Nieuwe installatie: Injectie en consumptie tegelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KLucky_13
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-01 19:07
Hallo,

Sinds deze week is er een firma (Soly) zonnepanelen komen plaatsen, mijn dak is west-oost gericht met aan de oost kant een dak-kappel waardoor hier maar een klein deel van het dak benut kon worden

Dus is het zo opgelost:

Oost: 4 panelen van 415w op een SG2.0RS-S (Single inverter)
West: 14 panelen van 415w op een SH4.0RS (hybride omvormer)

Batterijen heb ik voorlopig nog niet laten plaatsen, daar deze nog niet rendabel zijn op dit moment.

Ik heb een "driehoek"-3 fasen aansluiting: dus 3 x 230 volt zonder neuter (in grote delen van België komt dit nog vaak voor).

Ik heb een digitale meter en lees hier de data uit op de P1 poort. Gisteren ben ik een klein elektrisch kacheltje gaan kopen om op momenten van overproductie deze te laten bij verwarmen (automatisatie via home assistant).

Echter gisteren merkte ik op dat ik "netto" nog steeds 200 watt overproductie had (terwijl de kachel van 2000watt stond te verwarmen), maar dat ik toch mijn dagelijkse stroomconsumptie van het grid zag stijgen.

Als ik dan verder ging kijken naar de afzonderlijke fasen, viel me op dat ik op 1 fase aan het injecteren was en op een andere fase stroom van het grid aan het trekken was. Netto had ik overproductie maar toch was ik stroom aan het aankopen...

Geen idee of dit te wijten is aan de soort aansluiting die ik heb, of dat er in het aansluiten een fout gemaakt is? Iemand die hier inzicht over kan geven?

Hier zie je de waardes die ik op de P1 poort uitlees met de kachel aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrK-ZZPSJXaDUZWMIeTyBi0D8SI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PaGfCtYAF09T1bejO8PwFZ6N.jpg?f=user_large

Je kan dus zien dat ik 0,66 kW aan het verbruiken ben op de waarde "power consumption" uit de p1 poort, op fase 3 zie je dan 1,426 kW consumptie, wat ik ook al niet begrijp want normaal gesproken is "power consumption" de som van die 3 afzonderlijke fasen. Tegelijk zie je een injectie op fase 1.. Dus fase 3 is stroom van het grid aan het halen en fase 1 is stroom aan het injecteren

En hier zie je dan dezelfde view met de kachel uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rl3S5crSutogJEJk2k0Ua6xtnhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MrNIS2z5pw7LTIpE32SuiFsX.jpg?f=user_large

Consumptie valt hier op 0 voor de 3 fasen en de injectie hervat op fase 1 en 3.

Op fase 2 zie ik nooit consumptie of injectie.

En dit zijn de aangeleverde schema's door het installatiebedrijf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOh0wPO2HmuEn8tRT33JTianWuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FUHsJh3HpPWOogpbmIFkbfJk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQ1PIgPeO5X2cLeYDj4kQYMHXMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sa6OLVBrzWMUbpGHmywX3ps0.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat de verklaring is en of hier fouten gemaakt zijn in de installatie? Of is dit "normaal"? Een beetje dubbel om te zien dat ik overproductie ben en stroom aan het sponsoren ben aan de staat aan 0,13 euro/kwh terwijl ik zelf stroom aan het afnemen ben aan een tarief dat 4 keer zo hoog is..

Beste antwoord (via KLucky_13 op 20-04-2023 13:09)

• daveon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-11 14:58
totaal klopt ! je moet de 3 fase cosumptie/opwekking niet gebruiken voor je kosten ,maar alleen de totale waarde daarvan die bij jou als power consuption/power injection staat ,je moet dus alleen die 2 waardes gebruiken voor je kosten berekening ..

bij je 1e plaatje 0+0+1,426 - 0,77-0-0 = 0,66 dus geen overproductie maar netto verbruik .

bij je 2e plaatje 0+0+0 -0,696 -0 -0,756 = -1,452 overproductie

1400WP zonnepanelen en 2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213

Alle reacties

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Volgens de spec wordt er intern in de meter gesaldeerd en zal één van de afgenomen of teruggeleverde energie (kWh) registers oplopen. Het is dus niet zichtbaar in de vermogen (W) registers afaik.

Zie (P1 meter specs) e-MUCS_P1_Ed_1_7_1.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aa7t5kCzxDbWOqMiK8vJyBdNTRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LMFiYx0n6ak8liydEqtvI4Bm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Kristofferson op 20-04-2023 10:13 ]

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• KLucky_13
Ok dus dan moet ik even nadenken hoe ik mijn stroomkostberekeningen moet aanpassen. Want in home assistant zie ik momenteel mijn stroomkosten wel oplopen als dit voorkomt.

Het stuk dat ik niet begrijp is zoals hierboven aangegeven dat de "totale" consumptie die de P1 poort doorgeeft ook niet klopt als je de 3 afzonderlijke fases samen telt. Dus die waardes zijn eigenlijk niet meer te gebruiken om correcte stroomkost berekeningen mee te gaan doen. Dat is wel vervelend natuurlijk...

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Je moet de energie registers gebruiken (daar loopt telkens maar 1 telwerk van op). Dan zou het moeten kloppen.

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • Beste antwoord

• daveon
totaal klopt ! je moet de 3 fase cosumptie/opwekking niet gebruiken voor je kosten ,maar alleen de totale waarde daarvan die bij jou als power consuption/power injection staat ,je moet dus alleen die 2 waardes gebruiken voor je kosten berekening ..

bij je 1e plaatje 0+0+1,426 - 0,77-0-0 = 0,66 dus geen overproductie maar netto verbruik .

• KLucky_13
daveon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:46:

Inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken. Dan lijkt het inderdaad wel te kloppen! Bedankt voor de opheldering

• KLucky_13
Wel vreemd dat ik gisteren dan iets gespot had dat niet leek te kloppen. Vandaag is het bewolkt dus kan niet veel aan het testen gaan. Maar ik had een "netto" sensor geprogrammeerd in homeassistant die ik kan gebruiken om dingen te laten aangaan of uitgaan afhankelijk van of de waarde positief of negatief is:

Postief = Overschot (als overschot > dan 2000 watt; dan stuur ik de elektrische kachel aan bv)
Negatief = Stroom wordt van het grid afgehaald

### Netto elektriciteitsload - In kilowatt (injectie - consumptie) negatief = gridverbruik
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

netto_elektriciteitsload:
        friendly_name: "Netto Elektriciteitsload"
        unit_of_measurement: "kW"
        icon_template: "mdi:lightning-bolt"
        value_template: >-
          {% set a = states('sensor.electricity_meter_power_production') | float %}
          {% set b = states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float %}
          {{ (a - b) | round(3) }}

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 20-04-2023 12:06 . Reden: Code tags toegevoegd ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het goed is dan is altijd maar of electricity_meter_power_production of electricity_meter_power_consumption > 0. De ander geeft dan 0W weer.

Mooie Engels-Nederlandse naam. Misschien eerder "Netto net vermogen"? Zou ik hem alleen wel positief maken voor afnamen.

En is het met deze zon zo koud in huis? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 20-04-2023 12:07 ]

• daveon
netto load berekenen hoeft helemaal niet , als er maar genoeg power injection is voor de kachel dan deze aanzetten O-)

als sensor.electricity_meter_power_production > dan 2,0 kW; dan stuur ik de elektrische kachel aan

• KLucky_13
daveon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:01:
netto load berekenen hoeft helemaal niet , als er maar genoeg power injection is voor de kachel dan deze aanzetten O-)

als sensor.electricity_meter_power_production > dan 2,0 kW; dan stuur ik de elektrische kachel aan
Ja klopt, maar ik gebruik de aangemaakte sensor in mijn algemene overzicht ook, zodat ik op mijn home screen meteen kan zien of ik aan het injecteren ben of aan het gebruiken ben, net als in een grafiek die ik plot. Dat is dan maar 1 waarde idpv 2 die ik op het hoofdscherm kwijt moet (of in mijn grafieken). Ook als ik verschillende automatisaties ga programmeren op zowel het gebruik als de injectie hoef ik hier overal maar 1 sensor voor te gebruiken die voor beide kan dienen.
Pagina: 1