Vraag

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01
Hallo,

Ik probeer al een tijdje uit te zoeken of de installatie zoals op de foto betekent dat ik dus eigenlijk 1x32a heb, of dat ik dat anders moet zien. De groep gaat naar mijn PV systeem.

Als het dus eigenlijk 1x32a is, waarom is er dan niet gewoon 1x een B32 automaat geplaatst?

Verder vroeg ik mij af of ik naast mijn 9x320wp panelen nog 5x 420wp op dezelfde serie-string kan plaatsen.

Bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3we_XebO9WK0-HXyFD3Xg6AyClU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6fj1tOeSR6TyMXz4sRqc0dg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Melvinvossen op 20-04-2023 10:40 ]

Beste antwoord (via Melvinvossen op 20-04-2023 16:13)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
Melvinvossen schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:46:
Goed punt. Ik weet ook niet hoe de gedachten ontstaan is dat het 2x16a is haha.

Mijn gameplan is dan om 5x420wp bij te plaatsen op een aparte string. De omvormer vervang ik door een Growatt4600TL-XE, waar ik de 2 string inplug.

Kan ik simpelweg de aardlekautomaat vervangen door een B25?

Het lijkt of de input kabel dikker is dan degene die naar de omvormer gaat. Kan hier ook 25a doorheen of moet ik een nieuwe trekken naar boven? [Afbeelding]
Nee, dat kan niet. Een normale groep voor woonhuizen wordt uitgevoerd in 2,5mm² en kan met maximaal 16A (3600W) veilig belast worden (en moet daar dus ook op afgezekerd zijn). Of soms, onder bepaalde voorwaarden, maximaal 20A (4200W). Ga je zwaarder mag je idd alle bekabeling vervangen en kom je waarschijnlijk ook in de knoei qua selectiviteit. Daarnaast moet je je sterk afvragen of je uberhaupt zulke grote vermogens op één fase wilt leveren, je zit hier in het grensgebied dat je toch wel een 3-fasen omvormer moet overwegen.

Als je het makkelijk wilt houden, ga dan voor een 3600W of 4200W omvormer en neem voor lief dat deze soms wat aftopt. Vraag in dat laatste geval wel even advies aan een elektriciën of zo, want dit kan niet zomaar altijd. Misschien is dat sowieso wel een goed idee want met alle respect, het klinkt niet alsof je echt weet wat je aan het doen bent.
Tot slot, nog iemand tips over hoe ik een tweede dc kabel naar buiten kan trekken. De doorvoer is door het dak is nu volgepurd zag ik..

Dank!
Eh, peuteren denk ik?

Alle reacties

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 17:16
Dit is gewoon een b16 aardlekautomaat, 16a dus.
Aanlsluiten kan vast, maar of 16a genoeg is...
Met 9x 320wp zit je al redelijk dicht bij de 16a, dus afhankelijk van de oriëntatie van je sets kom je er waarschijnlijk overheen, dus een eigen groep.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• mcDavid
Wat er op je foto staat is gewoon één 16A groep. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dit 2x 16A of 32A zou zijn?
Verder vroeg ik mij af of ik naast mijn 9x320wp panelen nog 5x 420wp op dezelfde serie-string kan plaatsen.
Dat zou je kunnen doen maar een beetje zonde is het wel. Die nieuwe panelen zullen (ook) niet veel meer dan 320W produceren. Ook zal je omvormer waarschijnlijk het vermogen niet echt aan kunnen. Wat voor omvormer heb je precies?

Wat je wellicht beter kunt doen is je omvormer vervangen door een 3600W exemplaar met 2 strings, dan kunnen die nieuwe panelen op een eigen string en zit je ook niet gelijk af te toppen. Afhankelijk van de kabellengte is 4200W misschien ook wel te doen.

Een tweede omvormer erbij plaatsen kan ook, maar die moet dan wel op een eigen groep (dus extra kabels trekken).

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 20-04-2023 11:32 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:12
Mixen van verschillende panelen op één string is wat ik kan terug vinden bijna altijd een no-go.
Vervolgens 9 * 320 = 2880Wp en 5 * 420 = 2100Wp. Totaal 4980Wp
Het is afhankelijk van je omvormer en de orrëntatie van de opstelling.
Als beide strings op 't zuiden staan, dan ga je met gemakt over de 3800W heen wat een groep normaal kan leveren/verwerken. Maar het is het maximum vermogen van de omvormer wat bepaald hoeveel Watt er daadwerkelijk omgezet wordt naar 240V. Dus gooi je wel een hoop weg.

Tot slot, de gedachte dat het een 32A groep is? Antwoord is al gegeven, daty is het absoluut niet.
maar wel benieuwd hoe je hier op komt. Dan kunnen we ook uitleggen waar je denkfout zit.

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01

Mijn gameplan is dan om 5x420wp bij te plaatsen op een aparte string. De omvormer vervang ik door een Growatt4600TL-XE, waar ik de 2 string inplug.

Het lijkt of de input kabel dikker is dan degene die naar de omvormer gaat. Kan hier ook 25a doorheen of moet ik een nieuwe trekken naar boven? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHbdA2ER3PcO_FsaDL94MYr9Zo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8e9NZrDYRLVKFkoZGo4YRo2.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot, nog iemand tips over hoe ik een tweede dc kabel naar buiten kan trekken. De doorvoer is door het dak is nu volgepurd zag ik..

Dank!

Acties:
  • Beste antwoord

• mcDavid
Melvinvossen schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:46:

Het lijkt of de input kabel dikker is dan degene die naar de omvormer gaat. Kan hier ook 25a doorheen of moet ik een nieuwe trekken naar boven? [Afbeelding]
Nee, dat kan niet. Een normale groep voor woonhuizen wordt uitgevoerd in 2,5mm² en kan met maximaal 16A (3600W) veilig belast worden (en moet daar dus ook op afgezekerd zijn). Of soms, onder bepaalde voorwaarden, maximaal 20A (4200W). Ga je zwaarder mag je idd alle bekabeling vervangen en kom je waarschijnlijk ook in de knoei qua selectiviteit. Daarnaast moet je je sterk afvragen of je uberhaupt zulke grote vermogens op één fase wilt leveren, je zit hier in het grensgebied dat je toch wel een 3-fasen omvormer moet overwegen.

Als je het makkelijk wilt houden, ga dan voor een 3600W of 4200W omvormer en neem voor lief dat deze soms wat aftopt. Vraag in dat laatste geval wel even advies aan een elektriciën of zo, want dit kan niet zomaar altijd. Misschien is dat sowieso wel een goed idee want met alle respect, het klinkt niet alsof je echt weet wat je aan het doen bent.

Dank!
Eh, peuteren denk ik?
Pagina: 1