MSI "k7T Serie" & AC97 "Krakend geluid"

Pagina: 1
Acties:

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05-2025
De afgelopen weken heb ik 3 MSI moederborden gekocht... waarvan ik allebij de ONBOARD geluidskaart heb getest. Bij het testen is mij opgevallen dat bij "zware" CPU belasting het geluid gaat "haperen en tikken". Vandaag heb ik GOT eens nagezocht of er meer mensen zijn met dit probleem.... tot mijn verbazing zijn er nogal wat mensen met dezelfde problemen. De meeste topics zijn afgedaan met: "dat het wel defecte hardware zou zijn..."

IK GELOOF HIER NIETS VAN...

Mijn 3 MSI moederborden

MSI K7T - Turbo
MSI K7T - Turbo RAID
MSI K7T - Turbo Limited Edition

Na wat getest te hebben met de onboard geluidskaart van mijn AK72 mainboard bleek al snel dat deze " altijd goed werkende geluidskaart" ernstige haperingen ging vertonen naar het updaten van AC97 Driver 1.8 naar de nieuwste driver 1.20 ????

Nu vraag ik aan "ALLE" MSI gebruikers om hier je configuratie te posten met de opmerking of jij het probleem wel of niet hebt... mischien dat we zo het probleem kunnen tackelen en oplossen :)

Van belang:

Je processor type/snelheid
Mainboard type + Bios versie
Via driver versie
Etc...

Alvast bedankt

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09

cruncher

wanna crunch someone?

Dit is echt een heel oud probleem. Kijk hiero effen bij een faq over de zogenenaamde 686b (en ook de 686a had het probleem) voor een oplossing. (Nieuwere via-drivers helpen ook)

http://www.viahardware.com/

can you read my mind?

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:14
Geld dit alleen voor onboard sound?

Heb nu een soundkaartje(Hercules gamesurround Muse XL) geen probs

onboard sound -) geen probs..

Beide zelfde specs:

Duron 850
Msi K7T Turbo
Bios versie 2.9
Via driver weet ik niet...

Verwijderd

Ik heb MSI K7T Turbo, en idd hoor ik klikjes enz, maar niet altijd, mp3 draait hij iig wel goed.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

MSI K7T Turbo RAID, heb dit probleem _alleen_ als ik _geen_ VIA drivers heb geinstalled, dan gebruikt de IDE namelijk teveel CPU en gaat niet alleen het geluid haperen maar wordt alles traag.

Die VIA drivers heb ik van het CDtje gehaald, geen idee welke versie dat is... BIOS weet ik ook niet, 2.1 kan dat :? en ik gebruik Windows 2000 maar onder 98 is het zelfde verhaal (gewoon VIA installen anders werkt het geluid niet goed)
CPU: Duron 700, 256mb RAM

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op zaterdag 01 september 2001 22:08 schreef Lieuwe het volgende:
Na wat getest te hebben met de onboard geluidskaart van mijn AK72 mainboard bleek al snel dat deze " altijd goed werkende geluidskaart" ernstige haperingen ging vertonen naar het updaten van AC97 Driver 1.8 naar de nieuwste driver 1.20 ????
dan update je em toch gewoon niet :?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• AttiX
  • Laatst online: 23:14
offtopic:
Dreeke, mag ik je even vertellen dat de quote die jij in je sign hebt van een meer dan geweldige band is? (heb 4 cd's inclusief de nieuwe (ambeon - fate of a dreamer)

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

ik gebruik nooit onboard (suckt sowieso vind ik) dus ik weet het niet

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

ik gebruik nooit onboard (suckt sowieso vind ik) dus ik weet het niet
waar baseer je dat op? dat jij graag met eax loopt te frutten wil niet zeggen dat onboardsound gelijkt slecht is

ad/da convertors van onboardsound zijn bijvoorbeeld beter dan die van SB (18 tov 16bit) en voor afspelen van mp3 meer dan voldoende.

dat kraken ... hmmm ik heb er geen last van, en heb 3x MSI K7T Turbo RAIDs, maar processor is op die momenten ook niet zwaar belast. OS'n zijn trouwens Windows 98SE en Linux

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09

cruncher

wanna crunch someone?

Het is bekend dat onboard sound veel resources gebruikt van de cpu, vandaar dat het sucks :r

can you read my mind?

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05-2025
Ik heb geupdate van 1.8 naar 1.20 om uit te proberen waar de problemen eventueel door veroorzaakt worden....

Voor mensen met een klein budget, kan de onboard geluidskaart een uitkomst zijn, ik verkoop nogal eens systemen aan dat soort mensen.. maar dan moet je er dus wel van uit kunnen gaan dat dat ding goed werkt |:(

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 11:01
heb ik ook last van meer ik heb al met alle drivers uitgeprobeert.
En bij alle drivers gaat het (kraken) maar door
hij doet het trouwens wel minder als ik niks overgeclocked heb |:(

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb er alleen last van als mijn cdbrander zwaar belast wordt. Geen id hoe dat komt

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• wij
  • Laatst online: 17-08 15:20

wij

Ik heb er ook superveel last van. Vooral als ik chat met msn en dan ondertussen op tweakers.net kijk. Als ik in msconfig zoveel mogelijk uitzet en met control-alt-delete heeft ie er nog steeds last van. Ik heb al vanalles geprobeert met drivers en irq veranderen. Ik d8 eerst dat het aan mijn realtek netwerkkaartje lag maar ik ga nu gewoon een nieuwe geluidskaart kopen. (ik gebruik windows me en volgensmij hebben veel meer mensen daarmee last van schokken geluid) bij mij hapert de muis enzo dan ook trouwens. Erg naar probleem......

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 11:18 schreef Lieuwe het volgende:
maar dan moet je er dus wel van uit kunnen gaan dat dat ding goed werkt |:(
Dat is een feit, je betaalt er toch ook voor ? En de mensen die zich ergeren aan kraakjes en tikjes, en dus meer waarde hechten aan geluid, en er dus ook meer voor over hebben, kunnen beter een stand-alone geluidskaart halen.

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:44

random

Lost his marbles

MSI K7T Turbo bios 3.0
1GHz Athlon
256 MB 133
XP B2600
Via drivers van XP

Ik heb geen kraakjes en klikjes, ik heb alleen dat het geluid 'troebel' wordt als ik een zware bas heb. heb het afgedaan als een klein minpuntje omdat het gewoon een onboard gevalletje is waar ik niet veel van verwacht, koop wel een Xfire als het me echt gaat irriteren.

Het probleem is hetzelfde gebleven bij mij met verschillende biosupdates, van 2.7 tot 3.0, dus zal waarschijnlijk hardware zijn..?

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op zondag 02 september 2001 10:32 schreef cruncher het volgende:
Het is bekend dat onboard sound veel resources gebruikt van de cpu, vandaar dat het sucks :r
Sorry BS ! onboard sound maakt gebruik van de interne isa bus, die belasting zal nog geen 0,5% hoger zijn als bij pci kaarten. en al helemaal NIET merkbaar bij games, hooguit als de game te zwaar voor je systeem is.

Heb een K7T PRO, en geen problemen, nieuwste Via .33 erop no probs. Geen aparte update voor ac97 gedaan.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op maandag 01 oktober 2001 20:53 schreef wij het volgende:
Ik heb er ook superveel last van. Vooral als ik chat met msn en dan ondertussen op tweakers.net kijk. Als ik in msconfig zoveel mogelijk uitzet en met control-alt-delete heeft ie er nog steeds last van. Ik heb al vanalles geprobeert met drivers en irq veranderen. Ik d8 eerst dat het aan mijn realtek netwerkkaartje lag maar ik ga nu gewoon een nieuwe geluidskaart kopen. (ik gebruik windows me en volgensmij hebben veel meer mensen daarmee last van schokken geluid) bij mij hapert de muis enzo dan ook trouwens. Erg naar probleem......
Hmm voor Kabelmodem users is het iets minder dat de NIC en de soundcard op hetzelfde irq zitten, dit merk je trouwens alleen bij grote belasting (tenminste bij mij, met 180Kb dloaden, Winamp open en vette visualisation aan). Enige minpuntje, mja je ken niet alles hebben.

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:44

random

Lost his marbles

Op dinsdag 02 oktober 2001 12:14 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Hmm voor Kabelmodem users is het iets minder dat de NIC en de soundcard op hetzelfde irq zitten, dit merk je trouwens alleen bij grote belasting (tenminste bij mij, met 180Kb dloaden, Winamp open en vette visualisation aan). Enige minpuntje, mja je ken niet alles hebben.
Klopt bij mij niet, ik heb de ac97 op irq 5 zitten, en mijn 3c900 op irq 11. De ac heeft irq 5 ook helemaal voor zichzelf.

Dus dat zou mijn 'troebele' geluid niet verklaren.

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op dinsdag 02 oktober 2001 12:14 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

He dat ken ik.
volgens mij is de bandbreedte van het moederbord niet helemaal :) eerder :(
Ligt niet aan MSI, maar aan de VIA chipstets.
Pagina: 1