Uitval elektrische apparatuur in huis, netfilter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Onze energieneutrale woning is een paar jaar geleden opgeleverd, o.a. voorzien van een aardwarmtepomp en 10.2kWP aan zonnepanelen. De afgelopen jaren hebben we al enorm veel pech gehad aan onze elektrische apparatuur, een (deel)opsomming:

- vaatwasser printplaat doorgebrand (350 euro)
- elektrische toiletspoeler printplaat doorgebrand (250 euro)
- doseercomputer zwembad volledig uitgevallen (1000 euro)
- inverter aardwarmtepomp uitval (3000 euro)
- BORA kookplaat storing (garantie)

We hebben in de afgelopen jaren al 2x een meting laten doen door Enexis en hieruit blijkt dat ten tijde van de meting, geen afwijkingen zijn waargenomen. Enexis geeft wel aan dat er vaak problemen zijn in nieuwbouwwijken omdat er grote bouwkranen en andere zware apparatuur wordt gebruikt, wat kan leiden tot afwijkingen in de stroomvoorziening en mogelijk uitval.

De monteur van BORA gaf aan dat de storing die we kregen vaak (maar niet altijd) het gevolg is van onzuivere stroom. De leverancier van de aardwarmtepomp gaf aan dat de inverter van deze apparaten nagenoeg nooit stuk gaat. In de paar gevallen die hij kende, had het te maken met de stroomvoorziening van het apparaat. Ook het doorbranden van printplaten zet ons aan het denken...

Enexis heeft al 2x een meting gedaan en, zoals ze al aangeven, kunnen ze niets doen aan bouwkranen enz in onze buurt. Staat er niets in de week van meting, dan kun je ook niets constateren als het daaraan zou liggen.

Sommige van de reparateurs adviseerden een netfilter te installeren. Wat ik erover kan vinden is dat deze tussen apparaat en stopcontact plaatst. Lijkt me niet echt te doen in een groot huis met tientallen apparaten/installaties.

Is hier iemand bekend met een netfilter die je in de meterkast zou kunnen plaatsen om onzuiverheden in de stroom af te vangen?

Of een ander idee om te troubleshooten? Het kan maandenlang goed gaan, dus de optie "even alle stekkers eruit trekken en testen" is niet echt een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
Kan idd netvervuiling zijn zoals dat vaak word genoemd.

Heb je toevallig veel (goedkope) ledverlichting (of andere apparaten met schakelende voedingen) in huis?
Elke schakelende voeding zorgt voor netvervuiling, de wat betere filteren daar het meeste nog van weg en vooral de goedkope chinese spullen filteren van die vervuiling niets tot weinig weg. Hoe meer schakelende voedingen, hoe meer netvervuiling.

Ook een verhoogde spanning (ivm de zonnepanelen) geeft vaak een verkorte levensduur van apparatuur.

Een netfilter kan helpen, maar dan moet deze wel de juiste frequenties filteren voor het beste effect. Je hebt ook netfilters die je in de meterkast kan plaatsen.

Helaas heb je wel wat geavanceerdere meetapparatuur (een simpele multimeter werkt niet) nodig om netvervuiling te meten.

Enexis zal een meting gedaan hebben of ze aan de netcode voldoen, die pakken zaken als netvervuiling ook niet mee in hun meting.

Het is een lastige kwestie, want een meting om netvervuiling aan te tonen is ook niet gratis.
Terwijl ook de inzet van bouwapparatuur zoals de kranen invloed gehad kunnen hebben, dus mogelijk is er nu niets meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je een driefase aansluiting? Zo ja, laat dan eens controleren of je geen zwevende aarde nul hebt door een onderbroken of slecht aangesloten nuldraad? Een zwevende nul kan zorgen voor hogere spanningen dan verwacht op bepaalde fasen afhankelijk van hoe de belasting op dat moment over de fasen verdeeld is.

Dit heeft bij mij voor >10k schade gezorgd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
pickboy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:15:
Kan idd netvervuiling zijn zoals dat vaak word genoemd.

Heb je toevallig veel (goedkope) ledverlichting (of andere apparaten met schakelende voedingen) in huis?
Elke schakelende voeding zorgt voor netvervuiling, de wat betere filteren daar het meeste nog van weg en vooral de goedkope chinese spullen filteren van die vervuiling niets tot weinig weg. Hoe meer schakelende voedingen, hoe meer netvervuiling.
Geen goedkoper ledverlichting in mijn huis. Wel een smart-home (Homey) met Fibaro tussenschakelaars en veelvoud aan 'bijzondere' apparaten zoals zwembadinstallatie (luchtwarmtepomp, doseercomputer/installatie), electrische zonweringen en garagepoort, beregeningsinstallatie tuin, enz enz.
Ook een verhoogde spanning (ivm de zonnepanelen) geeft vaak een verkorte levensduur van apparatuur.

Een netfilter kan helpen, maar dan moet deze wel de juiste frequenties filteren voor het beste effect. Je hebt ook netfilters die je in de meterkast kan plaatsen.

Helaas heb je wel wat geavanceerdere meetapparatuur (een simpele multimeter werkt niet) nodig om netvervuiling te meten.

Enexis zal een meting gedaan hebben of ze aan de netcode voldoen, die pakken zaken als netvervuiling ook niet mee in hun meting.
Hoe zou ik erachter kunnen komen wat ik nodig heb? 'Gewoon' een oplossing betalen is goedkoper dan meer schade leiden en proberen te bewijzen dat eventuele oorzaak bij Enexis/bouwkranen ligt.
Het is een lastige kwestie, want een meting om netvervuiling aan te tonen is ook niet gratis.
Terwijl ook de inzet van bouwapparatuur zoals de kranen invloed gehad kunnen hebben, dus mogelijk is er nu niets meer aan de hand.
Die bouw gaat nog wel een paar jaar duren in de buurt en... zoals je al aangeeft, als de oorzaak in mijn huis ligt dan komen we niet verder. Een filter laten installeren om schade te voorkomen zou mijn voorkeur hebben... met de totaal geleden schade neem ik liever zelf de kosten voor een oplossing op me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:17:
Heb je een driefase aansluiting? Zo ja, laat dan eens controleren of je geen zwevende aarde hebt door een onderbroken of slecht aangesloten nuldraad? Een zwevende aarde kan zorgen voor hogere spanningen dan verwacht op bepaalde fasen afhankelijk van hoe de belasting op dat moment over de fasen verdeeld is.

Heb 3-fase ja. Ga het navragen bij mijn electricien....Dank voor de hint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Admiral Freebee schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:17:
Heb je een driefase aansluiting? Zo ja, laat dan eens controleren of je geen zwevende aarde hebt door een onderbroken of slecht aangesloten nuldraad? Een zwevende aarde kan zorgen voor hogere spanningen dan verwacht op bepaalde fasen afhankelijk van hoe de belasting op dat moment over de fasen verdeeld is.

Zwevende nul bedoel je :>

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, dat dus 8)7 Te weinig koffie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Toink schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:10:
[...]

Heb 3-fase ja. Ga het navragen bij mijn electricien....Dank voor de hint!
Vraag het even na bij een andere elektricien dan diegene die de woning mee heeft ingericht. Bij ons was de elektricien de schuldige en de kosten worden nu verhaald op zijn verzekering. Het scheelt wel dat bij ons bijna alle apparatuur defect is gegaan in één spectaculair event wat het eenvoudiger maakte om de schade te begroten. Daarvoor zijn er ook wel een aantal dingen stuk gegaan (vooral LED lampen en sensoren van de ventilatie) maar ik kan niet hard maken dat het ligt aan hetzelfde probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-04-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:49
Toink schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:58:
Is hier iemand bekend met een netfilter die je in de meterkast zou kunnen plaatsen om onzuiverheden in de stroom af te vangen?
Ik kan je alleen maar een netfilter aanraden als je weet welk deel van het spectrum je wilt blokkeren.
Van wat ik lees heb je denk ik gewoon last van overspanning (zonnepanelen?) of brown-outs. Of erger, zwevende nul zoals al vermeld.

Die zijn gelukkig allemaal vrij eenvoudig te meten met de juist power quality analyzer. Vraag eens bij een firma die die dingen verhuurt bij je in de buurt? Bijvoorbeeld een meter van Chauvin Arnoux die hebben handige magnetische meetpunten die je aan je hoofdschakelaar schroeven kan monteren. Laat dat een weekje staan en kijk wat dat oplevert.
Enexis zou dit ook moeten kunnen denk ik?
Pagina: 1