik je dan goed? Hier is niet binnenin gekeken of iets. Wel is de dakgoot na gekeken, schijnt dat hier ook verstoppingen kunnen zitten welke zorgen voor een slechtere ontluchting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zit er een fonteintje in het toilet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Rukapul schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:00:
Je kunt het effect typisch versterken door de mechanische afzuiging hoger te stellen. Je creeert dan meer onderdruk.

Voor de kruipruimte kun je proberen een rooktablet op een schoteltje te laten ontbranden. Doe dit echter nooit als er brandbare isolatiemateriaal gebruikt is zoals EPS/PIR/PUR.

Voor het riool is het lastiger omdat je meestal geen eenvoudige toegang hebt en dus een rookmachine moet gebruiken. Deze zou ik dan op een andere plek dan de WC invoeren.
Hi, de kruipruimte ligt ondertussen helemaal vol met EPS-parels dus laat ik daar geen vlammetje bij doen ;)
De rookmachine op een andere plek in laten brengen is nu al de tweede keer dat ik het lees, dit is iets wat ik nog niet heb laten proberen.

Betreft de mechanische afzuiging hoger afstellen, dit creeert meer onderdruk wat invloed heeft op de toiletpot?? Als ik de afzuiging nu aan heb staan is de geur binnen ongeveer 30 minuten verdwenen. Zet ik hem weer uit dat komt het weer terug op sommige momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 13:13
Heb je soms een koof in je toilet waar de standleiding, waterleidingen etc lopen? Waardoor je mechanische ventilatie lucht trekt langs het bedieningspaneel uit je koof van je toilet.

Daar kan hij namelijk ook vieze lucht uit trekken als je afvoer van je toilet lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Rukapul schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:11:
Zit er een fonteintje in het toilet?
Ja!
Vorige bewoner heeft deze wat provisorisch in elkaar gezet.
Ik heb hier een sifon onder laten zetten, daarnaast heb ik er ook een stop in zitten. Zo'n ouderwetse die je vroeger op school had weet je wel? Om het gat af te dichten. Elke week haal ik deze dus even er uit om er wat water door te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:09
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:12:
[...]

Hi, de kruipruimte ligt ondertussen helemaal vol met EPS-parels dus laat ik daar geen vlammetje bij doen ;)
Ik mag toch hopen dat dat spul niet brandbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:12:
Betreft de mechanische afzuiging hoger afstellen, dit creeert meer onderdruk wat invloed heeft op de toiletpot?? Als ik de afzuiging nu aan heb staan is de geur binnen ongeveer 30 minuten verdwenen. Zet ik hem weer uit dat komt het weer terug op sommige momenten.
Ik verwachte eigenlijk dat je het sneller kon oproepen door de afzuiging aan te zetten, maar het kan natuurlijk het ook harder laten verdwijnen. Fair enough.

Kun je het ruiken als je iets in de gootsteen weggooit? (Als dat bv onder de wc doorstroomt.) Ik kon mijn lekke manchet in WC ruiken door verzuurde wijn, terpentine of ammonia weg te spoelen in de keuken.
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:14:
[...]

Ja!
Ik heb hier een sifon onder laten zetten, daarnaast heb ik er ook een stop in zitten. Zo'n ouderwetse die je vroeger op school had weet je wel? Om het gat af te dichten. Elke week haal ik deze dus even er uit om er wat water door te gooien.
Dan zal het daar wel niet stinken want dan hadden we het wel van je gehoord. Wel mooie locatie om rook in te voeren.

Overigens, als je hem niet gebruikt gebruik dan olijfolie ipv water aangezien dat niet verdampt.

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
pennywiser schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:14:
[...]

Ik mag toch hopen dat dat spul niet brandbaar is?
Think again...

"Alle EPS parelsystemen die momenteel op de markt zijn, hebben brandklasse F. Dit houd in dat het materiaal of constructie voor dak- en spouwmuurisolatie uiterst brandbaar is of niet getest is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@SjoerdvL

Ja, de rioolont/beluchtingspijp zou naar het dak moeten gaan (soms ook wel lager). Ik heb zelf last gehad van vogels die een ventilatiepijp als voedselopslagruimte gebruikten, dat kan een verstopping veroorzaken, als dat ernstig is zou de afvoer klok/blubgeluiden moeten maken als er geen lucht bij kan komen. Er kan ook een lek in die pijp zitten, met een rooktest zou je daar toch wel iets van moeten zien.

Over het doorsijpelen: dat zie je niet altijd, ik zag het op de moderne watermeter die heel nauwkeurig meet. Die stond pas stil na het dichtdraaien van de stortbakkraan. Je kan het testen met een toiletpapiertje boven de waterlijn (eerst droog maken).

Is er met een camera gekeken in de rioleringspijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-07 14:48
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:14:
[...]

Ja!
Heb je al getest of het helpt om wat water door te laten lopen op het moment dat je ook daadwerkelijk last hebt van de stank? De meest voor de hand liggende oorzaak van dit soort stankklachten is toch doorgaans een sifon waar geen water meer in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
com2,1ghz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:12:
Heb je soms een koof in je toilet waar de standleiding, waterleidingen etc lopen? Waardoor je mechanische ventilatie lucht trekt langs het bedieningspaneel uit je koof van je toilet.

Daar kan hij namelijk ook vieze lucht uit trekken als je afvoer van je toilet lekt.
Hi, geen idee, ik heb het huis gekocht en de wc-ruimte zelf niet verbouwd. Ik vermoed dat er een verlaagd plafond in is gemaakt waar de afzuiger zit.

Nu ga ik even met mijn gelimiteerde kennis proberen uit te leggen hoe het er uit ziet bij mij, zie hier mijn groep 3 tekening. Naar mijn weten is dit hoe het er uit ziet. De afvoer van de wc en het fonteintje zitten inderdaad provisorisch aan elkaar. Zo heeft de vorige bewoner het gedaan. Echter ruik ik in de keuken of het fonteintje in de wc geen vieze lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3olTQiJivLjn9QoDo57XRNZP9w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BnB43caZ2SNeP2GselYODDXa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Junia schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:22:
[...]

Heb je al getest of het helpt om wat water door te laten lopen op het moment dat je ook daadwerkelijk last hebt van de stank? De meest voor de hand liggende oorzaak van dit soort stankklachten is toch doorgaans een sifon waar geen water meer in staat.
Yep, wanneer het echt goed stinkt triggert het me weer om alles even door te laten lopen, douche, wc, kraantjes alles zet ik even aan, helaas zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:48

de Peer

under peer review

SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:02:
[...]

Hi Peer,
Want bedoel je precies met ''wat voor ventilatie''?
afzuiging via kanaal (systeem C of D), of raampje naar buiten.
Het is een afzuiger die aangaat wanneer je het licht aanzet. het ventilatiekanaal is helemaal nagekeken en opgeschoond. Overigens het wc-papiertje truc heb ik ook uitgevoerd, blijft gewoon hangen.
ok duidelijk, dan wordt de boel in ieder geval fatsoenlijk afgezogen en moet de oorzaak elders gezocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Rukapul schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:15:
[...]

Ik verwachte eigenlijk dat je het sneller kon oproepen door de afzuiging aan te zetten, maar het kan natuurlijk het ook harder laten verdwijnen. Fair enough.

Kun je het ruiken als je iets in de gootsteen weggooit? (Als dat bv onder de wc doorstroomt.) Ik kon mijn lekke manchet ruiken door verzuurde wijn, terpentine of ammonia weg te spoelen.

[...]

Dan zal het daar wel niet stinken want dan hadden we het wel van je gehoord. Wel mooie locatie om rook in te voeren.

Overigens, als je hem niet gebruikt gebruik dan olijfolie ipv water aangezien dat niet verdampt.
De vieze lucht verdwijnt inderdaad sneller bij het aanzetten van de ventilatie.
Nog nooit iets geroken wat ik weg heb gegooid in de keukenafvoer. Ik ga hier eens op letten though.

Het fonteintje stinkt inderdaad niet, olijfolie gooi ik d'r gelijk in, check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:28:
Nog nooit iets geroken wat ik weg heb gegooid in de keukenafvoer. Ik ga hier eens op letten though.
De ammonia-truc kun je waarschijnlijk net zo goed in de kruipruimte gebruiken. Als je een emmer in je kruipluik laat zakken en daar wat ingiet dan creeert dat een afschuwelijke stank.

Zo kun je het probleem proberen te isoleren en reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Rukapul schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:31:
[...]

De ammonia-truc kun je waarschijnlijk net zo goed in de kruipruimte gebruiken. Als je een emmer in je kruipluik laat zakken en daar wat ingiet dan creeert dat een afschuwelijke stank.

Zo kun je het probleem proberen te isoleren en reproduceren.
Check, deze ga ik even uitproberen. Wat verteld me dit precies? Ik ben namelijk vrij zeker dat welke sterke geur ik ook in de kruipruimte loslaat, ik ruik deze in de wc. Gezien de EPS-parels én lijm lucht ook te ruiken waren in het toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:36:
[...]

Check, deze ga ik even uitproberen. Wat verteld me dit precies? Ik ben namelijk vrij zeker dat welke sterke geur ik ook in de kruipruimte loslaat, ik ruik deze in de wc. Gezien de EPS-parels én lijm lucht ook te ruiken waren in het toilet.
Terwijl iemand dit doet sluit je je op in de WC met de deur dicht en ruikt bij alle kieren om te bepalen _waar_ het mogelijke luchtlek naar de kruipruimte zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die afzuiging, is die alleen voor jouw woning, of komt dat boven ergens bij elkaar met de buren? Dan zou het kunnen dat wanneer de buren hun toilet gebruiken en daarbij hun afzuiging aan gaat, de stank op een of andere manier bij jou naar binnen slaat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Orion84 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:47:
Die afzuiging, is die alleen voor jouw woning, of komt dat boven ergens bij elkaar met de buren? Dan zou het kunnen dat wanneer de buren hun toilet gebruiken en daarbij hun afzuiging aan gaat, de stank op een of andere manier bij jou naar binnen slaat.
De afzuiging van ons huis is alleen, komt dus niet samen met de buren. Ik weet dat het kanaal samenkomt met de afzuiging van het douche en daarna naar het dak gaat. Er zitten hier geen vertakkingen in naar de buren. Het is een normaal rijtjeshuis.

Overigens is dit wel wat mijn partner gekscherend aangeeft, of de buren weer hebben gepoept. Soms komen we namelijk thuis na een hele dag niet thuis te zijn geweest, en ruikt het alsof iemand echt net heeft zitten poepen, of een scheet heeft gelaten in de hal.

Maar het riool is ook weer niet gekoppeld aan de buren, tenminste, Wel op het hoofdriool waar iedereen op uit komt natuurlijk, maar niet bij de woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Rukapul schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:42:
[...]

Terwijl iemand dit doet sluit je je op in de WC met de deur dicht en ruikt bij alle kieren om te bepalen _waar_ het mogelijke luchtlek naar de kruipruimte zit.
Ok dank! dit ga ik even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:19

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Heb je niet nog een oude pijp ergens liggen van vroeger? Wat is het bouwjaar van je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
deWit schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:12:
Heb je niet nog een oude pijp ergens liggen van vroeger? Wat is het bouwjaar van je huis?
Als het goed is zijn alle oude pijpen, als die er al zijn, afgesloten (rooktest). Bouwjaar van het huis is 1950-1960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als de het oude gresbuizen zijn: die kunnen een breuk oplopen. Het is hard gebakken en een breuk is scherp, er kan dus wel lucht doorheen terwijl de afvoerfunctie blijft. Is er een camerainspectie geweest?

Een "afgesloten" gresbuis kan nog steeds open zijn zijn t.o.v. de straatriolering, dus nog steeds rioleringslucht bevatten en lekken. Ik zou zo'n buis niet zo laten zitten en de aansluiting aan straatzijde laten dichten.

Een breuk kan ontstaan doordat er overheen wordt gereden met een zwaar voertuig, graafwerkzaamheden of door verzakking. Verzakking kan ontstaan door verlaging van het grondwaterpeil. Dan gaat hout en veen rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-07 22:06
@SjoerdvL ben je er zker van dat er niet ergens een muis ligt te rottem ?
ruikt net iets zuurder dan rooillucht. (ja ik heb iets teveel werk ervaing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
mrmrmr schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:52:
Als de het oude gresbuizen zijn: die kunnen een breuk oplopen. Het is hard gebakken en een breuk is scherp, er kan dus wel lucht doorheen terwijl de afvoerfunctie blijft. Is er een camerainspectie geweest?

Een "afgesloten" gresbuis kan nog steeds open zijn zijn t.o.v. de straatriolering, dus nog steeds rioleringslucht bevatten en lekken. Ik zou zo'n buis niet zo laten zitten en de aansluiting aan straatzijde laten dichten.

Een breuk kan ontstaan doordat er overheen wordt gereden met een zwaar voertuig, graafwerkzaamheden of door verzakking. Verzakking kan ontstaan door verlaging van het grondwaterpeil. Dan gaat hout en veen rotten.
Ah, duidelijk. Nee er komt echt maar één buis binnen vanaf de straat en dat is de vernieuwde riolering. Inderdaad is er een camerainspectie geweest na het aanleggen hiervan om te controleren of alles goed is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
miciel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:05:
@SjoerdvL ben je er zker van dat er niet ergens een muis ligt te rottem ?
ruikt net iets zuurder dan rooillucht. (ja ik heb iets teveel werk ervaing)
Beste,

In de 1,5 jaar dat ik hier woon nog nooit last gehad van muizen, dat sluit natuurlijk niet uit dat het een muis kan zijn. Maar naar mijn weten niet, zeker weten doe ik het niet. Zoals gezegd heb ik overal met mijn neus al boven gehangen, een dode muis zou dan bijv. In het verlaagd plafond moeten liggen. Of bij de stortbak daar achter. Beide plekken kom in echter niet bij zonder dingen te slopen. Dit wil ik pas als als laatste middel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb je wel eens in je meterkast geroken?

Wij hadden een dergelijk probleem en hier kwam het wel degelijk van de buren. Het is decennia gebruikelijk geweest om twee huizen naast elkaar aan te sluiten op èèn elektra kabel. De koppeling tussen de twee huizen zit dan in de meterkast.

Ben hier weken bezig geweest met zoeken tot ineens de buurvrouw kwam vragen of wij ook zo’n stank in huis hadden :p Heb je je buren toevallig al eens gevraagd of zij wel eens last hebben van stank?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Mensen, tot zover alvast mijn dank dat iedereen mee wilt denken!
Ik ga aan de slag met wat tips van jullie die ik nog niet heb gedaan of heb laten doen.
De eerste tip was wat olijf/slaolie in het siphon stoppen van het fonteintje dat we nooit gebruiken. Ik heb het sifon leeg laten lopen, hier kwam nog flink wat water uit dus doet goed zijn werk! Ik werd echter gegroet met zo een vieze lucht rechtstreeks uit de leiding dat is niet normaal. Ik begon gelijk de kokhalsen toen ik mn neus erin stopte. De lucht blies er ook gewoon uit. Niet alleen de lucht, maar er was echt een zacht windje zegmaar. Stuit ik hier toevallig op iets??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:40:
Ik heb het sifon leeg laten lopen, hier kwam nog flink wat water uit dus doet goed zijn werk! Ik werd echter gegroet met zo een vieze lucht rechtstreeks uit de leiding dat is niet normaal. Ik begon gelijk de kokhalsen toen ik mn neus erin stopte. De lucht blies er ook gewoon uit. Niet alleen de lucht, maar er was echt een zacht windje zegmaar. Stuit ik hier toevallig op iets??
Dat is normaal. Het riool stinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Glashelder schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:40:
Heb je wel eens in je meterkast geroken?

Wij hadden een dergelijk probleem en hier kwam het wel degelijk van de buren. Het is decennia gebruikelijk geweest om twee huizen naast elkaar aan te sluiten op èèn elektra kabel. De koppeling tussen de twee huizen zit dan in de meterkast.

Ben hier weken bezig geweest met zoeken tot ineens de buurvrouw kwam vragen of wij ook zo’n stank in huis hadden :p Heb je je buren toevallig al eens gevraagd of zij wel eens last hebben van stank?
De buren vragen was één van de eerste dingen welke ik heb gedaan toen ik hier net kwamen wonen. De meterkast ruikt overigens ‘gewoon’ niet anders dan ik thuis gewend ben bijvoorbeeld. Stinkt sowieso niet naar riool of iets.

Overigens trigger je me nu wel. Er zit een leiding dwars door onze binnenmuur (kruipruimte) wat afkomstig lijkt van de buren. Verder is dit nergens op aangesloten bij ons binnen. Is het een idee dit gat met purschuim te dichten?? De buis komt bij ons door de muur, en verdwijnt aan de andere kant ook weer door de muur. Het is een relatief dun buisje, lijkt me geen riolering of iets maar wellicht is het gat niet luchtdicht en komt er stank uit de kruipruimte naar ons toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Rukapul schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:43:
[...]

Dat is normaal. Het riool stinkt.
Ik dacht misschien het feit dat er een bries wind uitkomt ook, wellicht duidde het op bepaalde druk of iets…. Maar helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
Open rioolbeluchting?

Ik had het boven en op zolder. Vorige eigenaar had pijpje op zolder uit laten komen en dat was niet heel erg fris, maar kwam ook condens uit dat pijpje dat condenseerde op het dakbeschot en dan naar beneden liep.
Ik heb er zo'n ventiel op gelijmd, daarna was de stank weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdvL
_JGC_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:54:
Open rioolbeluchting?

Ik had het boven en op zolder. Vorige eigenaar had pijpje op zolder uit laten komen en dat was niet heel erg fris, maar kwam ook condens uit dat pijpje dat condenseerde op het dakbeschot en dan naar beneden liep.
Ik heb er zo'n ventiel op gelijmd, daarna was de stank weg.
Ik ga voortborduren op beluchting, hier is nog het minste mee gedaan, denk dat daar wel winst op de behalen valt. Tot nu toe is alles wat ik tegenkom net niet helemaal lekker gedaan, zou me niks verbazen als het ergens bij de lucht in- en afvoer ook niet goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:46:
[...]

De buren vragen was één van de eerste dingen welke ik heb gedaan toen ik hier net kwamen wonen. De meterkast ruikt overigens ‘gewoon’ niet anders dan ik thuis gewend ben bijvoorbeeld. Stinkt sowieso niet naar riool of iets.

Overigens trigger je me nu wel. Er zit een leiding dwars door onze binnenmuur (kruipruimte) wat afkomstig lijkt van de buren. Verder is dit nergens op aangesloten bij ons binnen. Is het een idee dit gat met purschuim te dichten?? De buis komt bij ons door de muur, en verdwijnt aan de andere kant ook weer door de muur. Het is een relatief dun buisje, lijkt me geen riolering of iets maar wellicht is het gat niet luchtdicht en komt er stank uit de kruipruimte naar ons toe?
Kan heel goed hoor :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:40:
Mensen, tot zover alvast mijn dank dat iedereen mee wilt denken!
Ik ga aan de slag met wat tips van jullie die ik nog niet heb gedaan of heb laten doen.
De eerste tip was wat olijf/slaolie in het siphon stoppen van het fonteintje dat we nooit gebruiken. Ik heb het sifon leeg laten lopen, hier kwam nog flink wat water uit dus doet goed zijn werk! Ik werd echter gegroet met zo een vieze lucht rechtstreeks uit de leiding dat is niet normaal. Ik begon gelijk de kokhalsen toen ik mn neus erin stopte. De lucht blies er ook gewoon uit. Niet alleen de lucht, maar er was echt een zacht windje zegmaar. Stuit ik hier toevallig op iets??
Kun je een foto plaatsen van de sifon onder het fonteintje? Zit er een beluchter op? Dat zou kunnen helpen als er onderdruk is.
Misschien is iets als dit een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Toke_gt schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:23:
[...]

Kun je een foto plaatsen van de sifon onder het fonteintje? Zit er een beluchter op? Dat zou kunnen helpen als er onderdruk is.
Misschien is iets als dit een oplossing?
Het ziet er nu zo uit, beetje provisorisch dus wederom. Eerst zat er alleen een flexibele slang tussen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FreVm7YC4L3TE8o7kNU2xVBNTNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qRcfd8q12wCvAxfFLp6iAYBu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL8L22rY001rQwbif7OtuZG85ak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wukMy1x8ErWIm9YxZ8JGBKPT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Hzp4Ntv-pnF_yWWQKfeNKIeLR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nsHh3sUlJRsEuyFskt5Ocl0U.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Je schreef dat er genoeg water in bleef staan. Maar mogelijk zit daar toch het probleem. Want dit is een korte zwanenhals die daarna (zonder bocht) de muur in gaat. Als het water in de zwanenhals de hals niet helemaal afsluit, gaat bij onderdruk de lucht zo je toiletruimte in.
Water moet er zo in zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyWSNiP-evWhYLmEgMuopbRn1DA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lgy1RxtEYa3NxFNURroMeCjO.webp?f=user_large

Ik zou een constructie met beluchter installeren. Dan heb je geen last van droogstand (hoef je ook geen water meer door te spoelen) en er komt alleen lucht de buis in, niet meer eruit. Een klepje voorkomt dat. Is relatief goedkope oplossing, dus proberen waard.
Andere oplossing, als je dat fonteintje toch niet gebruikt: afvoer helemaal demonteren en bij de muur afdoppen.

[ Voor 31% gewijzigd door Toke_gt op 20-04-2023 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-07 21:20

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De afvoer van het fonteintje mag niet gedeeld zijn met die van de wc. Doe je dat wel (zelfklusser?) dan trek je elke keer bij doortrekken ook het waterslot van het fonteintje leeg. Zo'n rubber dopje hoeft niet luchtdicht te zijn. Aan de andere kant zou je dat toch wel ruiken als je het stopje verwijdert. Succes met zoeken.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
xah5kiDe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:08:
De afvoer van het fonteintje mag niet gedeeld zijn met die van de wc. Doe je dat wel (zelfklusser?) dan trek je elke keer bij doortrekken ook het waterslot van het fonteintje leeg. Zo'n rubber dopje hoeft niet luchtdicht te zijn. Aan de andere kant zou je dat toch wel ruiken als je het stopje verwijdert. Succes met zoeken.
Hi, ik zeker geen zelfklusser ;) Als ik zelf zoiets zou doen verwacht ik gelijk een open riool constructie in elkaar te zetten. Het dopje is alleen als extra, voorheen bij de flexibele slang dachten we misschien snel opgelost. Nu is het dopje eigenlijk alleen nog maar voor de leuk, want er zit een zwanenhals onder zoals afgebeeld. Als ik nu het dopje er af haal, ruik je dus niks. Er staat ook water in de zwanenhals, ondanks het doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdvL
Toke_gt schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:57:
Je schreef dat er genoeg water in bleef staan. Maar mogelijk zit daar toch het probleem. Want dit is een korte zwanenhals die daarna (zonder bocht) de muur in gaat. Als het water in de zwanenhals de hals niet helemaal afsluit, gaat bij onderdruk de lucht zo je toiletruimte in.
Water moet er zo in zitten:
[Afbeelding]

Ik zou een constructie met beluchter installeren. Dan heb je geen last van droogstand (hoef je ook geen water meer door te spoelen) en er komt alleen lucht de buis in, niet meer eruit. Een klepje voorkomt dat. Is relatief goedkope oplossing, dus proberen waard.
Andere oplossing, als je dat fonteintje toch niet gebruikt: afvoer helemaal demonteren en bij de muur afdoppen.
Hi,

Wellicht door het verdraaien van de foto's is het niet helemaal duidelijk. Maar deze zwanenhals is toch hetzelfde als jou plaatje? Water komt via de bovenkant er in. loopt dan door een bocht en gaat dan de muur in! Een beluchter kan ik sowieso wel proberen, daar niet van.

edit: Zie hier het soort model wat ik heb, Als ik dit vergelijk met de mijne ontbreekt alleen de laatste 90 graden hoek. Is dat wat je bedoeld met ''zonder bocht de muur in gaat''?
https://afium.nl/universe...-neutrale-verpakking.html

[ Voor 9% gewijzigd door SjoerdvL op 20-04-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-07 14:18
Op het moment dat er ergens een afzuiging aan gaat zoals MV in hogere stand of kookplaat afzuiging er in huis een onderdruk ontstaat en er lucht door kieren, gaten, wc- en wastafel ciffons etc word aangezogen.

Raam ergens op een kier zetten oid moet het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:17:
[...]

Hi,

Wellicht door het verdraaien van de foto's is het niet helemaal duidelijk. Maar deze zwanenhals is toch hetzelfde als jou plaatje? Water komt via de bovenkant er in. loopt dan door een bocht en gaat dan de muur in! Een beluchter kan ik sowieso wel proberen, daar niet van.

edit: Zie hier het soort model wat ik heb, Als ik dit vergelijk met de mijne ontbreekt alleen de laatste 90 graden hoek. Is dat wat je bedoeld met ''zonder bocht de muur in gaat''?
Ja is hetzelfde. Ik bedoel vooral dat er behoorlijk wat water in moet blijven staan om die hals helemaal vol te laten lopen. Als dat niet genoeg is, kan er lucht langs lopen. Of die laatste bocht daar een heel belangrijke rol in speelt, weet ik niet. Maar omdat je aangeeft dat je het fonteintje daar niet gebruikt en omdat er blijkbaar op die plek van onderdruk sprake is, kan de combinatie wel de stank veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-07 21:47
Ff heel iets anders, er ligt geen dod muis/rat boven het plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
Ik heb hier een lekkage in de kruip/riool ruimte gehad. Rook ik niks van. Dat hoeft dus niet zoveel te zeggen.

Doe eens wat fotos van je kruipruimte, buizen en koof

Daarom:
1) is kruipruim droog? Kijk eens goed onder de rioolbuizen voor vocht of troep en ruik daar ook even goed. Wellicht zuigen de chips nog wat op?
2) heb je trek/ventilatieroosters in je kruipruim?
3) haal de pot eraf en sluit de aansluitbuis eens met een (zo veel mogelijk) luchtdichte stop. Probleem over?
4) heb je de buis van je fonteintje ook nagelopen op scheur en breuk?

Mijn vermoeden, ergens een scheur/breuk in de leiding. Afvoer toilet aan, je zuigt de stank ergens naar binnen.

Het is wel geconcentreerd rond de wc ruimte?
5) Kruipluik gechecked? Eens aftapen kijken of dat helpt? Geen kattepis op de gangmat? Alles droog?
6) wc ventilator eraf en gat tijdelijk dichtstoppen bijv met vuilniszak vol pur, deurkier dichtproppen. Helpt dat?

Je prio ligt bij lokaliseren waar iets vandaan komt. Gezien je klachten vermoed ik iets windrichting gevoeligs uit het kruipruim. Hoe het dan naar boven komt is vraag 2.

Wel een "leuke" puzzel!

Edit nabrander: heb je een koof waar je vanuit je kruipruimte in kan kijken? Als alle luchtjes via kruipruimte de wc intrekken verdenk ik toch echt de kruipruimte. Wellicht via de koof?. Tijd voor fotos!

[ Voor 10% gewijzigd door FitTiv op 20-04-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:17:
[...]

Hi,

Deze lijkt me prima in orde en lang genoeg om geen lucht door te laten. Bij twijfel: tijdelijk afdoppen.

Je gebruikt de fontein niet dan kan het evt droogval zijn. Gewoon elke dag bijvullen. Kijken of dat werkt lees net dat je dat al hebt gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door FitTiv op 20-04-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:33
De bouten waarmee de wc pot vast zit aan de muur lijken wat roestig. Dat was bij ons ook het geval en via die gaten daarboven kwam er bij ons hele vochtige lucht uit de kruipruimte de wc in. De gaf een muffe geur en veel vocht in de wc. Toen ik de kruipruimte in ben gegaan bleek dat de het gat in de vloer waar de afvoer uit komt niet dicht te zijn. Ik heb dat met pur helemaal dicht gemaakt en toen was bij ons het probleem weg. Wellicht iets om naar te kijken al verklaart het niet direct de rioolgeur, maar omdat je ook de eps parels uit de kruipruimte hebt geroken zit daar misschien wel iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsEsDee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

EsEsDee

The Certified Derailer

leuke puzzel, maar een vervelend probleem. Heb je een tweede toilet? Misschien boven?

Je had het er namelijk in een van je eerste berichten over dat de stank wegblijft als je de wc-klep (deksel) dicht doet. Dit lijkt me toch echt een smoking gun, omdat het direct zoveel uitsluit. Pak een stuk karton en een rol tape en plak die pot eens helemaal dicht een aantal dagen. In combinatie met alle goede info in dit topic van anderen over beluchting en dergelijke moet je dan toch echt een stuk verder komen.

Je weet zeker dat er niet ergens achter een hidden wall een persoon stiekem verstopt leeft en als jullie weg zijn dan de koelkast rooft en een boodschap achterlaat?

Uncontrollable & Incompatible

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

pietje63

RTFM

Woudtwe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:54:
Ff heel iets anders, er ligt geen dod muis/rat boven het plafond?
Of een levende die via het riool naar boven komt?

Hebben wij in Amsterdam gehad. Wilden het ook lang niet geloven en heb paar keer ten onrechte op min kop gekregen voor natte wc bril..

Zorgde bij ons niet voor stank, maar kwam wel af en toe wat afval mee. Maar kan me voorstellen dat het ook voor stank kan zorgen.
Opgelost met terugslagklep

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb ik ook ooit gehad in een huurwoning, toen bleek er een (schroef) gat te zitten in de afvoer van het appartement erboven. Keertje iets opgehangen en blijkbaar is de afvoer geraakt. Kwam de huiseigenaar achter toen ie de wc opnieuw ging betegelen.

Is er een toilet/woning boven ?

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 23-04-2023 22:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• SjoerdvL
Korte update na een aantal dagen!

Loodgieter is naar beneden gedoken door alle balletjes heen gezwommen om nog eens goed te kijken naar het vernieuwde riool. Hij kwam er achter dat één buis (loze leiding) niet goed was afgedopt, een andere buis zat niet goed vastgelijmd. Zat wel in elkaar, maar hij haalde hem zo los met één hand. Hij heeft de buizen goed aan elkaar gelijmd en de overige loze leiding afgedopt. Heel bijzonder dat de andere loodgieters hier niet achterkwamen, eveneens dat de rooktest via toilet-pot geen rook blies door deze loze leiding of losse leiding.

Tot op heden is de geur (nog) niet terug gekomen!
Ik blijf er op letten daar waar het vaker soms een paar weken weg is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-07 21:20

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zal die loodgieter er leuk uitgezien hebben na die zwemtocht :+
Fijn dat het opgelost is.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
Rioollucht uit de kruipruimte dus. Maareh, dan heb je dus een luchtlek naar je kruipruimte. Heb je waar de leidingen door de vloer komen de boel wel afgedicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SjoerdvL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:50:
EDIT: Ik zie dat alle foto's verdraaid zijn... ligt dit aan mij? Foto's zijn recht gemaakt.
offtopic:
Dat komt door de Exif-data (waar o.a. rotatie in staat) in de foto's, als je die data voor het uploaden verwijdert draaien de plaatjes niet :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdvL
_JGC_ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:48:
Rioollucht uit de kruipruimte dus. Maareh, dan heb je dus een luchtlek naar je kruipruimte. Heb je waar de leidingen door de vloer komen de boel wel afgedicht?
Vooralsnog ben ik zelf niet naar beneden gegaan om dit te checken. Wanneer en als de lucht tóch weer terugkomt is dit het eerste wat ik ga checken. Had ook al enigsinds een vermoeden hiervan, maar zolang ik geen last heb ga ik liever niet zwemmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransiefrans
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 18:44
Ik had ook last van een muffe geur in de toilet. Nu onder de vloer geweest en gezien dat er een deel niet dicht gemaakt was met pur (achterzijde van de wc afvoer). Dit netjes vol gespoten met pur en dit heeft goed geholpen.

Daarnaast vermoed ik dat de kier onder mijn wc deur te klein is waardoor de centrale afzuig tijdens het douchen (dan gaat de uitsturing van de afzuiger naar 100%) de hoeveelheid lucht niet uit de gang kan zuigen en dus get ergens anders vandaan wilt halen.
Pagina: 1