Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 13:05
Mijn vraag
Ik heb sinds kort een boiler in de keuken, nu zag ik op de grafiekjes dat hij 's nachts ook staat op te warmen. Maar dat vind ik zonde want dan gebruik ik toch geen warm water.

Mijn doel is om de boiler tussen 23:00 's avonds en 's ochtend 09:00 uur uit te hebben staan.

Nu heb ik een smartplug er tussen gezet, en heb ik een automation in Home assistant ingesteld, maar hij werkt niet. Volgens mij is dit heel simpel, maar zie ik wat over het hoofd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistant (nieuwste versie), Raspberry pi 3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende instellingen:

Ik heb hem nu staan op

Trigger:
Apparaat: Boiler (zo heb ik de smartplug genoemd)
Trigger: Boiler Switch in- of uitgeschakeld

Voorwaarden:
Time condition : Vaste tijd
Nadat: 23:00 uur
Voordat: niks ingevuld (ik snap die nadat en voordat niet helemaal, slechte vertaling?)
Werkdagen: alles aangevinkt

Acties:
Zet Boiler switch uit

En voor de ochtend heb ik ingesteld dat hij weer aan moet gaan om 09:00 uur.

Trigger:

Voorwaarden:
Time condition : Vaste tijd
Nadat: 09:00 uur
Voordat: niks ingevuld
Werkdagen: alles aangevinkt

Acties:
Zet Boiler switch aan

Als ik kijk wanneer het voor het laatst is uitgevoerd zie ik niks staan. Dus ik doe iets verkeerd :+
Bedankt alvast voor het meedenken!

According to my calculations the problem doesn't exist.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 19:55
Kan je je trigger niet direct instellen op 'tijd'? Je triggert nu of de switch aan of uit gaat. en filtert dan op een tijdstip. Maar aangezien je smart switch nooit aan of uit gaat triggered je automation niet (kip/ei).

Dus je 'Voorwaarden' weghalen, en dan je trigger aanpassen naar 'tijd'. Je kan dan ook maar één tijd instellen i.p.v. voor / na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB0m55Y5G8P4G7iDLbk98dbFzhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ob7L0RZVNLHieX9P0RIWjNVv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T06r_fSSl38ObxL-FCHDjwJQ4T0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L2lXpTLg52hj47OnguXiMWeH.png?f=fotoalbum_large

Edit: Je kan ook twee tijd triggers toevoegen, eentje op het moment dat hij uitmoet en eentje op het moment dat hij aan moet. Als 'actie' gebruik je dan niet 'switch aan' of 'switch uit', maar 'toggle'. Dan heb je maar één automation nodig i.p.v. twee losse voor aan uit. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CZyfF7nqo09a0PWTRRPhNsJjVY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PP7Yqlp2YNzuFovBP702v0cq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door !GN!T!ON op 20-04-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
Bedankt, ik zal dit aanpassen en kijken of het nu wel goed gaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@egelalexander ik heb ook een stekker tussen mijn boiler gezet en in praktijk bleek dat de hoeveelheid energie die hij nodig had om het water vanaf '0' weer op te warmen, net zo veel was als de energie die hij de hele nacht nodig had om het water warm te houden. Ik heb zelf dus uiteindelijk de automation weer uitgezet.

De boiler gaat hier wel uit als we langer dan 24 uur (= vakantie modus) niet thuis zijn.

Je kan eens kijken of dat bij jou hetzelfde is.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 20-04-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
rens-br schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:53:
@egelalexander ik heb ook een stekker tussen mijn boiler gezet en in praktijk bleek dat de hoeveelheid energie die hij nodig had om het water vanaf '0' weer op te warmen, net zo veel was als de energie die hij de hele nacht nodig had om het water warm te houden.

Ik heb zelf dus uiteindelijk de automation weer uitgezet. De boiler gaat hier wel uit als we langer dan 36 uur (= vakantie modus) niet thuis zijn.

Je kan dus eens kijken of dat bij jou hetzelfde is.
Daar heb je wel een goed punt. Ik had hier al wel over nagedacht. Ik heb een boiler van Plieger en op zich houd hij wel goed zijn warmte vast. Heb jij ook een geïsoleerde boiler van dit merk of een andere? Het jammere is dat ik niet de temperatuur kan bijhouden :9.

Op zich heb ik wel zonnepanelen die om 9 uur wel weer wat opwekken. Dus misschien valt het dan mee. Zou het ook slecht zijn voor de boiler om iedere keer uit en in geschakelt te worden of kan dat verder geen kwaad?

"De boiler gaat hier wel uit als we langer dan 36 uur (= vakantie modus) niet thuis zijn."
Heb je hier ook nog iets van een automation voor gemaakt? of gaat hij bij langer dan 36 uur dan gewoon uit? Hoe ziet hij weer dat jullie thuis zijn? met een sensor of iets. Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

je kunt dit natuurlijk eenvoudig testen als je smartplug ook het verbruik meet, anders raad ik dat zeer aan aan te schaffen, altijd handig om die varianten te hebben en relatief goedkoop te verkrijgen.

Twee tests: 1x24 uur altijd aan en een test handmatig even uitzetten om 23uur en als je wakker bent weer aan zetten.

Vergelijk en weet. Dan kan je ook uitrekenen bij hoeveel tijd afwezigheid het rendabel is uit te schakelen.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

egelalexander schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:43:
Daar heb je wel een goed punt. Ik had hier al wel over nagedacht. Ik heb een boiler van Plieger en op zich houd hij wel goed zijn warmte vast. Heb jij ook een geïsoleerde boiler van dit merk of een andere? Het jammere is dat ik niet de temperatuur kan bijhouden :9.
Ik heb er een van Inventum, namelijk deze: https://www.inventum.com/producten/q10-hotfill-keukenboiler/.

Wat voor plug heb jij er tussenzitten? Ook eentje die energie terugmeet? Dan kan je het verschil in ieder geval zelf bekijken.
"De boiler gaat hier wel uit als we langer dan 36 uur (= vakantie modus) niet thuis zijn."
Heb je hier ook nog iets van een automation voor gemaakt? of gaat hij bij langer dan 36 uur dan gewoon uit? Hoe ziet hij weer dat jullie thuis zijn? met een sensor of iets. Interessant.
Ik gebruik zelf Domoticz, dus ik kan geen automation delen. Maar Domoticz houdt aan de hand van telefoons bij wie er thuis is. Als er gedurende 36 uur niemand thuis is geweest gaat het huis in vakantie-modus.

Vakantie-modus = boiler uit, tv's uit, speakers uit, lampen random aan, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

rens-br schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:49:
[...]

Ik gebruik zelf Domoticz, dus ik kan geen automation delen. Maar Domoticz houdt aan de hand van telefoons bij wie er thuis is. Als er gedurende 36 uur niemand thuis is geweest gaat het huis in vakantie-modus.

zulke dingen kan je wel automatiseren in home assistant, maar ik heb helaas het zure geval dat mijn vrouw en kinderen niet trouw hun apparaten mee nemen. Op vakantie overigens wel bedenk ik me nu.

It's me Mario

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

mmniet schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:51:
zulke dingen kan je wel automatiseren in home assistant, maar ik heb helaas het zure geval dat mijn vrouw en kinderen niet trouw hun apparaten mee nemen. Op vakantie overigens wel bedenk ik me nu.
Alles uit voor 36 uur is dan in ieder geval vakantie. :+

Zelf even het script bekeken en blijkt hier al na 24 uur in vakantie modus te springen.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 20-04-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 19:55
egelalexander schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:43:
[...]

Op zich heb ik wel zonnepanelen die om 9 uur wel weer wat opwekken. Dus misschien valt het dan mee. Zou het ook slecht zijn voor de boiler om iedere keer uit en in geschakelt te worden of kan dat verder geen kwaad?

Als je de home assistant app je eigen telefoon en die van je huisgenoten installeert, dan kan HA a.d.h.v. het wel of niet detecteren van de telefoons op je wifi netwerk bepalen of er mensen thuis zijn. Inschakelen zou je met een button op je dashboard kunnen doen als je weggaat, of door met je agenda te koppelen of met een fysieke smart button (van ikea bijvoorbeeld). Je zou ook kunnen detecteren met PIR sensoren, mmWave sensoren, bluetooth beacons of camerabeelden analyseren voor presence detection. Maar daar heb je allen extra hardware voor nodig, de app installeren op de telefoon kan je zo doen zonder extra kosten. Al die manieren hebben wel weer eigen voor en nadelen, en zou je e.v.t. ook kunnen combineren om tekortkomingen van elkaar weg te nemen. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:16
Volgens mij bereik je dit het makkelijkst met een schedule-helper.
Daarin zet je het weekschema en de tijden waarop de boiler aan moet staan.

Vervolgens maak je een automation die ervoor zorgt dat de schakelaar die planning volgt.
Kan in een enkele automation met een trigger.id en wat template-magie. (Of je splitst aan en uit)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Scheduled turn on server
description: Turns on the server based on the schedule
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - schedule.server
    from: "off"
    to: "on"
    id: "on"
  - platform: state
    entity_id:
      - schedule.server
    from: "on"
    to: "off"
    id: "off"
condition: []
action:
  - service: homeassistant.turn_{{ trigger.id }}
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.light_15
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Ik sluit mij aan bij wat @rens-br al aangeeft; ook hier was het verbruik om het afgekoelde water weer op te warmen hoger dan het compleet uitzetten van de boiler. Beestje ging om 11:30 uit en om 6:30 weer aan. Koste ongeveer ~0.15kW per dag meer wanneer die 's nachts uit ging.

Vakantiemodus, heh daar moet ik hier ook eens mee gaan spelen. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@D4NG3R interessante bevinding, ik kan het natuurkundig echter totaal niet verklaren. Hoe groter het tempatuurverschil, hoe meer warmte weglekt. Hoe het zo heet mogelijk houden van je boiler t.o.v. de omgeving ervoor zorgt dat er minder energie weglekt dan als de boiler lauw is en maar een beetje energie lekt snap ik echt niet.

Ik kan me nog voorstellen dat het verschil tussen beide situaties te klein is om te zeggen dat het uitschakelen echt een significant voordeel biedt. Maar dat je er zelfs op uitkomt dat het meer energie kost om je delta T klein te houden, dat is het tegenovergestelde van onze natuurkundige wetten? :P Zou je vriezer ook minder energie verbruiken als je de kamer waarin hij staat extra verwarmd?

Hier trouwens een Quooker die gewoon uitgaat als we niet thuis zijn of liggen te slapen, maar dat terzijde.

Ontopic: @egelalexander waarom onderstaande trigger niet werkt is je volgens mij nog niet uitgelegd: (edit: niet goed gekeken, @!GN!T!ON zei al iets soortgelijks)
Trigger:
De trigger is het moment waarop een automation gaat draaien. De trigger Boiler is in of uitgeschakeld bestaat niet. Het is Boiler wordt in- of uitgeschakeld.

Oftewel, met die trigger wordt je automation alleen maar geactiveerd in die halve seconde dat jij de stekker in- of uitschakeld en daarna niet meer. Daarom trigger je bij tijd op.. tijd :) Want dan wordt bijvoorbeeld om 7:00 uur je automation gestart.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 20-04-2023 14:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Gizz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:43:
@D4NG3R interessante bevinding, ik kan het natuurkundig echter totaal niet verklaren.
Hey je moet het mij niet vragen, maar na 3 dagen testen was het verbruik consistent ~150w per nacht hoger door 'em uit te zetten en in de ochtend voluit te moeten laten stoken om de boel weer warm te krijgen. :)

Ik moet daar wel aan toevoegen dat het gemeten was met een 'el cheapo ding van de bouwmarkt, zou mij niet half verbazen als dat ding gewoon brak was.

Edit: In hindsight ook echt zo'n typisch gevalletje van 'computer says no' en daar maar blind in geloven. :$

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 20-04-2023 15:17 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• egelalexander
mmniet schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:49:
je kunt dit natuurlijk eenvoudig testen als je smartplug ook het verbruik meet, anders raad ik dat zeer aan aan te schaffen, altijd handig om die varianten te hebben en relatief goedkoop te verkrijgen.

Twee tests: 1x24 uur altijd aan en een test handmatig even uitzetten om 23uur en als je wakker bent weer aan zetten.

Vergelijk en weet. Dan kan je ook uitrekenen bij hoeveel tijd afwezigheid het rendabel is uit te schakelen.
De smartplug meet ook het gebruik, en zelfs ook nog een grafiekje die bijhoud hoeveel hij in totaal gebruikt. Ik ga inderdaad twee tests doen: 1 keer 24 uur altijd aan en een test handmatig even uitzetten om 23uur en als ik wakker ben weer aan zetten (of dit wel automatisch laten doen voordat ik het weer vergeet haha).

De Plieger kan je trouwens ook op verschillende standen zetten, ik heb hem zelf op de 'ECO' stand gezet, daar zal natuurlijk ook nog verschil in zitten wat betreft energie gebruik. Voor mij hoeft het water niet altijd 'kokend heet' te zijn.
rens-br schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:49:
[...]

Ik heb er een van Inventum, namelijk deze: https://www.inventum.com/producten/q10-hotfill-keukenboiler/.

Wat voor plug heb jij er tussenzitten? Ook eentje die energie terugmeet? Dan kan je het verschil in ieder geval zelf bekijken.

[...]

Die Iventum lijkt echt als twee druppels water op die van Plieger, zou mij niks verbazen als die van dezelfde band afrollen ;) Ik heb deze toen gekocht: https://www.buurs.nl/prod...-ketel-10-liter-2000-watt. Volgens mij is de plug van Tuya, komt in ieder geval van Ali.

Mijn vrouw en ik gebruiken wel beide Home Assistant ook op de telefoon, dus als we allebei weg zijn dan zou je na x uur idd kunnen zeggen zet dan maar alles uit. Ik heb ook smartplugs bij mijn kantoor en 1 bij de TV (en alles wat bij de de TV zit aangesloten).
Gizz schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:43:
@D4NG3R interessante bevinding, ik kan het natuurkundig echter totaal niet verklaren. Hoe groter het tempatuurverschil, hoe meer warmte weglekt. Hoe het zo heet mogelijk houden van je boiler t.o.v. de omgeving ervoor zorgt dat er minder energie weglekt dan als de boiler lauw is en maar een beetje energie lekt snap ik echt niet.

Ik kan me nog voorstellen dat het verschil tussen beide situaties te klein is om te zeggen dat het uitschakelen echt een significant voordeel biedt. Maar dat je er zelfs op uitkomt dat het meer energie kost om je delta T klein te houden, dat is het tegenovergestelde van onze natuurkundige wetten? :P Zou je vriezer ook minder energie verbruiken als je de kamer waarin hij staat extra verwarmd?

Hier trouwens een Quooker die gewoon uitgaat als we niet thuis zijn of liggen te slapen, maar dat terzijde.

Ontopic: @egelalexander waarom onderstaande trigger niet werkt is je volgens mij nog niet uitgelegd: (edit: niet goed gekeken, @!GN!T!ON zei al iets soortgelijks)

[...]

De trigger is het moment waarop een automation gaat draaien. De trigger Boiler is in of uitgeschakeld bestaat niet. Het is Boiler wordt in- of uitgeschakeld.

Oftewel, met die trigger wordt je automation alleen maar geactiveerd in die halve seconde dat jij de stekker in- of uitschakeld en daarna niet meer. Daarom trigger je bij tijd op.. tijd :) Want dan wordt bijvoorbeeld om 7:00 uur je automation gestart.
Bedankt voor de uitleg. Ik heb hem inmiddels juist ingesteld dus ben benieuwd of dit nu goed werkt. Dan ga ik daarna testen of het met of zonder automatisering beter is voor de portemonee. Ik gebruik sowieso nu minder gas met de nieuwe boiler :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

D4NG3R schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:07:
[...]
Edit: In hindsight ook echt zo'n typisch gevalletje van 'computer says no' en daar maar blind in geloven. :$
Ach ja, je kunt ook niet bij alles uitgebreid stilstaan en analyseren, dat schiet ook niet op :P

Ik probeer voor mezelf in dit soort gevallen de situatie anders/extremer aan mezelf uit te leggen als een soort 'reality check'.

Bijvoorbeeld door een situatie te verzinnen waarbij het verschil duidelijker wordt door veel slechtere isolatie dan bij een boiler:

Stel je wilt vanavond een kop thee drinken. Wat kost meer energie:
  1. 's Ochtends voor je naar het werk gaat alvast het water aan de kook brengen en de rest van de dag aan de kook laten zodat je 's avonds meteen het theezakje erbij kan doen
  2. 's Avonds, vlak voordat je thee wilt drinken, het koude water aan de kook brengen en meteen gebruiken
In zo'n situatie voel je eerder dat er iets mis is als een apparaatje aangeeft dat de eerste situatie een stuk zuiniger is :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

egelalexander schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:16:
De Plieger kan je trouwens ook op verschillende standen zetten, ik heb hem zelf op de 'ECO' stand gezet, daar zal natuurlijk ook nog verschil in zitten wat betreft energie gebruik. Voor mij hoeft het water niet altijd 'kokend heet' te zijn.
Ik heb de mijne ook op ECO stand gezet / staan en die van Plieger en Inventum lijken wel echt als twee druppels water op elkaar ja.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 21-04-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
Ik doe denk ik toch nog wat verkeerd. Gisteravond is hij niet uitgegaan automatisch, en ook niet in de ochtend weer aan gegaan. Moest het beide handmatig doen. Weet iemand wat dit kan zijn. Ik heb de automations nog apart voor nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Lg2C1w6/Foto1.png

En voor 's ochtends op deze manier:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xHMnPty/image.png

Ziet iemand wat ik verkeerd doe? Dit is de smartplug:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mbYpDnD/image.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kijk even bij trace wat hij zegt. Overigens staat je tijd raar bij de tweede automation: je geeft nu 9 minuten na 12 uur 's nachts aan. Is dat echt het tijdstip dat je wilt gebruiken? Waarbij het uur ook nog eens een enkele 0 is ipv 00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
mijn test tip

test het met huidige tijd.

als ik dit nu zou moeten testen dan zou mijn aantijd om 11:00:00 zijn
en mijn uit tijd om 11:05:00 zijn

wat ik bij jou zie is de verder oke. ik zie het zelfde bij mijn zwembadpompen.
niet via een plug maar via een shelly pro4

en zoals boven al genoemd 0:09:00 is 9 minuten over 12

of het zinnig is? ja als je bv panelen op je dak hebt zitten.
meestal is mijn thuisaccu in de nacht leeg, en zou wanneer de boiler aanblijft stroom van het net pakken.
ik zet de boiler aan vanaf 0800 uur wanneer mijn panelen genoeg op wekken om de boiler te voorzien van power.

Maar dat kost ongeveer net zoveel als de boiler de nacht aan laten staan

[ Voor 72% gewijzigd door jack zomer op 21-04-2023 11:04 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Ik heb een poosje deze component gebruikt in HA voor de boiler:
https://github.com/nielsfaber/scheduler-component

Werkt prima zonder zelf te hoeven programmeren.

Mijn boiler gaat nu aan bij het laagste tarief van de day ahead prijs.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1