Stroom verwarmingsbuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bloedboer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-01 16:40
De afgelopen tijd merk ik dat ik in huis regelmatig een stroomstootje krijg als ik bepaalde apparaten aanraak. Bijv. de koelkast, wasbak in de keuken maar ook zelfs mijn toetsenbord van aluminium.

Op dit moment heb ik twee internet providers dus wissel ik mijn cat6a kabel wel eens tussen de twee modems/routers. Vandaag kwam ik tijdens het wisselen van de kabel tegen de verwarmingsbuis die daar loopt. Hierbij kreeg ik best wel een stroomstoot die blijvend is. Er staat voldoende spanning op dat het niet mogelijk is om beide vast te houden. Zodra ik de buis of cat6a alleen aanraak voel je niets. De computer stond wel aan tijdens het wisselen.

Ik heb inmiddels al wel contact gehad met de woningbouw maar vroeg me toch af of er experts zijn die mogelijk kunnen uitleggen waardoor dit komt en of dit mogelijk gevaarlijk is?

[ Voor 3% gewijzigd door bloedboer op 20-04-2023 13:40 ]

Beste antwoord (via bloedboer op 20-04-2023 18:36)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01
Je beschrijft twee losstaande zaken. De eerste voorbeelden zijn als het goed is voorbeelden van statische electriciteit.

Het tweede voorbeeld is het ongeaard aansluiten van je PC waarna je PC en verwarming aanraakt en zelf dus voor de geleiding zorgt. Beste op te lossen door het aanleggen van een geaarde wandcontactdoos. Soms kun je aftakken bij bv een CV ketel of loopt er al een aardedraad door de centraaldoos naar bv de badkamer. Dan is het relatief weinig werk.

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2023 14:13 ]

Alle reacties

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:35
Is het stopcontact waar je apparaten op aangesloten zijn wel geaard?

Ik heb het thuis ook, als ik per ongeluk aan de kachel kom krijg je een vette opdoffer... Kan zomaar richting 200 Volt gaan.

Heb wel eens gelezen dat je een koperkabeltje tussen het apparaat (bijv. een PC) en de kachel kan doen maar dat is installatie-technisch niet een goeie oplossing.

Beter kan je de woningbouw vragen om geaarde stopcontacten aan te sluiten, dat is een stuk veiliger.

• bloedboer
De meeste stopcontacten zijn niet geaard. Alleen in de keuken en badkamer. Moet je daar zelf ook iets geleidend aanraken of is de verwarming zelf genoeg?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44
bloedboer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:35:
De computer stond wel aan tijdens het wisselen.
Een computervoeding is normaal gesproken voorzien van een netfilter aan de ingang (oa C2/C3 op de afbeelding hieronder). Indien je een ongeaard stopcontact gebruikt zal hierdoor de halve netspanning (plm 115V) op de geaarde delen van een computerkast komen te staan. Als je vervolgens tegelijk ook een ander wel geaard ding aanraakt (bv verwarming) dan voel je dat.

Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/netfilter%20schema.png

Acties:
  • Beste antwoord

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01
Je beschrijft twee losstaande zaken. De eerste voorbeelden zijn als het goed is voorbeelden van statische electriciteit.

Het tweede voorbeeld is het ongeaard aansluiten van je PC waarna je PC en verwarming aanraakt en zelf dus voor de geleiding zorgt. Beste op te lossen door het aanleggen van een geaarde wandcontactdoos. Soms kun je aftakken bij bv een CV ketel of loopt er al een aardedraad door de centraaldoos naar bv de badkamer. Dan is het relatief weinig werk.

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2023 14:13 ]

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

bloedboer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:54:
De meeste stopcontacten zijn niet geaard. Alleen in de keuken en badkamer. Moet je daar zelf ook iets geleidend aanraken of is de verwarming zelf genoeg?
Say what? Dat ligt helemaal aan het bouwjaar van je huis hoor. Tegenwoordig wordt er geen ongeaard stopcontact meer aangelegd.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• bloedboer
Ik geef antwoord op zijn vraag over de situatie in mijn woning :D

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

oh damn, excuus, gewoon niet goed genoeg gekeken.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De dag van vandaag kan je er van uitgaan dat alles behalve een grot verlicht met toortsen voorzien is van geaarde stopcontacten... Een toestel wat aarding heeft moet je op een geaard stopcontact aansluiten, dus je kan je computer enkel in de keuken en de badkamer gebruiken.

Maar ga zeker niet een verbinding naar waterleiding of verwarming leggen, dat lost de gevaarlijke situatie niet op en creëert extra gevaar. Enige goeie oplossing is correcte aarding (laten) aanleggen en de stopcontacten vervangen door geaarde.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:28

Dido

heforshe

naftebakje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:10:
De dag van vandaag kan je er van uitgaan dat alles behalve een grot verlicht met toortsen voorzien is van geaarde stopcontacten...
Dat is nogal een aanname. En je weet wat ze zeggen over aannames? ;)

Sowieso geeft de TS aan dat zijn stopcontactne buiten keuken en badkamer niet geaard zijn, dus als jij dan alsnog "ervan uit wil gaan" dat ze dat wel zijn, schiet je daar weinig mee op.
Enige goeie oplossing is correcte aarding (laten) aanleggen en de stopcontacten vervangen door geaarde.
Dat is wel volledig correct :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 20-04-2023 16:06 ]

Wat betekent mijn avatar?

• bloedboer
Bedankt voor alle reacties! Ga eens kijken wat de woningbouw hierin kan betekenen.
Pagina: 1