Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneeuwhond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 11:55
Mijn vraag:

Ik zou graag clonezilla images willen herstellen naar een fysieke drive zonder te moeten booten naar het OS van Clonezilla.

Situatie: heb een netwerk (SMB) share met tientallen Clonezilla images.
Ik wil niet de tijd verspillen om te klooien in de bios met het in/uitschakelen van secure boot, TMP, etc op target devices maar ook op mijn laptop...

Daarnaast heb ik een USB M-Sata adapter (het deploy target) welke prima in Windows werkt maar niet herkend wordt bij inpluggen als Clonezzilla of rescuezilla is opgestart, en ook bij het detecteren van USB devices ervoor zorgt dat de Bios vastloopt/laptop niet doorstart.

Ik wil images kunnen herstellen op mijn laptop naar M-sata ssd's, in plaats van dit on-premise bij klanten op de betreffende hardware te doen (veelal Mini-itx of 3.5'' Embedded board computers).

Nu ga ik te werk door de images eerst op een USB stick te prakken, deze mee te nemen, en pas on-site een image op de betreffende hardware te deployen met Clonezilla (wat irritant werken is, vaak omdat ik een toetsenbord moet meenemen en letterlijk in de lucht vasthouden of dit in de open buitenlucht in weer en wind moet doen). Ik wil dit van tevoren voorbereiden zodat ik alleen de SSD hoef om te schroeven, testen en binnen 5 minuten weer klaar ben.

Als je hier op Google op zoekt ''run Clonezilla in Win10'' krijg je alleen maar onzinresultaten welke aangeven dat je moet booten vanaf USB of dat je Windows ook kan klonen met Clonezilla.

Ik heb al geprobeerd met een VM op mijn laptop maar blijft omslachtig met mounten van een drive naar de VM, NAT share en Rescuezilla heeft ook vaak issues met het mounten van een SMB v1.0 share waardoor ik er snel klaar mee was (moet een oudere versie zoeken welke de error niet geeft want het commando om in te loggen wordt niet goed in elkaar gezet en krijg invalid arguments terug, eenzelfde issue die ik met clonezilla ook met meerdere (nieuwere) versies heb (maar met een oudere versie niet b.v. 2.6.5-21 ).